ovidiu21

Stand centrat roti

Recommended Posts

vreau sa-mi construiesc un stand de centrat roti. va rog dati-mi idei pentru construire.

de preferat sa nu fie mai scump de 100ron.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Legat de centrat roti acasa am si eu o nelamurire: daca urmaresc niste filme pe net sau citesc cateva instructiuni as putea sa ma descurc si singur sau e nevoie de ceva mai mult?

La banii astia mi se pare ca in 1 an ii scot daca mi le centrez eu mai ales ca am de lucru la cele 5 biciclete ale familiei si chiar mi-ar placea sa le fac eu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poti centra rotile folosind bicicleta pe post de stand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asa procedez si eu dar folosesc un suport pentru un ceas comparator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dar cel de pe rose.de e ok? intreb pt ca nu stiu ce trebuie sa aiba un astfel de stand ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problema cu construcţia proprie e că ai trei variabile: (1) diametrul roţii, (2) lungimea axului şi (3) poziţia jantei. Deci ca să faci unul adaptabil ar trebui să se poată regla şi înălţimea găurilor pentru ax, şi distanţa între tije, şi poziţia chestiei cu care faci verificarea jantei. Cel dat exemplu de zanga are tija şi chestia de reglaj culisabile şi deci rezolvă problemele 1 şi 3 (între anumite limite).

Sigur, cu cît elimini din variabile cu atît e mai simplu. De exemplu dacă vrei doar pentru roţi de MTB "tipice" poţi trînti două T-uri cu capul în jos, unite cu două tije transversale, faci nişte găuri sau agăţători sus pe picioare pentru ax, şi mai pui o tijă oblică pe una dintre părţi unde plimbi ceva de reglaj, eventual s-o poţi fixa cu o clemă sau şurub.

Dar şi mie mi se pare prea mare bătaia de cap, e mai simplu să întorci bicicleta cu capul în jos şi să ţii o cariocă cu mîna pe furcă sau cadru. Sau să te zgîieşti la saboţii de la frîne, dacă ai frîne pe jantă.

moldo, depinde de felul descentrării. Cele laterale ("opturi") pot fi diagnosticate şi reglate relativ simplu, cu puţin antrenament. Alea radiale ("ovalizare") sînt mai greu de detectat cu metode din astea ţărăneşti şi trebuie să fii mai experimentat la corectare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In cazul in care roata este centrata pe bicicleta, pentru bataia laterala se pot folosi coliere din plastic (unii de aici vad ca le spun soricei) legate de bratele furcii, respectiv de seatstay-uri. Capatul coierului se taie inclinat, astfel incat sa aiba un varf ascutit. Daca bicicleta are portbagaj spate, colierele se pot prinde de acesta. Pentru bataia radiala, se prinde cu elastice de furca (respectiv de cadru) o rigla sau alt obiect cu muchie dreapta.

Daca roata este foarte descentrata, cel mai bine e sa fie desfacute complet toate niplurile (pana se vede filetul) si reinceput din faza asta.

Pentru verificat dishing-ul, o metoda ce nu necesita dispozitive suplimentare este sa intorci roata in cadru/furca si sa verifici in raport cu un reper ce a fost mentinut fix (colierul din plastic de care vorbeam, de exemplu). Sau se poate face din lemn un dispozitiv pentru verificat, dupa modelul celor "de fabrica" (in cazul asta este important ca suprafetele ce vin in contact cu janta sa fie drepte si coliniare - deci se porneste constructia de la o bucata de lemn/placaj/PAL/etc. cu o muchie perfect dreapta). Din lemn e mai usor de facut (cu unelte mai simple/comune) decat din metal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Numai standul nu este de ajuns. E nevoie si de un aparat de verificat tensiunea in spite. Spite tensionate prost = descentrare roata in timp.

