gibonu

Moderator
  • Content Count

    5,050
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    333

gibonu last won the day on April 21

gibonu had the most liked content!

Community Reputation

6,118 Excellent

About gibonu

Profile Fields

  • Localitate
    Bucuresti
  • Biciclete
    Trek 4300

Recent Profile Visitors

13,407 profile views
  1. gibonu

    Marti, 17.09.2019 - Partea a IX-a Infractiunea de a asculta un post de radio strain. Periplu prin Europa. Asta cu pasatul pasaportului imi pare cam legenda. Scara interioara, vedere de sus. Cele 11 fronturi sovietice la 20.07.1944. Scara interioara, vedere de jos.
  2. gibonu

    @pedale Daca nu ma insel, soarta Austriei s-a decis in 1943 la Teheran, unde Aliatii au hotarat ca Austria a fost prima tara invadata de catre Germania. Ca n-a fost chiar invazie, e alta poveste. "Biletul roz" a fost in octombrie 1944, la intalnirea (Acordul de procentaj) de la Moscova intre Churchill si Stalin. Atunci, soarta razboiului era deja transata definitv in favoarea Aliatilor. Stalin, fiind paranoic, se temea de o eventuala capitulare a Germanei in Vest si o potentiala alianta intre Aliatii vestici si Germania (ce mai ramanea din ea) impotriva URSS. Din motivul asta a fost dispus sa ii faca concesii lui Churchill. Ar fi de mentionat ca si Aliatii vestici i-au facut diverse concesii lui Stalin in perioda 1941 - 1943, teamandu-se de o eventuala capituare (nu stiu daca se punea problema de pace separata) a URSS in fata Germaniei. Urmarea fiind ca Germania s-ar fi concentrat ulterior doar pe Frontul de Vest. Ar trebuie remarcat ca Stalin s-a tinut de cuvant si nu a trimis Armata Rosie sa invadeze Grecia, fapt care a dus la o prima tensiunea intre Stalin si Tito. Nu stiu sigur, insa Stalin cred ca a fost si putin pragmatic, in sensul ca Grecia era prea departe fata de URSS iar controlul acesteia ar fi fost mai dificil ca in cazul altor state din Est. Plus disponibilitatea de lupta a grecilor (aratata deja la inceputul WW2) combinata de multe ori cu un teren muntos, greu de cucerit si apoi de controlat. Revenind la Chruchill, acesta a fost fara indoiala un tip pragmatic si un democarat desavarsti. Insa a avut si momentele lui de ratacire. Unul dintre acestea a fost utopia lui Churchill ca Imperiul Britanic va ramane intact in lumea post-belica, controlata de SUA si URSS. Ca sa nu ma vorbim de faptul ca britanicii au luptat in WW2 pe banii americanilor, bani a caror returnare s-a finalizat abia in decembrie ... 2006 (am scris bine cifrele). Mai multe detalii: https://en.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease Cat despre situatia din perioada intebelica din Germania, principala problema a fost Criza Finanicara din 1929 si imposibilitatea economiei germane de a mai contracta credite din exterior, ceea ce a dus la milioane de someri aparuti peste noapte. Ca fapt divers, in anii '20 Berlinul a fost capitala cultura a Europei. Cat despre Hitler si baietii lui, treaba serioasa a inceput odata cu incendierea Reichstag-ului, decretul de suprimare a libertatilor civile care a urmat incendierii, suprimarea oricarei opozitii, unificarea (dupa moartea lui Hindenburg a functie de presedinte cu cea de cancelar, etc). Este foarte interesant cum i-a manipulat Stalin pe comunistii germani in anii '20, cum le-a interzis sa faca orice alianta, etc. O sa revin cu un articol foarte interesant pe tema asta.
  3. gibonu

    @pedale Probabil ca nemtii cunosc si cauzele care au facut posibile acele orori. Nu i-am intrebat. Nu ma dau expert in ceea ce priveste Germania, insa am inteles ca pentru nemtii nazismul si WW2 nu sunt chiar subiectele favorite de conversatie. Cat despre Viena, ai vreo sursa din care sa rezulte admiratia lui Stalin pentru Imperiul Hapsburgic, astfel incat sa fie dispus sa faca concesii? Din cate stiu, Stalin nu admira pe nimeni si nu avea incredere in nimeni. Iar la finalul WW2 a fost foarte dezamagit ca a reusit sa extinda influenta sovietica doar Europa de Est (de la Stettin la Trieste), pentru ca el visa la mai mult. Spunea odata un istoric (nu imi mai amintesc numele lui) ceva de genul "Stalin ar fi vrut ca Ivan sa isi spele obielele in Atlantic" Cat despre Austria postbelica, acesta este rezultatul Tratatatului de pace incheiat in 1955 intre Austria pe de o parte si invingatorii pe de alta parte (URSS, SUA, Marea Britanie si Franta). Tratat prin care Austria si-a asumat, printre altele, neutalitatea in politica externa, neutralitate care exista si azi. Austria nu este membru NATO, singura tara care incepe cu A din NATO este Albania. Insa pana in 1955, Austria a fost divizata in zone de ocupatie (sovietica, americana, britanica si franceza) exact ca Germania. Iar Viena a fost divizata in sectoare de ocupatie mai rau ca Berlinul, deoarece sovieticii, pe langa jumatatea estica a Vienei, mai detineau sectoare si in sudul si vestul orasului. Mai instructiva este harta cu teritoriile pierdute de Germania, in favoarea Poloniei si a Uniunii Sovietice. Cea din care rezulta ca Breslau s-a transformat in Wroclaw iar Kant s-a nascut la ... Kalinigrad.
  4. gibonu

    @feribotu Cu placere si sper sa te ajute poza. Cum este prins porbagajul spate la tandem? Daca este prins ca la bicicletele obisnuite, poti scoate tijele cu care se prinde de cadru si poti slabi putin prinderile de langa ax. Astfel, vei putea apropia portbagajul de cadru / tija seii si pe timpul transportului il poti lega cu un soricel (colier de plastic) de cadru / tija seii. Avantajul este ca mai castigi cativa centimetri care s-ar putea sa faca diferenta in tren (am folosit metoda asta la transportat bicicleta cu avionul in husa Vaude; cu portbagajul montat pentru drum, nu ar fi incaput bicicleta in husa). Plus scos aripa spate in cazul tau. In rest, ma gandesc ca tandemul il poti pune pe o oarecare diagonala a spatiului de la capatul vagonului, in functie de parte pe care se cobora din tren. Daca imi aduc bine aminte, pe bucata Bucuresti - Brasov exista peron doar pe o parte a trenului, nu-i ca in multe haltele unde cobori pe ce parte vrei, in functie de unde ai casa fata de calea ferata.
  5. gibonu

    Poate imi scapa si mie ceva, insa vad ca pe site-ul Softrans exista doar posibilitatea de "Rezervare" nu si cea de "Cumpara bilet online". De Rezervare nu am trecut, deoarece este necesara logarea pe site si nu imi mai aduc aminte parola. Acum cativa ani, la o plimbare spre Zimbrarie, am mers cu TGV-ul oltenesc pana la Ploiesti Vest. Daca imi aduc aminte bine, am facut rezervarea pe site pentru calatori si biciclete iar pretul total al biletelor le-am achitat la nas in tren. In alta ordine de idei, parca era o stire acum ceva timp din care rezulta ca Softrans vrea sa implementeze sistemul de cumparare online a biletului si sa renunte la optiunea rezervarii. Probabil ca pandemia le-a stricat planurile.
  6. gibonu

    Daca te ajuta informatia, pe bucata Bucuresti Nord - Brasov mai circula si Softrans (TGV-ul oltenesc): https://www.softrans.ro/mersul-trenurilor.html "Transportul bicicletelor se taxeaza cu reducere 50% din pretul integral. Se accepta maxim 4 biciclete, fiind indicat a se transporta in vagonul 3, unde se afla suporturile speciale." Alte detalii nu am.
  7. gibonu

