Aflați în mult meritata zi de odihnă a rutierilor participanți în Turul Italiei, vă propunem o excursie într-un „domeniu” prea cunoscut românilor. Cu toate că în străinătate, cu preponderență în USA și Australia, BMX-ul este deja o industrie și a atins cote de popularitate nebănuite încă de la mijlocul anilor ’90, în România, situația stagnează de ani de zile.

Cu toate că skatepark-uri încep să se construiască timid și în ritm de melc, majoritatea puștilor care aleg sporturile urbane ca mijloc de exprimare preferă placa de skate, care, să fim onești reprezintă și financiar un efort semnificativ mai mic. Totuși, chiar și cu infrastructura rudimentară a România, lipsa de interes reprezintă o importantă nevralgie a sistemului, dar și al celor pasionați de sporturi urbane din țara noastră.

Care e soluția? Ce e de făcut? Dincolo de lipsa clară a multor elemente centrale dezvoltării BMX-ului ca fenomen social, taman peste toate, nu prea sunt niște competiții dedicate sporturilor urbane, cu BMX-ul inclus în ansamblul întreg. Sigur, nu putem spera nici la o replică a faimosului X Games, pentru că asta implică sponsori și bani foarte mulți la mijloc, dar, promovarea competițiilor dedicate BMX-ului și sporturilor urbane trebuie pusă pe prim-plan.

Trăim într-o eră în care elementul de social media face diferența între eșecul și reușita unui eveniment, fiind un vector important (dar întrucâtva superficial) în promovarea unor asemenea evenimente. Nu mai suntem în epoca în care putem aduna din auzite 500000 de oameni la X Games. Din păcate!

Doar promovând neîncetat un sport, vei putea spera vreodată că acel sport va fi cunoscut. Bineînțeles, în cazul de față, BMX-ul nu va fi niciodată la nivelul fotbalului ca popularitate, însă, poate reprezenta o activitate cel puțin interesantă pentru adolescenții în căutare de senzații tari.

În lipsa unor skatepark-uri adevărate, adolescenții nu au unde să-și risipească energia. Nici interzicerea folosirii unor monumente sau statui ca „loc de joacă” nu reprezintă o soluție viabilă, mai ales că, mai mult ca oricând, adolescenții au nevoie de libertatea de a evada dintr-o lume mult prea împânzită virtual. Uneori, virtualul nu va putea depăși realitatea, indiferent cât de catchy sau glamour poate fi profilul de Facebook al fetei drăguțe cu păr roșcat sau vreun joc video semnat de vreun superstar al sporturilor urbane din USA.

 

Foto – X Games

LĂSAȚI UN MESAJ