Nu sunt un profesionist in asta dar imi ies rotile avand aceste 2 aparate. Si inca ceva cel mai ieftin ceas comparator pe care l-am gasit in comert costa 86 de lei

si nu avea o precizie mare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Numai standul nu este de ajuns. E nevoie si de un aparat de verificat tensiunea in spite. Spite tensionate prost = descentrare roata in timp. Nu sunt un profesionist in asta dar imi ies rotile avand aceste 2 aparate. Si inca ceva cel mai ieftin ceas comparator pe care l-am gasit in comert costa 86 de lei si nu avea o precizie mare.

Daca ai un “aparat de verificat tensiunea in spit” (tensiometru) esti bine dotat; eu pina acum am reusit sa masor tensiunea spitelor cu urechea %-( .

Tensiometru:

http://www.google.de...iw=1920&bih=883

Ce precizie astepti la un ceas comparator care-l folosesti la centrarea unei roti de bicicleta?

Ceas comparator:

http://www.google.de...iw=1920&bih=883

Suport ceas comparator:

http://www.zentriboy.de/zentriboy.html

P.S.

Poate te intereseaza discutia asta:

http://www.ciclism.r...e-centrat-roti/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problema cu construcţia proprie e că ai trei variabile: (1) diametrul roţii, (2) lungimea axului şi (3) poziţia jantei. Deci ca să faci unul adaptabil ar trebui să se poată regla şi înălţimea găurilor pentru ax, şi distanţa între tije, şi poziţia chestiei cu care faci verificarea jantei. Cel dat exemplu de zanga are tija şi chestia de reglaj culisabile şi deci rezolvă problemele 1 şi 3 (între anumite limite).

O solutie simpla pentru problema nr 2 (lungimea axului) este in poza a doua postata de Frank mai sus,si anume : http://fstatic1.mtb-news.de/img/photos/1/9/1/4/7/_/large/IMG_4380Custom.jpg si anume : prinderea QR numai intr-o parte. Mi se pare cea mai simpla solutie la problema asta.

Alta solutie ar fi : construiesti suportul normal ,cu 2 puncte de prindere pentru QR,pe lungimea maxima si ai 2 distantoare si un QR pe lungimea maxima,pe care le pui cand ai axuri mai scurte. Dar asta nu merge daca ai roti cu ax cu piulita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un ceas comparator cu o precizie de cel putin 0,1 mm si un cadran de minim 60-70 mm. Nu lucrez in domeniul aparatelor de masura si control

dar stiu un singur lucru la un manometru spre ex. scala trebuie sa fie de minim 100 mm in diametru iar precizia trebuie sa fie de 0,01 bar.

Pentru o presiune de masura de 2,2 bar (ex.pneuri auto) cel mai bun e un manometru cu scala de max 10 bar. Tensiometrul pe care il am este de la Park.

Am considerat ca este de ajuns pentru ce imi trebuie (nu este nici foarte scump).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minunatia de la Park Tool poarta si ea numele de tensiometru (bucatica de plastic albastru dinstinga sus):

Imagine postată

Un ceas comparator standard arata cam asa si e arhisuficient din punct de vedere al preciziei si al capacitatii cadranului pentru centrat un covrig de bicicleta:

Imagine postată

(ce arunca metrologia e bijuterie pentru uzul casnic)

P.S.

Nu lucrez in domeniul aparatelor de masura si control dar am lucrat citiva ani ca “fierar” prin diverse sculerii mari din Romanezia si Bavarezia ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

super tare.

tensiometrul de la park soseste zilele urmatoare.

acum am aflat de ceas comparator, o sa iau si de-ala, poate ceva second de ebay.

probabil o sa imi faca tata ceva de genu: http://www.zentriboy.de/zentriboy.html

mai trebuie timp ca sa invat meserie :)

la inceput vreau doar sa imi centrez rotile pe care le am deja, sa schimb niste spite, apoi sa fac roata de la 0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frank daca toate tensiometrele alea le detii atunci jos palaria. Desigur la salariile din Germania

mi-as permite si eu un tensiometru DTSwiss. Toate sculele pe care le-am cumparat pana acum am considerat ca

trebuie sa fie de o calitate buna (nu inalta). Repet nu sunt un profesionist in domeniul mecanicii de bicicleta.

