fastboy

Reglare schimbator de pinioane

Recommended Posts

:blink: fi mai expicit "schimbator cu pinioane"? "foaie a pinioanelor"?, nu poti fi ajutat daca nu spui clar ce vrei.

 

1 – Verificarea schimbatorului si a lantului

In primul rand trebuie sa verifici daca schimbatorul este stramb ( in cazul in care a suferit ceva lovituri ). Cauzele pot fi multiple : de la urechea care tine schimbatorul de cadru, pina la patina acestuia strambata la o lovitura. In acest caz, cel mai bine este sa apelezi la un specialist, nu sa incerci de unul singur sa-l indrepti (urechea sau patina). Nu ca n-ai putea, dar nu este recomandat. De asemenea asigura-te ca lantul este in ordine si nu formeaza bucle sau prezinta portiuni rigide. Daca tot acest checking este in regula poti trece la pasul urmator.

2 - verificarea aliniamentului schimbatorului. Patina schimbatorului trebuie sa fie perpendiculară pe sol, altfel, inseamna ca schimbatorul tau a suferit ceva lovituri si va trebui indreptat.

3 – schimba lantul pe pinionul cel mai mic. Adica pe viteza 7, 8, 9, 10 sau 11, depinde cu cate pinioane este dotata bicicleta ta. In acest moment patina schimbatorului trebuie sa fie aliniata imediat sub pinionul cel mic. Trebuie sa formeze o linie. Daca nu se intampla acest lucru, va trebui sa actionezi asupra celor doua suruburi mici aflate pe schimbator. Acestea au marcate langa ele literele H si L, ce provin de la High si Low si reprezinta limitele maxime si minime in care actioneaza schimbatorul.

Surubul pentru LOW se afla jos, iar cel pentru HIGH se afla sus. Surubul ce trebuie reglat cand lantul se afla pe pinionul mic este cel de High, asadar H. Daca patina schimbatorului se afla in stanga pinionului mic, invarte surubul in sensul acelor de ceasornic pina ce acesta va forma o linie dreapta cu pinionul mic.

Daca patina se afla in dreapta pinionului mic va trebui sa actionezi asupra surubului H contrar acelor de ceasornic pina ce acestea se aliniaza. Consulta si imaginile pentru a intelege concret operatiunea. In cazul in care patina schimbatorului nu se aliniaza cu pinionul mic, chiar si dupa ce ai actionat asupra surubului de H, inseamna ca trebuie redusa tensiunea din cablu. Faci asta actionand asupra rotitei de reglaj a schimbatorului (vezi imaginea).

La modele mai noi de schimbatoare aceasta rotita de reglaj nu se afla pe schimbator ci pe maneta de schimbare a vitezelor aflata pe ghidon (vezi poza).

4 - schimba lantul pe pinionul cel mai mare, deci pe treapta 1 de viteza. Daca schimbarea se face defectos, incet sau deloc, inseamna ca va trebui sa mai adaugi tensiune cablului schimbatorului de viteze. Astfel va trebui sa ma desurubezi din rotita aflata pe schimbator (sau pe maneta schimbatorului in functie de model).

Teoria este aceeasi : patina schimbatorului trebuie sa formeze o linie dreapta cu pinionul pe care se afla lantul. Daca totul funcioneaza in regula, schimba pe primul pinion, cel mare, adica prima treapta de viteza.

Patina schimbatorului trebuie si in acest caz sa formeze o linie perfect dreapta cu primul pinion. Daca in momentul in care dai la pedale lantul pare sa agate pe pinion, sau pur si simplu cade, va trebui sa actionezi asupra surubului LOW adica L. Invarte-l in sensul acelor de ceasornic un pic cate un pic pina ce lantul va sta bine pe pinionul cel mare. Reglajele de LOW și HIGH le faci o singura data, la inceput, odata ce ai instalat schimbatorul. In mod normal, limitele sunt stabilite din momentul in care bicicleta este asamblata.

5 - in acest moment schimbatorul tau ar trebui sa functioneze perfect. Sa recapitulam reglajele de baza : intotdeauna patina schimbatorului sa formeze o linie perfect dreapta cu pinionul pe care se afla lantul. Reglajul se incepe de pe pinionul cel mai mic (deci cea mai mare viteza de pe maneta de schimbare a pinioanelor).

