BB90/BB95

Cei de la Trek au introdus pe piață butucul pedalier BB90 în anul 2007, pe noile modele de biciclete Madone, fiind urmat la scurt timp de varianta pentru mountain bike BB95. În loc să folosească rulmenți presați în cupe din aluminiu ce erau apoi montate în cadru, cei de la Trek s-au gândit să elimine piesa intermediară și au presat rulmentii direct în cadru.

BB90

Spații speciale pentru rulmenți au fost incluse în structura de carbon a cadrelor pentru a reduce din greutate, iar lățimea carcasei butucului pedalier a crescut astfel până la 90mm pentru bicicletele de șosea și la 95mm pentru MTB-uri.

”Cel mai important avantaj este rigiditatea crescută a cadrului”, spune John Riley, manager pe partea de producție a MTB-urilor pentru Trek. ”În al doilea rând, BB90/95 oferă o soluție mai ușoară prin înlocuirea tradiționalelor cupe din aluminiu cu spațiile din carbon turnate în cadru. În plus, procesul de instalare este mult mai simplu”.

În afară de lipsa cupelor, acest model de butuc pedalier este din punct de vedere funcțional identic cu butucii pedalieri convenționali, folosind aceiași rulmenți și aceleași amplasări ale rulmenților în cadru.

PF86/92

Un sistem foarte asemănător cu cel implementat de Trek este cel utilizat de Scott, Giant, Pivot și mulți alții. Și de această dată, rulmenții sunt identici cu cei ai butucilor pedalieri convenționali, la fel și locația lor în cadru, diferența cea mai importantă fiind aceea că rulmenții sunt montați în mici cupe din compozit înainte de a fi presați în cadru.

PF86

Avantajele sunt similare cu cele ale sistemului BB90/95: o carcasă mai lată a butucului pedalier ce nu afectează lățimea angrenajului și o greutate mai scăzută în comparație cu sistemul ce folosește cupe din aluminiu.

”Datorită acestei tehnologii am reușit să îmbunătățim rigiditatea pedalatului cu 10% la unele cadre, în comparație cu sistemele clasice”, spune Andrew Juskaitis, director de marketing la Giant. ”Putem proiecta acum cadre cu carcase ale butucului pedalier mai late, crescând astfel rigiditatea întregii structuri, dar și lățimea tuburilor adiacente. Putem face aceste lucruri fără a crea un nou standard pentru axul pedalier, pentru că butucul pedalier este compatibil cu același tip de ax folosit la BB-urile standard”.

BB30

De-a lungul timpului, mai multe companii au încercat să își impună pe piață propriul sistem de butuc pedalier, însă abia în 2006 avea să apară unul care să treacă proba timpului. Este vorba despre BB30, un bottom bracket patentat de Cannondale.

La BB30, rulmenții sunt presați cu multă precizie direct într-o carcasă, asemănător cu sistemul BB90/95 al celor de la Trek, diferența fiind că la BB30 mai sunt adăugate două inele de fixare. În cazul acestui butuc pedalier, carcasa și axul sunt supradimensionate în diametru și nu în lățime.

BB30

Avantajele acestui sistem ar fi greutatea mai mică datorită axului din aluminiu cu un diametru de 30mm și lipsa cupelor pentru rulmenți. În plus, pentru că butucul pedalier are o carcasă de 68mm lățime, angrenajele compatibile cu acesta oferă o distanță mai mare între călcâie și cadrul bicicletei atunci când pedalezi.

”Ideea a fost că, din moment de Cannondale producea atât cadrele, cât și angrenajele, am putea folosi integrarea sistemului pentu a proiecta o soluție superioară, chiar dacă asta însemna să ne abatem de la standardele industriei”, spune vice-președintele Cannondale, Chris Peck. ”Principalele avantaje ar fi compatibilitatea cu angrenaje ce au ax de 30mm, care sunt mai ușoare și mai rigide, plus posibilitatea de a proiecta tuburi mai late”, adaugă acesta.

Un dezavantaj l-ar putea constitui toleranțele dimensionale stricte cu care trebuie să lucrezi când montezi un asemenea butuc pedalier.

BB30A

Recent, cei de la Cannondale au lansat o nouă variantă pentru BB30 numită BB30A. Aceasta folosește o carcasă mai lată cu 5mm decât originalul, însă are o dispunere asimetrică, cei 5mm în plus fiind plasați doar pe partea stângă. Potrivit americanilor, acest sistem oferă mai mult spațiu pentru rulmenți și un suport al axului mai bun.

bb30a

Acești milimetri suplimentari complică puțin compatibilitatea cu angrenajele. Cu toate acestea, modelele de angrenaje ce vin cu distanțiere pe partea brațului pedalier stâng (Cannondale și SRAM) vor funcționa fără probleme odată ce îndepărtezi aceste distanțiere din componența lor.

