Cursa franceză Dauphiné care a avut loc între 12 și 16 august, cu 2 săptămâni înainte de startul Turul Franței, nu a inclus nicio etapă de contra-cronometru, ci doar solicitante etape montane cu sosiri la altitudine, care o vor face pregătirea perfectă pentru Turul Franței.  Se anunța o luptă nouă între Jumbo și Ineos, cu Primoz Roglic și Egan Bernal capete de afiș. Dar nimeni nu putea anticipa incredibila desfășurare a evenimentelor de pe șosea.

Plecând din Clermont-Ferrand, capitala departamentului Puy-de-Dôme, prima etapă a fost una valonată până la Saint-Christo-en-Jerez, cu un final solicitant. Plutonul a trecut peste Château d’Aulteribe (categoria a 3-a) urmată de Col du Béa (categoria a 2-a), de 10,2 kilometri și o pantă maximă de 5,6 %, Côte du Correau (categoria a 3-a), iar apoi în ultimii 60 kilometrii, încă 5 ascensiuni consecutive de categoria a 4-a, ultima fiind Col de la Gachet (3,3 kilometri cu 4,6 %) unde a avut loc și sosirea.  Evadarea zilei a fost formată din 5 rutieri dintre care 3 au abandonat cursa: Niccolo Bonifazio (Total Direct Energie) – cu dureri la spate, Quinten Hermans (Circus Wanty Gobert) și Brent van Moer (Lotto Soudal) din cauza unei căzături. Doar Michael Schar (CCC) și Tom-Jelte Slagter (B&B Vital Concept) au rămas în evadare până au fost prinși de pluton. Jumbo și Deceuninck au controlat cursa întreaga zi. Wout van Aert (Jumbo Visma) s-a impus la un sprint în urcare, în fața lui Daryl Impey (Mitchelton Scott) și Egan Bernal (Ineos), luând și secunde de bonificație. Belgianul a obținut a treia victorie a sezonului, după Strade Bianche și Milano-San Remo.

În etapa a 2-a din Criteriul Dauphiné a fost din nou o sosire la altitudine (Col de Porte – 17,5 kilometri cu pantă medie de 6,2 %), cel mai greu final din întreaga cursă. Etapa a fost una scurtă (135 de kilometri – cea mai scurtă etapă din Dauphiné 2020) și până la cățărarea finală a fost încă o ascensiune explozivă pe Côte Maillet (6,2 kilometri cu 8 %) și o coborâre abruptă care totuși nu a provocat mari daune plutonului. Evadarea zilei 2 a fost formată din: Jérôme Cousin (Total Direct Energie), Geoffrey Soupe (Total Direct Energie), Bruno Armirail (Groupama-FDJ), Kasper Asgreen (Deceuninck-QuickStep), Jasha Sutterlin (Sunweb), Ben O’Connor (NTT Pro Cycling), Michael Schar (CCC) și Fabien Doubey (Circus-Wanty Gobert). Pe Col de Porte au rămas doar Schar și admirabilul Armirail care până la urmă au fost prinși. Dan Martin (Israel Start-up Nation) și Sergio Higuita (EF Pro Cycling) au fost implicați într-o căzătură înainte de ultima cățărare. Irlandezul a fost nevoie chiar să abandoneze cursa. Chiar dacă Ineos a încercat să controleze plutonul pe aceste pante, Jumbo-Visma din nou s-a dovedit cea mai puternică echipă cu Primoz Roglic și Sepp Kuus, capete de afiș. În ultimul kilometru, Roglic a accelerat, iar Bernal nu a putut rezista atacului. Slovenul a câștigat etapa cu 8 secunde avans față de rivali. Top 5 a fost completat de Thibaut Pinot (FDJ), Emanuel Buchmann (Bora Hansgrohe), Guillaume Martin (Cofidis) și Nairo Quintana (Arkea Samsic). Bernal a sosit al 10-lea la 10 secunde distanță. După victoria din Tour de l’Ain, Roglic câștigă o etapă și din Dauphiné și preia tricoul galben de la coechipierul Wout van Aert care a rămas în urmă de pe primele pante ale Col de Porte.