Imi cer scuze ca am deviat de la topic. Parerea mea ramane in continuare ca un stand si un tensiometru sunt deajuns

pentru a putea realiza niste roti bune.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frank, ma ajuti te tor cu o parere despre urmatoare:

http://www.roseversand.com/article/xtreme-centering-stand-2-zenta/aid:23120

http://www.roseversand.com/article/buy-it-as-set---save-money/aid:17131

Sunt acelasi lucru doar ca partea a doua e kit.

Review-urile sunt in germana si imbatranesc pana le iau toate in google translate.

M-ar ajuta impresia generala, daca sunt solide si cat de usor sutn de folosit.

Multumesc

Share this post


Link to post
Share on other sites

.................... la un manometru spre ex. scala trebuie sa fie de minim 100 mm in diametru iar precizia trebuie sa fie de 0,01 bar.

Pentru o presiune de masura de 2,2 bar (ex.pneuri auto) cel mai bun e un manometru cu scala de max 10 bar. Tensiometrul pe care il am este de la Park.

Am considerat ca este de ajuns pentru ce imi trebuie (nu este nici foarte scump).

Pentru auto cel mai bun manometru e de max. 3 bar, cu o "precizie" de 0.05 bar. Orice e mai bun e overkill, numai daca nu cumva folosesti acelasi manometru cand te duci la curse de raliu in coasta... Cat despre dimensiunea scalei, este irelevanta fara a avea un domeniu maxim, numarul de diviziuni, grosimea indicatorului.

Cat despre dinamometre (de uz general), de pe piata locala poti cumpara (nou) cu aproximativ 800 de lei. Cam foarte mult pentru un amator.

Daca aveti amici prin institutele in care se mai lucreaza cu strungul, sau aveau un atelier de mica productie, IMGB si alte uzine si uzinute ce abia se mai tarie, puteti sa incercati sa cautati un ceas comparator casat, intradevar si pentru mine ar fi foarte bun unul.

Io unul am ceva experienta cu AMC-uri...

Si On-Topic:

- legat de sistemul de fixare/prindere al butucului, poti incropi ceva si dintr-o furca fixa, preferabil de 28', luata de prin targuri...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parerea mea ramane in continuare ca un stand si un tensiometru sunt deajuns

pentru a putea realiza niste roti bune.

Îți trebuie mult mai puțin de atÎt.

O banală cheie de spițe/nipluri bună face (construiește și/sau centrează) roata perfectă În mÎna cui trebuie. Dar cred că asta Înseamnă, de fapt, mult mai mult ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Îți trebuie mult mai puțin de atÎt.

O banală cheie de spițe/nipluri bună face (construiește și/sau centrează) roata perfectă În mÎna cui trebuie. Dar cred că asta Înseamnă, de fapt, mult mai mult ;)

Adevarat, dar acei oameni fac asta in fiecare zi de cel putin 10 ani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am uitat sa mai adaug o chestiune: daca il cumperi sau daca il faci de la zero, tine cont ca exista mai multe sisteme de fixare a butucului in furca, quick release, through axle 20/15mm, 135mm x 12mm thru axle MAXLE, 142mm x 12mm thru axle, s.a.m.d.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca nu detineti respectivii amici, vedeti prin targ pe la Vitan, Valea Cascadelor. Ar mai fi si Oboru', da' baetii is mai nesimtiti la scoruri :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vin si eu cu cateva sfaturi ca de la un fost incepator la alt incepator. Am pornit anul trecut prin a citi diferite carti (in engleza, ca in romana evident ca nu se gasesc) despre construirea si intretinerea rotilor de bicicleta. Mi se parea "rocket-science", iar cartile sau filmele de pe net sunt destul de proaste si tind sa complice si mai mult lucrurile. La sfatul altor forumusti de prin "occident" am intrat pe www.wheelpro.co.uk (un site aparent obscur) si am cumparat cartea lui Roger Musson (proprietarul sitului). Cu asta se poate porni de la ZERO daca, bineinteles, ai inclinatie spre partea tehnica si MULTA rabdare. Cartea o gasesti si pe torente in versiune mai veche, in schimb a ajuns deja la a 5-a editie pe site, costa 9 lire si ai update gratuit de fiecare data cand apare o editie revizuita.

