krazyeone

Probleme la coborari

Recommended Posts

Problema e ca acum, una peste alta am trecut si la SPD-uri. Inca nu-s complet obisnuit cu ele si mereu am dilema: "ma risc si fortez - partea aia cu cuplul la roata - sa ies din sant cu riscul de a cadea... sau ma opresc, scot picioarele din pedale, ies din sant pe langa, ma clipsez la loc in pedale si continui". Evident ca partea a doua e neplacuta, pentru ca uneori devin exagerat de precaut si stiu ca daca nu aveam SPD-urile clar mergeam pe varianta 1 :). Sper sa imi treaca in alte cateva sute de km teama asta de a incerca si chestii care se pot termina mai prost (gen derapaj, cazatura). Pana acum cred c-am facut vreo 200 km pe teren accidentat cu SPD-urile si clar nu-s obisnuit ca si cu platformele. Poate e si asta o cauza pentru "problemele la coborari". Eu nu am probleme sa cobor in viteza daca e drumul relativ lat, chiar daca-i presarat cu pietre si alte elemente. Ce mi-e mai teama mie mi-e de santuri. gropi f. mari, de singletrack-urile de pe curbele de nivel, unde ai prapastia intr-o parte si parca e acel sentiment ca daca te dezechilibrezi pe partea cu prapastia si nu apuci sa scoti repede pedala...te duci in cap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problema e ca acum, una peste alta am trecut si la SPD-uri. Inca nu-s complet obisnuit cu ele si mereu am dilema: "ma risc si fortez - partea aia cu cuplul la roata - sa ies din sant cu riscul de a cadea... sau ma opresc, scot picioarele din pedale, ies din sant pe langa, ma clipsez la loc in pedale si continui". Evident ca partea a doua e neplacuta, pentru ca uneori devin exagerat de precaut si stiu ca daca nu aveam SPD-urile clar mergeam pe varianta 1 :). Sper sa imi treaca in alte cateva sute de km teama asta de a incerca si chestii care se pot termina mai prost (gen derapaj, cazatura). Pana acum cred c-am facut vreo 200 km pe teren accidentat cu SPD-urile si clar nu-s obisnuit ca si cu platformele. Poate e si asta o cauza pentru "problemele la coborari". Eu nu am probleme sa cobor in viteza daca e drumul relativ lat, chiar daca-i presarat cu pietre si alte elemente. Ce mi-e mai teama mie mi-e de santuri. gropi f. mari, de singletrack-urile de pe curbele de nivel, unde ai prapastia intr-o parte si parca e acel sentiment ca daca te dezechilibrezi pe partea cu prapastia si nu apuci sa scoti repede pedala...te duci in cap.

La mine sunt 4 probleme:

Increderea: care a fost spre 0 dupa o cazatura nasoala la un concurs unde am prins frica de coborari , apoi m-am dus direct la alt concurs fara sa mai exersez sau sa incerc alte coborari sa prind curaj , la asta lucrez acum incet incet,

Cauciucurile: cauciucul fata (X king 2.2.) nu ma ajuta de nici o culoare fiind un caucuc ingust si foarte rapid, cu crampoane orientate in acelasi sens si laterale spre 0, ce e drept cred ca l-am si umflat cam tare pentru proprietatile lui , dar deh am trecut de la cauciucuri low cost cu sarma dar care aveau aderenta la unele profi care sunt pentru cei mai cu experienta

Tehnica de coborari: eeeee , aici trebuie exersat , ceea ce eu nu am facut ever, m-am dus la concursuri unde am dat de coborari prea tehnice pentru mine si asta ma facut sa tin franele apasate , la primul concurs i-am dat blana si nu am stiut sa stau si roata spate a sarit prea tare pe denivelari , apoi am pus frana si m-am dus in cap (cu ghidonul in coaste) , la al doilea concurs a fost si mai nasol pe coborari , cel putin de la Babele

Cadrul, se poate sa fie un pic cam mare sau nu am setat corect ghidonul , saua cred ca era cam in spate , pipa era prea sus, inca sunt in dubii, uneori mi se pare ca nu e prea mare, doar cand iau in cadru de 18" mi se pare mai manevrabil

Iar ce zici tu de SPD se aplica fix si la mine, am prins drag de ele, deja pedalele normale mi se par mai greu de controlat si nu stiu cum am putut pedala fara automate, dar cred ca pe principiul ca "daca o sa cad" mai mult franez, trebuie sa invatam sa folosim avantajul lor(si nu ma refer doar la urcat)

Share this post


Link to post
Share on other sites

sau exista cauciucuri care sa fie mai bune pt asta?

