tomcat

Dieta vegetariana si sportul

Recommended Posts

Daca mai are rost sa imi bat capul sa risipesc ignoranta si sa explic niste concepte de bun simt oamenilor. Pe viitor promit ca o sa-mi tin gura. :)

Eu unul sunt tare interesat de concepte de bun simt, doar ca as vrea sa nu explici toate lucrurile pe care le poate citi orice gospodina in "formula AS" ci sa motivezi acele diferente fundamentale care chiar sunt relevante din punctul de vedere al discutiei legume vs fructe. Sper ca-ti dai seama ca este retorica invitatia, promit sa-mi tin si eu gura.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@akebono

stimabilii @@iacobdoc și @@Traveller sunt medici. 
Și chiar dac-ar fi pediatri sau dințari sau "dă oase", faptul că-s medici foarte pasionați de bicicletă - și tot ce e adiacent - îi face să studieze și să vadă cu alți ochi nutriția. 
La un cu totul alt nivel decât formula AS.

  • Upvote 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@akebono

Ma scuzati ca v-am deranjat prin discursul meu, stimate domn ;). Sau sa va zic "sa traiti"? :)

 

Si da, asa cum si @@Traveller a zis un pic mai devreme, am uitat chiar si eu ca trebuia sa-mi tin gura pe acest topic. O potentiala buna sursa de informare si dialog a devenit de mult o mare risipa de timp.

Prefer sa raman "cretinul" care mananca fructe, verdeturi si lactate. Daca ma "dadeam cu Strava" probabil aveam +500 la Ranking :D. Ce ti-e si cu forumul asta alcatuit numai din sportivi profesionisti cu experienta.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@akebono: sunt un adversar inversunat al pseudostiintei, ignorantei si asa-zisei medicine popularizate de tip formula AS.

Pe de alta parte nici nu pot sa ma apuc sa operez cu termeni de specialitate, trebuie sa explic in asa fel incat toata lumea sa priceapa ce vreau sa spun.

Altfel nu mai am parteneri de discutie, lucru dezastruos pentru un forum.

 

Reluand o tema pe care si @@iacobdoc "pedaleaza" cu folos de ceva vreme, pe alte topicuri: te poti ingrasa si avand un regim vegetarian/vegan fara probleme, mai ales daca mananci exagerat de multe fructe foarte bogate in fructoza (struguri, piersici, smochine) sau legume bogate in amidon (cartofi, orez, porumb).

 

Deci trebuie sa le consumi cu moderatie. Amidonul este un polizaharid, polimer de glucoza, deci prin actiunea enzimelor de tipul amilazei (salivara, pancreatica) este descompus in glucoza si rezulta o crestere a glicemiei, secretie de insulina (ambele bruste, nu lente) si o la fel de brusca inchidere a metabolismului de ardere a grasimilor.

Glucoza prezenta in sange poate fi arsa, daca faci efort fizic. Daca insa mananci chestii din astea seara, este un exces caloric care se depune sub forma de grasimi in cele din urma.

 

PS: revin asupra chestiunii de valoare a colesterolului. Valoarea patologica de minim 240 mg/dl este aceeasi de ceva vreme. Intervalul de alarma de 200 - 240 mg/dl nu a fost introdus pe fondul unei conspiratii planetare, ci datorita faptului ca s-au facut masuratori, in cadrul unor studii care s-au intins pe zeci de ani, si au fost corelate cauzal cu frecventa si incidenta unor evenimente cardio-vasculare in populatia generala (infarct miocardic, accident vascular cerebral).

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@akebono

stimabilii @@iacobdoc și @@Traveller sunt medici. 

Și chiar dac-ar fi pediatri sau dințari sau "dă oase", faptul că-s medici foarte pasionați de bicicletă - și tot ce e adiacent - îi face să studieze și să vadă cu alți ochi nutriția. 

La un cu totul alt nivel decât formula AS.

Îi irelevant dacă nu-ş şi ceva campioni sau măcar vegani...

Eventual dacă se apucă de crossfit poate vor fi băgaţi în seamă... ;))

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@Traveller

Legat de metabolizarea amidonului si a fructozei, ma intreb de ceva vreme care-o fi starea de sanatate a unui fructarian (exista si miscari d-astea extreme...ca in orice domeniu) care mananca numai fructe (ce-i drept, foarte multi iau si tot felul de prafuri si suplimente, fapt care iar imi pare "de mare exceptie") si face totusi sport la nivel amator.

 

Si mai interesat as fi de modul in care metabolizarea acestor elemente variaza de la om la om. Clar, in cazul glucozei vorbim si de consumul de energie. Spre exemplu, daca intr-o zi in care parcurg multi kilometri mananc si fructe intr-o pauza, cel mai probabil aportul glicemic va fi folosit inainte ca acesta sa apuce sa se depuna sub forma de grasimi. Cum se face insa ca si in timpul saptamanii, cand rutina include naveta cu bicicleta (intr-un ritm lejer), vreo doua antrenamente de alergare matinala si mult stat in fund la birou, nu ajung sa am indicii de glicemie si colesterol crescuti (ultimele analize indica o glicemie de 81)?

