BogdanTimisoara

Arzatoare (pe gaz si/sau pe combustibili lichizi) si vesela

Recommended Posts

Print-screen din link-urile pe care le-a postat @moromete

Instructiuni.

 

10.jpg

 

Explicatii (poate, cand voi avea timp, o sa incerc o traducere cu Google Translate).

 

11.jpg

 

Asta este cea mai tare.

 

13.jpg

 

Dupa ochiul meu, oala respectiva are vreo 5 kile de ciorba in ea, iar arzatorul sovietic nu pare a avea probleme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pana prin 1992/1993 in centrul Bucurestilor in unele locuri/ iarna... nu era gaz pe teava ziua cand temperatura ambianta scadea sub 0 grd C. Aparea presiune slaba pe la miezul noptii si tinea pana la ziua. Nu-mi place sa-mi amintesc... dar arzatorul asta ne ajuta sa gatim ziua in casa. 100ml benzina in rezervor, oala Kukta de 5 l pe el si dupa 1 h de functionare oala fasiia de 15 min. Se termina benzina, oala deoparte, si alti 100 ml benzina in rezervor si de la inceput. Ca sa faci o fasole buna... se ajungea si la 3 cicluri.

La camping vara l-am folosit foarte putin (era pe post de back-up) la aragazele colegilor/ prietenilor cu GPL.

A fost cumparat de la TSUM (Moscova)-intre Balshoi Theatre si Liubianka- cu 8 ruble prin vremea lui Gorby.

Compact si extrem de robust.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@moromete
Multumesc pentru completare.
Insa cum te descurcai in casa cu fumul pe care il facea benzina pentru pre-incalzire (cea arsa in tava de sub arazator)?
Sau pentru pre-incalzire foloseai alcool tehnic / spirt sau alt combustibil care nu scotea fum?
 
Si o completare (mai degraba niste explicatii) la ceea ce ai spus mai sus.
Oala Kukta (fabricata la Budapesta) arata cam asa:
 
01.jpg
 
02.jpg
 
Sursa fotografiilor: http://www.latrecut.ro/category/alimentare/
 
Iar magazinul din Moscova despre vorbesti exista si azi (Magazinul Universal Central).
Mai multe detalii: http://en.wikipedia.org/wiki/TsUM_(Moscow)
 
Revenind la arazotorul sovietic, am promis o traducere:
 
11.jpg
 
1.    Ceaşca;
2.    Suportul acului;
3.    Jigler;
4.    Arzator;
5.    Carcasa arzătorului;
6.    Şaibă;
7.    Ştuţ / niplu ;
8.    Ac de reglare;
9.    Garnitură
 
 
Nu sunt vorbitor de limba rusa, doar ma descurc sa citesc literele chirilicele.
Traducerea este facuta cu Google Translate si un dictionar de pe Internet, asa ca nu garantez pentru exactitate.
Daca poate cineva sa o imbunatateasca, raman dator.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@moromete

Multumesc pentru completare.

Insa cum te descurcai in casa cu fumul pe care il facea benzina pentru pre-incalzire (cea arsa in tava de sub arazator)?

Sau pentru pre-incalzire foloseai alcool tehnic / spirt sau alt combustibil care nu scotea fum?

 

Nu aveam hota la aragaz. Pentru pre-incalzire foloseam spirt solid. Era de forma/dimensiunile unor bucati de zahar cubic, se gasea in magazinele neaose de articole de sport (IDMS). Era cam scump, foloseam un sfert de pastila la o pre-incalzire.

Combustibil am folosit benzina de extractie (white spirt ...denumirea generica banuiesc) in 90 % din utilizari. Benzina auto (era aditivata cu tetra-etil de plumb in acea perioada pentru cresterea Cifrei Octanice) cand o foloseam era obligatoriu folosirea oalei Kukta.

Oala Kukta este in functiune si in prezent, nu mai arata ca originala din pozele domniei voastre.

 

 

 

Inca nu l-am probat cu benzina. L-am folosit in conditii de iarna, doar cu combustibil de la Primus.