    @feribotu Daca te ajuta, doua biciclete puse la ultima usa a trenului. Nu stiu daca are relevanta faptul ca vagonul era de clasa I-a.
  8. gibonu

    @feribotu N-am avut nicio secunda senzatia ca vrei sa te certi cu nasii. Plus ca avand doua bilete pentru bicicleta, nu cred ca vei avea probleme sau ca iti va face nasul probleme. Spun doar ca experienta cu tandemul in tren va fi una inedita si total noua (cel putin pentru mine). Si astept sa ne spui cum a fost. Cel mai tare sunt curios de cum va reactiona nasul cand te va vedea cu tandemul pe peron. Sper sa revin mai tarziu cu niste poze cu locurile pentru bicicleta din tren.
  9. gibonu

    @pedale De mii de ani (de cand s-o fi inventat scrierea) Istoria este scrisa de invingatori. Nu este nimic nou sub Soare in privinta asta. La finalul WW2 a exista momentul Nurnberg, unde au fost judecati germanii si (in parte) aliatii lor. Insa pe sovietici nu i-a judecat nimeni pentru cele aprox. 3 milioane (cifra aproxiamtiva, nu exista una exacta) de nemtoaice pe care le-au violat din Prusia Orientala pana la Berlin. Asa cum pe americani nu i-a judecat nimeni pentru bombele atomice aruncate asupra Japoniei. Si nici pe britanici nu i-a judecat nimeni pentru bombardarea Dresdei si pentru zeci de mii de civili victime (nici aici nu exista un numar exact). Cat despre momentul Katin (de fapt Smolensk) 2010, am rugamintea de a nu rostogoli aici teoria conspiratiei. La o simpla cautare pe Internet ai fi aflat ca: "The pilots were attempting to land at Smolensk North Airport—a former military airbase—in thick fog, with visibility reduced to about 500 metres (1,600 ft). The aircraft descended far below the normal approach path until it struck trees, rolled inverted and crashed into the ground, coming to rest in a wooded area a short distance from the runway. Both the Russian and Polish official investigations found no technical faults with the aircraft, and concluded that the crew failed to conduct the approach in a safe manner in the given weather conditions. The Polish authorities found serious deficiencies in the organization and training of the Air Force unit involved, which was subsequently disbanded. Several high-ranking members of the Polish military resigned, under pressure from politicians and the media. Various conspiracy theories about the crash have since been in circulation, and are promoted by Law and Justice's leaders Jarosław Kaczyński (twin brother to Polish President Lech Kaczyński) and his deputy, Antoni Macierewicz, who claim the crash was a political assassination. Polish and international investigations did not find any evidence supporting this claim." Sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Smolensk_air_disaster Admit ca wikipedia nu este detinatoarea adevarului suprem, insa, cel putin pana acum, nu s-a dovedit a fi o adunatura de miniciuni. Cat despre ansamblurile monumentale sovietice pe care le vad zilnic berlinezii, acestea reprezinta asumarea trecutului. Asa cum o si reprezinta Muzeul Stasi, Muzeul RDG-ului sau un super muzeu despre comunism pe care l-am vazut la Leipzig (urmeaza). Daca te incalzeste cu ceva, exista si la Viena un ansamblu monumental sovietic precum (pare mai mic) cele de la Berlin.
  10. gibonu

