Sign in to follow this  
ciotic

LOOK KG381 reparatie carbon

Recommended Posts

Salut.Ce parere aveti despre reparatia cadrului la furca verticala spate, in urma unei fisuri, care a fost remediat in Ungaria(asa cum sustine vinzatorul) prin aplicarea unui manson tot din carbon sau din rasini ceva.Se practica asa ceva?Prezinta incredere o astfel de reparatie?Sau ma astept din clipa in clipa sa-mi iau zborul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Depinde cum arata ... cred ca bunu simt tehnic iti spune daca o reparatie a fost facuta sa tina, sau pur si simplu defectul a fost cosmetizat. Un alt lucru, conteaza si pretul pe care il cere, asta e un defect, as zice eu, capital. Reparatia poate sa tina, sau poate sa nu tina ... si ca idee, de ce renunta la bicicleta, daca a reparat-o?

Ca idee, incerc putin sa explic cu ce se mananca materialele compozite (formate din materiale cu proprietati speciale: aramide, carbon, fibra de sticla, eventual chiar titaniu, si adezivi). Nimeni nu ar da 2 bani pe orice fel de fibra (fie ea si kevlar, sau carbon), daca procesul de turnare nu ar fi unul foarte riguros, si bine pus la punct. Ideea de baza este suprapunerea acestor fibre (de obicei ele vin sub forma de tesaturi, cu diverse grosimi, si diverse asezari/impletituri ale fibrelor ... pot fi discutii lungi pe marginea lor) intr-un proces de lipire tip sandwich.

Cel mai folosit adeziv este unul epoxidic, format din 2 parti, o rasina si un intaritor. Iarasi, in functie de adeziv, si procesul de lipire/"coacere", produsul finit poate avea calitati deosebite, sau poate fi un rahat.

Acum, sa analizam putin reparatia, la furca verticala spate. Rezistenta acelei furci era data tocmai de faptul ca straturile de carbon erau bine "sudate" de acea rasina, iar tesatura de carbon forma un intreg, in felul acesta putea prelua aproape toate socurile statice, sau dinamice. Acum, probabil ca un strat, sau chiar mai multe din acel carbon a fost forfecat/rupt. Oricat de bun ar fi mesterul care a reparat bicicleta, nu am incredere in modul de reparare (desi crede-ma ca am vazut destui oameni care repara schiuri, unde tehnologia compozitelor e absolut aceeasi, si m-am lamurit ce e de capul "meseriasilor" astora). Si ma intreb eu, cum s-a facut lipirea intre manson si cadru? Adezivii epoxidici sunt destul de pretentiosi ... fibrele asemenea ...

Cred ca intelegi ca un produs "ranforsat" cu fibre, este bun atat timp cat este un intreg, nu format din 2 parti sudate. E ca si cand cineva ar taia un stalp de rezistenta la o casa, si apoi s-ar razgandi, l-ar pune la loc, eventual chiar ar suda fierul beton, si ar pune si un manson exterior pe deasupra. Ai incredere ca va tine?

Probabil bicicleta aia ar fi buna de oras, viteze <25 km/h. Sau poate ca ma insel, dar sincer, nu as mai avea mare incredere in ea. Mai ales ca furca aia verticala spate, e subtirica, si la urcari, iti preia uneori vreo 70% din greutate.

Daca mai ai nelamuriri, mai vorbim. Pentru cei interesati, care vor sa inteleaga procesele de fabricatie, pot pune la dispozitie documentatie.

As fi foarte curios sa vedem cum arata reparatia, daca ai pune ceva poze, ar fi brici.

Ovidiu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si mai e ceva, am uitat sa spun in postul anterior: cum poti fi sigur ca doar zona reparata a fost afectata? In urma a ce fel de lovitura s-a distrus furca? Asta poate spune multe ...

Intreb lucrurile astea, fiindca pot fi socuri care sa rupa/epuizeze fibra, fara ca un defect vizibil sa apara la suprafata. Straturile de rasina/vopsea mascheaza foarte bine astfel de rupturi, care oricum, sunt de ordinul micro. (poti gasi mai multe detalii daca cauti "composite fatigue" pe net ...)

Acum na, poate ca exagerez si eu putin, ca aplic rigorile aviatice unui cadru care nu e facut sa tina o viata, si nici sa duca 3 tone, dar avand in vedere ca e vorba de un defect, am incercat sa evidentiez riscurile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reparatia pare solida, am dat si cu bicicleta prin hirtoape si zic ca s-a comportat bine.

Oricum s-ar parea ca trebuie sa pun ceva deoparte si sa ma gindesc la alt cadru. Multumesc de informatii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

e un tip paci pe forum care zice despre carbon ca e 'teava de cornete' si el nu are Incredere In carbon.Ce durata de viata are o furca fata folosita cu grija zic eu,si ce sanse am sa-mi rup capul cu o asemenea furca?o afecteaza franarile mai puternice?

Share this post


Link to post
Share on other sites

e un tip paci pe forum care zice despre carbon ca e 'teava de cornete' si el nu are Incredere In carbon.

Basso,

Nu am raspuns la aceasta "interpelare" pt ca nu m-am identificat cu tipul ala http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif :D

Nu stiu cum am fost inteles, pentru ca eu am mare incredere in carbon. Nu am incredere in felul in care reparatiile se fac la carbon, asta e alta problema, si despre asta discutam cu ciotic. Reparatii minore pot fi ok, dar daca ti s-a crapat furca spate, si ii pui manson - nu e mare treaba.

Eu cred ca o furca decenta (adica realizata de un producator cu ceva experienta in carbon) e cam greu sa se rupa/uzeze, prin simpla utilizare a bicicletei. Cand insa ai luat cateva cazaturi cu ea, sau lovituri in furca, cred ca altfel se pune problema deja. Teoretic, furca de carbon este putin mai flexibila, deci franarile mai puternice nu cred sa o afecteze.

Si ca sa fii linistit, urmatoarea mea bicicleta va fi cu siguranta din carbon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma apropii de 1000 km cu cadrul asta si temerile incep sa mi se risipeasca, se comporta extraordinar, oricum carbonul este inegalabil la modul cum amortizeaza socurile.Am mers chiar in zona Basarabi(Basoo stie cum e acolo) ,toata portiunea de drum, cu peste 30km/ora, a fost fantastic .Data trecuta cind am mers cu cea din otel , mai aveam putin si ma dezmembram. Ca recomandare, cred ca isi merita banii un cadru de carbon , si daca ai mers o data nu mai dormi noptile pina nu-l obtii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intradevar,drumul e praf,si nu simti decat de pe cursiera cat este de distrus,mai ales daca zici ca ai mers cu 30 KM/H pe gropile alea,sa sti ca acum sunt linistit :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this