 

Totusi, cred ca ne indepartam nitel de subiectul principal al acestui topic, dar e o discutie faina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca ramanem in sfera fructelor si legumelor, ca biciclisti ce ne gasim, eu zic ca nu suntem (foarte) offtopic. :)

 

Ca sa fac inca o scurta mentiune la ceea ce spuneam mai sus - considerand indicele insulinemic de 100 ca standard (painea alba), exista 2 legume care o depasesc, avand 120 - cartofii si fasolea, ambele fierte (datorita continutului de amidon):

https://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_index

 

Sau, mai in gluma mai in serios, de ce fasolea te poate ingrasa, dar branza nu :P

http://profgrant.com/2013/04/13/why-beans-could-make-you-fat-and-cheese-wont/

 

In ceea ce priveste regimul "fructarian", cred ca e tot o mostra de "talibanism" alimentar pe care nu il incurajez. E necesar si un aport de proteine si lipide (exista un permanent proces de reinnoire a majoritatii tesuturilor, deci trebuie asigurate "materiale de constructie" pentru noile celule). Colesterolul este componenta majora a membranei celulare animale (si umane), fara el nu se poate.

Fructe care sa asigure aport proteic, in afara de avocado... greu. Vitamine liposolubile (A, D, E, K)... si mai greu!

Completat cu produse lactate, poate ar functiona.

 

Legat de cazul tau, faptul ca faci naveta cu bicicleta lejer si alergi inseamna ca faci efort aerob. Deci orele de stat in fund la birou sunt compensate, metabolismul e deja pe drumul cel bun (sau e deja setat) sa arda (si) grasimi. Daca ai parametri in limite normale, iar greutatea o mentii de ceva timp la aceeasi valoare, asta nu poate decat sa confirme aceasta stare de fapt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Professor Grant Schofield ăsta pedalează? Hm?

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu, nu l-am intrebat. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@akebono

Ma scuzati ca v-am deranjat prin discursul meu, stimate domn ;). Sau sa va zic "sa traiti"? :)

Nu este nevoie si nici nu cred ca a fost un discurs. Doar ca acel "bre" a fost peiorativ la o intrebare legitima ... sau nu?

 

@@akebono: ...

 

Reluand o tema pe care si @@iacobdoc "pedaleaza" cu folos de ceva vreme, pe alte topicuri: te poti ingrasa si avand un regim vegetarian/vegan fara probleme, mai ales daca mananci exagerat de multe fructe foarte bogate in fructoza (struguri, piersici, smochine) sau legume bogate in amidon (cartofi, orez, porumb).

 

Deci trebuie sa le consumi cu moderatie. Amidonul este un polizaharid, polimer de glucoza, deci prin actiunea enzimelor de tipul amilazei (salivara, pancreatica) este descompus in glucoza si rezulta o crestere a glicemiei, secretie de insulina (ambele bruste, nu lente) si o la fel de brusca inchidere a metabolismului de ardere a grasimilor.

Glucoza prezenta in sange poate fi arsa, daca faci efort fizic. Daca insa mananci chestii din astea seara, este un exces caloric care se depune sub forma de grasimi in cele din urma.

Si totusi nu vad unde eu am afirmat ceva care sa te contrazica. Sunt convins ca fructele pot fi inlocuite cu legume, cu foarte bune rezultate si fara nici o urma de parere de rau. Gresesc? Lasam la o parte gustul. In discutia strict vegana/vegetariana nu ma bag pentru ca nu am suficienta experienta. Mi-am permis sa comentez in acest topic strict legat de fructe vs. legume.

 

@@akebono

stimabilii @@iacobdoc și @@Traveller sunt medici. 

Și chiar dac-ar fi pediatri sau dințari sau "dă oase", faptul că-s medici foarte pasionați de bicicletă - și tot ce e adiacent - îi face să studieze și să vadă cu alți ochi nutriția. 

La un cu totul alt nivel decât formula AS.

Foarte bine si apreciem faptul ca-i avem printe noi ca si colegi de forum, insa din pacate (fara legatura cu traveller si iacobdoc) meseria de medic nu este o conditie echivalenta cu a da un verdict in acesta priviinta. Accesul la informatie si discernerea acesteia este. Bine ar fi ca toti medicii sa fii la fel de pasionati ca ei si sa studieze si cu atat mai mult sa disemineze informatia. Ma insel? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acea replică in care te întrebai dacă organismul "știe" m-a contrariat. :) Bineînțeles că știe, are enzime specializate ca să prelucreze nutrienții.