Cand lantul se afla pe pinionul mic foloseste surubul cu inscriptia H – pe care o misti in sensul sau contra acelor de ceasornic ca sa misti schimbatorul stanga-dreapta pina ce se regleaza perfect liniar cu pinioanele. Apoi, faci reglajul schimband pe pinionul cel mai mare, prima treapta de viteza. Procesul este acelasi doar ca actionezi asupra surubului LOW adica L. Daca patina este aliniata nu este necesar sa faci reglajele de LOW si HIGH.

Edited by Traveller
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu am intrebat la ce numar de pe schimbator trebuie sa fie foaia mica de la schimbatorul de spateImagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

La cel mai mare. Cînd te uiţi la indicatorul manetei, vitezele au aceeaşi poziţie în spaţiu precum pinioanele, deci în stînga e cel mai mare pinion (cea mai mică cifră) şi în dreapta cel mai mic pinion (cea mai mare cifră).

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cum a zis wirespot.

Cifrele de pe shiftere (manetele de pe ghidon) se ordoneaza in functie de cresterea vitezei de deplasare la aceeasi turatie a pedalierului.

Respectiv pinioanele (alea de pe roata spate)sunt numerotate in progresie inversa fata de dimensiune, foile (alea de pe pedalier) sunt numerotate crescator in ordinea marimii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe indicatorul de la Dura-ace 7800 up-shifting-ul este de la dreapta la stanga (de la mare la mic), la SLX la fel... Deci ash spune ca este exact invers, nu? Nota: de noi

La cel mai mare. Cînd te uiţi la indicatorul manetei, vitezele au aceeaşi poziţie în spaţiu precum pinioanele, deci în stînga e cel mai mare pinion (cea mai mică cifră) şi în dreapta cel mai mic pinion (cea mai mare cifră).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai pinioane pe stanga sau pe dreapta ?

Poti sa ai pinioane si pe stanga:|?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poti sa ai pinioane si pe stanga:|?

In Anglia si Noua Zeelanda ... :P

Neah, glumesc, era un moment d'ala sarcastic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha. Nu mai vorbesc de flip-flop, sau prinzi un pinion in gaurile de la frana .. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

am patit si eu o ciudatenie, urcand o rampa de care o urc zi de zi, ieri mi-a sarit lantul intre pinionul cel mai mare si spite, de pe pinionul mare, mentionez ca nu sa umblat la deraior, si nu a mai facut asa ceva. Banuiesc ca tebuie sa reglez din unul din cele 2 suruburi de pe deraior marcate cu H si L. Dar de la care? Si insurubez sau desurubez? Shimano turney

Share this post


Link to post
Share on other sites

am rezolvat, schimba ok, nu mai sare intre pinion si spite, dar am observat ca daca sunt pe pinionul mare, daca dau la pedale in sens invers, adica le invart inspre spate sare lantul pe urmatorul pinion, deci nu mai sta pe 1 si sare pe 2, daca incep sa dau la pedale normal, schimba iar pe 1... care o fi buba?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In cazul asta trebuie reglata tensiunea in cablu. Ar trebui sa ai fie la schimbator, fie la maneta, un "butoias" pe care sa poti sa il rotesti ca sa reglezi tensiunea. Pasul 4 din tutorialul de mai sus (desi poti gasi chestii mai detaliate pe net, asta e cam slab scris).

Share this post


Link to post
Share on other sites

am si pe maneta si pe deraior...dar schimba perfect, nu face zgomote ciudate, schimba si in sus si in jos frumos,

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mladen la ochi pare ok.

Intradevar, am avut pana pe spate si am dat roata jos...dar e cadru model mai nou, nu pot ajusta pozitia axului in urechi, decat fff putin, nu cred ca e roata pusa stramb, ... Desi daca stau bine sa ma gandesc, a trebuit sa reglez sabotii de frana dupa ce am pus roata la loc...dar ma repet, nu prea pot sa nu pun roata la loc corect..ca nu am loc de reglaje, urechea e fixa, nu pot modifica pozitia axului mai deloc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu, nu mi-a sarit dupa pinion niciodata, dar nici acum nu mai sare... Doar ca la datul inapoi coboara un pinion, dar prb este doar la 1 si 2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now