”A deveni un ciclist mai bun nu se rezumă doar la ceea ce faci pe bicicletă. Odihna adecvată și recuperarea fac parte și ele din complexul proces ce te face mai puternic și mai rapid pe bicicletă”, spune Andy Cook, fost antrenor al Marii Britanii.

Bradley Wiggins completează: ”Importanța odihnei nu ar trebui niciodată subestimată. În timpul acesteia, organismul devine mai puternic”.

Acest lucru a fost demonstrat de-a lungul anilor de nenumărate studii care arătau că nealocarea unui timp suficient pentru recuperare poate duce la înlocuirea incompletă a glicogenului, la creșterea nivelului de cortizol și la scăderea nivelului hormonului de creștere, factori ce pot determina apariția unei epuizări precoce și, automat, scăderea performanțelor sportive.

În loc să pedalezi puternic continuu până ajungi la capătul puterilor, specialiștii recomandă să îți planifici zile de pauză precum profesioniștii. ”Am planificate zile de pauză în programul meu de antrenamente și le suplimentez dacă nu dau randamentul la care mă aștept. Am învățat să ascult de organismul meu și oricât de mult mi-aș dori să pedalez într-o zi de odihnă, știu că nu mă va ajuta”, spune Wiggins.

Dar, de câtă odihnă avem nevoie de fapt? Depinde foarte mult de la individ la individ, precum și de multe alte aspecte, de la vârstă și sex până la activitățile pe care le desfășori în afara ciclismului. Cook este de părere că nu există un model strict ce trebuie urmat în această privință, însă sunt câteva principii generale precum introducerea unor zile de pedalat ușor după câteva zile de antrenamente dure sau adoptarea metodei ”trei săptămâni grele, una ușoară”.

Înainte de a te așeza comod în canapea, trebuie să ai în vedere faptul că recuperarea nu implică doar statul degeaba. Chiar dacă odihna este esențială în procesul de recuperare, nu este unicul factor important. Un studiu realizat de Universitatea Victoria din Canada ajungea la concluzia că 3 practici diferite de recuperare au fost eficiente – exercițiile de intensitate mică, masajul și utilizarea gheții.

Pentru unii cicliști, zilele de pauză nu sunt lipsite total de activitate. Kristian House își petrece ziua de odihnă pedalând lejer timp de 2 ore pe drumuri plate. În schimb, Bradley Wiggins avea o zi de pauză pe săptămână în care nu se urca în șa, dar în programul său erau prezente și zile de pedalare ușoară.

1 COMENTARIU

  1. Am inteles ca este benefica daca seara inainte de culcare, cam 2 – 3 ore, stai in pat cu picioarele putin ridicate fata de restul corpului, pentru imbunatatirea circulatiei sangelui si oxigenarea lui

LĂSAȚI UN MESAJ