Evident că dacă îi pui la dispoziție cantități industriale, el o să facă exact ce știe: există cerere pe moment pentru oxidare, le trece pe arderi. Nu există, le trece pe reconversie pentru stocare.

Faptul că fructele au fructoză nu înseamnă că le eliminăm definitiv. Le consumăm cât și când trebuie.

Faptul că există medici care nu mai studiază sau nu știu/nu vor să învețe oamenii de bine e regretabil, nu toți îs așa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Și încă o chestie: vreau să promovez, prin ceea ce zic mai sus, consumul responsabil al fructelor curate, ca sursă naturală de fructoză, în dauna surselor artificiale de zahăr rafinat, sirop de glucoză și fructoză de origine industrială.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca privesti la nivel micro ele sunt tratate diferit de procese metabolice insa fructoza este in cea mai mare parte convertita de ficat in glucoza care apoi urmeaza acelasi curs relativ. Din acest motiv nici enzimele necesare nu sunt atat de diferite. In ansambul problemei sunt, dar nu asta era fondul afirmatiei mele ci ceea ce urmeaza dupa procesul primar.

La nivel macro diferentele sunt mult mai mici.

Insa daca o persoana decide constient sa nu consume zahar de ce ar decide constient sa consume fructoza? Sa incerci sa reduci zaharul rafinat si sa-l inlocuiesti cu fructoza pot sa inteleg atunci cand esti dependent de dulce. Dar altfel, de ce ai alege fructe cand este mai logic si mai sanatos sa consumi legume? Discutam pur obiectiv fara a povesti despre nevoia de dulce de la ora 17. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@diorgulescu Eu ma adresam lui @.

Chestia e ca si tu ai dreptate dar si eu am. Sa-ti explic.

Pana la 35 de ani, la 187 cm aveam 67 kg. Eram ca o martoaga. Puteam sa mananc orice si oricat si nu ma ingrasam. Paguba la casa omului.

Asta a tinut pana in 2003 cand a murit tata, Dumnezeu sa-l odihneasca.

A doua zi dupa inmormantare am facut pneumotorax spontan si am fost operat. Semnele prevestitoare erau prezente de mai multe luni.

De atunci, am inceput sa ma ingras, an de an, cate un kilogram, iar in ultimii ani si cate doua, cu precizarea ca vara, prin ciclism scadeam la 87 kg iar iarna pumeam la loc cate un kg in plus fata de anul dinainte.

Ei bine, pentru toti cei care nu isi pot controla greutatea din alimentatie, in special cei care au colesterolul crescut, le spun ca au rezistenta la insulina, ca trebuie sa isi controleze cate glucide mananca si in special glucide rafinate: faina, lapte, iaurt, zahar, cartofi. Daca fac asta isi vor controla atat greutatea corporala cat si nivelul de colesterol.

Pentru alte intrebari: cand spunem "zahar" incercam sa vulgarizam intr-un singur cuvant cam tot ce inseamna glucide rafinate: glucoza, fructoza, lactoza.

Tot ce se absoarbe din intestin trece prin ficat. La trecere, zaharoza se desface in glucoza, fructoza si lactoza sunt convertite tot in glucoza, adica tot un "zahar".

@@MLADEN Pune si tu sare pe rana. Fusei azi la o "doctora" de sport si zisa ca sunt varza. Abia mi-a dat nota de trecere, m-a trimis la un cardiolog si a zis sa vin la reexaminare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@akebono: fără glucoză sau fructoză nu poți, că asta consumă neuronii. Tu vrei să fii taliban în sens opus? :))

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu vreau sa fiu un taliban in sensul in care multi pot intelege ca este perfect sanatos ca in locul a doua tavi de prajituri inainte de tura sa consume 3kg de portocale.

La fel a fost si cu laptele. Am luat-o si arunci la fel ca acum. :) Nu stiu daca @@iacobdoc posta atunci dar cred ca el ma intelege.

Glucoza exista suficienta si fara fructe, noi sa fim sanatosi sa putem consuma si destepti sa stim ce sa mancam.

Din pacate mancam si fructoza fara sa stim, ea fiind folosita des in diverse produse.

Asa ca eu nu as intra prea repede in depresie din cauza asta. Agree?

Referitor la colesterol, in familia mea cam toti il au patologic adica acel 240. In familia mea eu aleg sa mananc altfel si deseori este dificil sa-mi fie inteles modul in care aleg.

