Astăzi vom merge în Italia, la Eduard Moescu, un rutier extrem de important care a ajutat la strângerea de puncte pentru calificarea României la Olimpiada de la Tokyo, la proba de ciclism paralimpic. A reprezentat țara, şi continuă să o facă, în competiții importante, și a dat dovadă de multă răbdare și profesionalism prin munca depusă de-a lungul anilor.

Eduard Moescu este licențiat la echipa Equa, campion național în 2019, prezent pe numeroase podiumuri atât naționale cât și din afara României și s-a poziționat pe locul 11 în ierarhia internațională la categoria Elite Masculin C2 – Road Paracycling în anul 2019. I-am adresat câteva întrebări legate, în special, de modul cum se antrenează, nutriție și alte aspecte legate de ciclism.

Eduard Moescu

Cum te-ai adaptat în perioada pandemiei? Cât de mult ți-a fost afectat antrenamentul?

A fost o perioadă în care m-am antrenat în casă pe rullou, nu este același lucru ca și antrenamentul de pe stradă, dar am reușit să compensez foarte bine cu pregătirea pe care o fac acasă.

Acum cred că s-au schimbat reglementările 🙂 Ai început să ieși și afară cu bicicleta?

Perioada pandemiei într-adevăr a fost o perioadă destul de dificilă deoarece a apărut chiar în momentul în care ar fi trebuit să înceapă noul sezon, dar după o perioadă destul de lungă cu antrenamente în casă, suntem din nou pe șosea plini de energie fiecare cu obiectivele propuse.

Cum arată un antrenament normal de-al tău? 

Durata antrenamentului susținut în casă este puțin mai scurtă decât cea de pe stradă, deoarece rulloul te epuizează mult mai repede și trebuie recuperate forțele pentru a doua zi. De obicei mă antrenez 6 zile din 7 cu o medie de 2 ore pe zi având exerciții mai scurte dar intense, plus exerciții de forță la un aparat multifuncțional, stretching. Pe șosea antrenamentele pe care le fac diferă în funcție de obiectivele stabilite, exercițiile sunt de forță, agilitate, rezistență, combinate de antrenor după un sistem bine pus la punct.

Dar un antrenament pentru o competiție importantă?

Un antrenament pentru o competiție importantă începe întotdeauna mult mai devreme, de obicei se stabilesc la începutul anului competițiile și programul pe care îți propui să îl faci împreună cu echipa și antrenorul, în funcție de acesta începi pregătirea. De exemplu, o competiție pe pistă necesită un antrenament divers decât cel de pe șosea.

De obicei cursele pe șosea necesită mai multă rezistență pe o durată mai lungă de timp (60/80km cursele pe care le susțin) asta înseamnă antrenarea rezistenței. În schimb cursele pe pistă necesită mai multă forță pentru o perioadă mai mică de timp, deci antrenament mai mult pentru forță.

Ai un antrenor personal? Dacă da, cât de mult te-a ajutat ca să evoluezi?

Un mare ajutor în această situație o am de la antrenorul meu sportiv cu care colaborez foarte des și care mă monitorizează cam tot timpul. Când am început ciclismul mă antrenam singur cu ajutorul internetului, dar după scurt timp am avut la dispoziție un antrenor, pus de catre „Team Equa”.

Cât de important crezi că este ca ciclistul să lucreze cu un antrenor și să urmeze sfaturile lui?

Părerea mea este că un antrenor sportiv bine pregătit te poate ajuta foarte mult, din punct de vedere al antrenamentului, dar și pentru a trece peste momente grele pe care le întâmpină un sportiv. Mă pregătesc constant cu un antrenor sportiv de ceva timp și îmi dau seama că pentru a-ți fi de ajutor trebuie să îi dai posibilitatea să te cunoască, să înțeleagă necesitățile tale și în funcție de timpul pe care îl ai la dispoziție să te pregătească în cel mai bun mod.

Cum te recuperezi după o competiție?

După o competiție recuperarea este foarte importantă. Pentru mine recuperarea înseamnă alimentația în mod corespunzător cu tot ce ține de nutriție și odihnă, pentru a putea întâmpina următoarele antrenamente și competiții. De obicei cele 8 ore indicate pe noapte îmi sunt de ajuns, de multe ori îmi este necesar și 1/2 de somn după ce termin un antrenament de 3/4 ore mai intens.

Cum îți diversifici antrenamentul în sezonul rece?

Antrenamentele în sezonul rece sunt pe rullou, asemănătoare cu cele din această perioadă, iar în zilele mai favorabile cu îmbrăcăminte adecvată, pe șosea. De obicei în perioada rece merg și la sală unde fac diverse exerciții și spinning.

Câtă grijă ai cu alimentaţia? 

Alimentația este foarte importantă, eu o consider „carburantul” de care avem nevoie pentru a merge mai departe, cu cât este mai calitativă cu atât rezultatele sunt mai bune.

Prima masă a zilei pentru mine este ca un punct de lansare, încep cu o cană de cereale cu lapte, fructe seci și fructe proaspete, biscuiți integrali și marmelada pe pâine integrală, în schimb după un antrenament intens, nu lipsesc proteinele (carne, oua, whey protein).

Ce influență a avut ciclismul asupra ta?

Eu cred că ciclismul este un mod de viață pe care îl alegi doar dacă îți place. Ciclismul m-a învățat că dacă îți dorești ceva în viață, oricât de complicat ar fi, cu sacrificii se poate obține.

Ce alte pasiuni mai ai pe lângă acest sport?

Lucrez în lumea „VideoGames” pentru o multinațională, GameStop SrL. Am cumpărat acum ceva timp o consolă Playstation4, dar am aprins-o foarte puțin, deci îmi dau seama că prima pasiune rămâne ciclismul de care sunt nedespărțit. 🙂

Cum ai motiva oamenii să practice și să se implice cât mai mult în ciclism?

Cum am spus mai sus cred că ciclismul este un mod de viață pe care îl alegi dacă îți place. Îți poate aduce multe beneficii (un mod de a fi în formă, un mod de a elimina stresul, de a sta în natură, etc.), cu cât te antrenezi mai des și calitativ, cu atât ai mai multe satisfacții.

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.