sole42

Compatibilitate tija sa de titan cu cadru aluminiu sau carbon

Recommended Posts

Ma bate gandul sa imi iau o tija de sa din titan. Dar ma gandesc ca duritatea titanului poate avea efecte negative asupra cadrului meu de aluminiu. Si cred ca si un cadru de carbon ar putea avea de suferit. Are cineva combinatia asta sau stie, dar documentat si cu argumente, ce repercursiuni ar avea tija asupra unui material mai putin dur decat titanul?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai vazut tu pe undeva, documentat si cu argumente, sa se strice vreun cadru din cauza materialului din care e facuta tija?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pinkbike, ce ar fi sa te abtii si sa canti la alta masa? Inchipuie-ti ca am vazut subansamblu de titan, care pentru a nu deteriora un ansamblu din material mai moale in care era montat, respectivul ansamblu avea o protectie tot din titan pe portiunea de contact.

Deci daca aveti chef de misto, sunt topicuri dedicate.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai face Pinkbike mistouri, dar aici are dreptate.

Nu vad nici un motiv de ordin mecanic, fizic sau chimic, care ar avea vreo dauna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Titanul aduce aluminiului si carbonului o vatamare grava si o atingere aspra precum stromeleagul de cioban vulvulicii de finlandeza.

Pai daca nu vrei raspunsuri la kisto pune si tu intrebari serioase. Una ca nu era de tehnic ci de intrebari incepatori. A doua, suprafata de contact intre cadru si pipa esste enorma iar zona de priza(stranegere este data de alt material.

Mai pe scurt, nu are nici pe dracu nici un material. E dealtefel o chestie si de bun simt, pentru ca orice producator notabil da o lista de incompatibilitati intre materiale si componente.

Posibil sa existe ceva sufeinte provocate de o tija de titan intr-un cadru de aliminiu sau carbon, insa nu cred ca a trait cineva experienta sau atat de mult ca sa ne dezvaluie evenimentul sau fenomenul. :)

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pinkbike, ce ar fi sa te abtii si sa canti la alta masa? Inchipuie-ti ca am vazut subansamblu de titan, care pentru a nu deteriora un ansamblu din material mai moale in care era montat, respectivul ansamblu avea o protectie tot din titan pe portiunea de contact.

Deci daca aveti chef de misto, sunt topicuri dedicate.

indiferent de materialele implicate, la tija de sa protectia se face cu alifie. http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif

eta: anti-seize

Share this post


Link to post
Share on other sites

MBZ, credeam ca pe aici se dezbate calaritul bicicletelor, nu al finladezelor, despre care vad ca ai cunostiinte serioase. Ca intrebarea este de incepator si la misto, te rog sa ma ierti ca mi-am permis sa o postez si sa te deranjez. Fiind vorba de un cadru de ceva coco, am vrut sa aud o parere mai avizata. Eu cu tehnica sunt mai pe langa. Pana la urma o cautare pe net a dat raspunsul: foite de titan sau tratare cu diverse substante(aici pinkbike este la subiect) pentru a evita frecarea si reactivitatea intre aliaje. Rog un moderator sa inchida topicul si iti multumesc pentru amabiliate...

Share this post


Link to post
Share on other sites

indiferent de materialele implicate, la tija de sa protectia se face cu alifie. http://www.ciclism.ro/forums/public/style_emoticons/default/laugh.gif

eta: anti-seize

MBZ, credeam ca pe aici se dezbate calaritul bicicletelor, nu al finladezelor, despre care vad ca ai cunostiinte serioase.

Posibil sa am similitudini cu ciobanul dar eu nu stiu de ele. Finlandezele cunoscute de mine suunto doar cele fabricate de Nokia.

Gresarea aia facuta intre cadru si tija este de bun simt, arhicunoscuta si este cum zice rozul..."indiferent de material".

Ne scuzi ca noi sarantocii nu ne permitem cadre de "ceva coco" si nu avem cuno-stiinte oculte despre metehnele produse de titan.

N-ai pentru ce, nu incerc sa fiu amabil cu cei ce deschid topice ala-n-dala :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un raspuns "copetent" o sa-ti iei de la mine(ca baietii astia nu stiu sa iescplice):

Daca era vorba de componente in miscare, suprafetele de contact din materiale diferite ar putea avea de suferit dar asa nu se iezicsta miscare deci nema problema ! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acum,la modul serios,exista incompatibilitati intre tijele de sa si cadre,indiferent de materialul din care sunt facute?