    @majikstone Referitor la elefantul mic: nu consider ca a fost complet justificat si am oarecare remuscari pentru ca a trebuit sa ma inteleg cu nasul. Insa asta a fost singura solutie, nu aveam alta alternativa. Referitor la elefantul mare: ca pasionat de cicloturism nu pot sa incurajez oamenii sa nu faca ciclotursim. Nu le pot spune "Da, ar fi frumos sa faci o tura in zona X, insa din pacate nu se poate pentru ca CFR Calatori a decis ca nu te poti urca cu bicicleta in trenul care vine din fabrica cu locuri pentru biciclete. Nu mai bine te apuci de pescuit? Ca (deocamdata) cu undita te poti urca in orice tren. Si undita nu este considerata ca are 15 kile". Nu am spus niciodata ca intelegere cu nasul "ar fi ceva banal, normal si chiar recomandat". Am spus doar, ca de multe ori, este singura solutie daca vrei sa faci cicloturism in RO si in alte zone in care CFR Calatori nu a binevoit sa aibe vagoane cu locuri pentru biciclete. Cat despre batut in lung si lat tara si alte tari cu bicicleta, mai este mult pana departe. Chiar si in RO, mai sunt o gramda de ture de facut, din Banat in Dobrogea si din Maramures in Oltenia. Din fericire, la capitoul potential pentru cicloturism stam foarte bine. Mai rau stam cu intelegerea fenomenului din partea decidentilor. Iar despre ture externe, nu as avea probleme sa astern instantaneu pe hartie planurile pe care le am pe urmatorii 20 de ani. Asa o fi. Io folosesc acel burete de izolat tevi de ani de zile la carat caiacul pe masina (caiacul are 19 kg iar cu el pe masina merg cu aprox. 110 km/h pe autostrada). Pana acum doar s-a tasat putin in zona de contact dintre caiac si bara. Oricum, era doar o sugestie.
  11. gibonu

    Ca alternativa, se poate folosi si burete pentru izolat tevi. Se gaseste la orice magazin de bricolaj si costa cativa lei o bucata de 2 metri, din care se pot taia cateva zeci de centrimetri cu care sa se izoleze carligul din tren.
  12. gibonu

    Din cate stiu, denumirea oficiala a nasului (sau a unuia dintre nasi cand sunt doi intr-un tren) este cea de sef de tren. Sigur iti pot spune ca cel care dirijeaza trenul este nasul (seful de tren) pentru ca el da semnalul de plecare din statie (bineinteles cand linia este libera), el se asigura ca toti calatorii au urcat / coborat, in caz de accident (dupa locomotiva) lui i se face proba alcool-test primul, etc. Asa ca, din cate inteleg, pe peron, inaite de urcare in tren nasul (seful de tren) este cel care ofera interpretarea legala a termenilor si conditiilor de transport la CFR. In plus, cearta cu nasul iti poate aduce si o amenda (am inteles ca acum sunt destul de mari) de incalcare a ordinii publice, pentru ca in fiecare gara (nu halta) exista un post de politie TF (transport feroviar). La un moment dat am intrebat-o pe o doamna nasa ce face daca un nebun se apuca sa o bata in tren. Mi-a spus ca se fereste cat poate apoi suna la prima gara unde urmeaza sa opreasca trenul iar pe nebun il va astepta politia pe peron.
  13. gibonu

