RaduB 1,012 Posted May 7, 2014 Azi dimineata, asa din senin, mi s-a rupt o spita la roata spate. S-a rupt chiar de la butuc, de unde e curbata la ~ 90 grade. Spita e Sapim, din otel, iar butucul are 36 de spite.Roata s-a descentrat aproximativ 4-5 milimetri. Rotile au aproximativ 5500 de km. Sa ma ingrijorez? Quote Share this post Link to post Share on other sites
radu_vadan 839 Posted May 7, 2014 S-a rupt pe partea cu pinioanele? Ai păţit să sară lanţul între pinioane şi spiţe? Ăsta e cel mai frecvent motiv pentru care se rup spiţele - intră lanţul acolo şi le juleşte şi/sau le îndoaie. Quote Share this post Link to post Share on other sites
RaduB 1,012 Posted May 7, 2014 Nu, nu e pe partea cu pinioanele. S-a rupt din senin, mergand pe asfalt. Nu aveam greutate, nu am luat nicio groapa, nu pedalam in forta, nu franam. NIMIC Posibil sa fie facuta roata prost de la bun inceput?(prea torsiontata acea spita) E normal ca la 36 de spite sa se descentreze roata asa mult cand pierd o spita? Quote Share this post Link to post Share on other sites
MLADEN 3,793 Posted May 7, 2014 E normal ca la 36 de spite sa se descentreze roata asa mult cand pierd o spita? Dacă-s strânse tare spiţele, aşa face. Schimb-o şi vezi dacă se mai întâmplă. Altfel nu are rost să te panichezi de la o spiţă. Quote Share this post Link to post Share on other sites
radu_vadan 839 Posted May 7, 2014 Nu e exclus să fie supratensionate spiţele. Cunosc şi eu un meşter sau doi la care toate şuruburile se strâng la fel de tare: cât te ţine bulanu. Idem la spiţe. Nu tu limite de tensiune, cuplu, cacamaca. Ce mă surprinde şi pe mine e că s-a descentrat chiar aşa de tare... Quote Share this post Link to post Share on other sites
muntos 95 Posted May 7, 2014 Eu am patit altceva, tocmai inainte de concursul de MTB din Thassos, noroc ca eram la o tura de plimbare pe sosea... Chiar inainte sa plec a trebuit sa schimb butucul spate, aveam butuc nou si impreuna cu el producatorul imi trimisese si spite si nipluri noi. Am dus bicicleta sa-i refaca roata, am luat-o cu o zi inainte de plecare si n-am apucat sa merg cu ea decat in Thassos...unde pe sosea au inceput sa-i cada spitele, se desfaceau... :) La a 2-a spita cazuta m-am oprit, nu m-am mai urcat pe ea deloc. Mecanicul spunea ca le-a tensionat suficient si nu isi explica cum de au devenit asa moi intre timp. Ulterior s-a gandit si crede ca este de la nipluri, cele vechi fiind pro-lock iar cele noi nu si ca ar fi trebuit sa foloseasca niste Loctite... eu nu ma pricep, dar este obligatoriu/recomandat sa folosesti asa ceva sau daca spitele sunt tensionate corect nu este nevoie ? Deasemenea am obtinut niste valori de la producator, dar nu prea inteleg (pentru cultura mea) ce inseamna "Needs to be within a 250 newton meter spread of each other" ? Deasemenea am vazut unealta aceea care se foloseste pentru a verifica tensiunea in spite si pe scara aia gradata e ceva cam pana la 500NM, iar la un mic demo pe niste roti din magazin valorile erau undeva pe la 200-250, atunci ce reprezinta acel 1100-1300 NM specificat de producator ? Spoke tensions: · Front brake side- 1100- 1300 Newton Meters · Front non-brake side- Needs to be within a 250 newton meter spread of each other · Rear Drive side- 1100- 1300 Newton Meters · Rear non-drive side- Needs to be within a 250 newton meter spread of each other Quote Share this post Link to post Share on other sites
radu_vadan 839 Posted May 7, 2014 Lipsesc nişte virgule acolo... De ex. tensionmetrul de la Park tool măsoară între 50-180Nm... Deci acolo e 110-130, nu 1100-1300! Quote Share this post Link to post Share on other sites
yo6ial 51 Posted May 7, 2014 Deci,@, dacă nu te apuci tu de roată, du-o la meşter să o refacă. Dacă a fugit aşa mult după ce s-o rupt o singură spiţă e clar că cine ţi-a spiţuit-o e ca meşterul lui @vadan. De curiozitate poţi să-ţi verifici tensiunea sau omogenitatea tensiunii în spiţe cu metoda muzicală. Ia un creion sau pix şi ciocăneşte oleacă la spiţe ca la liră. Dacă iese o melodie, du roata la meşter să o tensioneze cum trebuie. Muzica spiţelor trebuie să fie extrem de monotonă şi nu pe tonuri prea înalte. :D Adică spiţele tensionate uniform, corect, au un sunet foarte apropiat, una de alta. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Traveller 5,773 Posted May 7, 2014 Salutam revenirea yo6ial-ului :) Quote Share this post Link to post Share on other sites
yo6ial 51 Posted May 7, 2014 @Traveller mulţam de întâmpinare! :) Au tot trecut nişte ani... :)) Quote Share this post Link to post Share on other sites
