erich1934

Cat de complicat este sa construiesti o roata ?

Recommended Posts

Azi dimineata, asa din senin, mi s-a rupt o spita la roata spate. S-a rupt chiar de la butuc, de unde e curbata la ~ 90 grade. Spita e Sapim, din otel, iar butucul are 36 de spite.Roata s-a descentrat aproximativ 4-5 milimetri. Rotile au aproximativ 5500 de km.

 

Sa ma ingrijorez?

Share this post


Link to post
Share on other sites

S-a rupt pe partea cu pinioanele? Ai păţit să sară lanţul între pinioane şi spiţe? Ăsta e cel mai frecvent motiv pentru care se rup spiţele - intră lanţul acolo şi le juleşte şi/sau le îndoaie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu, nu e pe partea cu pinioanele. S-a rupt din senin, mergand pe asfalt. Nu aveam greutate, nu am luat nicio groapa, nu pedalam in forta, nu franam. NIMIC

 

 

Posibil sa fie facuta roata prost de la bun inceput?(prea torsiontata acea spita)

E normal ca la 36 de spite sa se descentreze roata asa mult cand pierd o spita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

E normal ca la 36 de spite sa se descentreze roata asa mult cand pierd o spita?

Dacă-s strânse tare spiţele, aşa face.

 

Schimb-o şi vezi dacă se mai întâmplă. Altfel nu are rost să te panichezi de la o spiţă.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu e exclus să fie supratensionate spiţele. Cunosc şi eu un meşter sau doi la care toate şuruburile se strâng la fel de tare: cât te ţine bulanu. Idem la spiţe. Nu tu limite de tensiune, cuplu, cacamaca.

Ce mă surprinde şi pe mine e că s-a descentrat chiar aşa de tare...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am patit altceva, tocmai inainte de concursul de MTB din Thassos, noroc ca eram la o tura de plimbare pe sosea...

Chiar inainte sa plec a trebuit sa schimb butucul spate, aveam butuc nou si impreuna cu el producatorul imi trimisese si spite si nipluri noi.

Am dus bicicleta sa-i refaca roata, am luat-o cu o zi inainte de plecare si n-am apucat sa merg cu ea decat in Thassos...unde pe sosea au inceput sa-i cada spitele, se desfaceau... :)

La a 2-a spita cazuta m-am oprit, nu m-am mai urcat pe ea deloc.

Mecanicul spunea ca le-a tensionat suficient si nu isi explica cum de au devenit asa moi intre timp. Ulterior s-a gandit si crede ca este de la nipluri, cele vechi fiind pro-lock iar cele noi nu si ca ar fi trebuit sa foloseasca niste Loctite... eu nu ma pricep, dar este obligatoriu/recomandat sa folosesti asa ceva sau daca spitele sunt tensionate corect nu este nevoie ?

Deasemenea am obtinut niste valori de la producator, dar nu prea inteleg (pentru cultura mea) ce inseamna "Needs to be within a 250 newton meter spread of each other" ?  Deasemenea am vazut unealta aceea care se foloseste pentru a verifica tensiunea in spite si pe scara aia gradata e ceva cam pana la 500NM, iar la un mic demo pe niste roti din magazin valorile erau undeva pe la 200-250, atunci ce reprezinta acel 1100-1300 NM specificat de producator ?

Spoke tensions:

·         Front brake side- 1100- 1300 Newton Meters

·         Front non-brake side- Needs to be within a 250 newton meter spread of each other

·         Rear Drive side- 1100- 1300 Newton Meters

·         Rear non-drive side- Needs to be within a 250 newton meter spread of each other

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lipsesc nişte virgule acolo... De ex. tensionmetrul de la Park tool măsoară între 50-180Nm...

Deci acolo e 110-130, nu 1100-1300!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deci,@, dacă nu te apuci tu de roată, du-o la meşter să o refacă.

Dacă a fugit aşa mult după ce s-o rupt o singură spiţă e clar că cine ţi-a spiţuit-o e ca meşterul lui @vadan.

De curiozitate poţi să-ţi verifici tensiunea sau omogenitatea tensiunii în spiţe cu metoda muzicală. Ia un creion sau pix şi ciocăneşte oleacă la spiţe ca la liră. Dacă iese o melodie, du roata la meşter să o tensioneze cum trebuie.