Share this post


Link to post
Share on other sites

La modul serios nu. Daca sunt montate corect. Exista maclavais special pentru carbon/carbon(asa zic producatorii lor), aluminiu/aluminiu, etc/etc.

In afara de tratarea suprafetei de contact pe TOATA lungimea tijei in tubul de la cadru, ea trebuie sa aiba lungimea necesara pentru a nu produce torsiuni in cadru.

In rest, pedala cat cuprinde :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu se putea raspunde de la inceput asa. Sau ai vreo problema cu mine?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normal! chiar trei.

1. Am avut convingerea ca esti om cu toate tiglele pe acoperis si cu hornu drept. Vii si pui o intrebare de ma uitam cine-i intai deschizatorul de topic si nu-mi credeam ochilor.

A doua, e pozitionarea intrebarii in forumul tehnic. Adica in alt loc decat rea de presupus ca poate fi pusa o astfel de intrebare.

Si ultima, adica cea din urma problema este ca ai proferat amenitari legate de niste sali si material bibliografic pentru lecturi puternice si vine iarna, s-a limpezit si mama lui si acum in loc sa intrebi daca o tija de titan muiata in triplusec aluneca mai usor vii si intrebi daca nu fute cadrul...

Pai asa?

estra:

S-au cacat unii pe ei de le-a stat ceasul sa creasca rigiditatea fara sa creasca greutatea la tijele de aluminiu. Aia de la Thomson le fac ovale in interior . N-o indoi cu tirul... Titanul face asta natural. Rigiditatea tijei protejeaza cadrul pentru ca nu transmite torsiuni. La alea de carbon e alta traznaie, ca rigiditatea ei este calculata sa le absoarba, dar pentru control uneori e mizerabila senzatia de flexie pe care ti-o da tija. Otelul e, dar mai cari fieratanii dupa tine in secolul asta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man, treaba cu cartile alea din beci de la Fagaras, biblioteca am vrut sa spun, care au fost scrise cu sange, ramane asa cum am spus. Cand aduc, daca esti dispus si disponibil sa vii la lansare, iti trimit invitatie premium.

Chiar nu fac misto, m-am gandit ca imi buleste cadrul si asteptam de la voi, cei mai cu experienta un raspuns punctual. Acum am lamurit-o, daca imi spun mai multi sa ma culc, ma duc la culcare.:o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da coane,ai dreptate,interesanta chestia cu maclavaisuri-le,nu stiam decat ce mi-a spus VladG odata cand aveam probleme cu tija sa carbon care aluneca in cadrul de aluminiu,mi-a spus de un maclavais cu care se da pe tija si gata,problema rezolvata.In alta ordine de idei,nu cred ca e cazul sa ne "atacam"intre noi,se vede urat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lucruri nasoale se mai intampla intre cadrele de otel cu tija de aluminiu, sau invers.

In anumite conditii, de obicei mai umede, otelul si aluminiu dezvolta o relatie de simbioza care nu poate fi infranta. Se trateaza preventiv cu anumite alifii, cum spunea Pinky.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iezact.

Intre metale diferite pot aparea doua chestii: blocaje din motive de factor dilatare/contractie diferit (nu-i cazul unei tije de sa la care tolerantele sunt mari) si o oarecare fuziune SAU coroziune galvanica superficiala, care se previn cu alifie.

De asemenea, coroziune galvanica intre aluminiu si carbon, care se previne fie cu alifie in cazul pieselor mobile, fie cu o infasurare de fibra de sticla in cazul insertiilor de aluminiu lipite in carbon.

In afara de partea cu dilatarea/contractia, treaba se intampla atunci cand piesele stau stranse si neclintite o perioada foarte indelungata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poate sole42 se gandeste mai degraba la coroziune, gen corp aluminiu - suruburi otel. Raspunsul este nu, nu se corodeaza.