 

Evitati benzina auto prezenta (are alcool metilic in ea). Combustibilul de la Primus pare mai curat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@moromete

 

Revenind la arzatorul sovietic, am promis o traducere:

 

11.jpg

 

1.    Ceaşca;

2.    Suportul acului;

3.    Jigler;

4.    Arzator;

5.    Carcasa arzătorului;

6.    Şaibă;

7.    Ştuţ / niplu ;

8.    Ac de reglare;

9.    Garnitură

 

 

Nu sunt vorbitor de limba rusa, doar ma descurc sa citesc literele chirilicele.

Traducerea este facuta cu Google Translate si un dictionar de pe Internet, asa ca nu garantez pentru exactitate.

Daca poate cineva sa o imbunatateasca, raman dator.

 

Multumiri de traducere, cateva mici corectii cu ce am gasit eu in arzatorul sovietic la operatiunea de curatire dupa 3 decade de folosire ocazionala:

1. Tigaita pentru pre-incalzire

2. Cremaliera cu bumb ... fara ac curatire duza.

3. Duza M8x0,5 mm cu orificiu ID=0,35 mm.

4. Brenner/ Arzator.

5. Carcasa / evaporator.

6. Arc disc/ presetupa

7. Piulita strangere presetupa .

8. Ax robinet/ presetupa.

9. Element etansare presetupa (grafal/ carbon...?)

Pozitionarea este putin brambura dupa model sovietic...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@moromete

L-ai desfacut cu totul?

Adica ai ajuns si la fitilul care face legatura intre rezervor si teava de alimentare a arzatorului?

 

In alta ordine de idei, ce insemna exact IDMS?

Am copilarit langa un astfel de magazin, insa niciodata nu mi-am pus problema de unde vine denumirea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

20150318_1757311_zps3uknfdrb.jpg

 

@ gibonu : Da. Acesta este fitilul azi inainte de a pleca la reciclare. Un fel de tifon... banuiesc ca a fost la origine. Era soios si lipicios la demontare. Impreuna cu toate piesele componente a stat 3 zile in alcool tehnic, 1 saptamana in benzina auto si apoi pus deoparte pentru reciclare.
Restul pieselor au scapat de reciclare dupa 1 zi de sedere in Primusfuel, calamina depusa la interior s-a inmuiat si am reusit sa elimin cel putin o mare parte din ea. Nu am facut poze cu piesele demontate... nu am crezut ca le mai asamblez si vor functiona vreodata.

IDMS= Intreprinderea pentru Desfacerea Materialelor Sportive (inainte de '89 vindea inclusiv Dacii si alte autoturisme la populatie)

Share this post


Link to post
Share on other sites

IDMS din Pantelimon* = Raiul pe pământ la vremea aia (corturi, saci de dormit, bocanci.. ualiei. Bani să fi avut.)

 

*jos la parter erau "chestiile grele"... Raiul era la etaj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@moromete

Multumesc.

Pacat ca n-ai facut poze la piese. 

Am gasit odata pe Internet un tutoriat cu desfacerea totala a arzatorului sovietic (inclusiv poze) insa n-am salvat link-ul.

 

@MaC®

Banuiesc ca e vorba despre IDMS-ul de la intersectia Pantelimon cu Socului (acum se numeste Chisinau).

Cel de langa Materna, vis-a-vis (spre Morarilor) de Galeria Modei si in diagonala fata de cofetaria Florentina si restaurantul Amfora.

Langa acest IDMS am copilarit, imi aduc aminte ca la etaj erau diverse obiecte de camping.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Am gasit odata pe Internet un tutoriat cu desfacerea totala a arzatorului sovietic (inclusiv poze) insa n-am salvat link-ul.

 

Am gasit link-ul despre care vorbeam mai sus:

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/137/

 

In link este vorba despre Optimus 8R care, din cate stiu, este aproape identic cu arzotorul sovietic. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am gasit link-ul despre care vorbeam mai sus:

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/137/

 

In link este vorba despre Optimus 8R care, din cate stiu, este aproape identic cu arzotorul sovietic.

