dadu

Discuri de frana - reglaje, probleme

Recommended Posts

ca sa nu mai plictisesc lumea cu alt topic va rog a-mi spune ce sa fac la o frina Hayes Nine spate ce are 200km si care atunci cind string maneta uneori prinde bine, adica cursa mica si alteori nu prinde deloc adica string pina la ghidon si se repeta ... Inainte de fenomenul asta am fost la garantie la 100km pt ca avea cursa diferita fata de frina de fata care prinde mereu dupa aceeasi cursa mica , vreo 2 cm si au bagat ulei in circuit spate, a mers vreo 20km si a inceput sa fie instabila. Oare are aer in circuit ? dar ar trebui sa se comporte mereu la fel ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

... Oare are aer in circuit ?...

da, asta este. ca sa dispara problema, frana trebuie 'aerisita'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aer pe circuit inseamna ca este ''elastica'' maneta nu ca uneori prinde si alte ori nu.

La tipul asta de frane se baga lichid de frana dot4.

Faptul ca se duce cateodata toata cursa si alte ori nu (adica prinde) este de la garniturile de frana care nu etanseaza .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aer pe circuit inseamna ca este ''elastica'' maneta nu ca uneori prinde si alte ori nu.

La tipul asta de frane se baga lichid de frana dot4.

Faptul ca se duce cateodata toata cursa si alte ori nu (adica prinde) este de la garniturile de frana care nu etanseaza .

Am patit si eu, la motocicleta ce-i drept, sa se duca maneta toata cursa uneori fara sa prinda, alteori sa prinda foarte 'sus'. nu exclud ipoteza formulata de tine, dar eu am gasit rezolvarea problemei prin aerisirea franei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verifica intai intreg circuitul (maneta, conducta si etrier) sa vezi daca sunt scurgeri pe undeva. Daca da, desfaci si vezi ce garnitura e stricata (daca nu te pricepi, apeleaza la un service) si o schimbi. In cazul in care nu ai scurgeri pe circuit aeriseste frana de cateva ori (aerisirea etrierului, conductei si rezervorului din maneta). Nu sunt tocmai cele mai fiabile frane, dar asta-i treaba. Sper sa-ti rezolvi problema!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verifica intai intreg circuitul (maneta, conducta si etrier) sa vezi daca sunt scurgeri pe undeva. Daca da, desfaci si vezi ce garnitura e stricata (daca nu te pricepi, apeleaza la un service) si o schimbi. In cazul in care nu ai scurgeri pe circuit aeriseste frana de cateva ori (aerisirea etrierului, conductei si rezervorului din maneta). Nu sunt tocmai cele mai fiabile frane, dar asta-i treaba. Sper sa-ti rezolvi problema!

tocmai ce m-am intors de la service assport si m-am minunat tare pt ca a lucrat un mecanic bun la hayes nine spate vreo ora si ceva : a completat + aerisit de vreo 2 ori si tot prost mergea si a schimbat pistonul din miner si tot prost mergea , a schimbat si garnituri si niste dopuri parca si dupa alte 2 completari-aerisiri merge bine. Nu m-a costat nimic pt ca e in garantie cica , oricum are vreo 300km...

M-ai speriat cind ai zis ca nu sint fiabile. lumea le-a recomandat de bune , am dat vreo 5.5 milioane pe ele . Daca se mai strica odata imi construiesc dispozitiv de aerisit si le fac eu de acuma ... sper sa nu fie cazul

merci de sfaturi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca se mai strica odata imi construiesc dispozitiv de aerisit si le fac eu de acuma ...

