Cicliștii spanioli au reușit doar 3 victorii de etapă în curse de World Tour în 2020 și nicio victorie într-un clasament general, fapt ce nu s-a mai întâmplat din 1937. Speranța vine din faptul că anul viitor vor fi 6 echipe profesioniste spaniole.

În anul 2008, ciclismul spaniol a atins vârful său. Carlos Sastre a câștigat Turul Franței, Alberto Contador – Giro, Vuelta și Turul Țării Bascilor, Alejandro Valverde – Liege Bastogne Liege, Dauphiné și Clasica San Sebastian, Samuel Sanchez a câștigat aurul olimpic la Beijing, Oscar Freire – Gent Wevelgem, José Ivan Gutierrez – Eneco Tour, Gustavo César Veloso – Turul Cataluniei. Spania a încheiat anul 2008 cu 92 de victorii, 30 în clasamente generale și 62 victorii de etape.
În diferitul an 2020, 12 ani mai târziu, ciclismul spaniol a ajuns foarte jos. Au fost obținute doar 17 victorii, 15 victorii de etape și 2 în curse de o zi de nivel secund sau terț. În calendarul World Tour, unde sunt cursele cele mai importante, cele care contează cu adevărat, figurează doar 3 victorii de etapă pentru Spania: Ivan Garcia Cortina (Paris-Nice), Marc Soler și Ion Izagirre (Vuelta). În cursele de nivel secund, cursele Pro, balanța nu este mai bună: Gorka Izagirre a câștigat Gran Trittico Lombardo și Gonzalo Serrano o etapă în Vuelta Andalucia.

Pentru prima dată din 1937, în plin Război Civil, nicio cursă pe etape nu a fost câștigată de un ciclist spaniol. Și doar pentru a patra oară din 1955 – an în care s-a reluat Vuelta după Războaiele Mondiale – Spania nu a avut niciun reprezentant pe podiumurile finale din Giro, Turul Franței sau Vuelta. Ceilalți ani sunt 2017, 2011 – Alberto Contador a câștigat Giro și Juan Jose Cobo – Vuelta, dar din cauza unor acuzații de dopaj aceste tururi le-au fost șterse din palmares și anul 1965.

Dar nu era cazul să mergem atât de mult în trecut ca să vedem decăderea ciclismului spaniol. În ultimul deceniu, Spania a reușit o medie de 11 victorii în cursele de World Tour pe sezon, ajungând la un maxim de 33 de victorii în anul 2012. Anul trecut, 2019, numărul de victorii a ajuns la 13, inclusiv clasamentele generale din Turul Țării Bascilor (Ion Izagirre) și exoticul Tur Guangxi (Enric Mas). Practic, după un singur an, în 2020, sunt 10 victorii mai puțin. Cea mai bună clasare în clasamentul general al unui Mare Tur în 2020 a fost a lui Mikel Landa (Bahrain McLaren) care a terminat pe locul 4 Turul Franței la 5:58 de învingătorul Tadej Pogacar. Enric Mas s-a clasat al 5-lea în Turul Franței și în Vuelta, sosind la 6:07, respectiv la 3:36 de învingătorii sloveni Pogacar și Primoz Roglic. Alt spaniol Pello Bilbao (Bahrain McLaren) a fost cel mai “ocupat” ciclist după reluarea curselor. A concurat 56 zile dintr-un total de 90 de zile. Cea mai bună performanță a sa a fost locul 5 în Giro la 3:09 de învingătorul Tao Hart și pe locul 16 Turul Franței la 55:56 de câștigător.

Este adevărat că 2020 a fost un an special afecat de pandemia de Covid-19, diminuându-se zilele de cursă, dar concluzia rămâne aceeași. Cursele de World Tour și Pro au avut cu 22% mai puține zile de competiție – fără Turul Cataluniei, Turul Țării Bascilor și Clasica San Sebastian -, în timp ce numărul victoriilor a scăzut cu 80% față de media ultimilor 5 sezoane anterioare.

Retragerea unor rutieri precum Alberto Contador, Purito Rodriguez, Oscar Freire sau Samuel Sanchez printre alții și de asemenea declinul unor veterani precum Alejandro Valverde și Luis Leon Sanchez pot explica scăderea performanțelor ciclismului spaniol. Noile referințe precum Enric Mas și Mikel Landa sunt cicliști buni în Marile Tururi, dar nu au capacitatea predecesorilor lor. Singura echipă spaniolă din World Tour, Movistar, a avut un an foarte slab (doar 2 victorii), ambele aduse de Marc Soler. Există o problemă la bază, la formarea tinerilor rutieri nu se lucrează în ultimii ani la fel de bine ca în alte mari națiuni din lumea ciclismului. De exemplu Marea Britanie a investit foarte mulți în dezvoltarea tinerilor în ultimii ani și asta vede. De asemenea antrenorii sunt plătiți destul de prost în cadrul cluburilor de ciclism unde se formează un rutier spaniol.

O altă cauză ar putea fi că autoritățile spaniole au impus un regim foarte strict din cauza pandemiei de Covid-19. Cicliștii spanioli s-au antrenat mult timp pe biciclete home trainer, în timp ce Olanda, Belgia sau Danemarca au putut ieși cu bicicleta câte 6 ore pe zi. Vestea bună pentru ciclismul spaniol este că anul viitor vor fi 6 echipe profesioniste (Movistar în World Tour, iar Caja Rural, Burgos, Euskaltel, Kern Pharma și Eolo – Fundacion Contador în Pro Tour). Kern Pharma și Eolo vor face saltul anul viitor în divizia Pro Tour. O oportunitate pentru ca ciclismul spaniol să înceapă să își revină din acest foarte prost moment al istoriei sale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.