Eu am pe bicicleta mea niste Bontrager XR 3 Expert (par destul de bune, sunt pliabile, relativ usoare si eu sunt multumit de ele). Se poate vedea profilul lor aici: http://www.bontrager.com/model/08865

Hutchinson python , ai aderenta si pe tavan .

Share this post


Link to post
Share on other sites

MBZ daca o sa am NN evo pe fata un RR de 2.1 sau de 2.25 pe spate?

Mai, din experienta mea, indiferent ce furca ai avea pe fata, cu ce cursa, guma la coborari, aderenta la rulat pe kantul danturat, unghiul de atatc si gripul face diferenta.

Personal consider ca guma fata pentru AM sau XC sigur dar nu neaparat agresiv trebuie sa fie 2.25

La NN am constatat o foarte buna comportare cam pe orice teren, coborare neteda sau virajata, abrupta cu final drept sau in unghi te tine pe trasa si absoarbe configuratia solului excelent.

Pe spate este o idee proasta sa mergi cu 2.25, decat daca nu ai cumva pe fata 2.4. Dealtfel majoritatea cadrelor adevarate sunt limitate pe spate la 2.10

Am mers mai bine de un an cu NN fata spate si nu pot sa spun ca e rau, dar nici grozavie pentru ca tragi de cel dupa spate. Am mers in configuratie 2.25.

Sfanta desi considerata de moda veche este configuratia cu guma fata cu un ordin de marime mai mare decat cea de spate. Nu-i trendy dar e foarte calificata in timp.

Cea mai buna configuratie pe care am rulat-o vreodata este Schawalbe NN 2.25 pe fata cu Kenda SB8 pe spate. Pare bizara asocierea insa K SB8 are un comportament exemplar pe orice teren daca are presiunea care-i trebuie.

Urci si cobori cam orice de zici ca esti pe sine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alt exemplu de pozitionare pe coborare.

Nu-l putem suspecta pe Logi ca sta pozitionat asa doar ca are mainile si picioarele lungi si da bine in poza, dar daca o cere traseul stai. :)

Imagine postată

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dl. Krazyeone va jur ca nu mai are nici o problema la coborari, nici la urcari, la nimic. La doar 3 saptamani de la deschiderea topicului, urca si coboara orice de rupe. That's the way to go!!! http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dl. Krazyeone va jur ca nu mai are nici o problema la coborari, nici la urcari, la nimic. La doar 3 saptamani de la deschiderea topicului, urca si coboara orice de rupe.

Incredibil de utile sfaturile tale, mutumim mult, totusi lipsa de experienta nu se poate compensa cu nimic.

Oricum raman la parerea, ca un cadru o idee mai mica l-ar ajuta f mult, pacat ca l-a ratat pe cel pe care l-ai luat tu!

Mult succes pe viitor la concursuri oricum!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trebuie sa aduc aminte ca, acum vreo 4-5 ani, pe cand eram si eu speriat de urcusurile si coborarile foarte abrupte, am avut parte de o sesiune de antrenament in Carol chiar cu maestrul Rosioru, o ora maxim dar din care am avut foarte multe de invatat. Mi-a explicat una alta si mi-a dat niste teme pentru acasa, teme pe care inca le mai exersez pe acolo, impreuna cu cine mai vine sa le dau si eu mai departe :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Incredibil de utile sfaturile tale, mutumim mult, totusi lipsa de experienta nu se poate compensa cu nimic.

Oricum raman la parerea, ca un cadru o idee mai mica l-ar ajuta f mult, pacat ca l-a ratat pe cel pe care l-ai luat tu!