Ce vrei sa construiesti :idea: Doua seringi, un furtunas adecvat si o "reductie filetata" (cred ca asa se numeste) si gata-i jucaria.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E bine ca ai reusit sa-ti faci frana. Hayes sunt fiabile in masura in care gasesti mereu orice piesa de schimb pentru ele. Iti recomand Avid sau Magura, dar daca tot ai garantie la frane... mai "bucura"-te de ele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce vrei sa construiesti :idea: Doua seringi, un furtunas adecvat si o "reductie filetata" (cred ca asa se numeste) si gata-i jucaria.

omul de la service a pus la etrier un bidon cu ulei care nu avea aer in el si la miner alt bidon gen sifon cu aer si ulei teava fiind in ulei prin care iesea aer parca atunci cind dadea minere. Oare am vazut bine ? care e totusi principiul ?

bagi pe jos ulei si scoti aer pe sus ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi-am schimbat placutele si dupa ce le-am ars cat de cat, observ ca frana fata nu inghetata.

In principiu are suficienta forta cat sa ma opreasca dar ma intreb daca e bine sa o las asa sau e nevoie de o aerisire?

Share this post


Link to post
Share on other sites

cand pui placute de frana noi trebuie sa franezi foarte tare de mai multe ori.Si eu am facut acelasi lucru si acum nu mai am probleme.Sper ca ti-am rezolvat problema.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu pot spune ca am o problema cu franele pe disc, insa totusi nu sunt multumit 100% de ele. Am un sistem de franare hidraulic Shimano XTR 2008 (etriere + discuri + manete).

La discuri am observat ca au o foarte mica bataie si avand in vedere distanta foarte mica intre placuta si disc uneori se ating fara sa comprim frana. Care ar trebui sa fie distanta intre disc si placuta cand frana nu este comprimata? Este normal ca discul sa aiba o usoara bataie. Avand in vedere faptul ca este XTR ma asteptam sa fie perfect centrat, fara bataie.

O alta problema am avut-o atunci cand am dat roata jos si am transportat bicicleta cu masina. Cand am repus roata la loc am observat ca frana se descentrase destul de tare si freca serios intr-o parte pe o placuta. E adevarat ca fara roata montata de cateva ori s-a presat maneta de frana. E normal sa se descentreze in acest fel? Cat despre auto centrare prin franari repetate nu am avut nici un succes. A trebuit sa desfac inbusurile de la etrier si sa pun alte distantiere pentru a centra frana.

Pe coborari sunt foarte eficiente franele si sunt foarte multumit de ele, dar par ca sunt foarte sensibile la reglaje. Se deregleaza usor, daca dau roata jos, nu se autocentreaza. Asa sunt toate franele pe disc? Magura sau Hayes sunt mai bune, mai usor de reglat?

Poate ca nu stiu eu sa le reglez bine. De putin timp am trecut pe frana pe disc. Inainte am folosit Shimano Alivio v-break si uitam de ele cand venea vorba de reglaje. Este ceva deosebit cu franele pe disc, care trebuie sa facut pentru reglarea acestora? Intreb in special pentru cele Shimano (XTR)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai aceleasi probleme ca si mine.

Am observat ca atunci cand se urca o persoana mai grea decat mine pe bicla, apare acea descentrare a discului sau cand o fortez eu pe unde ma taie capul.

Dau roata jos, slabesc suruburile etrierului cat sa aiba un joc mic si sa se miste liber. Apoi pun roata la loc si strang cat pot de tare dupa care pun cateva frane usor sa se alinieze cat de cat etrierul (eventual poti pui frana usor si sa opresti discul exact acolo unde atinge asa e mai usor). In cele din urma, strang tare de maneta sa se blocehze si apoi strang suruburile cu mare atentie cate putin (daca fac miscari bruste s-a zis cu el) pana se strang suruburile. Apoi n-o mai dau nimanui. O vreme.

Asta cam rezolva problema centrarii si a acelei batai pe care o acuzi si tu. Dupa probabil 10 ore de teste acum rezolv problema in 10 min.:mrgreen:

Distanta dintre disc si placute trebuie sa fie, teoretic, de 0.5 mm si se ajusteaza in permanenta dar am impresia ca e mai mica. Din cand in cand baga o cheie de 17-19 (sau ceva asemanator ca dimensiuni) si impinge pistoanele in pozitia initiala dupa care reiei totul.