Etapa a 3-a din Criteriul Dauphiné de 157 de kilometri a avut 2 ascensiuni importante: Col de la Madeleine (17,3 kilometri cu pantă medie 8,3 %) și Saint-Martin-de-Bellevile (14,8 kilometri cu 6 %). Evadarea a fost formată încă de la începutul zilei și i-a cuprins pe Daniel Oss (Bora-Hansgrohe), Bob Jungels (Deceuninck-Quick Step), Pierre Latour (AG2R), Davide Formolo (UAE Emirates), Christopher Juul Jensen (Mitchelton Scott), Soren Kragh Andersen, Jasha Sütterlin (Sunweb), Guy Niv (Israel Start-Up Nation) și Maxime Chevalier (B&B-Vital Concept). Dar pe Col de la Madeleine au rămas în frunte doar Formolo și Latour, apoi a rămas doar italianul singur. În vârful Col de la Madeleine, Formolo avea 50 de secunde avans în fața lui Latour, iar plutonul se afla la aproape 6 minute. Campionul Italiei pe șosea a devenit la un moment liderul cursei, recuperând distanța față de Primoz Roglic. Italianul a rulat singur 60 de kilometri și a câștigat pe Saint-Martin-de-Bellevile. În grupul favoriților nimeni nu a atacat, iar Roglic a câștigat din nou sprintul, urmat de Pinot și Buchmann. După locul 2 din Strade Bianche 2020, Formolo, campionul italiei a obținut a 4-a victorie din carieră. Clasamentul general a rămas la fel, ca și poziții: lider Roglic, Pinot la 14 secunde, Buchmann la 20 de secunde. Bernal mai pierde 17 secunde cu tot cu bonificații față de Roglic, ajungând pe locul 7 la general.

Sâmbătă etapa din Dauphiné a avut 6 cățărări cu superbe peisaje din Alpii Francezi (Col de  Plan Bois – 6,3 kilometri cu 9,5%, Col de la Croix Fry – 6,6 kilometri cu 7,9 %, Col des Aravis – 4,3 kilometri cu 5,5 %, Côte d’Héry sur Ugine – 2,7 kilometri cu 8,8 %, Montée de Bisanne – 12,4 kilometri cu 8,2 % singura de categorie specială și finalul de la Megève – 7,4 kilometri cu 4,7 %).  Egan Bernal nu a plecat în etapa a 4 din Dauphiné din cauza unei ușoare accidentări la spate. Columbianul era pe poziția 7 la general.

La începutul etapei pe coborârea de la Col de Plan Bois, Emanuel Buchmann (Bora-Hansgrohe) și Steven Kruijswijk (Jumbo-Visma) au căzut, fapt ce a condus la abandonul celor doi rutieri. Astfel într-o singură zi, locul 1 – Bernal, locul 3 – Krujiswijk și locul 4 – Buchmann din Turul Franței 2019 au părăsit cursa. Olandezul și-a dislocat umărul și participarea lui în Turul Franței este pusă în pericol. Germanul Buchmann a scăpat fără nicio fractură, nefiind pusă în pericol participarea în Le Tour. Evadarea zilei a fost formată din 15 rutieri foarte importanți care au plecat cu gândul la victoria de etapă: Julian Alaphilippe (Deceuninck-Quick Step), Michal Kwiatkowski (Ineos), Marc Soler (Movistar), Luis Leon Sanchez (Astana), Dylan van Baarle (Ineos), David de la Cruz (UAE Emirates), Dylan Teuns (Bahrain), Thomas De Gendt (Lotto Soudal), Kenny Elissonde (Trek-Segafredo), Fausto Masnada (CCC – viitor Deceuninck), Lennard Kämna (Bora-Hansgrohe), Jack Haig (Mitchelton-Scott – viitor Bahrain McLaren), Marc Hirschi (Sunweb), Matej Mohoric (Bahrein-McLaren) și Nicolas Edet (Cofidis). Cel mai bine clasat era rutierul de la Bora, Lennard Kämna la 5 minute de Roglic, astfel că Jumbo a fost nevoită să țină evadarea sub control la sub 4 minute. Și Roglic a căzut în etapa asta, dar a fost foarte bine protejat de Dumoulin și Kuus pentru a ajunge la finalul etapei. Pe Montée de Bisanne, Alejandro Valverde (Movistar) a atacat din plutonul condus de Bahrain McLaren care pregătea un atac al liderului lor, Mikel Landa, care nu a venit nici în această etapă. Dar a fost repede anihilat. Din evadare au rămas în frunte, Elissonde, Kämna, De la Cruz, Kwiatkowski, Masnada, Alaphilippe, Haig, Hirschi și aveau 1:30 avans față de grupul restrâns al tricoului galben cu 30 de kilometri rămași de pedalat până la sfârșitul etapei. Dar în grupul favoriților nicio echipă parcă nu și-a dorit victoria de etapă, astfel câștigătorul s-a decis din evadare. Cu 5 kilometri înainte de final, Lennard Kämna a atacat din grupul format cu Elissonde și de la Cruz. Tânărul german de 23 de ani de la Bora a câștigat și a obținut prima victorie a carierei într-o zi când doi dintre coechipierii săi au abandonat (Buchmann, Muhlberger). Podiumul etapei a fost completat de David de la Cruz (care a preluat tricoul de cel mai bun cățărător) și de Julian Alaphilippe. Favoriții au sosit grupat, nu s-a produs nicio diferență semnificativă, chiar dacă pe parcurs unii rutieri importanți au rămas puțin în urmă față de tricoul galben. După această etapă, Roglic rămâne lider la general și este urmat de doi francezi Pinot la 14 secunde, Guillaume Martin la 24 de secunde. Wout van Aert păstrează tricoul verde și devine un contracandidat serios pentru Peter Sagan în Turul Franței pentru câștigarea clasamentului pe puncte.