 

Leit-poleit dar cu cateva observatii :

La sovieticul meu era tifon nu siret impletit. In interiorul tevii de 4-5 mm dia. fitilul era invelit cu o plasa (mesh) din alama, colmatata de nu vedeai nimic prin ea. Teava era colmatata total in interiorul cotului la 90 deg. Duza colmatata complet de cautam spiral de 0,25-0,3 mm s-o regauresc. Cremaliera de reglaj al debitului (support ac) nici vorba de ac.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@moromete

O fi fost tifonul mai iefitn in Uniunea Sovietica. Sau poate da randament mai bun decat siretul impletit.

Interesanta combinatia intre tifon si plasa de alama.

 

Cum ai reusit sa rezolvi problema acului?

 

In alta ordine de idei, cultura mea tehnica fiind aproape zero, deranjez cu o intrebare (scuze daca intrebarea este tampita).

Asadar, de ce se foloseste tifon / siret la un astfel de arzarator (avand in vedere ca functioneaza pe baza de vapori)?

Sau altfel spun, cu ce ajuta tifonu/siretul la transportul vaporilor din rezervor la duza?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si eu am un arzator URSS, si al meu e tot cu tifon in plasa de alama. Am impresia ca totusi tifonul ala transporta combustibil lichid, prin capilaritate, pana in apropierea duzei, iar gazeificarea se produce acolo, nu din rezervor.

Mai ales ca teava de la rezervor la arzator e plasata jos, iar tifonul se continua pe fundul rezervorului. Deci teava transporta lichid din partea inferioara a rezervorului, nu colecteaza gaze acumulate in partea superioara a rezervorului.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Am impresia ca totusi tifonul ala transporta combustibil lichid, prin capilaritate, pana in apropierea duzei, iar gazeificarea se produce acolo, nu din rezervor

 

Cel putin din ce se vede din link-ul postat mai sus, tifonul merge pana la cotul de 90 de grade, cot care este intr-adevar in apropierea duzei.

Oricum, multumesc pentru explicatie si pentru faptul ca m-ai luminat.

Pana acum eram convins ca presiunea se face in rezervor, fara sa ma gandesc ca acel fitil de pe fundul rezervorului nu este pus acolo degeaba.

 

Sa inteleg ca arzatorul tau este tot copia sovietica a lui Oprimus 8R?

 

Daca nu, in masura in care se poate, mi-ar place (sigur nu doar mie) sa vad niste poze cu arzatorul tau sovietic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fitilul transporta combustibilul lichid si il mai filtreaza de eventualele impuritati din rezervor cred eu...

 

Ieri o proba casnica...

 

20150320_162534_zpsg7wjjjrz.jpg

 

1,5 l apa rece de la robinet in ceainic Primus. Singurul semn de intrebare era daca rezista fundul ceainicului (din aluminiu, made in China) la arzatorul sovietic.

 

20150320_162938_zpsfwmdecsf.jpg

 

Dupa 5-6 minute a fiert apa... si a scapat ceainicul cu fundu' intact.

 

20150320_163056_zpsbawhogih.jpg

 

Combustibilul folosit Neofalina (Neophal denumire comerciala actuala) la jumatate de pret fata de Primusfuel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deci vă urăsc sincer :p

Am avut un arzător d-ăsta care și-a făcut treaba cu brio ani de zile... până să fie furat într-un camping. :(
Împreună cu niște oale/tacâmuri și niște supe la plic + alte mărunțișuri...  E treabă veche, dar încă doare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa inteleg ca arzatorul tau este tot copia sovietica a lui Oprimus 8R?

 

Daca nu, in masura in care se poate, mi-ar place (sigur nu doar mie) sa vad niste poze cu arzatorul tau sovietic.