Titanul este un material foarte rezistent la corosiune (pentru cine are curiozitatea http://www.umfcluj.ro/Document_Files/Doctorat-Rezumate-Teze-de-Doctorat/00000199/brprl_Roman%20rezumat%20romana.pdf ). Carbonul este inert, deci titan - carbon nu ar trebui sa puna o problema.

Ramane titan - aluminiu, aluminiul fiind mai putin nobil si deci susceptibil la coroziune. Totusi si aluminiul este puternic rezistent la coroziune. Sunt o serie de metale cum ar fi aluminiu si titanul care sunt auto-pasive. In general o suprafata metalica devine pasiva cind ea ramine vizibil neschimbata pentru o perioada de timp nedefinita - se poate spune ca pasivarea consta in inhibarea cinetica a procesului de coroziune. In stare de pasivitate metalele sunt practic imune la coroziune si, din punct de vedere electrochimic, se comporta ca metalele nobile inatacabile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poate sole42 se gandeste mai degraba la coroziune, gen corp aluminiu - suruburi otel. Raspunsul este nu, nu se corodeaza.

Titanul este un material foarte rezistent la corosiune (pentru cine are curiozitatea http://www.umfcluj.r...at%20romana.pdf ). Carbonul este inert, deci titan - carbon nu ar trebui sa puna o problema.

Ramane titan - aluminiu, aluminiul fiind mai putin nobil si deci susceptibil la coroziune. Totusi si aluminiul este puternic rezistent la coroziune. Sunt o serie de metale cum ar fi aluminiu si titanul care sunt auto-pasive. In general o suprafata metalica devine pasiva cind ea ramine vizibil neschimbata pentru o perioada de timp nedefinita - se poate spune ca pasivarea consta in inhibarea cinetica a procesului de coroziune. In stare de pasivitate metalele sunt practic imune la coroziune si, din punct de vedere electrochimic, se comporta ca metalele nobile inatacabile.

Tocmai aia incercam sa spun, ca Titanul este cel mai putin susceptibil de a produce ceva.

Insa desi carbonul este considerat inert, face sau ii ramane in S-T o suprafata rugoasa care produce o pulbere foarte fina de rasina. E, pulberea aia cu aluminiul sau chiar si cu carbonul tijei, produce o masa amorfa de contact de-ti smulgi parul din cap incercand sa demontezi tija, daca in prealabil nu ai dat cu maclavais in seat-tube. Si nu spun din citit pe wiki, piki, pe aiurea in web. Chestie probata pe kielea mea...

Maclavaisul pentru carbon este ceva cu tenta verzuie, cu un miros specific de putreziciune si cumva lipicios. Nu este o vaselina!

Se ia masura la tija si apoi se aplica in profunzime pe tub ca si cum ai merge cu tija introdusa pana la refuz(blocare). Apoi se baga tija complet, fara sa fortezi ca pacala, se extrage pana la inaltimea de strangere(la care o tii cand stai pe sa), se sterge surplusul ramas pe tija si aia e. Pentru sanatatea nervilor tai si a tubului, de cate ori ai ocazia(transport pe suport auto, depozitare de durata, etc, se baga complet tija in tub pentru a revigora distributia maclavaisului pe toata suprafata de contact.

Odata facut tratamentul pe tub, daca nu stergi sau cureti complet maclavaisul, te cam tine definitiv, indiferent daca schimbi tija cu alta. Operatiunea initiala trebuie facuta bine si cu simt de raspundere.

Periodic primi 3-5 cm se mai pot curata in tub pentru ca de la degajarea din zona strangerii(crestatura verticala unde se aplica colierul tijei) mai intra praf. Asta asa de control pentru a nu se zgaria luciul tijei pe suprafata de exterior la manevre sus-jos, pentru ca tija nu se va mai bloca in veci. :)

La titan/aluminiu e valabil doar daca aluminiul nu este anodizat. Daca este anodizat(mat sau lucios) adio gringo! Sunt la fel de inerte amandoua, si titanul si aluminiul si teoretic poti sa le pui in uscat fara nici o greata. Dar exact asa cum a spus Rozu, INDIFERENT de materiale maclavaisul e ca anafura la credincios... e trupul lu Al de sus si apara de nenorociri si de "piei satana!"

Basca unde mai pui ca maclavaisul lasa sa culiseze tija la liber dar n-o lasa sa mai alunece odata strans colierul QR.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now