Ca să te poți desfășura și ca să evoluezi cât mai bine, ai nevoie de o organizare pe măsură, un program cât mai potrivit nevoilor și cerințelor tale, care trebuie urmat cu credință. Desigur, acesta diferă de la sportiv la sportiv, în funcție de nivelul pe care acesta vrea să-l atingă, de posibilitățile lui și poate fi influențat de diverși factori: puțin timp liber, lipsa de echipamente corespunzătoare sau chiar lipsa de motivație a ciclistului. Ca urmare, astăzi ne vom axa pe planul de antrenament și coaching-ul online.

Pentru început, vom discuta despre planul de antrenament, iar pentru a ne da mai multe detalii, l-am contactat pe domnul Alexandru Drilea-Apetrei, urmând ca în a doua parte să ne reîntoarcem la Cristi Stan (Nomad Merida CST) pentru a ne prezenta mai pe larg prin ce se caracterizează coaching-ul online.

Alexandru Drilea-Apetrei este un mare iubitor al pedalatului, în prezent antrenor al echipei C.S. UVT-Devron West Cycling, dar cu o istorie mult mai complexă și frumoasă în ciclismul din țară. A ajutat la înființarea de echipe de ciclism în România și a antrenat de la copii până la seniori. Face parte și din echipa de comisari naționali ai României, participă și ajută la marile competiții UCI din țară atunci când i se solicită ajutorul. De 11 ani locuiește în Qatar, unde lucrează ca Logistic & Maintenance Manager pentru o companie renumită în lume, Sodexo. Nu stă însă departe de ciclism nici acolo, ajută cu experiența lui Federația de Ciclism și Triatlon din Qatar și nu a ezitat nicio secundă să ne răspundă la întrebări și să ne stea la dispoziție pentru orice neclarități.

Cum ar arăta un plan de antrenament pentru un ciclist amator și în funcție de ce îl putem crea?

Alexandru Drilea-Apetrei: Eu personal antrenez și cicliști amatori și încă de la început le-am cerut să-și fixeze un obiectiv și la ce curse își doresc să participe pentru a gândi împreună un plan de antrenament.

În funcție de ce își dorește fiecare și posibilitățile sale de antrenament planul de antrenament ar cuprinde, în viziunea mea, o zi de anduranță (de obicei în weekend) cu 4 ore de bicicletă și 3 zile de antrenament a câte o oră jumătate de efort pe săptămână. Efortul poate fi făcut și la sală (fitness, bodybuilding), bazin de înot sau pur și simplu acasă pe hometrainer dacă orele de serviciu sunt până la ore târzii.

Alexandru Drilea-Apetrei – Fotografie: Qatar Cycling Federation

Ce face un ciclist amator în cazul în care nu a practicat niciodată un alt sport și nu e obișnuit cu mișcarea?

Va trebui să înceapă să-și obișnuiască treptat organismul la efort. Pentru început cu rulaje ușoare și distanțe scurte parcurse. Următorul pas – să creștem frecvența zilelor cu antrenament. Și ușor-ușor creștem. Să nu facă greșeala de a trage tare încă de la început, organismul are nevoie de timp să se obișnuiască cu efortul și poziția pe bicicletă.

Cât diferă planul de antrenament al unui ciclist amator față de cel al unui sportiv de performanță?

Un sportiv de performanță se antrenează aproape în fiecare zi. Sportivii de performanță fac parte dintr-un club sportiv profesionist, ei fac parte dintr-o echipă, echipa ce include inclusiv staff-ul tehnic, cei ce au grijă de alimentația lor, de odihnă, de întreținerea bicicletelor și de antrenament. Pe când un ciclist amator trebuie să facă totul de cele mai mult ori singur. Planul de antrenament suferă modificări față de un sportiv amator datorită lucrului în echipă și a cerințelor tactice și de performanța urmărită de club.

Ce greșeli fac cicliștii amatori la început?

Sunt mai multe greșeli. De cele mai multe ori am observat că cicliștii amatori la început își cumpără materiale de concurs foarte performante și implicit foarte scumpe.

Eu personal aș recomanda ca pentru început să se obișnuiască cu un material sportiv entry-level pentru că pe durata antrenamentelor și a curselor, datorită lipsei de experiență, a nivelului scăzut de performanță, vor apărea accidentări, căzături ce vor crea un minus în bugetul personal și implicit o dezamăgire sufletească, ceea ce creează un disconfort în fața familiei, prietenilor etc.

O altă greșeală văzută de mine la un începător – supraantrenarea. Se crede că dacă se stă ore pe bicicletă în weekend vor avea performanțe imediate. O greșeală imensă făcută ce se recuperează foarte greu în timp.

Folosirea substanțelor interzise este iarăși o greșeală imensă. Se merge pe premisa că nu sunt controale antidoping în concursurile de amatori și se folosesc substanțe ajutătoare, ca să le zic așa, pentru a obține ușor performanța, lucru ce nu l-am recomandat niciodată nimănui.

Cum credeți că ar ajuta un plan de antrenament pe un amator cu full-time job, familie și timp puțin?

Planul de antrenament este cea mai bună soluție pentru un sportiv amator cu familie, job și puțin timp liber. Un antrenor personal ce îl poate ajuta cu un plan de antrenament flexibil performanțelor dorite de el și care îi acoperă toată plaja de efort în timpul puțin liber e soluția.

Turul României 2018

Ce să facă ciclistul amator ca să nu se suprasolicite? 

Să ceară ajutorul unui antrenor, să nu se antreneze de pe YouTube, alea nu sunt antrenamente personalizate, sunt doar antrenamente generale ce nu le recomand unui ciclist amator. Să urmeze și să respecte antrenamentele primite, să își respecte programul de odihnă și să creadă în ceea ce face. Cu mult tact, cu multă înțelegere va reuși să îmbine utilul cu plăcutul. Nu neglija ce iubești (familie, sport). Ajută-i pe cei dragi să înțeleagă că pasiunea pentru sport face parte din familie.

Credeți că evoluția tehnicilor de antrenament din ultima perioada favorizează evoluția sportivilor?

Absolut, fără o bună practică și mereu înnoire a tehnicii de antrenament nu se creează performanța. Depinde și cum le este implementată. Dacă antrenorul nu le explică exact ce trebuie făcut, s-ar putea ca ei să fie demotivați după o perioadă având în vedere așteptările sportivului.

Există dezavantaje ale evoluțiilor tehnicilor de antrenament?

Așa cum am spus-o mai sus clar înțelegerea greșită a unei anume tehnici de antrenament poate crea un dezavantaj pentru un ciclist amator. Aici rolul antrenorului e foarte important să se facă înțeles, să explice cu acele cuvinte care-l fac pe sportiv să înțeleagă. Comunicarea e foarte importantă.

Cum ar trebui să se recupereze ciclistul după o un antrenament sau după o cursă? Ar trebui să aibă grijă la alimentație?

Alexandru Drilea-Apetrei la Turul Bihorului 2019 – Fotografie: Radu Cristi

Hidratare, masaj, alimentație corespunzătoare și odihnă (somn). Sigur că da. Nutriția ca și știință medicală face parte din pregătirea unui sportiv ce așteaptă rezultate. În cazul în care ciclistul amator nu are un maseur, bazinul de înot ajută foarte mult la recuperare. Ori de câte ori ai ocazia, sări în apă.

Cât de mult durează odihna? Cât de repede se poate întoarce pe bicicletă?

Depinde de fiecare organism în parte. O parte din sportivi se recuperează după 8 ore de somn, altora le trebuiesc 10 ore. Uitați-vă la marele tururi cum unii cicliști sunt mai rezistenți decât ceilalți, totul depinde de adaptare la efort și puterea organismului de a se recupera.

Pentru sportivii trecuți de prima tinerețe, ce sfaturi ați avea?

Să nu se creadă zmei. Pas cu pas vor crește în valoare și antrenament. Să aibă răbdare la antrenament, să asculte semnalele transmise de organism, să se recupereze de 2 ori mai mult decât un tânăr, după fiecare antrenament mai lung sau un concurs mai greu.

Ce este mai important, ca ciclistul să câștige cât mai multe competiții sau să strângă cât mai multă experiență?

Depinde ce își dorește el. Experiența se adună prin participarea și câștigarea curselor.

Coaching-ul online… ceva nou, nu-i așa? Într-adevăr, nu se află de mult timp în țara noastră și nu sunt nici mulți cei care se ocupă cu acest lucru. Nu e foarte diferit de antrenamentul clasic pe care îl cunoaștem cu toții, doar că se desfășoară în mediul online și poate fi făcut la distanță. Pentru mai multe detalii, l-am contactat pe Cristi Stan să ne spună câte ceva despre acest concept.

De ce ai ales să aduci în România coaching-ul online?

Nu am inventat roata și cu siguranță nu am fost primul care prescria în România antrenamente online prin 2015-2016. La vremea aceea, uitându-mă în pluton, am observat că o mare parte din cicliștii amatori merg “după ureche” fără să țină cont măcar de câteva lucruri elementare și benefice pentru sănătatea lor. Inițial am început cu doi prieteni făcându-le planul și experimentând. Pe atunci făceam toată planificarea într-un fișier excel, vorbeam prin mailuri, trebuia să mă conectez în contul de Garmin al fiecăruia sau primeam detaliile despre antrenament scrise de mână, țineam un fel de jurnal despre cum s-au simțit la antrenamente, volumul pe care-l aveau de făcut, valorile de puls etc.

Mai târziu am învățat să mă folosesc mai mult de tehnologie, am descoperit platforme care mă ajută să fac treaba mult mai ușor, am început să lucrez cu powermeter-ul (un device ce te ajută să măsori puterea) pe vremea aceea la noi în țară erau foarte puțini care îl foloseau. În ziua de astăzi, numărul sportivilor care folosesc un astfel de device a crescut foarte mult, a devenit mai accesibil și ar trebui să fie instrument nelipsit pentru orice ciclist care își dorește să evolueze și să se antreneze targetat.

Ciclismul este un sport de echipă, mai ales cel de șosea, dar cicliștii se antrenează foarte mult singuri, de aici și ideea de coaching online. Dacă în alte sporturi este nevoie ca antrenorul să fie prezent pe teren, aici ai privilegiul să urmărești sportivii și să-i îndrumi cu ajutorul tehnologiei, de la distanță, fără să fii fizic cu ei pe șosea, în plus ar fi imposibil pentru că am sportivi în toată țara. Am văzut că foarte mulți cicliști din lume făceau deja asta de mult timp și faptul că an de an îmi dublam numărul de “ucenici” pe care îi antrenez și că aveam rezultate cu ei, mi-a dat încredere că se poate face treaba și la noi, că pot educa sportivii să își canalizeze efortul și resursele investite în rezultate și că o pereche de roți mai performante pot fi de două ori mai scumpe ca un abonament de coaching pe un an și nu îți pot aduce aceeași evoluție.

Cum se desfășoară, mai exact, acest tip de antrenament?

La început se trimite sportivului să completeze o fișă cu informații utile antrenorului precum: stilul de viață, ce fel de job are, cam câte zile și ore din zi are timp să se antreneze, starea de sănătate și ultimele analize, cum se alimentează și care sunt tabieturile, destul de multe detalii ce m-ar ajuta să-i fac un plan cât mai potrivit pentru el. Evident vor mai exista discuții pe parcurs și modificări pentru că cel mai bun plan este acela unde poți face ajustările din mers, nu trebuie să fie prea rigid. După ce se analizează istoricul sportiv din ultima perioadă, trecem la stabilirea obiectivelor și adăugarea curselor într-un calendar. Încerc să-i fac să-și aleagă obiectivele, să fie cât mai realizabile, fie rezultate la curse, fie îmbunătățirea unor puncte slabe. După ce stabilim în linii mari cam cum arată sezonul și care este periodizarea lui, se fac niște teste pentru a vedea nivelul, se analizează testele și se setează zonele de efort. Sportivul va primi săptămânal, prin e-mail sau pe o platforma online, antrenamente cu toate detaliile ce le are de urmărit, precum: timp, intensitate, în ce zone de efort se va desfășura sesiunea respectivă etc. După ce sunt executate, antrenorul va face o analiză și va lăsa feedback pentru fiecare sesiune dacă este nevoie.

O mostră dintr-un plan de antrenament

Ai nevoie de echipament special pentru a putea folosi coaching-ul online?

În primul rând ai nevoie de o bicicletă, apoi un device GPS și minim o centură de puls. Pentru ca treaba să fie puțin mai ușoară și mai profi, ar fi recomandat un powermeter și un cont free sau premium pe una dintre aplicațiile Garmin, Trainingpeaks sau Trainerroad, pentru că efectiv acolo vei primi planul și se va face analiza post antrenament. Pentru perioada friguroasă când nu se poate ieși afară, un trainer sau roller te-ar ajuta pentru puținele și scurtele sesiuni indoor.

Care ar fi avantajele și dezavantajele lui?

Avantajul ar fi că fiecare își face antrenamentul când are timp, nu depinde de o oră fixă, nu depinde de o anumită zonă unde să-l facă, își vede antrenamentul zi de zi în calendar și știe exact ce are de făcut, urmărește un plan gândit și echilibrat pentru nevoile lui, poate primi informații utile de citit sau de urmărit anumite filmulețe cu execuția unor exerciții de forță, de exemplu.

Unii sportivi au nevoie de mai multă îndrumare, corecție, motivare verbală și nevoie de răspuns rapid la anumite întrebări, asta ar fi un dezavantaj.

Există oameni care nu agreează acest tip de antrenament?

Din câte văd trendul este pozitiv, din ce în ce mai mulți aleg varianta online. Desigur, sunt anumite categorii, de exemplu, copilașii sau echipele de ciclism care au nevoie de asistență pe șosea sau punerea în practică a unor tactici, dar până la urmă analiza și prescrierea antrenamentelor tot din fața calculatorului se face.

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.