Poză: Getty Images

Il Lombardia este în mod tradițional a cincea și ultima Clasică a unui an ciclistic în care participă nume mari – specialiști din clasamentele generale din Marile Tururi sau rutierii care concurează de obicei în clasice. Rutieri precum Nibali, Roglic, Berbal, Gilbert, Valverde sau Dan Martin sunt printre foștii câștigători ai acestei curse. În 2019, după o evadare solitară, Bauke Mollema (Trek-Segafredo) a obținut cea mai mare victorie a carierei sale și primul său Monument. Rutierul olandez în vârstă de 32 de ani a atacat pe peunultima ascensiune de la Civiglio cu 18 kilometri rămași din cursă și nu a putut să fie ajuns. Podiumul a fost completat de Alejandro Valverde (Movistar) și Egan Bernal (Ineos).

Organizatorii Il Lombardia (aceeași cu cei din Giro) au făcut o schimbare cu câteva zile înainte de startul ediției din 2020, cea de-a 114 ediție din istorie. În loc de 246 kilometri, parcursul va fi scurtat cu 15 kilometri. Plutonul a plecat de la Bergamo (epicentrul din Italia al crizei sanitare cauzate de COVID-19) și s-a îndreptat către sud prin valea Cavallina către Casazza pentru prima cățărare a zilei, Colle Gallo. Apoi s-a coborât rapid spre valea Seriana. După Colle Brianza, drumul a dus la Oggiono. Apoi noul traseul a condus rutierii către iconica ascensiune Madonna del Ghisallo de la Lacul Como, cu pante maxime și de 14 %. După o coborâre rapidă către Maglio, plutonul a urcat pe Colma di Sormano. După câțiva kilometri pe drumuri valonate, Muro di Sormana – o porțiune îngustă de 2 kilometri cu pante de până 15% – i-a așteptat pe sportivi. Apoi s-a urcat o mică porțiune de 1 kilometru cu pantă maximă de aproape 30%. După ce cicliștii au trecut de Colma, au coborât la Nesso și apoi la Como. Ascensiunea cu pantă medie de 10% Civiglio (care a stabilit câștigătorul de anul trecut) a urmat, fiind apoi succedată de ultimul obstacol al zilei lombarde San Fermo della Battaglia (7% pantă medie, dar și cu unele părți de 10%). Ultima coborâre către finish a avut 5 kilometri până la sosirea de la Como.

Înainte de startul cursei Nibali, Evenepoel, Bennett, Van der Poel, Carapaz, Ulissi, Fuglsang, Vlasov, Mollema erau printre marii favoriți. Singurii câștigători ai cursei prezenți la startul Il Lombardia din acest an erau Nibali și Mollema. Toată lumea se întreba dacă Il Lombardia 2020 va fi primul monument din cariera lui Remco Evenepoel. Belgianul ar fi obținut această performanță la vârsta de 20 de ani exact la fel ca marele Eddy Merckx, compatriotul său. Chiar dacă părea cel mai puternic rutier, Evenepoel a avut parte de un eveniment grav și total nefericit.

Evadarea zilei a fost formată din Joey Rosskopf (CCC), Davide Gaburro (Androni Giocattoli-Sidermec), James Piccoli (Israel Start-Up Nation), Petr Vakoc (Alpecin-Fenix), Florian Stork (Sunweb), Alexander Riabushenko (UAE Emirates), Andrea Pasqualon (Circus-Wanty Gobert), Daniel Savini (Bardiani-CSF-Faizanè), Denis Nekrasov (Gazprom-RusVelo), Emmanuel Morin (Cofidis) și Marco Frapporti (Vini Zabù – KTM). Avansul maxim al evadațiilor a fost de 5 minute și aceștia au fost prinși înainte de Muro di Sormano.

Pe unul din cele mai dificile obstacole ale cursei, Muro di Sormano, Astana a preluat conducerea cursei de la Dries Devenyns (Deceuninck Quick Step) și a impus trena în pluton prin Vlasov, Fuglsang și Tejada, lăsând în urmă rutieri importanți precum Van der Poel și Schachmann.

George Bennett (Jumbo Visma) a trecut primul peste Muro di Sormano din grupul liderilor format din Fuglsang, Vlasov, Evenepoel (Deceuninck), Ciccone, Nibali și Mollema (toți 3 de la Trek Segafredo).  Diego Ulissi (UAE Emirates) și Rafal Majka (Bora) formau al doilea grup pe șosea la 30 de secunde distanță, iar Mathieu Van der Poel (Alpecin Fenix) și Richard Carapaz (Ineos) se aflau la 1:30.

Dar apoi s-a întâmplat un eveniment șocant al cursei. Din grupul de 7 din față, Remco Evenepoel a suferit un grav accident. Belgianul a căzut pe o coborârea de pe Muro di Sormano. Belgianul s-a lovit de marginea parapetului de protecție și a căzut într-o râpă. El a fost imobilizat și a fost preluat repede cu o targă de o ambulanță. Pe aceeași coborâre Laurens de Plus (QuickStep) și Jan Bakelants (AG2R) au căzut în Il Lombardia 2017. Ca urmare a incidentului, Bakelants și-a rupt 7 coaste și a spus că după recuperare este cu un 1 cm mai mic. Așteptăm să vedem evoluția stării lui Evenepoel, dar se pare că nu ar fi nimic grav.

Pe ascensiunea Civiglio, toți cei 3 rutieri de la Trek au fost distanțați. În fruntea cursei au rămas doi rutieri de la Astana, Vlasov și Fuglsang alături de George Bennett, câștigătorul de acum 3 zile din Gran Piemonte. Trebuie spus că Vlasov și Fuglsang vor forma un duo redutabil pentru Astana și în Giro. Pe primele pante ale ultimii ascensiuni de 2,9 kilometri San Fermo della Battaglia, Bennett i-a atacat pe cei doi rutieri de la Astana și doar Fuglsang l-a putut urma. Dar la mijlocul cățărării, danezul s-a dovedit extrem de puternic și a rămas singur în fruntea cursei, iar în vârful San Fermo della Battaglia avea un avans de 20 de secunde față de neozeelandez. Această diferență nu a putut să mai fie recuperată până la final.

Astfel Fuglsang câștigă al doilea Monument al carierei după Liege Bastogne Liege 2019, urmat de George Bennett și Aleksandr Vlasov. Topul 10 a fost completat de Bauke Mollema, Giulio Ciccone, Vincenzo Nibali, Maximilan Schachmann (care a fost lovit ușor de un șofer inconștient care se afla pe traseul cursei în utimul kilometru), Diego Ulissi, Ben Hermans și Mathieu van der Poel. La fel ca anul trecut, ascensiunea Civiglio a decis câștigătorul Il Lombardia. Pentru Fuglsang este a 26-a victorie a carierei sale. Danezul de 35 de ani s-a mai clasat în trecut pe locul 4 în Il Lombardia 2010 și 2019 și azi a devenit primul rutier din țara sa care câștigă această Clasică.

 

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.