Mult succes pe viitor la concursuri oricum!

Mersi mult Horatiu, dar mai am de exersat, m-am prins cam tarziu ca asta trebuie sa fac, nu sa experimentez in cadrul unui concurs :)

Cadrul pe care il are Horatiu este la fel de mare ca al meu, poate chiar o idee mai lung, dar mai usor, sau ceva se simtea mai usor la bicicleta, cred ca rotile si cu toate astea aveam o pozitie excelenta pe el (in afara faptului ca nu ajungeam sub nici o forma cu degetele la frane)

Probabil m-ar ajuta un cadru mai mic la manevrabilitate, cu siguranta unul mai usor ar trebui, am sa mai incerc cadrul tau, dar nu puteam sa urc pentru ca scapau pinioanele :)

Practica este mama experientei , acum doua sapt mi-a zis Horatiu sa urc un deal destul de abrupt, la jumatate mi sa ridicat roata fata , nestiind ce sa fac mam ridicat in picioare . am mai urcat 5 m dupa care am abandonat

Acum mam ambitionat si m-am uitat la ceva documentare si acum mi se pare deja mult mai usor sa urc , acum l-am urcat chiar foarte usor, de doua ori chiar

Cei experimentati trebuie sa explice chestiile de baza, sa se uite la noi si sa ne corecteze greselile, simpla amplasare a coatelor schimba mult pozitia pe bicicleta

De exemplu eu pe coborari greseam, in loc sa ma uit in fata si sa ma imping in ghidon ma puneam cat mai in spate cum spunea Mladen in pozitia de buda, o alta greseala ce o faceam , nu lasam bicicleta sa curga, cu franele puse este mult mai greu decat cu ele puse, sa incerci sa iti tii echilibrul pe bicicleta cu capul in jos nu e o idee buna :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

cu franele puse este mult mai greu decat cu ele puse

Clar :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

[...] si lasa bicla sa curga pe trasa franand cat mai putin . Figureaza trecerea rotii pe o dunga in traiectorie si vireaza cat mai cursiv.

[...] Gaseste-ti echilibrul si las-o sa curga Imagine postată cu curaj.

Ma refeream la momentul pomparii(incarcarii) nu am spus sa-si faca viza de flotant in spatele seii si nici sa stea ca la buda.

[...] cum spunea Mladen in pozitia de buda, o alta greseala ce o faceam , nu lasam bicicleta sa curga, cu franele puse este mult mai greu decat cu ele puse, sa incerci sa iti tii echilibrul pe bicicleta cu capul in jos nu e o idee buna :)

Alea le spuneam eu in discutia cu Mladen. Pana la urma ceea ce conteaza cu adevarat este ca ai deprins tehnica.

Ceea ce va trebui sa exersezi este cresterea vitezei pe coborari si nu cresterea dificultatii unei coborari. Dupa cum pe mai multe topice mai vechi, chiar Horatiu spunea, el nu este si nu era un as in coborari, fiind depasit deseori de cei pe care ii rupea pe urcari. Si analizand niste inregistrari din concursuri asta se observa imediat ca el coborarile nu le face in viteza pedaland ci lent prin gravitatie(evident acolo unde puteai creste substantial viteza prin pedalare fara sa pierzi controlul)

De aceea este important sa iti cresti deprinderile unei coborari in viteza, din ratiuni de timp, si mai ales pentru a finaliza coborarile cu oasele intregi. :)

Spor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eh mai e mult pana acolo, pe mine ma intereseaza sa invat sa cobor si sa urc, pana una alta sa cobori pe bicicleta este mult mai rapid decat sa cobori pe langa ea sau cu franele puse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte explicite imaginile din film pentru pozitionare, balans, pompare.

De vazut apoi si pentru peisaje :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

scuze de indrazneala, ce e gresit la pozitia mea pe coborare in poza atasata?

post-10967-0-89963100-1318277107_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indrazneste ca nu se gilotineaza pentru intrebat.

