La orice cursă de ciclism te-ai uita, în special de șosea, vei observa că mulți cicliști se răcoresc în timpul cursei sau la final cu o doză de Cola, ceea ce ne face să ne întrebăm dacă această băutură are cu adevărat beneficii pentru un sportiv sau este doar o plăcere vinovată.

Toată lumea știe că sucurile carbogazose conțin foarte mult zahăr și aproape nici un electrolit sau mineral. În plus, Cola este o băutură acidă, iar studiile au demonstrat că cei care beau constant sucuri de acest tip beneficiază de un aport mai mic de calciu, magneziu și vitamina A.

Coca-Cola a fost populară printre sportivi încă dinaintea apariției băuturilor izotonice și asta s-a întâmplat cu un motiv. Este o băutură care îți potolește setea și care conține zaharoză și glucoză, compuși cu un rol important în refacerea rezervelor de glicogen din mușchi și ficat.

În aniii ’90, Institutul de Sport din Australia a descoperit că în 6 echipe americane de ciclism toți cicliștii beau Cola în timpul curselor, iar în alte 4 două treimi dintre rutieri aveau acest obicei. Cicliștii americani consumau băutura în special pe finalul curselor, iar principalul motiv era zahărul pe care Cola îl conține.

O doză de 330ml conține 35g de zahăr, adică o concentrație de 11%. Băuturile pentru sportivi au undeva la 5-9% și asta pentru că orice cantitate de zahăr mai mare inhibă evacuarea gastrică.

Cu toate acestea, unele cercetări spun că aceasta nu este neapărat o problemă. Washington University School of Medicine din St. Louis a testat 8 cicliști cu experiență, folosind o gamă variată de băuturi, inclusiv una asemănătoare cu Coca-Cola. Deși evacuarea gastrică a durat într-adevăr mai mult, rutierii nu au simțit nici un disconfort. Mai mult, după ce au consumat respectiva băutură, puterea generată de cicliști a crescut cu 8%.

După cum se știe, Coca-Cola conține și cofeină, însă cantitatea pe care o găsești într-o doză nu e suficientă pentru a-i simți efectele. Cofeina reduce percepția sportivului asupra efortului, crește rezistența și sporește concentrarea. Doar 32mg de cofeină se află într-o doză de Cola, ceea ce este echivalentul unei jumătăți de cești de cafea. Un sportiv de 70kg are nevoie de aproximativ 200mg de cofeină pentru a beneficia de efectele acesteia, adică vreo 7 doze de Cola.

Pe de altă parte, nu trebuie ignorat efectul placebo pe care această băutură îl poate avea. Mai concret este vorba despre „efectul clătirii gurii”, așa cum a fost denumit de specialiști, care poate fi explicat în modul următor: dacă clătești gura cu suc fără însă a înghiți, receptorii din cavitatea bucală vor simți prezența zahărului și vor trimite semnale către creier, care va anticipa sosirea zahărului.

Majoritatea sportivilor beau Coca-Cola pentru că le place și nu neapărat în speranța unor performanțe mai bune. Dacă această băutură are loc lângă bidonul de apă este alegerea ta, însă ține minte că variantele Zero sau Diet nu sunt recomandate sub nici o formă pentru că nu conțin deloc carbohidrați.


Warning: A non-numeric value encountered in /home/ciclism/public_html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 353

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.