Setarea corectă a înălţimii şeii este o parte fundamentală a ciclismului despre care ai putea crede că are nişte reguli bine stabilite şi fără echivoc, însă lucrurile nu stau chiar aşa. Singurul lucru la care au fost de acord cu toţii a fost acela că reglarea greşită poate avea efecte majore. O cercetare a demonstrat că setarea unei înălţimi prea joase poate reduce timpul până la apariţia oboselii cu 12%.

1. Metoda călcâiului

Este o metodă pe care aproape oricine o cunoaşte. Plasezi călcâiul pe pedală şi reglezi înălţimea şeii până când acel picior este drept, pelvisul rămânând într-o poziţie orizontală.

Metoda calcaiului

Deşi este o metodă frecvent utilizată, nu există nici o dovadă ştiinţifică care să o ateste şi în general duce la poziționarea şeii prea jos. 

Profesorul Will Pelever de la Universitatea din Mississippi a scris mai multe lucrări care compară aceste metode de reglare a şeii şi spune: „Problema principală a acestei metode este că nu ia în calcul variaţiile individuale ale femurului, tibiei şi ale lungimii piciorului.”

2. Metoda 109%

O metodă mai robustă a fost dezvoltată de Hamley & Thomas într-un articol din 1967. Ei au experimentat cu diferite înălţimi ale şeii şi au descoperit că cea ideală a fost atinsă când şaua era poziţionată la 109% din lungimea medială a piciorului.

Metoda 109%

Lungimea medială reprezintă lungimea de la bifurcaţia picioarele până la podea. Pentru a face calculul aşează-te lângă un zid şi ţine o carte groasă între picioare, ca şi cum ai fi în şa. Asigură-te că stai drept, cu călcâiele pe podea şi marchează locul în care partea superioară a cărţii atinge peretele. Distanţa de la podea la semn este măsura de care ai nevoie. Această metodă s-a dovedit a fi populară şi este recomandată de mulţi antrenori de top.

3. Metoda LeMond

Aceasta este o altă variantă a metodei 109% folosită de triplul câştigător al Turului Franţei – Greg LeMond. Ea foloseşte tot lungimea medială a picioarelor, însă doar 88,3% din aceasta pentru a calcula distanţa de la centrul bottom bracket-ului până la şa.

cycl3-670-70

Interesant este că Pelever a arătat că deseori metoda LeMond are ca rezultat altă înălţime a şeii faţă de metoda 109%. Deşi e o metodă bună pentru unii, pentru cei cu femur lung s-ar putea să nu fie tocmai potrivită.

4. Metoda Holmes

Metoda Holmes foloseşte o cu totul altă abordare faţă de celelalte 3. Utilizează un dispozitiv numit goniometru care măsoară unghiul articulaţiei genunchiului când pedala ajunge în poziţia cea mai de jos. Holmes recomandă un unghi de 25-35 grade, mai apropiat de 25 pentru cei care au tendinita patelară.

Această metodă poate părea prea tehnică la prima vedere, însă orice ciclist își poate achiziţiona un goniometru pentru aproximativ 25€.

Goniometru


Warning: A non-numeric value encountered in /home/ciclism/public_html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 353

7 COMENTARII

  1. Foarte bun articol, recomand sa faceti o serie cu articole pentru incepatori, care sa explice utilizarea corecta a bicicletei si efectele setarii si utilizarii incorecte.

  2. La metoda 109%, sa inteleg ca dupa ce am masurat (cu cartea, cum ai spus) inaltimea piciorului, pozitionez saua la inaltimea 109% de la sol? Exemplu: am masurat piciorul si are 110 cm. Distanta de la sa (partea superioara, unde ma asez) pana la sol trebuie sa fie 110 x 1,09 = 120 cm?

  3. Cred ca pentru metodele 2 si 3 un exemplu de calcul ar fi foarte util. La metoda 3, daca masuratorile se fac pana la centrul BB-ului ce facem cu lungimea bratului pedalierului?

  4. Ce inseamna groasa ? Si cartea de telefon de pe timpul lui Ceausescu era ( foarte ) groasa! Nu se poate vorbi in cm ? Vrem masuratori precise dar unitatea de masura este in aprecieri de cuvinte nu in sistem unificat …

  5. Cred ca are o importanta deosebita inltimea seii ,dar metoda traditionala aia in care te simti confortabil si nu simti nici un disconfort [adica la ochi sau mai stiu eu ce metoda]fara sa ne gandim la unghiuri la calcule ,deoarece de aici cred ca vine problema adica de la cap.

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.