Am observat ca la transport cea mai mica atingere duce la dereglarea etrierului iar daca nu a fost afectat, la repunerea rotii e greu sa nimeresti acelasi reglaj initial datorita faptului ca nu o sa strangi axul ca data trecuta.

PS: astora le-amdat de cap dar deraiorul tot nu l-am facut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am observat ca atunci cand se urca o persoana mai grea decat mine pe bicla, apare acea descentrare a discului sau cand o fortez eu pe unde ma taie capul.

Oare nu e cadrul tau prea slab si sufera de ceea ce se numeste "flexing" ?!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupa de scoti roata, e posibil sa o pui inapoi intr-o pozitie usor diferita, ceea ce face ca discul sa se atinga de etrier.

Incearca sa pui roata cu mare atentie, astfel incat discul sa fie exact in centrul etrierulu, apoi strangi cate putin maneta QR-ului fiind atent sa nu misti roata.

Nu mi se pare normal sa se deregleze fara sa faci nimic, numai de la scosul rotii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oare nu e cadrul tau prea slab si sufera de ceea ce se numeste "flexing" ?!?

Cadrul suporta maxim 90 kg si nu am lasat pe nimeni cu mai mult de 85 kg sa urce pe ea dar problema asta a fost de la un inceput. Nu exclude totusi posibilitatea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@catalin

daca ziceai ca la transport ai tras presupus ca din greseala de maneta de frana, fara roata pusa, e normal sa nu revina placutele la pozitia initiala deoarece nu exista o forta de rezistenta(in cazul nostru discul) pe care placutele sa stea.Sper ca s-a inteles la ce ma refer ca momentan nu imi vine inspiratia in scris:p.In cazul de fata trebuie sa iei o surubelnita cu cap plat si sa impingi fiecare placuta, la randul lor cu tot cu piston, catre pozitia lor initiala.Atentie!!!Impinge numai cand placutele sunt puse nu impinge doar pistonul(nu stiu ce se intampla, stiu numa ca nu e bine).

Cei de la shimano recomanda punerea unei chestii de plastic in etrier cand roata nu e montata(pentru siguranta ma gandesc)

Despre descentrarea unui disc XTR nu stiu ce sa zic, sunt foarte bine construite trebuie sa iei un bolovan rau de tot ca sa il indoi catusi de putin:D.

Ma intorc la citit tot topicul ca mai aflu si eu lucruri noi.Sper ca v-am ajutat cu ceva;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deci in concluzie franele pe disc sunt destul de pretentioase la reglaj. Cel putin cele de la Shimano... Aceleasi probleme sunt si pentru alte marci (Magura, Hayes, Avid)?

@drew

Am acele chestii de plastic, care se pun in etrier cand nu e roata montata, de cand am cumparat sistemul de franare. Dar nu le-am folosit cand am transportat bicicleta cu roata scoasa. Poate ar trebui sa le folosesc de acum inainte :rolleyes:.

Legat de pistoane, le-am impins in pozitia initiala fara placute inainte de o noua reglare. Nu s-a intamplat nimic rau, din fericire. O sa le imping doar cu placuta montata de acum. Dar care ar fi riscul sa le imping fara placuta?

In pachetul care venit cu sistemul de franare exista si doua sarme, care din documentatie am inteles ca se monteaza intre cele 2 suruburi ale fiecarui etrier pentru a nu se desface. Suruburile au niste gauri transversale pentru aceste sarme. Chiar sunt necesare aceste sarme?

@lucian

nu cred ca roata poate fi pusa intr-o pozitie diferita la o noua montare pentru ca intotdeauna imping axul rotii in locasurile de la furca (fata, spate) pana la capat si tin apasat pe bicicleta in timp ce strang cheia rapida. Deci teoretic roata ar trebui sa fie in aceeasi pozitie de fiecare data.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupa ce ai montat placutele, bagi sarma prin etrier(gaurile lui) si ale placutelor.E si ea de protectie deoarece mgnetul din etrier nu poate tine la toate vibratiile pe care le suporta in timpul mersului(cel putin la asta ma gandesc eu:p).

