București MTB Race 2019 Fotografie - Traian Olinici

Proaspăt câștigătoare a Campionatului Național de Ciclocross și a altor competiții la fel de frumoase de-a lungul acestui sezon (Campionatul Național de XCO și XCE), Eszter Bereczki, de la Carcover Veloteca Racing Team, și-a găsit puțin timp din programul ei încărcat ca să ne răspundă la câteva întrebări.

Bună, Eszter! Felicitări pentru acest sezon plin de victorii! Ai reușit să îți îndeplinești ce ți-ai propus la începutul anului?

Am avut un sezon foarte lung și obositor, cu multe competiții și cantonamente. Am început primul an la categoria U23/Elite cu un stage race și un xco în Grecia în luna februarie și am terminat cu CN de CX în decembrie. Am participat la 18 concursuri UCI (11 XCO, 2 CX, 1 XCE și 4 stage race-uri) și pot să spun că mi-am îndeplinit targetul pentru acest an, reușind să urc în clasamentul mondial pe puncte pe locul 87 la XCO și să câștig 3 titluri de campion național, la MTB Cross-country Olympic (XCO), MTB Eliminator (XCE) și Cyclo-cross (CX). Mi-aș fi dorit foarte mult să pot participa și la câteva etape de Cupă Mondială, dar din motive financiare a trebuit să renunț și să aleg concursuri UCI mai puțin costisitoare.

Cât de greu a fost acest an față de sezoanele trecute, având în vedere că acum concurezi la categoria Elite?

Trecerea de la categoria junioarelor la categoria elitelor nu a fost una ușoară. Cu toate că am crescut volumul antrenamentelor, încă nici acum nu m-am obișnuit în totalitate cu durata mai mare a curselor la această categorie. Pe lângă asta, a însemnat și adversare noi. Mai am multe de învățat.

Povestește-ne despre ultima ta competiție – Campionatul Național de Ciclocross – unde ai venit pe primul loc la categoria ta. Cum ți s-a părut și ce strategii ai avut?

Organizatorii au pregătit un traseu special pentru campionatele naționale, care trecea practic prin curtea unui castel. Am ajuns cu vreo două ore înainte de cursă la Micăsasa și am avut timp puțin pentru recunoaștere. Traseul mi s-a părut fain și interesant încă de la început, avea zone tehnice cu noroi, viraje strâmte, linii drepte, coborâri abrupte. Nu aș putea să zic că m-am pregătit special pentru cursă sau că am avut o strategie bine gândită, pentru că eram de fapt în perioada de offseason. Așa că am recurs la strategia mea clasică, să rămân în față de la start și să încerc să păstrez o distanță suficientă în caz că apar probleme tehnice sau accidentare. De data asta chiar m-am folosit de acest avans, chiar în ultima tură. Am căzut într-un viraj, mi s-a strâmbat ghidonul și am pierdut destul timp până am reușit să-l readuc într-o poziție acceptabilă, dar am reușit să îmi păstrez avansul, câștigând astfel campionatele naționale.

Te vedem atât în competiții de XCO cât și la cele de ciclocross. Cât de mult te ajută cele două și ce consideri că te învață fiecare?

La cursele de ciclocros particip doar de plăcere, îmi place stilul acestor compeții, mă țin în formă și după ce se termină sezonul de xco. Fiecare disciplină are frumusețea ei, chiar dacă de obicei la CX te dai prin noroi și pe frig și acesta poate să devină distractiv și motivant. Cele două biciclete sunt foarte diferite, la CX trebuie să amortizezi mai bine fiecare mișcare și să știi să îți muți centrul de greutate ca să ai un ritm constant în timp ce te scutură terenul, iar la XCO devin din ce în ce mai populare bicicletele full-suspension din cauza confortului. La CX nu prea putem vorbi de confort.

Te-ai gândit să concurezi și la ciclismul de șosea?

Da, dar nu la nivel internațional ca și la mtb, mai mult ca să mă ajute în pregătirea pentru competițiile de XCO. Dar nu prea am timp și de aceste competiții și nu am nici destulă susținere ca să îmi pot permite încă o bicicletă (sau două).

Ce înseamnă acest sport pentru tine și cum ai început să îl practici? 

