BogdanTimisoara

Arzatoare (pe gaz si/sau pe combustibili lichizi) si vesela

Recommended Posts

Cutia de hrana pt pisici e de 85 de grame si diametrul la partea de jos (exclusiv buza de sus) e de cca 61 mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varianta chinezească a lui Primus Omnifuel. Să merite 250 lei?

 

Am eu ceva similar luat de la DX.com şi sunt încântat de el. L-am folosit deja de câteva ori la munte şi merge bine, e uşor de servisat în caz că se înfundă şi pompa pare de calitate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am gasit prin vechiturile alor mei acest arzator fabricat la noi prin anii '90: Este nou, nefolosit, stand cuminte in cutia lui. 

 

IMG_0501.JPG

 

IMG_0502.JPG

 

IMG_0505.JPG

 

IMG_0506.JPG

 

As vrea sa il folosesc dar nu gasesc butelie. Am inteles ca nu se mai fac butelii cu mufa aceea.

Pe prospectul lui scrie ca butelia se schimba la PECO, lucru care nu cred ca mai este valabil. Unde as putea sa umplu butelia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@radu_vadan mulțumesc pentru răspuns. Dacă nu e prea mare deranju și ai timp. poți să pui un review în care să specifici Marca/Modelul, să ne pui câteva poze cu el în funcțiune, greutatea lui fără combustibil și să cronometrezi în cât timp fierbe 0.5 L sau 1 L de apă? Mulțumim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am găsit un filmuleț despre curățarea arzătorului rusesc. Sper să vă fie util.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@ronin link-ul cu poza nu funcționează.

@@radu_vadan mulțumesc pentru răspuns. Dacă nu e prea mare deranju și ai timp. poți să pui un review în care să specifici Marca/Modelul, să ne pui câteva poze cu el în funcțiune, greutatea lui fără combustibil și să cronometrezi în cât timp fierbe 0.5 L sau 1 L de apă? Mulțumim.

 

L.E. corectat numele unui user.

 

http://www.dx.com/p/campsor-9-split-type-camping-oil-gas-fuel-stove-silver-red-126914

E fix ăsta.

O să îl cântăresc dacă nu uit deseară. De fiert fierbe repede, ca orice benzinar.

 

Singura chestie ce nu-mi place, furtunul mi se pare puţin firav. Eu îl folosesc la munte, mai ales iarna, şi nu am vreme să fiu finuţ cu el, şi se pare că nu-i place.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@ronin

 

He, he, cu un aragaz din asta am facut prima mea excursie fara parinti, 5 zile pe crestele Bucegilor cu prietenii in 1979. Rucsacul cantarea +30 de kg eu avand nici 60 :)

 

Teoretic, aceste butelii nu se mai incarca. Mai erau unii pe la statiile GPL care mai umpleau dar parca sa zic ca am vazut anunturi ca nu mai incarca. In orice caz, trebuie adaptor pt felul acela de butelie si nu cred ca au multi. Problema majora e ca butelia are +25 de ani si, indiferent cum a fost pastrata, nimeni nu mai garanteaza integritatea sudurilor, materialului, garniturilor.

Pararea mea e sa o tii doar ca piesa de muzeu si sa-ti iei un aragaz mai modern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ronin

Am pus eu pozele din contul tau de Picasa direct pe forum, pentru a fi mai vizibila postarea.

Sa nu stergi pozele de pe Picasa pentru dispar si de pe forum.

 

Referitor la butelie, nici eu n-as risca sa ma folosesc o butelie veche de peste 20 de ani.

 

Eventual, daca arzatorul are valoare sentimentala mare, ai putea sa incerci sa-l alimentezi de la o butelie de voiaj contemporana.

insa aici ai nevoie de ajutorul unuia care se pricepe (strungar, frezor sau cum s-o numi).

 

Daca nu, exact cum ti s-a spus mai sus, tine-l ca piesa de muzeu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc pentru raspunsuri. Cam la asta ma gandeam si eu cand mi s-a spus ca nu mai sunt butelii care sa mearga la arzatorul ala. 