Daca aia-i coborare nimic, daca nu e, atitudinea. Fii mai relaxat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din ce vad are V brake dar nu asta este relevant, poate din cauza asta sunt multe degete pe frana, din ce am scris mai sus multe degete pe frana reduce considerabil controlul cat si puterea de strangere a ghidonului

Cat de abrupt era? pentru ca din poze poate fi inselator, aici nu pare

Din ce va fundul ar trebui mai in spate, coatele un pic mai flexate, pieptul mai in jos si privirea inainte,

Vad ca si la tine ghidonul este cam la acelasi nivel cu saua, din proprie experienta asta reduce puterea de apasare pe roata fata

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pozitia pe bicicleta mi se pare prea ridicata, mai mult de promenada decat de activitati sportive. Ar trebui o geometrie care sa permita o pozitie ceva mai aplecata, asta daca vrei sa favorizezi performanta in detrimentul confortului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pozitia pe bicicleta mi se pare prea ridicata, mai mult de promenada decat de activitati sportive. Ar trebui o geometrie care sa permita o pozitie ceva mai aplecata, asta daca vrei sa favorizezi performanta in detrimentul confortului.

in traducere asta inseamna o pipa mai lunga?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ceva de genul ala, mai lunga si mai coborata. Dar nu e obligatoriu, daca tu te simti bine asa. Poti totusi sa incerci cu o pipa de la cineva, sa vezi cum te simti. Unii au fost incantati, unii nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

in traducere asta inseamna o pipa mai lunga?

Uitate la prima poza si apoi la ce modificari am facut la bicicleta, ghidonul trebuie sa fie sub nivelul seii

Am avut un distantier sub pipa, l-am pus deasupra pipei, pipa am inversat-o (sa nu mai aiba unghi, e dreapta) si ultima modificare mi-am pus ghidon flat in loc de rise (inca nu am testat cofiguratia asta),

stiu ca multi spun ca ghidonul rise ajuta la coborari dar eu cred ca daca ghidonul este foarte sus il controlezi mai greu, nu ai apasare pe roata fata si practic nu ai control bun.

La fel si pipa daca este prea scurta ai feedback mai bun dar la coborari te ajuta mai mult una un pic mai lunga pentru ca ai control mai bun (nu iti sare ghidonul din mana)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salutare ... hai sa ma bag si eu un pic in seama ca sunt si eu incepator si urmaresc cu interes acest topic :)

@ Stuparul nu stiu cum ai curajul sa cobori cu 4 degete pe frane...;)

Eu am momentan pe bicicleta v-brake si 2 degete imi sunt absolut suficiente pe coborari mai accentuate, iar asa de promenada merge sa franez si cu un singur deget.

Eu m-am apucat de curand de ciclism si dupa Duatlonul Brasovului m-am indragostit de MTB si acum vreau sa acumulez cat mai multi km si la anul sa particip la mai multe competitii de profil... asa ca trebuie sa imi mai imbunatatesc tehnica de coborare :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salutare ... hai sa ma bag si eu un pic in seama ca sunt si eu incepator si urmaresc cu interes acest topic :)

@ Stuparul nu stiu cum ai curajul sa cobori cu 4 degete pe frane...;)

Eu am momentan pe bicicleta v-brake si 2 degete imi sunt absolut suficiente pe coborari mai accentuate, iar asa de promenada merge sa franez si cu un singur deget.

Eu m-am apucat de curand de ciclism si dupa Duatlonul Brasovului m-am indragostit de MTB si acum vreau sa acumulez cat mai multi km si la anul sa particip la mai multe competitii de profil... asa ca trebuie sa imi mai imbunatatesc tehnica de coborare :)

Uff ce as fi vrut sa particip si eu la Duatlon in Brasov, am fost in schimb la Tusnad , dar nu e timpul pierdut, la anul voi fi prezent

Pe langa coborari, mai importante sunt urcarile, cred ca recuperezi mai mult , pentru mine este important sa acumulez cat mai multa experienta sa merg cat mai putin pe langa bicicleta, inca nu imi dau seama care sunt portiunile de push bike unde chiar trebuie sa ma dau jos si cele care trebuie sa ma incapatanez sa le urc , la fel si coborarile, prefer sa rulez chiar si usor decat sa imi fie frica si sa merg pe langa bicicleta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.