Sfaturi:

1. Cumpara cartea ca merita. As putea sa ti-o dau pe mail, dar din respect pentru munca autorului, nu am sa o fac.

2. Nu iti cumpara stand foarte ieftin, flexeaza cand fixezi roata si nu faci treaba buna. In carte gasesti schema completa pentru un stand (proiectul autorului) din LEMN!!! (PAL, TEGO etc.) Nu radeti, ca are rigiditate structurala mare etc., explicatii in carte :))). In orice caz, e ceva original si foarte eficient. Eu nu am avut rabdare si mi-am cumparat ceva profi de la UNIOR (model 1689), e scump, poate merita, poate nu, depinde ce vrei sa faci cu el in viitor.

3. Ceasul comparator e complet inutil. Ai niste marje clare de "bataie": 0,2mm bataia axiala si 0,5mm bataie radiala. Iti cumperi un set de lere de 5 lei din piata, Brico etc. si verifici cu lera distanta dintre palpatorul standului si roata in punctul de bataie cel mai mare. Daca ai ochii buni, nici de asta nu ai nevoie decat pt. linistea ta sufleteasca. Cine considera ceasul comparator o NECESITATE, cu tot respectul, dar greseste. E o fitza inutila, atat.

4. In ciuda parerii autorului cartii, eu zic ca tensiometrul este FOARTE UTIL. Chiar daca reusesti sa obtii o tensiune uniforma, e bine sa si stii cam cat de intinse sunt spitele, mai ales daca pui mana pe niste roti mai pretentioase, gen Ksyrium SL.

5. Pentru spitele aero ai nevoie de o ustensila care sa iti tina spita pe loc (sa nu se roteasca) cand centrezi.

6. Greseaza neaparat niplurile (putin), atat la contactul cu janta, cat si pe filet. (in ciuda parerii "specialistilor", niste spite tensionate corespunzator nu se vor slabi din cauza uleiului, in schimb fara el e JALE sa lucrezi la roti si ai sanse mari sa dai peste nipluri blocate de coroziune)

7. Cumpara chei de spite de calitate (verificat pe pielea mea ca cele ieftine se uzeaza rapid).

8. Sa ai in casa si un subler, findca verificarea intinderii cu tensiometrul se face in functie de grosimea spitelor.

9. Ai nevoie de un dispozitiv pentru verificarea pozitiei rotii in furca, ca sa "pice" perfect pe centru (in special daca construiesti roti de la zero) - "dishing tool". Tot cartea iti arata cum sa faci unul din niste cartoane si un varf de cutter. Eu nu mi-am luat asa ceva, deoarece standul pe care il folosesc ma ajuta cu chestia asta (are 2 palpatoare cu reglaj sincronizat, exact ca TS-2 de la Park, pentru cunoscatori).

Scuze daca m-am intins prea mult, iata si niste poze cu sculele mele pentru roti :))). Sunt si niste chestii in plus fata de cele amintite mai sus. Scuze si pentru dezastrul din casa :))))))))

http://imageshack.us...imag0054qc.jpg/

Imagine postată

http://imageshack.us...imag0055ys.jpg/

Imagine postată

http://imageshack.us...imag0057ca.jpg/

Imagine postată

http://imageshack.us.../imag0056n.jpg/

Imagine postată

Edited by Seb
palpator -> ceas comparator
  • Upvote 9

Share this post


Link to post
Share on other sites

La pct. 3 am vrut sa spun ca ceasul comparator nu este o NECESITATE, dar din graba am scris "palpatorul" si e prea tarziu sa mai pot edita.

@Frank: Tensiometrul Park Tool doar pare din plastic, in realitate este din aluminiu, chiar destul de solid, dar fiind anodizat in albastru pare plastic. Sincer, si eu am crezut ca e doar o "jucarie" de plastic pana sa il primesc la posta.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.