In cazul acesta il voi tine asa cum l-am gasit, in cutie, frumos ambalat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am găsit un filmuleț despre curățarea arzătorului rusesc.

 

Interesant filmul, insa arata curatarea doar partiala a arzatorului, in sensul ca nu a desfacut si teava care face legatura intre rezervor si arzatorul propriu-zis.

 

La fel, atunci cand l-a pornit, n-am inteles la ce ajuta sa torni combustibil pe capacul situat desupra duzei.

N-am pus niciodata combustibil acolo si cu toate astea sovieticul meu a mers bine tot timpul.

 

Oricum, se pare ca modelul asta de arzatoare a fost unul reusit, dovada ca Optimus il fabrica si azi.

Concret (cel putin din care stiu) urmasul lui 8R este Hiker:

 

254.jpg

 

Mai multe informatii: 

http://www.optimusstoves.com/seen/optimus-products/products/katadynshopconnect/optimus-outdoor-kocher/optimus-hiker/

 

Fata de 8R are pompa de presiune in rezervor (este necesara si pre-incalzirea) si curatare prin ac magnetic.

Insa, in rest, nu prea pare sa difere prea mult fata de 8R sau copia sovietica.

Pretul in RO este undeva pe la 900 Lei.

 

Si inca ceva: suporta o greutate de pana la 6 kile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@ronin : Masoara diametrul exterior al filetului buteliei PECO. Daca este 10,7 mm (sanse reduse)...bingo este filet gas NPT 7/16"...=> cumperi butelie contemporana 200~450 g de gaz si montezi arzatorul romanesc pe butelia de import.

Daca nu... in functie de diametrul masurat pe butelie apelezi la un strungar si faci o reductie/ mufa.... tata filetul masurat(pe butelia Peco ) la mama la NPT 7/16" cu o garnitura max.2mm cauciuc nitrilic si poti folosi arzatorul.

Butelia PECO golita... expozitie sau reciclare.

@@gibonu : Manualul Optimus 8R aici http://www.optimusstoves.com/technical-support/download-center/?eID=tx_damdownloadcenter&action=downloadFile&file=629

Edited by moromete

Share this post


Link to post
Share on other sites

După ceva căutări pe internet am reușit să găsesc un arzător rusesc păstrat în condiții bune și la un preț mic.
Ieri a ajuns.

DSCN5339.JPG

Mă decid să-l pun în funcțiune, după ce desfac capacul la rezervor, mă lovește un miros puternic de acetonă. Verific dacă are ceva combustibil în rezervor, era gol. Pașii de testare:
1. verific valva de presiune de pe capac (prin acționarea ei cu o agrafă de hârtie), functiona;
2. alimentez cu 15 ml de combustibil primus și pun capacul;
3. pun în tăviță alcool tehnic;
4. aprind alcoolul tehnic și las să arda puțin până se încălzește instalația (scutul coborât);
5. descid robinetul câte puțin se aprinde o flacără mică dar se stinge, îl mai las puțin să se încălzească și încerc din nou, același rezultat.
6. înclin puțin arzătorul astfel încât combustibilul să curgă direct în țeavă, flacăra parcă prinde mai multă viață dar nu ardea cu zgomotul acela de reactor.
7. ridic scutul, imediat pe la supapa de presiune iese o flacără ca de lumânare, așa că decid să închid instalația, stâng valva la maxim dar minunatul arzător tot ardea puternic, așa că l-am stins prin suflat.

Fiind din 1988, mă gândesc că o fi și el înfundat/murdar. Așa că mă decid să-i fac o "revizie":

Sculele utilizate au fost acestea:
*primele două ustensile sunt dintr-un kit de curățare a armei ce l-am primit de la tata de pe vremea când era în armată, puteți găsi așa ceva la orice magazin de arme, important e ca peria să nu fie de sârmă ci dintr-un material plastic!.
DSCN5389.JPG

Începem dezasamblarea pieselor:

DSCN5341.JPG
DSCN5342.JPG

Aici am observat că filetul de la țeava ce conecta arzătorul cu rezervorul avea pusă o bandă albă izolatoare, cea ce cred că nu e ok.