Singura data cand am avut 170, coborat de la 245 in doua luni a fost cand am fost pe keto. Adica zero carbs din cat se poate face asta. Este crunt de tinut un astfel de regim, aviz amatorilor. Dormeam maxim 6 ore pe noapte dar funcionam perfect dpdv intelectual, fara somnolenta dupa masa de pranz si fresh. Din pacate forta mi-a scazut foarte mult, rezistenta asa si asa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai tocmai ce am zis că să se consume cu moderatie, nu 3 kile de portocale. :)

Se aduna din altele, dar nu se face gaura in cer daca mananci un mar dupa masa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@iacobdoc

Pai n-am zis ca am dreptate (de fapt, nici nu am pretins :) ). Doar am exprimat o parere, un punct de vedere ce poate fi eronat. Stiind ca tu si @@Traveller aveti mai multe cunostinte medicale decat noi toti (cei care comentam) am avea vreodata, banuiam ca urmeaza explicatii :)

Si da, ai dreptate, vorbesc inca din prisma unui om tanar. Sunt convins ca odata cu inaintarea-n varsta este nevoie de anumite schimbari, dar uneori cred ca ne lasam "orbiti" de mirajul invincibilitatii si scapam din vedere acest lucru :)

Multam frumos pentru explicatii

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@akebono Stai sa vezi articole stiintifice despre performanta la atleti cu dieta cetozica. Se poate.

Dieta cetozica incepe pe la sub 80 g glucide pe zi.

Chestia e ca intre dieta cetozica si dieta hiper glucidica exista o marja foarte larga. In acest interval iti poti gasi optimul nutritional.

@@diorgulescu Dar chiar ai dreptate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@iacobdoc, am citit multe si experimentat pe propria-mi piele. Insa eu vorbesc de keto pur, nu mini-cicluri saptamanale sau zilnice. In cazul meu, trebuie sa stau undeva mai jos de 70g pe zi, ceea ce este foarte greu la un aport de 2500+ calorii zilnice. 

 

Eu consider ca am gasit un optim, dpdv performanta si recuperare, doar ca nu am cum sa am colesterolul la limitele moderne, insa dupa cum spuneam in cazul meu HDL-ul este mare, trigliceridele mici iar LDL-ul dupa cum se stie, se calculeaza prin diferenta, dar tot este peste limita. Mai studiez, mai incerc, poate mai aflu ceva despre mine ;).

 

@@Traveller: am colegi care consuma trei patru fresh-uri de portocale pe zi, fiecare dintre ele facute din cca 4-5 portocale medii, pentru o sanatate de fier, pentru ca sunt fructe si sunt naturale. De acolo vine ideea cu 3kg :). Dar, ne-am inteles intr-un final. Multumesc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

100 ml fresh de portocale aduc 45 kcal. Prin comparatie, 100 ml coca-cola aduc 48 kcal, deci tot cam acolo din punctul de vedere al aportului caloric.

Cu 1 litru, te apropii de 500 kcal. 

Daca in rastimpul asta mai si stai la birou... iata cum ai varat 25% din ratia calorica zilnica numai din glucide si n-ai ars nimic.

Spune-le ca mai bine trec pe apa. :P

 

Chiar si berea are mai putine calorii (lager 5%: 32 - 43 kcal/100 ml), insa in cazul ei caloriile provin un sfert din glucide si trei sferturi din alcool.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce crezi ca nu le-am spus, dar mi-o spun pe aia cu vitaminele si prospetimea si bio si restul de motive confortabile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@akebono Exista persoane (astea ar trebui sa fie cazuri cu transmitere genetica, deci familiale) care au dislipidemii, adica anomalii ale metabolismului lipidic. Poate fi cazul tau. Altfel, mai important decat cantitatea de glucide, este tipul de alimente care contin glucide.

In cazul celor cu probleme de metabolism lipidic, glucidele continute in alimente trebuie sa se absoarba lent si de aceea, nu se restrictioneaza verdeturile, varza, conopida, dovlecelul, vanata, ardei, gogosar ... si se restrictioneaza restul: faina alba, cartof, orez fiert indelung, fructele ...

Obiectivul principal este mentinerea nivelului insulinei la minim. De ce? Pentru ca insulina inhiba utilizarea grasimilor si stimuleaza depozitarea lor.

Daca discutam de colesterol, atunci mai trebuie adaugat ca pe langa un metabolism lipidic activ, mai trebuie si un ficat sanatos si cai biliare libere. O treime din colesterol provine din alimente iar doua treimi sunt sintetizate de ficat. Acesta impacheteaza colesterolul in LDL, forma de transport a colesterolului catre tesuturi. Tesuturile iau ce au nevoie iar excesul de colesterol este impachetat in HDL si trimis inapoi catre ficat. Ficatul preia colesterolul adus de HDL si in elimina prin caile biliare.

Un metabolism lipidic functional este fundamental pentru impachetarea colesterolului in HDL. Un ficat bun este important pentru eliminarea colesterolului prin caile biliare. Caile biliare libere sunt necesare pentru eliminarea colesterolului in intestinul subtire.

Peste toate astea, intr-o mica proportie exista anomalii genetice care altereaza oricare din componente.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now