pinkbike 1,682 Posted May 7, 2014 Nu e exclus să fie supratensionate spiţele. Cunosc şi eu un meşter sau doi la care toate şuruburile se strâng la fel de tare: cât te ţine bulanu. Idem la spiţe. Nu tu limite de tensiune, cuplu, cacamaca. Ce mă surprinde şi pe mine e că s-a descentrat chiar aşa de tare... Nu are cum sa fie tensionat prea tare pe partea opusa pinioanelor. Din contra, pe stanga se rupe spita pentru ca nu e tensionata destul. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
LucianTheOne 5,187 Posted May 7, 2014 Deocamdata schimba spita rupta si continua sa pedalezi. Daca se mai rupe una, schimba-le pe toate. Quote Share this post Link to post Share on other sites
otsdr 1,326 Posted May 7, 2014 Lipsesc nişte virgule acolo... De ex. tensionmetrul de la Park tool măsoară între 50-180Nm... Deci acolo e 110-130, nu 1100-1300! Tabelul de la TM-1 e în Kgf, înmulțești cu 10 și obții N ;). Quote Share this post Link to post Share on other sites
Muttley 1,366 Posted July 24, 2014 Am impletit prima roata pe la 16 ani. Sa fi fost vreo 15, maxim 20 in tot timpul asta. Absolut niciodata n-am incercat macar sa centrez pana la capat pe motiv ca "nu-s in stare", de fiecare data am apelat la mecanici cu experienta. In seara asta am incercat, o roata de spate. Centrare pe cadru, bataie radiala si axiala. Rezultatul aici. ;;) 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
muntos 95 Posted November 25, 2014 Întrebare : cum se rotunjește lungimea spitei după ce ai obținut valoarea cu zecimale în calculatoarele online? În jos sau în sus? Adică de exemplu 180.3mm se rotunjește la 180 sau 181? Quote Share this post Link to post Share on other sites
danfizesan 80 Posted November 25, 2014 Pai dacă iei spita mai scurtă cum o mai infiletetezi? Quote Share this post Link to post Share on other sites
yo6ial 51 Posted November 25, 2014 În jantă și în niplu încă mai ai unde să ascunzi un pic din spiță. Deci rotunjește în sus. În cel mai rău caz... spițuiești x4 în loc de x3 și tot ieși la liman. Quote Share this post Link to post Share on other sites
muntos 95 Posted November 25, 2014 Mda... si mai mare dilema acum, am mai citit si pe alte forumuri (de ex http://www.bikeforums.net/bicycle-mechanics/361319-spoke-length-rounding.html) si majoritate covarsitoare sustin rotunjirea in jos, care oarecum mi se pare si mie mai ok, cu explicatii de genul " +1 on rounding down. Running out of threads before tension is reached is a major PITA!." La mine calculatoarele imi dau intre 280.2mm-280.5mm stanga si 279.0mm-279.2mm dreapta, in conditiile in care spitele se gasesc in lungimi de 278, 280, 282mm. As inclina rotunjire la ambele la 280mm...? La mine roatea trebuie spitata x2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
LucianTheOne 5,187 Posted November 25, 2014 Pune de 278 si 280. Un milimetru chiar NU conteaza, nici in sus, nici in jos. 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
muntos 95 Posted November 26, 2014 Mersi Lucian! Quote Share this post Link to post Share on other sites
aristotel 27 Posted July 22, 2015 Seara buna ! Am de gand sa construiesc o roata cu o janta WTB All Mountain 29 si un butuc cu viteze Alfine 8. Conform unui calculator online, mi-ar trebui spite de lungime aprox. 273 mm (https://picasaweb.google.com/lh/photo/vF0NBnTBParEeIBhTMHnhmhPF27swRYXt2oFsmahiDE?feat=directlink). Ce ziceti, pare corect ? Nu prea gasesc la lungimea asta, sa rotunjesc la 272 sau 274 ? Conteaza si niplurile sau iau ce gasesc ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
LucianTheOne 5,187 Posted July 22, 2015 Mai incearca si alte calculatoare, s-ar putea sa obtii rezultate diferite. Eu am observat ca majoritatea dau o valoare nitel mai mare, asa ca intotdeauna rotunjesc in jos. Ia nipluri din cele mai lungi. Quote Share this post Link to post Share on other sites
tzunoi 279 Posted July 5, 2017 Imi poate recomanda cineva un service in Bucuresti ce construiește roti? Quote Share this post Link to post Share on other sites
ViorelCapruciu 252 Posted July 5, 2017 Eu ce roti am avut nevoie mi le-am facut singur, dar ca mecanic mi se pare ok baiatul de la sportwin (Dan), langa stadionul national. L-am vazut facand si roti, oricum ar fi de mirare pentru un mecanic sa nu faca. Depinde si unde stai. Quote Share this post Link to post Share on other sites
purix 3,544 Posted August 6, 2017 Prima roata construita de la zero, de fata, 20 spite, 1X cross! Toata munca cam 2 ore cu tot cu "stand" Nu e perfecta dar merge. Cel mai mult mi-a luat sa scot bataile verticala, dar tot mai are ca juma de mm 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites