Reclamele au fost o sursă importantă de informare și de divertisment încă de acum zeci de ani. În aceeași situație se află și reclamele la și cu biciclete. Iată câteva exemple. O reclamă americană veche pentru “Scorcher Safety Bicycle – Best and Most Popular” din 1892 evidențiază cum arătau primele reclame la biciclete. Nefamiliaritatea formei bicicletei se poate observa cu ușurință: cadrele roților și ghidonul par disproporționate, lanțul are o formă de nerecunoscut. Bicicleta apărea ca un produs nou, revoluționar. Până și numele bicicletei arăta faptul că producătorul știa că este vorba de o piață în plină dezvoltare. “Scorcher” era numele din jargon pentru tinerii bărbați care mergeau cu viteză cu mașinile lor , fără a ține cont de celelalte vehicule sau pietoni. Totuși producătorii s-au bazat pe această notorietate, titrând cu mândrie: “Agents wanted everywhere”.

O reclamă pentru Alcyon Cycles din Neuilly sur Seine îl arată pe ciclistul Francois Faber și evidențiază partea sportivă a utilizării unei biciclete. Acesta s-a născut în Luxemburg și a fost primul ciclist străin care a câștigat Turul Franței, în 1909, și recordul său de a câștiga 5 etape consecutive în le Tour încă rezistă. Reclama arată toată încrederea și optimismul ciclismului în zilele dinaintea Primului Război Mondial (Faber a murit în timpul bătăliei de la Artois de lângă Arras în 1915). Ceea ce este foarte interesant este talentul artistului, după cum se poate observa din forma perfect reliefată a brațelor și picioarelor lui Faber, dar și licență sa artistică – ghidonul alb în formă de Y în numele Alcyon, evidențiat prin stilul art nouveau. Bicicletele Alycon prin echipa de ciclism finanțată au dominat Turul Franței în anii 1920-1930 prin rutieri precum Nicolas Frant și Maurice de Waele.

Asociate deseori cu masculinitatea, bicicletele au fost folosite în reclame pentru femei, de obicei ironizând bărbații. O reclamă pentru Fucosine, substanță fluidă pentru a împiedica crearea unei pene, arată o femeie care trece pe lângă un bărbat care tocmai a făcut o pană la bicicleta sa. Femeia merge doar cu o mână pe ghidon arătând atitudine, cu flori într-o mână și o sticlă de Fucosine în cealaltă. Bărbatul stă pe marginea drumului, supărat nu doar pe faptul că a făcut pană, dar și din cauza mândriei sale rănite că s-a pierdut obiceiul tradițional că bărbatul ajută femeia să repare lucruri, inclusiv o bicicletă.

Ocazional, abordările reclamelor cu și despre biciclete au atins statutul de artă. O extraordinară litografie a fost realizată de Eugene Grasset pentru bicicletele Georges Richard. Grasset, un artist cu origini franceze și elvețiene, a fost unul dintre cei mai influenți artiști art nouveau din era La Belle Epoque. Georges Richard a fost o marcă respectată de biciclete care oferea garanții pe viață la produsele lor. Dar în această reclamă, Grasset a avut ideea de a demonta chiar bicicleta în partea de jos a imaginii. În schimb, o femeie frumoasă ocupă partea centrală, contrastând cu nuanțele de verde și maro în fundal, sugerând natura și de asemenea mișcarea. Dar focusul din această operă de artă este pe trifoiul cu 4 foi – logo-ul Georges Richard – pe care femeia îl ține în mâna sa dreaptă. Gracet a plasat logo-ul într-un cerc alb, încercând să-l transforme într-o roată de bicicletă, dar și într-un simbol al naturaleții în general.

LEAVE A REPLY

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.