Sunt pasionată de ciclism de când mă știu. Am învățat să mă dau pe MTB în Munții Apuseni. Făceam ture de MTB cu tatăl meu, la început mai scurte, dar am făcut și ture de bikepacking de 5-6 zile sau cicloturism. La 13 ani am făcut cea mai lungă tură de cicloturism din viața mea, am pedalat alături de tatăl meu 17 zile în Grecia parcurgând peste 1000 km cu +18000m diferența de nivel. A fost o adevărată provocare pentru mine, dar și o experiență de neuitat, care mi-a schimbat complet felul în care am privit lucrurile în viață. După această tură am început să particip la competiții de MTB. Am avut succes încă de la început și practic m-am îndrăgostit de acest sport. Acum, aproape că nu trece zi în care să nu pedalez și/sau să nu mă duc la sală.

Cum se desfășoară o zi din viața ta? (Antrenamente, alimentație etc.)

Sunt studentă în primul an la Facultatea de Medicină și Farmacie. Vreau să devin medic stomatolog. Știu că nu va fi ușor să împac sportul cu școala, dar sunt convinsă că pot găsi o cale de mijloc. Deocamdată am 28 de ore pe săptămână, la școală aveam 34. Deci, teoretic am mai mult timp liber, dar trebuie să-l folosesc cât mai eficient ca să mă pot ține de programul de antrenamente. De ex. în ferestrele dintre ore mă duc la sală și în oraș circul cu o trotinetă electrică pentru a mai câștigă câteva minute. În această perioadă a anului mă antrenez 6 zile pe săptămână, câte 1.5-3 ore pe zi. Nu aș putea să spun că mă plictisesc.

Consideri că este o problemă faptul că în ciclismul feminin nu există concurență? Ce modificări ai aduce?

Eu nu aș spune că nu există concurență (vă recomand să revedeți finala de XCE de la Herneacova https://www.facebook.com/herneacovaxco/videos/534310217376742/ ), dar într-adevăr sunt puține fete care practică ciclismul, în special MTB în România. Mountain bikingul feminin peste tot în lume se bucură de o popularitate la fel de mare ca al băieților.  Din păcate la noi ciclismul feminin nu este suficient mediatizat și multă lume crede că mtb-ul este un sport strict al băieților. Mai pot spune din experiență proprie că ciclismul feminin este oarecum neglijat, atât la nivel de cluburi, cât și de federație și ca urmare suntem mult în urma ţărilor din vest atât ca număr, cât și ca nivel de performanță, dar sper că lucrurile se vor schimba spre bine în viitorul apropiat.

Ce motive ai da fetelor să practice acest sport?

Sportul m-a învățat că fără muncă nu poți obține rezultate. Totodată am învățat  să mă bucur de viață. Îmi place foarte mult ciclismul montan ca sport de performanță, dar ciclismul nu înseamnă numai să te dai cu bicicletă, înseamnă un stil de viață echilibrat, în care pe lângă antrenament trebuie să pui accent mare și pe alimentație sănătoasă și recuperare. Recomand ciclismul tuturor celor care își doresc o viață activă, în special fetelor.

Ce planuri ai pentru sezonul următor? Ți-ai stabilit niște puncte pe care vrei să le atingi?

În sezonul 2020 voi încerca să pun accent mai mare pe concursuri mai importante și voi face tot posibilul să pot participa la Campionatele Europene, Campionatele Mondiale și Campionatele Mondiale Universitare de XCO. Mi-a plăcut Campionatul Național de XCE, cred că acest format de cursă scurtă, intensă și tehnică mi se potrivește, de aceea o să încerc să particip și la câteva curse de MTB Eliminator. Sper să pot reuși să mă pregătesc atât fizic, cât și tehnic ca să pot obține clasări decente. Traseele actuale de XCO au devenit la fel de tehnice ca și cele de DH de acum câțiva ani. Ca să fac față unui astfel de traseu va trebui să lucrez mult și pe partea de tehnică. În acest sens voi fi ajutată de un antrenor de enduro/dh, iar în ceea ce privește pregătirea fizică, voi pune accent foarte mare pe conținutul și calitatea antrenamentelor.

Un mesaj pentru cititorii ciclism.ro?

Girls shred too!

O puteți urmări pe Eszter Bereczki pe pagina de Facebook (click aici).

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.