Am desfăcut țeava ce este conectată la rezervor folosind o cheie de 11, aici cred că se poate folosi cheia de la arzător, al meu nu a venit cu una. Așa arată arzătorul fără rezervor:

DSCN5346.JPG

Și un preview cu "blue prints-ul" ca să evidențiem mai bine piesele și să înțelegem mai bine mecanismul de funcționare al arzătorului. Numărul de identificare al pieselor începe din stânga jos spre stânga sus, continuând din dreapta sus spre dreapta jos.
 
red_blue_prints.jpg

Așa arăta tifonul după ce l-am scos din țeavă (cred că mustățile ce ies afară sunt mult prea scurte așa că o să pun un tifon nou și am să las mustăți mai lungi):
DSCN5348.JPG

Se desfac în ordinea asta piesele: 4 (prin rotire spre stânga, folosind mâna), 3 (am folosit patent, merge si cu partea de jos a cheii  arzătorului), 7 (se desface folosind o cheie de 11 sau cheia arzătorului), 2 (iese singură când rotești valva spre stânga);
Piesa 8 se desface folosind cheia ce deschide valva, se rotește spre stânga mult până iese de tot. La un moment dat o să observați că se blochează, trebuie forțat puțin iar apoi o să meargă din nou ușor:
DSCN5349.JPG

Așa arată piesele desfăcute înainte de curățare;
DSCN5352.JPG

La băiță cu ele în alcool tehnic:
DSCN5353.JPG

Am desfăcut și valva de presiune (cu șurubelnița):
DSCN5357.JPG

Valva are în interior un con cu orificiu pe care stă o garnitură de cauciuc (a doua piesă de la stânga din poza de mai sus):

DSCN5360.JPG

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Încep curățarea cu alcool tehnic și periuță de dinți (nu folosiți perie de sârmă!) , vă recomand ca această procedură să fie făcută într-o încăpere bine ventilată, purtați mânuși de protecție, alcoolul tehnic este toxic și se absoarbe prin piele iar vaporii pot fi inhalați!

DSCN5361.JPG
 

Ulterior am tuns puțin periuța pentru ca perii să nu mai fie așa flexibili.

În interorul valvei am curățat folosind mai multe bețișpare de urechi înmuiate în alcool tehnic:
DSCN5363.JPG

Țevile piesei 9 le-am curățat folosind ustensilele de curățat arme:
DSCN5366.JPG

Treaba e destul de murdară aici:

DSCN5371.JPG

Pe o pensetă  am prins o bucată de tifon înmuiată în alcool tehnic și am curățat prin rotire:
DSCN5373.JPG

Piesa 2 am curățat-o cu bețișpare de urechi:
DSCN5375.JPG

Deoarece alcoolul tehnic nu ajutat prea mult la curățare am repetat procesul folosind Triumf pentru bucătărie, iar apoi din nou baie în alcool tehnic. AIci sunt piesele la uscat (mai puțin piesa din dreapta sus care nu are legătură cu arzătorul):
DSCN5377.JPG

Piesele curățate, așezate în ordinea din schemă/blue-prints:

DSCN5378.JPG

După asamblarea valvei nu uitați să verificați că funcționează (cu o agrafă de hârtie se apasă ușor până se deschide valva):
DSCN5380.JPG

Folosind aceeași agrafă măsor cât am nevoie pentru a înlocui sîrma inițială de la fitil, care era mult prea scurtă:
DSCN5381.JPG
DSCN5382.JPG

Pun agrafa în mijlocul fâșiei de tifon, fâșia de tifon trebuie să fie de 18 cm dacă doriți ca mustățile să fie cât erau cele inițiale din arzătorul meu, sau 26 cm cât am folosit eu pentru mustăți mai lungi. Se înfășoară tifonul în jurul agrafei, iar apoi se învelește cu plasa metalică.
DSCN5383.JPG

Se introduce noul fitil în țeavă:

DSCN5385.JPG

Se asamblează totul la loc.

