iacobdoc

Membru
  • Content Count

    1,907
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    19

Everything posted by iacobdoc

  1. Atunci cand, in timpul efortului fizic, incepem sa gafaim, se depaseste capacitatea functionala a inimii adica inima define insuficienta. Efortul de durata in conditii de insuficienta cardiaca are toate consecintele oricarei insuficiente cardiace: hipertrofie miocardica (adica ingrosarea muschiului cardiac), retentie de apa si sodiu, ... Cat ar trebui sa fie frecventa cardiaca in timpul efortului? Care sunt consecintele efortului excesiv, prelungit?
  2. @krazyeone Orice power meter pe o singura parte va arata, ce masoara doar pe partea aia. Stages ca si Garmin, ofera pe o parte dar si pe ambele parti. Mie mi s-a potrivit perfect cu pedalierul 105 pe care il am deja. Evident ca trebuie sa fii constient de asta dar ce este important este ca e un instrument de masura, deci obiectiv. Indiferent de ce masoara, masoara intotdeauna la fel. In consecinta, masori cu el FPT ul tau si te raportezi la el tot cu ajutorul aceluiasi instrument de masura. Daca vrei sa te raportezi la altii, este alta poveste. Cum ar veni, jumatatea mea stanga o pot compara cu jumatatea stanga a lui @paulrad.
  3. @paulrad si eu am tot Stages, dar doar bratul stang pentru ca era prea scump sa cumpar tot si pentru ca oricum nu vreau sa renunt la 3 foi. Cand l-am cumparat eu era 499 Eur la bike-components iar acum il vand la 349 Eur, ceea ce e o diferenta mare. Asta inseamna, ca poti sa iti faci propriile teste, mai exact sa iti masori FTP ul si in raport cu el sa iti faci antrenamentele indiferent de HR. Ce pot spune cu siguranta, acum, este ca stimularea adecvata o ai in zona 75%-90% din FTP, ideal mai aproape de 90%, adica la IF (intensity factor) de 0,75-0,9. Tot cu siguranta pot spune ca antrenamentele de recuperare se fac in zona 1, adica 55% din FTP, ceea ce ar trebui sa corespunda cu recomandarile lui Maffetone. Daca nu poti afla FTP, poti sa bagi o tura de 2 ore de pedalat fara pauze, in care incerci sa mentii un ritm cat de sustinut si dupa aia incerci sa afli care este puterea medie maxima pe un interval de 30 min sau iei valoarea NP (normalized power a intregii ture, care estimeaza cel mai bine FTP ul). Altfel, bagi un test similar cu testul pentru aflarea LTHR. Revenind la Maffetone, care descria un indicator al progresului, in cazul puterii ai un indicator mult mai aproape de realitate: puterea medie impartita la frecventa cardiaca medie. Este un indicator independent de cat de naspa te simti si iti spune cand ajungi in forma pentru a trece la etapa de antrenament de constructie. Principial, la inceput de sezon, acest raport va tot creste pana atinge un platou. Acela e momentul in care poti incepe sa antrenezi specific forta sau anduranta. Iti recomand Joe Friel https://www.amazon.com/Power-Meter-Handbook-Cyclists-Triathletes/dp/1934030953. Merita fiecare banut.
  4. @paulrad Bine-venite atat comentariile tale cat si testul testul tau de efort. Asa este. recomandarile lui Maffetone, aplicate strict la ciclism pot sa fie insuficiente pentru a evolua dar sunt sigure pentru a fi sanatos si in forma. Recent, mi-am cumparat un power meter, drept urmare am trecut la citit cartile despre antrenamentul cu power meter. Joe Friel afirma in cartile lui, ca pentru a progresa in ciclism, trebuie sa cunosti puterea pe care o dezvolti si ca aceasta trebuie sa asigure o stimulare adecvata, sistematica, corespunzatoare la 75-90% din FTP, adica zona 3 in zonarea puterii. Sa nu uitam ca Maffetone se adresa in cartea lui, triatlonistilor. In cazul alergarii, oricat de incet ai alerga este imposibil sa nu stimulezi adecvat musculatura, pentru simplul motiv ca oricum ai face, ca sa alergi, trebuie sa deplasezi intreaga masa corporala. In consecinta, un triatlonist care alearga si pedaleaza, este aproape imposibil sa nu progreseze. Mai mult, mentinand limita impusa de el te asiguri ca evolutia ta este ferita de excese si accidentari. Alta este situatia in cazul ciclistilor. Pe bicicleta poti sa stai ... fara sa dezvolti suficienta putere. De multe ori, pe urcari dificile, ma odihnesc, pedaland lent si cu rapoarte de transmisie nesolicitante. Totusi, cu cat esti mai potent biologic, cu atat VO2 maxim este mai mare, deci riscul sa faci antrenamente prea usoare la frecventa cardiaca data de el, este mai mare. Desigur, ca o "etalonare" a frecventei cardiace in raport cu puterea dezvoltata poate fi facuta dar frecventa cardiaca pentru acelasi efort (putere dezvoltata) este destul de variabila de la o zi la alta. Cel mai bine este sa folosesti un mijloc de masurare a puterii dezvoltate si sa te antrenezi dupa diferite scheme in functie de pragul functional al puterii (FTP, un fel de LTH pentru putere). Chiar si dupa ce afli care este FTP ul si stii ce putere dezvolti in fiecare etapa a antrenamentului, mai trebuie sa iei in considerare pentru ce anume te antrenezi. Antrenamentul pentru cursele de sosea, difera de cel pentru un time-trial, difera de cel pentru un triatlon si este cert diferit de cel pentru un "century" adica ciclism de anduranta. De exemplu, in atrenamentul pentru competitie de sosea, trebuie sa antrenezi capacitatea de a dezvolta puteri foarte mari pe durate de timp rezonabile (sprint), in timp ce pentru un time-trial, trebuie sa fii capabil sa mentii o putere crescuta dar constant pentru o ora, in timp ce pentru anduranta, trebuie sa fii capabil sa sustii peste 200 W dupa 4 ore de pedalat. Drept urmare, schemele de antrenament difera. De asemenea, un sprinter se va antrena altfel decat un catarator, s.a.m.d. Asta, in schimb, este alta carte. Daca vrei sa stii ce faci, si esti serios in ceea ce faci, atunci un power meter pare a fi obligatoriu. Momentan, pretul este putin prohibitiv sau iti cere unele compromisuri. Cam astea sunt concluziile la care am ajuns in ultimele luni iar semnalul dat de tine cum ca te-ai antrenat dupa regula lui Maffetone si nu ai progresat, a fost foarte important pentru a pune ordine in experienta recenta, in raport cu ceea ce am citit de la Joe Friel.
  5. In urma cu ceva vreme, @@vali_aldea avea o idee care, si in prezent mi se pare buna si anume sa impartasim informatii de valoare legate de ciclism, din texte de calitate. Desigur, este putin probabil ca am putea deveni in acelasi timp artistii propriei transformari intr-o opera de arta, daca ar fi sa il parafrez pe @@maus dar cel putin am putea sa incepem sa intelegem ce facem, ce ar trebui sa facem si poate cel mai important ce nu ar trebui sa mai facem. Desi dau la pedale destul de consistent din 2008 incoace, sunt departe de a fi gasit solutii ca urmare a propriei experiente dar m-am luminat aproape instantaneu cand am pus cap la cap experienta mea in raport cu un text de referinta. Nu doresc sa postez textul nici unei carti sau daca o voi face va fi dupa toate regulile citarii. Pe de alta parte, cartea nu o pot distribui nu din egoism ci pentru ca e cumparata de pe amazon in format electronic si nu stiu si nici nu doresc sa "crap" protectia lui kindle. Ceea ce doresc este sa spun ce mi s-a parut important din ce am citit, ce am inteles si ce cred ca trebuie utlizat practic. Este foarte probabil ca in acest demers sa fac greseli, sa inteleg eronat diferitele aspecte dar sunt convins, ca prin dialog, vom avea cu totii de castigat.
  6. iacobdoc

    Cele cu infiletare pe valva sunt mai compacte. Mi s-a intamplat ca la desfiletarea de pe valva, sa se desfileteze si ventilul. Este vorba de camere la care ventilul este infiletat in valva si se poate demonta, in special pentru a putea introduce solutii anti-pana. Nu am renuntat la pompele cu fixare prin infiletare dar, fie cumpar camere la care ventilul nu poate fi dat jos de pe valva, fie aplic pasta antidestrangere pe filetul ventilului pentru a preveni desfiletarea.
  7. iacobdoc

    @Perfidus Am prieteni care folosesc cu foarte mult succes Bryton si sunt foarte multumiti atat de parametri inregistrati si afisati cat mai ales de durata mare de viata a bateriei. Nu sunt interesati si nici deranjati de absenta afisarii traseului. Personal afisarea unui traseu, fie el si o liniuta, o consider foarte importanta pentru deplasarile off-road sau pentru tranzitul oraselor. Altfel, pentru un soselist, nu este un asepct important. Au fost mai multe situatii, in care afisarea doar a unei linii de traseu fara a fi raportata la o harta, mi-a creeat dificultati la bifurcatiile de strazi in unghi ascutit dar dupa 50-100 m iti dai seama ca esti pe langa traseu.
  8. iacobdoc

    @MLADEN Cel mai simplu e un circuit basculant dar in ziua de azi se pot gandi timpi variati 1:3-6.
  9. iacobdoc

    @MLADEN Rationamentul tau este impecabil pentru un curent continuu. Intr-un astfel de scenariu, nu doar ca trebuie sa bage 3A prin fiece led dar mai trebuie sa il si raceasca activ prin ventilatie. Cu totul altfel stau lucrurile daca alimentezi ledurile in pulsuri de curent, sa zicem la o frecventa de 2,4 MHz. Intr-un astfel de scenariu, imagineaza-ti ca vei alimenta timp de 1/2400 s si nu vei alimenta de 3-6 mai mult timp. Ar rezulta un fel de stroboscop atat de rapid, incat ochiul il percepe ca o iluminare continua, ca un film cu peste 24 cadre pe secunda. Consumul este substantial mai mic iar incalzirea ledului este tinuta sub control. As fi zis ca cele trei leduri sunt montate in serie, dar nu se poate dintr-o tensiune de alimentare de 8,4V. Totusi, tind sa cred ca parametrii mentionati sunt o minciuna. Din cauza chinezilor, azi nu mai vorbim de capacitatea unui acumulator Li Ion ci de capacitatea nominala, adica atat cat l-a lasat inima sa scrie pe el. Sunt celebre power bank-urile chinezesti de 50.000 mAh dar cand le desfaci au 5 celule de 2200 mAh si alea, legate in serie.
  10. iacobdoc

    @akebono Mi-am comandat si eu doua roti “hand-made”. Dupa ce le-am luat, am masurat tensiunile in spite. Erau ca dintii de fierastrau: una slaba, una exagerat de tensionata. Cum spui tu: ieftine si “bune”. Am pus mana si le-am corectat tensiunile din spite. @BodoC Adica ala de la Unior e mai breaz?
  11. iacobdoc

    @akebono Raspunsul corect este: Da stim. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=34570;menu=1000,185,187;mid=0;pgc=0;page=3;orderby=2
  12. Majoritatea celor pe care le-am cumparat sunt pentru Kindle dar, este posibil ca unele sa nu poata fi livrate daca nu esti cumparator din SUA.
  13. iacobdoc

    @Mihaita Catalin Ce bicicleta este? MTB, sosea? Eu as schimba cablul si as regla din nou deraiorul.
  14. @Mookyama Power metter este pentru antrenament si doar daca vrei sa obtii progrese in mod organizat. Cel mai frecvent pentru a participa la competitii. @claudiu71714 Evident ca daca relieful o cere, bagi cat trebuie. Daca ai un trainer care sa iti spuna puterea, il folosesti in cunostinta de cauza. In antrenamentul cu power metter, frecventa cardiaca devine secundara, doar ca daca te suprasoliciti, recuperarea e de mai lunga durata.
  15. @claudiu71714 Si pentru mine a fost o surpriza pentru ca iti spune care este intensitatea stimulului care te va face sa progresezi. Asta pentru ca vrei tu sa fii un nou Froome. Altfel, de viata lunga si tihnita, ti-as recomanda sa ramai la Maffetone a carui filozofie s-ar traduce prin versurile: ”Viitor de aur, tara noastra are, Si prevad prin seculi, a ei inaltare.”, ma rog, plus/minus 100 de ani.
  16. @claudiu71714 Super tare experienta ta. Scazut in greutate + fara dureri de spate + fara crize de tensiune = super tare. Tine minte experienta asta pentru ca va trebui sa revii la ea periodic. Acum ar fi momentul sa treci la asta sau echivalent: https://www.amazon.com/Power-Meter-Handbook-Cyclists-Triathletes-ebook/dp/B009HQ0TKO/ref=mp_s_a_1_2?ie=UTF8&qid=1541424768&sr=8-2&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=training+with+power+meter
  17. @paulrad Adevarul se masoara in fapte. Experienta ta este un fapt si trebuie analizat. Asa ca, hai sa vedem daca invatam ceva din faptele tale. Oricum, eu la pragul aerob merg la peste 25 km/h.
  18. @Mookyama Din ce am citit in linkul mentionat este vorba de “testare cardiometabolica”. Cand am inceput sa citesc si sa inteleg, eram dupa 300k facuti cam cu pulsul in gat. Eram umflat de apa. La vremea aceea, mi se parea normal. Situl asta incuraja atitudinea de tip “Shut up legs!”. Lectura asta era “revolutionara” chiar si din perspectiva mea de medic si am dorit sa o impartasesc cu voi, pe masura ce citeam si incepeam sa inteleg cate ceva. Intre timp, am inteles mult mai multe decat erau scrise in carte dar chiar si autorul si-a rafinat modul de intelegere.
  19. @Mookyama Mult mai castigat ai fi daca faci un test de efort cu spirometrie, pentru sportivi. Vei afla exact pana unde se intinde pragul tau aerob, adica pana unde papi grasime si glucide 50/50%. Acolo vei sti atat frecventa cardiaca dar si puterea pe care o dezvolti. Daca aparatul este destept, iti va indica si pragul lactic, unde vei vedea, de asemenea, ce frecventa cardiaca ai si ce putere dezvolti. Totusi, se pare ca pentru pragul functional vei obtine rezultate diferite. Daca faci un test clasic de 20 de minute, efort maxim si inregistrezi frecventa cardiaca medie si puterea medie dezvoltate, s-ar putea sa obtii alte valori. Trebuie discutat pe tema asta.
  20. @paulrad Phill asta al lui Maffetone a fost antrenor de ironman si inca unul de succes. Ce a constatat el este ca daca te antrenezi ca ghibolu' atunci sa nu te miri ca te dor toate celea iar la un moment dat constati ca nu mai ai vlaga. Mai mult, in loc sa slabesti, incepi sa te ingrasi. Ce a definit el corect este pragul stimularii de intensitate, raportat la metabolismul fiecaruia. Ce nu a definit este pragul stimularii de volum, ceea ce este cu totul alta poveste. Oricum, si el si altii (sa zicem Joe Friel pe care am inceput sa il citesc recent) sunt absolut de acord ca progresul in sport este egal cu EFORT + RECUPERARE. In schimb, Joe Friel vine si spune ca daca te antrenezi dupa frecventa cardiaca este posibil sa nu progresezi. De ce? Pentru ca el sustine ca trebuie sa te antrenezi la nivelul unui prag al puterii dezvoltate. Puterea, rezulta din produsul forta cu care apesi pe pedale ori viteza (cadenta, cum ar veni). Este foarte probabil ca organizmul sa fie prost antrenat, astfel incat sa atingi pragul de antrenament al puterii la frecvente cardiace foarte mari, adica nocive. Daca te mentii la frecvente cardiace mai mici, nu vei progresa pentru ca esti sub pragul puterii pe care ar trebui sa o dezvolti in antrenamente. Si uite asa, ne intoarcem la ce recomanda toata lumea: construirea unei baze aerobe solide, adica aia pe care o recomanda Phill. In concluzie, pentru a progresa trebuie sa stimulezi organismul, fie ca este vorba de stimulare de intensitate, fie ca este vorba de stimualre de volum, dar indiferent de stimuli, daca nu vrei sa regresezi trebuie sa te recuperezi fie prin odihna, fie prin exercitii fizice aerobe (cardio) pentru maxim 60 de minute, adica inapoi la Phill. PS Exista o logica pentru care se recomanda sustinerea unei cadente de 80-90 rpm.
  21. iacobdoc