Muzica spiţelor trebuie să fie extrem de monotonă şi nu pe tonuri prea înalte. :D

Adică spiţele tensionate uniform, corect, au un sunet foarte apropiat, una de alta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salutam revenirea  yo6ial-ului :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Traveller mulţam de întâmpinare! :) Au tot trecut nişte ani... :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu e exclus să fie supratensionate spiţele. Cunosc şi eu un meşter sau doi la care toate şuruburile se strâng la fel de tare: cât te ţine bulanu. Idem la spiţe. Nu tu limite de tensiune, cuplu, cacamaca.

Ce mă surprinde şi pe mine e că s-a descentrat chiar aşa de tare...

 

Nu are cum sa fie tensionat prea tare pe partea opusa pinioanelor.

 

Din contra, pe stanga se rupe spita pentru ca nu e tensionata destul.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deocamdata schimba spita rupta si continua sa pedalezi. Daca se mai rupe una, schimba-le pe toate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lipsesc nişte virgule acolo... De ex. tensionmetrul de la Park tool măsoară între 50-180Nm...

Deci acolo e 110-130, nu 1100-1300!

 

Tabelul de la TM-1 e în Kgf, înmulțești cu 10 și obții N ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am impletit prima roata pe la 16 ani. Sa fi fost vreo 15, maxim 20 in tot timpul asta. Absolut niciodata n-am incercat macar sa centrez pana la capat pe motiv ca "nu-s in stare", de fiecare data am apelat la mecanici cu experienta.

In seara asta am incercat, o roata de spate. Centrare pe cadru, bataie radiala si axiala. Rezultatul aici.

 

;;)

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Întrebare : cum se rotunjește lungimea spitei după ce ai obținut valoarea cu zecimale în calculatoarele online? În jos sau în sus? Adică de exemplu 180.3mm se rotunjește la 180 sau 181?

Share this post


Link to post
Share on other sites

În jantă și în niplu încă mai ai unde să ascunzi un pic din spiță.

Deci rotunjește în sus. În cel mai rău caz... spițuiești x4 în loc de x3 și tot ieși la liman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mda... si mai mare dilema acum, am mai citit si pe alte forumuri (de ex  http://www.bikeforums.net/bicycle-mechanics/361319-spoke-length-rounding.html) si majoritate covarsitoare sustin rotunjirea in jos, care oarecum mi se pare si mie mai ok, cu explicatii de genul " +1 on rounding down. Running out of threads before tension is reached is a major PITA!."

La mine calculatoarele imi dau intre 280.2mm-280.5mm stanga si 279.0mm-279.2mm dreapta, in conditiile in care spitele se gasesc in lungimi de 278, 280, 282mm. As inclina rotunjire la ambele la 280mm...?

La mine roatea trebuie spitata x2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seara buna !

Am de gand sa construiesc o roata cu o janta WTB All Mountain 29 si un butuc cu viteze Alfine 8. Conform unui calculator online, mi-ar trebui spite de lungime aprox. 273 mm (https://picasaweb.google.com/lh/photo/vF0NBnTBParEeIBhTMHnhmhPF27swRYXt2oFsmahiDE?feat=directlink).
Ce ziceti, pare corect ? Nu prea gasesc la lungimea asta, sa rotunjesc la 272 sau 274 ? Conteaza si niplurile sau iau ce gasesc ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai incearca si alte calculatoare, s-ar putea sa obtii rezultate diferite. 

Eu am observat ca majoritatea dau o valoare nitel mai mare, asa ca intotdeauna rotunjesc in jos.

Ia nipluri din cele mai lungi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imi poate recomanda cineva un service in Bucuresti ce construiește roti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu ce roti am avut nevoie mi le-am facut singur, dar ca mecanic mi se pare ok baiatul de la sportwin (Dan), langa stadionul national. L-am vazut facand si roti, oricum ar fi de mirare pentru un mecanic sa nu faca. Depinde si unde stai.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Prima roata construita de la zero, de fata, 20 spite, 1X cross!

Toata munca cam 2 ore cu tot cu "stand" :D

Nu e perfecta dar merge. Cel mai mult mi-a luat sa scot bataile verticala, dar tot mai are ca juma de mm :(

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.