Atenție la asamblarea pieselor 2 și 8, între ele trebuie să existe o sincronizare, eu am făcut sincronizarea/"timingul" exact ca tipul din acest filmuleț.

DSCN5387.JPG

 

Și în final test drive-ul cu 20ml de combustibil primus:

 

Am rezolvat problema cu arderea dar acum rămân cu două probleme (ce se pot vedea în filmuleț):

1. De ce se aprinde valva? Să fie arcul prea moale?

2. De ce se afumă oala?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Supapa de siguranta la supra-presiunea carburantului eshapeaza prea devreme.

2. Afuma ca rezervorul de combustibil nu atinge o presiune minima de functionare normala sau duza de ardere este decalibrata (Id>>0.35 mm )

Garnitura supapei din cauciuc.... trebuia initial sa reziste la un produs petrolier. Daca rezervorul a mirosit a acetona initial, garnitura de cauciuc a dat si de alcool... materialul este rascopt si bun de schimbat cu niste cauciuc nitrilic rezistent la produs petrolier. Despre arcul supapei... este posibil sa fie prea moale.

Folositi min. 50 ml. carburant la o proba...sa se mai aseze garniturile.

Success.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fiind din 1988

 

De curiozitate, de unde sti ca arzatorul este din 1988?

 

Referitor la problemele pe care le ai:

Arcul de la supapa nu arata OK, pare ca s-a tras de el pentru a-l intari sau (posibil) sa nu fie arcul original.

Voi incerca sa fac o poza cu arcul de la arzatorul meu pentru a putea face o diferenta.

 

De acord cu ceea ce ti-a spus @@moromete referitor la presiunea din rezervor, care se pierde prin supapa.

Avand in vedere flacara care se vede in film, e clar ca arzatorul tau nu arde doar vaporii de combustibil.

Despre decalibrare duzei nu stiu ce sa spun.

 

L.E.

Avand in vedere ca arzatorul sovietic este copia lui Optimus 8R iar succesorul lui 8R este Optiumus Hiker, s-ar putea (nu stiu sigur) sa te ajute kitul de piese de schimb al lui Hiker:

http://www.optimusstoves.com/seen/optimus-products/products/katadynshopconnect/optimus-zubeh246r/optimus-ersatzteilset-f252r-hiker/

 

In RO, acest kit costa (cu precomanda) 130 Lei:

http://stocpro.ro/shop/set-piese-de-schimb-pentru-optimus-hiker/

 

Omu' de la Stocpro mi s-a parut de treaba, eventual poti sa-l suni sa-l intrebi.

Nu garantez ca iti si rezolva problema.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De curiozitate, de unde sti ca arzatorul este din 1988?

Sincer a fost o estimare, când am căutat  arzătorul pe olx.pl am găsit mai multe care erau din 1988 (scria anul fabricației pe manual, al meu nu a venit cu manual) și-am zis că atunci au fost fabricate. Dar ieri am citit pe un forum că au fost fabricate până în 1990 de "Chernyshova" (din ce am căutat pe google n-am găsit nimic despre această fabrică).

 

Mulțumesc pentru link-urile cu kit-ul de înlocuire.

 

Daca rezervorul a mirosit a acetona initial, garnitura de cauciuc a dat si de alcool... materialul este rascopt si bun de schimbat

Da într-adevăr cauciucul este răscopt, am încercat să-l scot din locaș iar garnitura a crăpat...

