CiDo

Pipa si ghidon, cum sa fie, pentru ce

Recommended Posts

salutare,

Am cateva intrebari, legate de pipa si de ghidon. Dar mai intai, ca sa fim siguri ca vorbim aceeasi limba, sa va spun ce am inteles eu din topicurile legate de aceste componente de pe acest forum (unele informatii erau contradictorii sau incomplete dar altele sau confirmat cu ce am citit in niste manuale de mtb pe care le-am gasit pe afara, plus ca mi se par si de bun simt, asa ca le iau de bune):

- un post de conducere mai inalt (si decat seaua), adica un ghidon curbat (eventual o pipa in unghi de 25) si o pipa scurta - favorizeaza pilotajul (coborari, portiuni tehnice) pentru ca te impiedica mai bine sa vii in cap pe coborari si e mai manevrabila, din cauza pipei scurte

- un post de conducere mai jos,adica un ghidon plat, eventual o pipa mai lunga, favorizeaza turele mai lungi si urcarile.

Devenit de putin timp cunoscator al acestor criterii (pana acum mi se parea ca forma ghidonului e o chestie de design si ca pipa e bine sa fie lunga, sa incapa GPS:)) am cateva intrebari:

- exista vreun tabel sau ceva de genul cu latimile standard ale ghidonului in functie de utilizare (de ex ghidonul pentru XC trebuie sa aiba maxim x cm). am citit pe aici si mi s-a parut interesanta ideea ca ghidonul mai larg te lasa sa respiri mai bine si ca el trebuie sa aiba latimea umerilor tai. Al meu are 66 cm si desi ma simt bine cu el pe urcari, as simti nevoia sa fie mai scurt putin pe coborari.

- pipa: la fel, aceeasi intrebare, a mea are 10 cm si parca as simti nevoia la fel de una mai scurta. Plus o intrebare: eu am o pipa PZ racing C3.3S si am observat pe situl producatorului ca este pentru road. E vreo problema, sa o schimb?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Majoritatea acestor variabile tin mai mult de preferintele personale, decat de datele din vreun tabel.

Am vazut multe combinatii neobisnuite, gen pipa intoarsa, sau ghidon inversat, deci nu e o stiinta exacta. Daca pipa actuala ti se pare prea lunga sau prea scurta, schimb-o fara ezitare si fara sa intrebi pe nimeni daca e corect sau nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Majoritatea acestor variabile tin mai mult de preferintele personale, decat de datele din vreun tabel.

Am vazut multe combinatii neobisnuite, gen pipa intoarsa, sau ghidon inversat, deci nu e o stiinta exacta. Daca pipa actuala ti se pare prea lunga sau prea scurta, schimb-o fara ezitare si fara sa intrebi pe nimeni daca e corect sau nu.

thx. din ce am mai citit si eu imi dau seama ca asta e ideea. sunt niste principii, cele pe care le-am citat si eu mai sus, dar nu si tabele cu centimetri. pentru inceput am sa tai din ghidon e prea lat 66

Share this post


Link to post
Share on other sites

66 nu e prea lat deloc, e foarte ok.

e prea multa teorie de discutat ca sa ne irosim timpul cu generalitati. important e sa experimentezi si sa ajungi la o configuratie care sa-ti puna mainile unde te simti bine, nici sa te doara incheieturile dar nici sa ramai cu prea putina greutate pe roata fata si sa derapezi. cum se ajunge acolo, cu ghidon drept sau curbat, pipa intoarsa sau nu, deja e mai putin important. mainile simt numai pozitia in care le pui, nu cate curbe are ghidonul.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

66 nu e prea lat deloc, e foarte ok.

e prea multa teorie de discutat ca sa ne irosim timpul cu generalitati. important e sa experimentezi si sa ajungi la o configuratie care sa-ti puna mainile unde te simti bine, nici sa te doara incheieturile dar nici sa ramai cu prea putina greutate pe roata fata si sa derapezi. cum se ajunge acolo, cu ghidon drept sau curbat, pipa intoarsa sau nu, deja e mai putin important. mainile simt numai pozitia in care le pui, nu cate curbe are ghidonul.

:rolleyes: acum chiar ma refeream la faptul ca il simt eu ca fiind prea lat.

clar e mai bine sa experimentezi, dar daca ai timp sa faci ture. altfel, te antrenezi de pe forum, de prin carti... (iar pentru urcari, pe bicicleta ergonomica :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

În primul rând, dimensiunea cadrului se află cel mai ușor măsurând lungimea interioară a piciorului. Cu asta alegi cadrul de mărime potrivită pentru ca să pedalezi eficient. Însă mai departe, bike fitting („croiala” bicicletei pe măsura călărețului) ajustează șaua și ghidonul în funcție de fiecare individ în parte, atât ca și conformație biologică, cât și ca preferință personală. Nu cred că există vreo formulă de calcul a lungimii pipei și a rise-ului ghidonului; trebuie să probezi.

Cel mai bun lucru e să cultivi o relație bună cu un Magazin Local de Biciclete de la care să începi să-ți cumperi cele trebuincioase pentru a beneficia de flexibilitatea de a proba mai multe componente înainte să cumperi ceva. Și după ce ai încercat 12 ghidoane și 4 pipe diferite, chiar să și cumperi de la ei combinația cea mai bună, nu să zici „mulțam” și să cumperi din altă parte unde era mai ieftin cu 5 lei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai sa fim seriosi ca nu vor sa schimbe nici unul produsele , mai ales cele care se zgarie repede si pe o parte ii inteleg , pt ca nici eu nu as vrea sa cumpar un produs zgariat , fie ca e o tija de sa , ghidon , pipa sau alte piese .

Cu saua este si mai greu , pentru a aia clar ca trebuie probata si nici un magazin nu vrea , pt ca se zgarie sinele . Am mai facut eu magarii pe la alte magazine ca Decathlon si asta tp ca am pastrat bonul si am returnat produsul , altfel magazinele de cartier nici nu discuta la astfel de retururi sau schimburi .

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

sunt magazine care te lasa sa probezi seaua, chiar mi-au lasat-o 2 zile, evident ca e de bun simt ca sa cumperi de la ei dupa acest gest de bunavointa, nu numai seaua

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu aveam ghidon de 660 si mi se parea prea ingust mai ales ca mi-am pus coarne si simteam ca ma limita in lateral cand tineam mana pe mansoane. Am decis sa imi iau ghidon mai lat de 720mm ( latime mare pt XC) dar nu regret. Controlul e mai bun si ma simt bine cu toate ca am avut emotii cand l-am comandat.

Poti sa iei un ghidon de Downhill de 780-800mm si sa il tai tu cum vrei pt ca e greu sa gasesti dimensiunea exacta pe care o vrei . Peste 680 sunt putine variante pana la 780mm.

Poti sa iti iei o pipa reglabila ieftina la vreo 30 ron si sa incerci diferite pozitii si cand te-ai lamurit iti iei una fixa buna la unghiul pe care il doresti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am ajuns la un momement in care trebuie sa aleg intre urmatoarele: sa schimb cadrul ( de la Cube Aim care are vreo 2000 gr cu unul Vortrieb de 1600gr) sau sa shimb pipa, ghidon, tija sa, sa, cuvete cu un set din gama Ritchey WCS Aluminiu. Acum am pipa ,tija sa si sa grele ,cele din fabrica si ghidon Rcz care e si el de vreo 300 gr. Cred ca diferenta de greutate ar fi aprox acceasi in cazul oricarei schimbari dar care credeti ca o sa ma ajute mai mult?

Cadrul pe care il am imi place, nu e scurt top-tubul si m-am obisnuit foarte bine cu el. roti am destul de bune, pe la 2000gr, linie Xt pt bicicleta care asteapta sa fie montata si frane destul de bune, asta in cazul in care imi spuneti ca acelea ar fi mai urgente.

Astept pareri, multumesc

Share this post


Link to post
Share on other sites

slautare sunt nou in ale bikeurilor de sosea....m-am hotarat sa imi fac una, si am achizitionat un cadru de cursiera din otel care avea pe el mai multe componente shimano... dar la pipa m-am blocat putin ..nu stiu exact ce sa aleg...adaptorul pt furca cu diametru subtire cu fixare pe nuca pe care sa montez o pipa din aceea pt celalt tip de prindere(nu stiu cum se numeste genul ala de pipa:-D),il au cei de la play bike la 30 de lei max , sau sa pun o pipa clasica de cursiera,din aluminiu din aceea cu tot cu nuca....care si cum e mai buna?....SENCHIU

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma confrunt si eu cu o problema, am schimbat ghidonul de 660 cu rise cu unul de 600 flat. Pipa a ramas aceeasi si pe coborari mai rapide imi apar dureri destul de nasoale in podul palmelor, dureri ce nu le-am avut nicioadata pana acum. Suspectez ca durerile ar fii din cauza pipei, aveti idee daca prin schimbarea pipei cu una mai lunga s-ar schimba ceva in confortul mainilor ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca acum stai mai intins si mai aplecat automat va fi mai mult stres pe bratele tale.

Un ghidon mai ingust e mai greu de controlat la coborari denivelate de asemenea.

Cred ca niste mansoane mai moi sau mai carnoase ar mai reduce din problemele tale. Eventual manusi cu gel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai din contra, parca stau mai ghemuit acum. Mansoanele sunt moi, manusi cu gel folosesc tot timpul. Ma gandesc ca o pipa mai lunga m-ar intinde un pic si atunci nu ar mai sta toata greutatea in maini.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inseamna ca pozitia ghidonului precedent era alta decat cea la care ma gandeam eu :)

Nu exagera nici cu lungimea pipei. Cel mai safe ar fi sa pui poza cu bicicleta actuala, o marime a cadrului si inaltimea ta.

Poti da si saua mai in spate btw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am si eu o problema, dupa 40-50 de km, mai ales la offroad, ma doare intre omoplati foarte rau.

Sa fie ghidonul prea lat ? Ghidonul este Truvativ Holzfeller si este netaiat (cred ca are 700 mm).

Am masurat latimea umerilor si am cam 500 mm latime.

Share this post


Link to post
Share on other sites

S-ar putea sa fie asta problema,oricum 700mm imi pare mult,ar trebui sa incerci cu un ghidon mai ingust,de 620 sau maxim 640.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bicla este un Trek 6500 model 2011 marime 17,5, inaltimea mea 1.70m. Initial am avut o pipa de 100, am trecut apoi la una de 90, iar azi am montat una de 110. Parca cu asta de 110 ma simt cel mai bine, dar trebuie sa ies un pic cu bicla sa vad daca se schimba ceva in confortul mainilor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am si eu o problema, dupa 40-50 de km, mai ales la offroad, ma doare intre omoplati foarte rau.

Sa fie ghidonul prea lat ? Ghidonul este Truvativ Holzfeller si este netaiat (cred ca are 700 mm).

Am masurat latimea umerilor si am cam 500 mm latime.

aceeasi problema am avut-o si eu :) , nu pot spune ca ma durea foarte rau sa nu mai pot pedala dar era sacaitor, drept urmare saptamana trecuta am schimbat ghidonul si pipa http://www.bikexcs.ro/pipa-truvativ-hussefelt-negra-2012.html si http://www.bikexcs.ro/ghidon-truvativ-hussefelt-race-l680-h20sau-h40-negru2011.html

mentionez ca anterior am avut o pipa lunga truvativ de 100 si un ghidon flat mai mic, cred ca de 560.........concluzie, am iesit deja la o tura (nu foarte lunga, cam 40-50 km) si pot sa spun ca ma simt mai bine cu noua pozitie data de ultimele achizitii, acum ramane de vazut dupa mai multe ture cum sta treaba dar sper sa fi scapat de aceasta problema :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@micutz: logic vorbind, cu cat stai mai intins (respectiv cu cat creste distanta dintre sa si ghidon) cu atat vei pune presiune mai mare pe maini. La fel, cu cat cobori ghidonul fata de sa, cu atat creste presiunea pe mainile tale. E ca atunci cand stai in picioare si te sprijini usor de un perete in comparatie cu a sta la 45 de grade cu mainile pe o banca (ca pt flotari), respectiv cand stai intins la orizontala pe podea pt a face flotari. Unde simti mai multa presiune pe maini? ... simti cu atat mai multa cu cat ai corpul mai orizontal.