PF30

Din cauza toleranțelor dimensionale limitate ale butucilor pedalieri BB30 și, respectiv, a dificultății mai crescute în ceea ce privește montarea acestui sistem, cei de la SRAM au lansat în 2009 un alt model de bottom bracket, denumit PressFit 30. Acesta este analogul lui BB30, rulmenții și amplasarea acestora fiind identice, însă are în plus un set de cupe intermediare din compozit ce permit marje de eroare mai ridicate în timpul montării. Nu a fost o mare surpriză faptul că acest sistem a devenit popular în industria producătoare de biciclete, în special în rândurile companiilor mai mici, ce nu își permit o rată de respingere prea mare.

PF30

”Cred că este vorba mai mult despre simplitatea procesului de producție”, spune Drew Guldalian de la Engin Cycles. ”Montarea unui butuc pedalier BB30 nu este imposibilă, dar în opinia mea nu este o sarcină rentabilă pentru un producător care vrea să facă bani”

”PressFit 30 oferă toate avantajele pe care le are un BB30 și necesită o precizie mai mică la instalare, pentru că rulmenții vin inserați în cupe din plastic ce nu sunt atât de delicate precum rulmenții în sine și sunt mai ușor de fixat în cadru”, spune Chris Hilton, responsabil cu producția componentelor transmisiei la SRAM.

OSBB

OSBB

Butucul pedalier al celor de la Specialized este aproape identic cu BB/PF30, însă are câteva diferențe cheie potrivit lui Chris D’Aluisio: ”OSBB este, în mare, un sistem similar cu BB30, însă cu toleranțe mai stricte și cu o lățime mai mare cu 0,5mm. Angrenajele ambelor sisteme sunt compatibile între ele”.

BBright

Toți butucii pedalieri prezentați până acum încorporează rulmenți ce sunt montați simetric în raport cu linia imaginară ce împarte cadrul în două în plan longitudinal, însă cei de la Cervélo s-au gândit în 2010 să modifice și acest standard, introducând astfel un nou tip de butuc pedalier – BBright.

Acest sistem împărtășește același diametru de 30mm, aceiași rulmenți sigilați și același amplasament al acestora în cadru cu PF30.

BBright

Principala diferență constă în mutarea spre exterior a rulmentului de pe partea stângă cu 11mm. ”BBright folosește un spațiu de 11mm pe partea stângă, ocupat de o cupă externă ce permite proiectanților să construiască un down tube, un seat tube și un chainstay stâng mai lat”, spune Damon Rinard, inginer al companiei canadiene. ”Toate aceste tuburi pot fi mai late cu 11mm acum, iar în cazul chainstay-ului, este aproape o dublare a lățimii într-un punct foarte solicitat și foarte important – joncțiunea cu butucul pedalier”.

”Creșterea momentului inerției ne-a oferit atât de multă rigiditate și rezistență suplimentară încât chainstay-ul stâng a ajuns să fie mai ușor decât cel drept, în ciuda faptului că este mai rigid și mai puternic. Pentru că sporirea rigidității oricăruia dintre chainstay-uri face ca rigiditatea întregului cadru să crească, rezultatul net este și creștere substanțială a rigidității butucului pedalier, alături de o reducere a greutății cadrului”.

Deși cei de la Cervélo au oferit acest sistem tuturor companiilor producătoare de biciclete fără să țină la patentul propriu, nici un alt brand important nu a optat deocamdată pentru BBright.

BB386 EVO

BB386 EVO este cel mai nou model de butuc pedalier dintre cele prezentate aici și duce principiile supradimensionării la extreme. Rulmenții sunt similari cu cei ai sistemelor convenționale, precum și cu cei ai BB90/95 și PF86/92, însă cu un ax pedalier de 30mm în diametru. BB386 EVO folosește aceiași rulmenți și cupe precum PF30 și BBright, are aceleași toleranțe și necesită aceleași unelte pentru montare.

bb386 evo

”BB386 ne permite să producem tuburi mai late, o oportunitate foarte bună de a crește rigiditatea și rezistanța zonei din jurul butucului pedalier”, spune Chris Cocalis, președintele producătorului de biciclete BH.

”Angrenajele pentru acest bottom bracket sunt compatibile cu aproape toate celelalte modele de butuci pedalieri”, spune Jason Miles de la FSA. ”Am produs butuci pedalieri și adaptori pentru cadrele cu BSA, BB30, BB86 și PF30. Cadrele concepute pentru BB386 EVO sunt compatibile cu aproape orice model de angrenaj”.

Principalele avantaje ale acestui model de butuc pedalier sunt rigiditatea superioară a cadrului în comparație cu celelalte sisteme, costurile de producție mai scăzute și compatibilitatea cu aproape orice model de angrenaj.

2 COMENTARII

  1. Daca tot e ghidul complet al butucilor pedalieri explicati mai intai cum arata un butuc clasic, ce inseamna cupe,…

  2. Poti sa-mi spui te rog cum desfac un butuc pedalier la o bicicleta din anii 50?Am o bicicleta Rabeneick ,nu e cu ax patrat ci are filet,nu pot desface cu presa….Nu pot sa-mi dau seama cum arata pe dinauntru,mai ales ca e acoperit.axul are o cavitate triunghiulara la un capat,oare pt ceva cheie?am presa pt desfacut dar nu-mi foloseste…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.