 

Aceeasi copie e si al meu. Stiu ca o sa aruncati cu pietre dupa mine, dar l-am cumparat (second hand), l-am studiat, dar nu l-am folosit niciodata :))

Folosesc un Brunton Flex. Evident ca nu e acelasi lucru. Cand imi fac cafeaua pe un espressor antic, evident ca ar arata mult mai frumos pe un arzator cu benzina, decat pe unul "modern" :D

 

01.JPG

 

02.jpg

 

03.JPG

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@moromete

Multumesc pentru explicatiile legate de fitil.

 

In alta ordine de idei, avand in vedere pozele puse de tine:

 

1. Vad ca ecranul de protectie al rezervorului a fost tot timpul ridicat.

Nu este periculos?

Din cate inteleg, acel ecran se coboara dupa operatiunea de pre-incalzire. Sau cel putin eu tot timpul asa am facut, iar arderea nu a fost afectata.

Chiar si cu ecaranul coborat, dupa 30 de minute de ardere, rezervorul era cald (nu frigea).

Altfel spus, de ce acel ecran este gandit ca o piesa culisanta si nu ca o piesa fixa?

 

Stiu ca in capacul rezervorului exista o supapa de supra-presiune (daca asta o fi denumirea corecta).

Insa, avand in vedere ca arzatorul tau are cel putin 23 de ani vechime (Gorbaciov a fost in functie pana la finalul anului 1991) s-ar putea ca supapa respectiva sa nu mai functioneze.

 

2. Referitor la Neofalina, cel putin din ceea ce vad in poze, pare prea puternica.

Concret, am folosit doar benzina auto (95 cifra octanica) sau combustibil de la Primus, insa niciodata nu s-a inrosit arzatorul si nici flacara nu a fost atat de mare.

La rosu, au ajuns doar cele doua brate pe care sta oala.

 

O fi neofalina la juma' de pret fata de combustibilul de la Primus, insa pentru o economie de 16,50 Lei parca riscul e prea mare.

 

Sau cumva folosesti alta duza, mai mare decat cea originala?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BogdanTimisoara

Ai tot timpul sa folosesti arzatorul sovietic. Mai ales ca te tachinam si noi pe aici cu el.

 

In alta ordine de idei, ti-am editat eu postarea cu expresorul de cafea, pentru simplul motiv ca acel expresor este mult prea tare pentru a ramane doar la stadiul de link.

Sper ca este OK.

 

Revenind la expresor, piesa din prima poza (intre cutie si expresor) este cumva o spirtiera pentru sprit solid?

Imi place ca ungurii care l-au construit l-au prevezut si cu recipiente pentru cafea (KAVE), zahar (CUKOR) si mancare concentrata FOZO TABLETTA daca am inteles bine de pe Google Translate).

 

Daca se poate, ar fi utila si o poza cu partea superioara desfacuta (banuiesc ca acolo este recipientul in care se pune cafeau macinata).

 

Multumesc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am si eu un astfel de expresor l-am cumparat din piata de vechituri din Brasov, dar din pacate garnitura de cauciuc era imbatranita si se dezintegra (o parte era uscata si crapata, iar alta era topita si se lipise) am aruncat-o. Nu am gasit alta garnitura, m-am gandit sa tai una din silicon (sa gasesc ceva forma pentru prajituri care sa fie suficient de groasa), din pacate garnitura veche era asa distrusa ca nu am putut sa o masor. Acum sunt in Cluj, dar cand ajung in Brasov voi posta si eu poze cu al meu.

 

@@gibonu

Te rog sa scrii si care e ordinea de montare a pieselor(adica garnitura se pune intre corpul si cupa/sita pentru cafea sau intre aceasta si capac)

 

Mersi

Share this post


Link to post
Share on other sites

@by.ebis

Asteptam pozele.

Cat despre ordinea de montare a pieselor , cred ca cel mai bine te lamureste @BogdanTimisoara pentru ca el are acel expresor.

Eu nu am expresor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@moromete

 

1. Vad ca ecranul de protectie al rezervorului a fost tot timpul ridicat.

Nu este periculos?

.....A)

Altfel spus, de ce acel ecran este gandit ca o piesa culisanta si nu ca o piesa fixa?