Cu cat scazi distanta dintre sa si ghidon, cu atat vei sta mai drept, deci pui mai multa greutate pe sa, respectiv eliberezi din presiunea de pe maini. Trecerea de la ghidon cu rise la ghidon flat ti-a dus mainile mai jos, deci stai mai aplecat spre fata. Fie scurtezi pipa, fie aduci ghidonul mai sus (distantiere suplimentare, etc), fie saua mai in fata. Apropo de sa, vezi sa fie orizontala sau poate chiar putin data spre in spate (cu varful putin in sus). Daca ai saua prea aplecata in fata, asta te impinge in mod constant spre ghidon, punand presune si mai mare pe maini.

Ma gandesc sa nu fie problema de la altceva. Ghidonul de pe Trek 6500 (ca am si eu unul) e cu raise si un backsweep destul de pronuntat (adica e curbat spre tine). Daca ai pus ceva flat si fara backsweep la fel, capetele ghidonului nu numai ca s-au dus mai jos, dar s-au dus si mai departe, iar mansoanele ce le infasoara nu mai au acelasi unghi fata de corpul tau. E cumva si mai lat ghidonul cel nou? Poate si de la pozitia efectiva a incheieturii sa ai probleme. Nu pune o pipa prea lunga pentru ca o sa afectezi controlul (directia devine mai lenesa, mai putin "nervoasa").Tine cont si de inghiul pipei, care poate fi diferit intre cea originala, asta de 110, samd. Poate asta de 110 e cu unghi mai mare si iti ridica mai mult ghidonul?

Da si tu detalii mai clare (respectiv: ce pipa era inainte (lungime/unghi), ce ghidon era inainte (latime, rise, backsweep) si ce ai pus acum, ca asa nu poti primi sfaturi pertinente, si in cel mai bun caz vei primi niste sfaturi generale ce poti gasi si pe net. Ce am scris mai sus nu sunt 100% sigur ca e corect, e bazat pe ce experienta am avut pana acum cu cele 4 biciclete pe care le-am calarit in ultimul an si pe ce-am mai studiat eu pe net despre geometrii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ghidonul originala avea un rise de 15 grade si backsweep pronuntat, pipa era de 100 cu unghi de 7 grade. Ghidonul nou, un Truvativ Stylo Race este flat cu latimea de 600. L-am montat prima data cu o pipa de 90 si unghi de 5 grade si nu m-am simtit foarte bine pe el, au inceput sa apara dureri in podul palmelor . Am montat ieri o pipa de 110 si o sa ies sa vad daca apar modificari.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probabil modificarea va fi ca o sa fie si mai putin confortabil decat cu pipa de 90. Dar ca idee, sunt curios de ce ai modificat ghidonul si pipa originale? Erau probleme si cu astea noi ai vrut sa le corectezi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cam la ce a scris adip ma gandeam si eu.

Si eu am trecut la BBB flat de 560 pt o pozitie mai sportiva, greutate redusa si altele. Mainile sunt solicitate intens acum, nu mai e asa simplu sa merg cu o mana prin oras de exemplu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai cam astea au fost si pentru mine principiile pentru care am facut schimbariele: pozitie mai sportiva si greutate redusa. Sper sa fie o chestie de obisnuinta, daca nu observ schimbari in bine cred ca o sa revin la configuratia initiala pentru ca inainte nu aveam nici un fel de problema de confort a mainilor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut baieti, scuze daca nu am postat unde trebuie.

Am o nelamurire. Detin o bicicleta Bianchi Infinito 2012 si as vrea sa ii dau ghidonul mai jos. Din ce am auzit, se elimina distantierele de dedesubtul pipei. Acum, va intreb daca se poate da piesa de care se prinde pipa de cadru (headset cred) mai jos in headtube astfel incat pipa sa vina la rasul acelei piese? Pare cam inestetica piesa aia care iese de sub pipa si ramane in aer asa...Multumesc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now