Poseidon

Curatare lant

Recommended Posts

Cred că se referă la ulei de motor. Zic și io.

Pe vremea aia, renumitul WD40 nu era încă prezent în viața noastră.

Share this post


Link to post
Share on other sites

WD40 vrei sa zici? ala nu-i ulei.

 

A vrut sa spuna 20W40 . Era celebrul ulei de motor pentru Dacia 1300. Chiar daca a fost inventat in 1953, "multifunctionalul" WD-40, nu are oficial pe piata din Romania decat 17 ani. 

 

Eu am avut si Semircursiera Sputnik si un fel de bicicleta tip "Ukraina" si nu am schimbat lanturile, pinioanele, etc. niciodata. Doar cauciucurile.

 

Doar ca ... eu nu imi aduc aminte; copil fiind la vremea accea sa fi avut mai mult de 30-35 kg. Si poate din cauza lipsei de forta sa nu fi avut probleme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varul meu mai mare de la tara, pe Ucraina lui de atunci (1985) avea lant de motocicleta. Motivul invocat de el: Nu mai sare lantul si nu se mai lungeste, si mai avea si cateva pinioane pe care le tot schimba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

WD40 vrei sa zici? ala nu-i ulei.

Nope. Am zis destul de clar W40! Si era ulei.

A vrut sa spuna 20W40 . 

De fapt era doar W40 si era ulei de locomotiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu recent am cumparat un spray lubrifiant Zefal Bike - Dry lube la 300 ml. am dat 35 lei pe el, zic eu un pret acceptabil. vreau sa va intreb daca este ok sa curat cu o carpa data cu wd40 lantul ?  ( doar la suprafata, pentru ca wd40-ul sa nu intre in zale ) . precizez ca nu merg prin noroaie, pamant sau altceva, ci majoritatea timpului asfalt.  am cheita de qr , insa daca vreau ceva rapid este indicat sa fac ce am zis si apoi sa ung cu Zefal?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut,

 

Poti sa cureti lantul cu WD-40 prin orice metoda vrei, nu este nici o problema. Ceea ce nu inteleg unii este ca nu este un lubrifiant. Atat de simplu. Este un degripant excelent, elimina umezeala, etc.

 

Dupa ce ti-ai curatat lantul cu el il stergi foarte bine, iti aplici lubrifiantul si din nou stergi lantul. 

 

Numai bine

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

O observatie.

La ultimele curatari de lant (Shimano) am observat ca alungirea cheitei (SRAM) se produce mai repede decat alungirea lantului. Punand verificatorul peste cheita, lantul parea uzat, pus pe restul lantului nu. In fapt, lantul era la limita uzurii pentru ca dupa inca 200 km a trebuit sa il schimb.

Am retinut la lanturile SRAM ca producatorul recomanda schimbarea cheitei ori de cate ori este deschisa pentru a da lantul jos. O astfel de precizare nu am retinut-o in cazul lanturilor KMC.

Am urmatoarele intrebari: 

1. Cheita de la alt producator va suferi sau va produce o uzura mai avansata decat ansamblul lantului datorita diferentelor intre aliajele folosite?

2. Cheita ar trebui schimbata ori de cate ori se demonteaza lantul?

3. Cheita ar trebui schimbata in cursul utilizarii lantului?

Share this post


Link to post
Share on other sites

2. Nu este valabil la lantul de 9 pinioane. Ce zici tu este recomandat (dar nu obligatoriu) la cel de 10 pinioane...

Share this post


Link to post
Share on other sites

In curând producătorii vor recomanda să schimbam tot lanțul după fiecare tură.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@LucianTheOne

Diferenta de alungire a lantului prin uzura, datorita cheii, e reala.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mie mi s-a rupt schimbatorul prin padure pe la Baneasa, la o iesire banala. Asa ca l-am facut single speed, montand o cheita rapida suplimentara. 

Cand am vrut sa ii pun bucata de lant la loc, nu se mai potrivea, asa ca i-am mai pus o cheita suplimentara. Acum am 3 cheite si vreo 500 de km, incluzand Garboavele XC (noroi), ziua B (namoale) si Prima Evadare (noroi + efort foarte mare). 

 

deci se poate... probabil urmeaza o schimbare de pinioane si lant, dar nu am resimtit nicio problema. Si nici nu stau cu masuratori pe lant. Atata timp cat totul merge snur, nu vad de ce as schimba. 