    @majikstone Partea cu "hulitul" a fost o gluma, facuta in ideea ca aici pe forum este o atmosfera relaxata, un mediu colegial, nu este aula academiei si nici redactia de la Dilema Veche. Daca nu ai perceput-o ca o gluma, imi cer scuze public. In rest, vad ca scurt-circuitul de comunicare dintre noi persista, in sensul ca nu reusesti sa intelegi ceea ce vreau sa spun. Respectiv ca de fiecare data cand a fost posibil mi-am luat bilet pentru bicicleta si ca de cateva ori, cand nu a fost posibila intelegerea cu nasul din cauza de supracontrol, am achitat pe loc tariful oficial de cateva zeci de lei pentru care am primit chitanta (sunt aici pe forum poze cu chitantele respective, daca are vreo relevanta). Eu te inteleg pe tine ca dupa cativa ani de trait in Europa civilizata sa condamni orice tentativa de incalcare a legii. Asa am facut si eu dupa ce am stat doar 3 saptamani in Olanda, in 2005. Iar acum 16 ani, cand nici macar nu eram in UE, situatia era mult mai rea in RO comparativ cu cea de azi. Nu ca azi ar fi perfecta si ca nu este loc de mai bine. Insa incearca sa ma intelegi si tu pe mine ca m-am satutat sa astept de peste 20 de ani ca un lucru absolut normal si banal din Europa civilizata (respectiv mersul in tren cu bicicleta, cu bilet platit pentru bicicleta) sa existe si in RO. Si ca m-am saturat sa ma supun unor decizii halucinante adoptate de niste factori de decizie de la CFR Calatori compet debransati de la realitatea din RO si cea din UE. Cer doar un lucru banal si realizabil fara vreun efort financiar sau tehnic prea mare, nu cer TGV pe relatia Bucuresti - Oltenita. Am spus de cateva ori ca si Bulgaria (unde infrastructura este la fel de praf ca in RO iar materialul rulant per total la fel de invechit) a rezolvat elegant si eficient problema transportului bicicletelor in tren. Si imi vine sa urlu ca lupu' la Luna ca in RO nu se poate rezolva acesta problema. La fel, te rog incearca sa intelegi ca scopul celor scrise de mine pe acest forum este acela de a oferi o minima documentare pentru cineva care vrea sa faca o tura in zona / traseul / regiunea respectiva. Si ca din punctul meu de vedere, oferirea a cat mai multe detalii este importanta la o documentare si il ajuta pe cel care citeste poveste turei. Am spus si repet: nu pot fi ipocrit incat in tren sa ma inteleg cu nasul iar pe forum sa spun ca am platit tariful (haluciant) oficial. L.E. Si in final, incearca sa ne intetelgi pe noi, cei din RO si problemele cu care ne confruntam atunci cand vrem sa ne urcam cu bicicleta in tren pentru a face cicloturism. Au mai fost colegi de forum care ti-au spus acelasi lucru ca si mine. Ai tot vorbit despre solutii alternative, dar de multe ori aceste solutii nu exista sau nu pot fi puse in practica, pentru ca nu toata lumea poate pedala pe distante lungi, nu toata lumea are masina, nu toata lumea are la dispozitie un numar nelimitat de zile de concediu, etc. Multumesc.
  14. gibonu

    Asta pare cea mai buna solutie. Cel putin la trenurile IR ale CFR Calatori (cele cu vagoane salon), din ce am vazut pana acum, suportii pentru bicicleta sunt montati pe peretele lateral al vagonului, astfel incat bicicleta sta pe latimea vagonului. Insa, cei 2,15 m ai tandemului cu roata fata scoasa s-ar putea sa blocheze circulatia pe culoar. O sa caut niste poze cu locurile astea de bicicleta. In trenurile R ale CFR Calatori este aceiasi situatie. Bine, aici se presupunea ca bicicletele stau la veriticala, insa a disparut de mult timp piesa care se baga in interiorul rotii fata pentru a tine bicicleta la verticala. Oricum, va trebui sa te intelegi cu nasul (obicei mult hulit de catre unii colegi de forum) pentru a-ti permite accesul cu tandemul in tren. Vei fi pus intr-o situatie inedita, deoarece in reglementarea CFR Calatori nu scrie nimic despre tandem, nici ca ai voie nici ca nu ai voie cu el in tren. Iar nasul va fi pus in fata unei dileme, chiar daca tu ai doua bilele pentru bicicleta. Ca sugestie, in special pentru ruta Bucuresti - Brasov, incearca sa eviti plecarea din Bucuresti vineri seara / sambara dimineata si inttoarcerea duminica seara. Aglomeratia este maxima pe aceste trenuri, mai ales vara. Ia ca reper al turei intoarcerea in Bucuresti sambata seara, cand trenurile nu sunt foarte aglomerate. Sa ne spui si noua cum a fost cu tandemul in tren. Bafta.
  15. gibonu

    @pedale Tu o percepi ca "li se reaminteste incontinuu, nu sunt lasati sa uite." Nemtii o percep ca o asumare a trecutului, o intelegere a acestuia in scopul ca acele orori sa nu se mai repete. Si nu doar ca o percep, ci platesc bani grei pentru asta, de la intretinerea ansamblurilor militare sovietice pana la pensiile pe care Germania le plateste si azi supravietuitorilor Holocausului sau urmasilor acestora. Nu ma dau cunoscator nici al Germanie si nici al Berlinului. Dar nu am vazut pe stada masini cu megafoane din care sa rasune mesaje de condamnare a nazismul si nici nu cred ca in Germania ziua de lucru sau ora de curs incepe obligatoriu "prelucrare ideologica".