    @8Ball Felicitari. Cred ca o sa ma bag si eu in seama pe aici, pentru ca si eu sunt un ciclist de sfarsit de saptamana.
  22. iacobdoc

    Exista un tip fabulos care face randoneure cat cuprinde si intotdeauna cu samarul plin. E vorba de Hodi Stefan. Pe cat de fabulos, pe atat de anonim si modest. Cand pleaca in tura, oricare ar fi ea, pleaca cu tot bgajul ca si cum ar merge in tura de cicloturism la capatul lumii. Asa a facut Paris-Brest-Paris. L-am intrebat, la un moment dat, ca ce cauciucuri foloseste, convins fiind ca detine oarece secrete ascunse. Ei as'. Mi-a raspuns sec: "De care gasesc." Atunci mi-am dat seama ca biologia umana este un ceva extrem de versatil. Mai presus de marketing si intelectualisme legate de eficienta energetica a pedalatului. Ramane sa mai si demonstrez asta.
  23. iacobdoc

    Felicitari pentru relatare. Mi-a placut foarte mult tilul " .. al unui ... de week-end" sau, ma rog, de sfarsit de saptamana. Personal, cam asta mi se intampla atunci cand am noroc: "la sfarsit de saptamana". Nu stiu de ce am convingerea ca este situatia multor ciclisti de Romania. Medical vorbind, nici nu este cea mai rea situatie chiar daca ar fi bine sa inversam raportul si sa fie 5 zile pe saptamana biciclit mai mult sau mai putin intens. Oricum: "Good point!" si frumoasa relatare. @8Ball. sau BigBall?
  24. Intrebarea era daca HR afisat o data pe minut, nu e prea rar? Din ce se intelege, ar putea sa fie. Ar trebui sa fie cel putin o data la 15 secunde, indiferent daca se refera la cele 15 secunde anterioare afisarii sau la 60 de secunde anterioare afisarii.
  25. @Traveller Medical vorbind pulsul se exprima in bpm adica batai per minut. Daca discutam de frecventa unui eveniment, atunci unitatea de masura este Hz iar abordarea mea si a lui @majikstone face trimitere la derivate....