Clasările lui Primoz Roglic în acest sezon sunt ceva incredibil: 1-2-2-1-1-1-9-1-2-10. De remarcat că în cursa în care a terminat pe locul 9 a fost prima etapă din Criteriu când victoria a fost obținută de un coechipier de la Jumbo-Visma, belgianul Wout van Aert.

În ultima etapă din Dauphiné au fost cele mai multe cățărări în număr de 8 (Côte de Domancy – 2,5 kilometri cu pantă medie 9,4 %, Col de Romme – 8,8 kilometri cu 8,9 %, Col de la Colombière – 7,5 kilometri cu 8,5 %, Col des Aravis – 10,1 kilometri cu 5,1 %, Côte de la Frassette – 2 kilometri cu 6,1%, din nou Côte de Domancy, Côte de Cordon – 4,6 kilometri cu 8,2% și finalul în aceeași locație ca în ziua trecută, dar puțin diferit la Megève – 9 kilometri cu 4,6%).

Înainte de startul ultimei etape însă, o altă întorsătură de situație a schimbat evenimentele. Primoz Roglic a abandonat Dauphiné ca urmare a accidentării suferite în urma cazăturii din etapa precedentă. Evoluția stării de sănătate va determina planurile pentru următoarele curse. Următoarea cursă la care ar trebui să participe Roglic ar fi peste două săptămâni, chiar Turul Franței, unde este printre marii favoriții. Liderul după abandonul lui Roglic a devenit Thibaut Pinot dar care nu a purtat tricoul galben pe șosea.

Wout van Aert a dus trena mult timp în pluton, fapt ce i-a convenit de minune lui Pinot. Acesta mai avea alături un singur coechipier (Sébastien Reichenbach) pentru a încerca să reducă distanța față de prima evadare importantă a zilei formată din Pavel Sivakov (Ineos) și Julian Alaphilippe (Deceuninck) deoarece rusul era doar la 3 minute distanță de francez în clasamentul general. Landa, Froome și  Porte au rămas mult în urmă încă de pe Col de la Colombière. Nairo Quintana chiar a abandonat din cauza unei dureri la genunchi. Sivakov a căzut pe coborâre cu 30 kilometri până la final, dar tot a reușit să termine etapa pe locul 4. Pe ascensiunea de la Côte de Domancy, Tadej Pogacar (UAE), Miguel Angel Lopez (Astana), Sepp Kuus (Jumbo Visma) și Daniel Martinez (EF Pro Cycling) au generat pe rând atacuri și i-au ajuns pe cei doi din față, formând un grup de 6 evadați pe coborâre. Americanul Kuus s-a dovedit cel mai puternic pe ultima ascensiune de la Megève și a obținut a 6-a victorie a carierei, fiind cea mai importantă după succesul de etapă din Vuelta 2019 de la Santuario del Acebo. Astfel în Dauphiné 3 etape din 5 au fost câștigate de Jumbo Visma. Sepp Kuss este primul rutier american din ultimii 12 ani care câștigă o etapă în Dauphiné. Podiumul ultimei etape ale Criteriului a fost completat de Martinez la 27 de secunde și de Pogacar la 30 de secunde.

Cu locul 2 în etapă, marele erou al zilei a fost Daniel Felipe Martinez de la Education First care a câștigat clasamentul general și clasamentul celui mai tânăr rutier. Este cea de-a 5-a victorie a carierei pentru columbianul de 24 de ani, cea mai importantă fusese până azi o etapă în Paris Nice 2019. Daniel Martinez a devenit primul columbian de la Luis Herrera în 1991 care câștigă Criteriul. Dauphiné a fost prima și singura cursă după carantină pentru rutierii importanți de la EF Pro Cycling (columbienii Uran, Higuita, Martinez) înainte de Turul Franței, și chiar și așa Martinez a câștigat. Pinot a încercat să recupereze pe ultimii kilometri distanța față de Martinez, dar a sosit la peste un minut de învingătorul etapei, performanță insuficientă pentru a câștiga Criteriul Dauphiné. Podiumul final al cursei a fost completat tot de un francez, merituosul Guilaume Martin. Clasamentul pe echipe a fost câștigat de Jumbo-Visma, urmată de Groupama FDJ și Ineos.

Clasamentul general final al Criteriului Dauphiné este:

  1. Daniel Felipe Martinez
  2. Thibaut Pinot la 29 de secunde
  3. Guilaume Martin la 41
  4. Tadej Pogacar la 56
  5. Miguel Angel Lopez la 1:38
  6. Romain Bardet la 1:43
  7. Tom Dumoulin la 2:07
  8. Lennard Kämna la 2:14
  9. Warren Barguil la 2:49
  10. Sepp Kuss la 2:55.

Putem spune că ne așteaptă un Tur al Franței și în general un sezon extraordinar cu multe surprize și mulți favoriți.

 

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.