 

Am mai găsit câteva instrucțiuni utile de la Optimus Hunter care pot ajuta la demontarea arzătorului rusesc:

1219782425-optimus_burners-gif.110312.gi

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@bogdanch

 

Problema pare a fi la supapa de siguranta din interiorul dopului de alimentare cu carburant. Din forumul mentionat de Dvs. resulta ca dopul este diferit dimensional la 8R fata de SU Primus. Cu 2 pagini inainte gasiti scanuri din manualul SU Primus Turistic. ..fara date ale supapei in cestiune. .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exact. Merci gibonu. ...scriu de pe telefon si este mai greu ca de pe laptop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bogdanch

Am presupus bine ca arcul supapei din capacul rezervorului nu este in regula.
 
Concret, asta este arcul din arzatorul tau (se observa ca s-a tras de el).
 
286.JPG
 
Asta este arcul din arzatorul meu.
 
281.jpg
 
282.jpg
 
Daca te ajuta cu ceva, lungimea arcului este de aproximativ 9 mm.
 
283.jpg
 
Garnitura din interiorul capacului rezervorului.
 
284.jpg
 
Bafta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aseara m-am uitat mai atent la cutia arzatorului sovietic.

 

Vazuta de sus.

 

287.jpg

 

Vazuta din lateral.

 

288.jpg

 

Avand in vedere poza de mai sus si ceea ce scrie mai jos

 

Dar ieri am citit pe un forum că au fost fabricate până în 1990 de "Chernyshova" (din ce am căutat pe google n-am găsit nimic despre această fabrică).

 

am cautat putin pe Internet si am gasit niste chestii interesante.

 

Arzatorul a fost fabricat la Intreprinderea Constructoare de Masini V.V. Cernişev din Moscova.

Asta am gasit pe Wikipedia (in rusa):

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%BE%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B5_%D0%BC%D0%B0%D1%88%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D0%B5_%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%8F%D1%82%D0%B8%D0%B5_%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B8_%D0%92._%D0%92._%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%BD%D1%8B%D1%88%D1%91%D0%B2%D0%B0

 

Se poate traduce cu Google Translate.

 

Parca sigla care se vede pe cutie (si pe capacul arzatorului) seamana cu o elice de avion.

 

Vasili Vasilievici Cernişev (1896-1952) a fost printre altele (daca am inteles bine) ministrul de interne al Uniunii Sovietice in perioda 1941 - 1952.

Mai multe detalii:

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%BD%D1%8B%D1%88%D1%91%D0%B2,_%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%B9_%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87

 

Se poate traduce cu Google Translate.

 

Intreprinderea Constructoare de Masini V.V. Cernişev din Moscova exista si azi.

Pare ceva foarte tare, fiind una dintre cele mai importante companii din cadrul Complexului Industrial de Aparare rusesc.

Asta este site-ul actual: http://avia500.ru/eng/company

 

Asadar, daca nu ma insel, arzatorul sovietic a fost produs intr-o fabrica de componente de motoare de avion, printre care figura si Mig 29.

 

Revenind la cutie, se vede clar ca arzatorul meu a fost fabricat in luna februarie, anul 1986.

 

289.jpg

 

Mai are putin si implineste 30 de ani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@gibonu

Foarte tare! La mulți ani să-ți reziste, să-l înmânezi și la copii (dacă nu o să prefere arzătoare pe bază de laser sau radiație inflaroșie :)) ). Mulțumesc pentru poze, sunt foarte utile.

 

@@moromete

Mulțumesc pentru informații, o să schimb garnitura cu una confecționată din cauciuc nitrilic și am să caut un arc care deschide supapa la 3 ATM / 3 BARI, asta dacă găsesc așa ceva. Mă gândeam să încerc un arc folosit la pistoalele de air soft sau eventual de la unul real dacă găsesc magazin de piese pentru așa ceva.

 

L.E. aici manualul complet al arzătorului, luat de pe net.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bogdanch

N-ai pentru ce. Sper sa te ajute si sa ne spui si noua cum decurge procesul de restaturare / repunere in functiune al arzatorului sovietic.

Multumesc eu pentru manualul arzatorului.

Unde l-ai gasit (eventual un link)?

 

@by.ebis

Mi s-a parut a fi 6, insa este foarte posibil sa fie 5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.