 

p.s, am tot 10 piRioane :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@shine

Teoria spune ca daca nu masori uzura, cand nu va mai merge bine vei schimba cel putin pinioane daca nu si foi.

Eu port cu mine doua, trei cheite din cele de la lanturile schimbate dar doar pentru urgente.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Astazi am facut o noua operatiune de curatare. Spalat bicicleta cu buretele si furtunul, degresat lantul cu WD40, sters bine foile, lantul si pinioanele cu o carpa (curatat si intre foi/pinioane), gresat zalele interioare cu spray de lant si apoi curatat excesul de ulei.

Arata bine acum si nu se mai aude acel rontait de la praf, dar tot se innegreste/murdareste lantul dupa cateva ture de proba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu m-am invatat. cand e sa fac o curatare serioasa, desfac caseta de pinioane, lantul, placile de la angrenaj, rotitele deraiorului, lei iau pe toate le sterg cu benzina, iar lantul il las cateva minute intr-un bol cu benzina. Dupa toata treaba asta montez la loc totul si pun cateva picaturi de ulei de transmisie T90, pe lant. dau putin la pedale (bicicleta stand pe loc), sterg cu o carpa lantul, ies cativa kilometri, dupa care sterg iar lantul.

 

lantul nu se mai innegreste/murdareste, iar pe picior se ia foarte putin (daca atingi foaia/lantul)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot imbatabil este scosul lantului si curatarea lui in solventi puternici (benzina/motorina/detergent automat de masina).

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am unul (BBB) și-l folosesc doar pentru că-l am (și-l am doar pentru că era la preț redus); se poate curăța lanțul foarte bine și fără așa ceva (doar cu lavete, spray-uri, periuțe de dinți etc. sau dat jos și scufundat în motorină).

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am unul (BBB) și-l folosesc doar pentru că-l am (și-l am doar pentru că era la preț redus); se poate curăța lanțul foarte bine și fără așa ceva (doar cu lavete, spray-uri, periuțe de dinți etc. sau dat jos și scufundat în motorină).

 

Am si eu unul, nu ca cel din poza si il folosesc cu succes pt ce trebuie sa faca. Rotitele cu perii din el se mai agata (fire din ele) in lant in timp ce invart si e cam enervant de desprins, trebuie sa trag mai tare cu mana de lantul ud (de-aia folosesc manusi de menaj) ocazie cu care se mai poate clatina dispozitivul si se mai varsa solvent pe jos. Este si motivul pt care rotitele au mai chelit si se cam apropie de sfarsitul vietii, cam trebuie imi iau altul, asa ca si eu sunt cu ochii pe unul poate mai bun. Un alt dezavantaj e ca lantul musteste de solvent care mai si picura de pe el, iar in partea de sus mai atinge de furca si o uda/murdareste, trebuie initial sa infasor o carpa in jurul ei. Exista unele dispozitive cu un burete la iesire tocmai ca sa mai absoarba din solvent, daca nu cumva la proba practica apare att inconvenient. Pt o spalare eficienta, incarc dispozitivul de trei ori, folosesc motorina. Am incercat de chestie si cu periuta de dinti dar sar stropi multi, cel putin in casa nu merge. Cu carpa nu faci mare lucru. Ca aspect arata cat de cat curat dar e pacaleala, iei prea putina mizerie de pe lant, parte din ea o inghesui intre zale, iar in interiorul zalelor, unde e cel mai important, nici vorba sa poti curata ceva cu carpa.  Folosind un dispozitiv special de curatat vei vedea pe fundul vasului, cand versi solventul, cata mizerie ramane decantata pe fund si compara cu cat iei cu carpa. 

Am incercat si cu scufundatul, am pus niste motorina intr-un pet, am bagat lantul si l-am agitat acolo o gramada. Rezultatul a fost mult sub asteptari pt ca parte din mizerie nu se ia numai prin balacire, trebuie disprinsa mecanic. Nu mai zic de alte dezavantaje, trebuie sa ai za cu desfacere, apoi scoaterea lantului din pet nu e chiar usoara si placuta si mai trebuie sa si repeti operatia de vreo doua trei ori. In plus si consumul de motorina e mai mare. Si daca tot am zis de consum de motorina, va mai dau un spil: ca sa nu mai murdaresc chiuveta aruncand motorina murdara din vas, m-am gandit sa o colectez intr-un pet, si tot punand in el am constatat ca mizeria se decanteaza si motorina de deasupra poate fi refolosita, trasa ca vinul cu furtunul. Ca economie nu e cine site ce, la o spalare cu trei incarcari folosesc vreo 50ml, dar asa cu refolosire, spalatul lantului ajunge aproape gratis (totusi nu pot sa colectez si sa refolosesc tot, mai sunt si pierderi, mai ramane si pe lant destul) si sunt si mai eco, nu mai poluez apa asa mult.