 

Stiu ca in capacul rezervorului exista o supapa de supra-presiune (daca asta o fi denumirea corecta).

Insa, avand in vedere ca arzatorul tau are cel putin 23 de ani vechime (Gorbaciov a fost in functie pana la finalul anului 1991) s-ar putea ca supapa respectiva sa nu mai functioneze. B)

 

2. Referitor la Neofalina, cel putin din ceea ce vad in poze, pare prea puternica. C)

Concret, am folosit doar benzina auto (95 cifra octanica) sau combustibil de la Primus, insa niciodata nu s-a inrosit arzatorul si nici flacara nu a fost atat de mare.

La rosu, au ajuns doar cele doua brate pe care sta oala.

 

O fi neofalina la juma' de pret fata de combustibilul de la Primus, insa pentru o economie de 16,50 Lei parca riscul e prea mare.

 

Sau cumva folosesti alta duza, mai mare decat cea originala? D)

A) NU. Acel ecran de protectie este rotativ. In pozitia superioara sobita/ arzatorul sovietic nu se poate pregati pentru transport / mars . In pozitia coborata se poate inchide cutia pentru transport. Caldura este pe sus, aer rece pe jos... in pozitia ridicata protejeaza mai bine rezervorul de carburant cand este in regim de functionare...zic eu nu mi-a spus nimeni.

 

B) Supapa de siguranta este in perfecta stare de functionare la arzatorul meu. A fost primul element verificat la revizie. Nu am avut ghinionul s-o vad vreodata esapand vapori de benzina in functionare... La test improvizat cu aer comprimat da drumul in jur de 3 bari.

 

C) Neofalina/ Benzina de extractie/ "White Gas ??" este mai puternica decat benzina auto sau Primusfuel, de acea am postat poza, nu miroase, nu afuma ca benzina auto din prezent. Initial in specifiicatii se recomanda benzina auto (?Camion ?) A-72, A-76 conform GOST 2084-77, care sigur nu era aditivata.

 

D) Duza cu orificiu ID=0,35 mm este cea originala, nu am posibilitate sa o masor sa vad daca s-a decalibrat in plus sau in minus.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@gibonu: merci de editare, eu de foarte multe ori m-am chinuit cu linkurile de pe dropbox sa le fac sa apara ca poze pe forumuri (nu mai pot preciza daca aici sau pe alt forum), asa ca de data asta nici nu am mai incercat.

 

@@by.ebis: Ordinea este: corpul espressorului; se introduce "palnia" care pe fund are o sita, in aceasta palnie se pune cafeaua, se acopera cu a doua sita (care are un tumburus pentru a putea fi apucata), peste asta se pune capacul (cu tot cu garnitura).

Cred ca in poza asta se vede cam care e ordinea:

 

01.jpg

 

Si eu am avut aceeasi problema cu garnitura; nu am gasit nicaieri acest diametru, asa ca m-am dus la un magazin (Hornbach sau Dedeman, nu mai stiu) si am cautat orice garnitura de cauciuc alb, care sa imi permita sa decupez cu forfecuta o garnitura cu diametrul interior de aprox 37-38 mm si diametrul exterior de aprox 53 mm. Am gasit ceva garnitura cu o grosime de 1.5 mm, cred ca era de la ceva ventil de cada, habar nu am. Mi-am confectionat doua asemenea garnituri, convins fiind ca prima se va coace, dar nu s-a intamplat asta, sunt tot la prima garnitura.

Acest espressor are un mare dezavantaj: de fiecare data cand fac cafea, se gaseste cineva sa vina sa il admire si sa ma tina de vorba. Mi s-a intamplat de mai multe ori sa ratez momentul cand iese cafeaua, aceasta risipindu-se pe jos. Mai ales ca momentul e destul de scurt.

 

Asa este, Fozo tableta sunt "tablete pentru gatit" in traducere mot a mot. La acest arzator ele sunt rotunde, cred ca asa ceva:

 

62072897515920710701936-5467464-700_700.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.