Concluzia mea este ca un dispozitiv din asta e o treaba buna. Face lantul suficient de curat, repede si cu consum mic. Si la cat costa un lant, nici nu se merita mai mult.  

 

Despre cum ung eu lantul in episodul urmator, nu ca eu fac cel mai bine dar poate mai dau idei..

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pana acum am utilizat periute de dinti si nu e o problema ca sar stropi si restul dar cum ati spus, intre zale ramane mizerie si sa stau cu un firicel de carpa sa sterg fiecare in parte...imbatranesc stergand.

 

 

Multumesc pentru raspunsuri.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am si eu unul, ......

 

Super descrierea ! Ai scris exact ceea ce am gandit si eu, care am o asemenea scula de la Lidl. @Like ! ,. cum ar spune faceboocistii .

Eu dupa 2 balaciri ale lantului in acest dispozitiv, degresez cu WD40, apoi il sterg cu carpa si gresez dupa caz cu ulei de la Lidl Crivit sau cu Shimano Wet Lube. Surplusul il sterg cu o carpa, si garantez ca daca pui mana pe el ramane curata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu folosesc pentru spalarea lantului "Carburol" sau "Decarbusolv" (e acelasi lucru sub diferite denumiri comerciale, se gaseste in magazinele de piese auto).

Este un degresant puternic, facut pentru spalarea carburatoarelor (pentru cine a spalat carburatoare, stie exact ce gen de mizerie se acumuleaza, se sedimenteaza si se solidifica prin toate cotloanele carburatorului, prin jicloare etc).

Fiind facut exact pentru a subtia si a scoate mizeria din spatii greu accesibile (cum ar fi si spatiul dintre rolele si pinii lantului), eu consider ca e foarte potrivit pentru spalarea lantului. Spala foarte bine si in plus are si avantajul ca este extrem de volatil, adica dupa ce am spalat lantul, in cateva minute este uscat fara sa trebuiasca sa il sterg eu.

Toate operatiunile le fac intr-o cutie de plastic unde agit bine lantul (dat jos de pe bicicleta cu ajutorul zalei rapide) in solutia asta minune. Solutia o folosesc de mai multe ori, las sa se decanteze mizeria aflata in suspensie, in cuva de plastic, apoi carburolul il pun inapoi in flaconul sau pentru data viitoare. Mizeria ramasa in cuva de plastic se solidifica rapid prin evaporarea carburolului ramas, asa ca poate fi raclata si aruncata la gunoi, fiind perfect uscata.

Totul se face doar in aer liber, pentru ca miroase tare, data fiind volatilitatea foarte ridicata.

Dupa care ung lantul picatura cu picatura, za cu za, il sterg bine pe exterior si cam asta este.

Sigur, aici intervine discutia daca e bine sau nu e bine sa degresam complet lantul, cu argumente pro si contra. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super descrierea ! Ai scris exact ceea ce am gandit si eu, care am o asemenea scula de la Lidl. @Like ! ,. cum ar spune faceboocistii .

Eu dupa 2 balaciri ale lantului in acest dispozitiv, degresez cu WD40, apoi il sterg cu carpa si gresez dupa caz cu ulei de la Lidl Crivit sau cu Shimano Wet Lube. Surplusul il sterg cu o carpa, si garantez ca daca pui mana pe el ramane curata.

 

 

Man,mi-a mai recomandat un coleg de serviciu WD40-e ok?Recomanzi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Depinde... ce vrei sa faci cu el.

 

Raspuns demn de intrebare. Avand in vedere ce scrie @@netcity si eu chiar pe aceasta pagina, (adica nu trebuia sa sapi in topic pentru aceasta informatie)

 

Numai bine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru ca, de regula, folosesc motorina, m-am gandit daca se poate recicla.

Pentru spalat lantul, se poate.

Am trei recipiente de plastic cu gura larga si capac filetat. In primul spal, in al doilea las motorina folosita la decantat iar in al treilea decantez motorina limpezita din recipientul al doilea.

Este nevoie de cateva zile - o saptamana pentru ca mizeriile sa se depuna. Daca e mai cald, e mai repede.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.