Despre faptul caai impins pistoanele fara placute, repet, am citit doar ca nu e bine, nu ziceau ce se intampla.

PS: eu am frane magura si din toata experienta mea cu ele(nu e foarte lunga) nu sunt chiar asa de pretentioase, daca le reglezi bine.Doar discurile magura nu imi prea plac deoarece se indoaie usor.Sunt la al 2lea disc si dupa o saptamana de la cumparare so si indoit(pietre etc.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am impins si eu pistonele direct, fara placute si nu s-a intamplat nimic. De altfel, nu am gasit contraindicatii in cazul asta si la fel se procedeaza si in multe filmulete de pe net.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Revin cu informatii noi legate de sistemul de franare hidraulic Shimano XTR 2008. Dupa o peroada mai lunga de utilizare am constatat ca oricat de atent as fi, dupa ce transport bicicleta cu roata demontata din furca, chiar daca nu apas maneta de frana deloc, la remontarea rotii exista cel putin o usoara descentrare a placutelor de frana. Acestea ating discul in mers.

Am facut un test plecand la o tura cu franele usor descentrate (placutele ating usor discul). Dupa cativa km parcursi si cateva utilizari succesive ale franelor mai serios, se pare ca acestea s-au auto-centrat, nemaexistand contact intre placuta si disc cat timp maneta de frana nu este comprimata. Totusi au fost necesari cativa km si mai multe utilizari ale franei pt auto-centrarea acesteia. Mi s-ar fi parut normal ca auto-centrarea sa se efectueze mult mai rapid, dupa 2-3 utilizari ale franei.

Oare chiar acesta este modul in care franele hidraulice Shimano XTR 2008 se centreaza sau este doar o coincidenta ceea ce s-a intamplat la mine?

Oricum raman la parerea ca franele Shimano pe disc sunt foarte eficiente la franare dar de asemenea destul de pretentioase la reglaj...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupa ce am acordat cateva momente, unei observari mai atente a sistemelor hidraulice de franare, am inteles si ce-i cu autoreglarea asta.

Lichidul hidraulic este impins in ambele pistoane fara vre-un fel de regularizare suplimentara.

Adica, daca strangi de mansa de frana, presiunea uleiului va fi egala in ambele pistoane.

Centrarea sau autocentrarea se realizeaza egalizand cantitatea de ulei in ambele pistoane.

Pentru ca, afara de disc, nimic nu impiedica o miscare stanga-dreapta, simultana si asincrona a pistoanelor, sunt sigur ca se poate autocentra, pe loc, si din doar doua-trei franari puternice.

Eventual, doar strange de mansa de frana pentru cateva secunde (10-20) pentru a lasa timp pistoanelor sa ajunga in pozitie, frecarea si vascozitatea uleiului pot face ca sincronizarea pistoanelor sa se produca mai lent, dar nu necesita parcurgerea vreune-i distante. Elasticitatea discului va aduce pistoanele in pozitia corecta.

Totul se poate face de pe loc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elasticitatea discului va aduce pistoanele in pozitia corecta.

De fapt, e vorba de elasticitatea garniturilor de frână.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probabil ca m-am exprimat un pic aiuristic... cum o mai fac cateodata... :P Nu-i nici prima si nici ultima data.

Dar, in momentul in care un ferrodo e mai maproape de disc si celalalt mai departe, va aparea o diferenta de presiune intre cele doua pistoane cand "calci" frana.

Asa incat discul va fi impins intr-o directie sau alta (stanga-dreapta).

Discul este elastic si va raspunde fortei de indoire, impingand pistonul cu mai mult ulei in el, egalizand cantitatea de ulei cu celalalt piston.

Toata treaba asta se petrece la nivel de milimetrii.

Dar mai intra si variabila "cat de drept este discul.

Eu am constatat ca se indoaie, prin simpla folosire normala, fara abuzuri (stanci/picioare si pumbi :) )

Deci indiferent cat de bine este egalizata cantitatea de ulei in pistoane, un disc stramb tot poate sa frece.

Garniturile (simeringurile?) stiu ca au rolul de a aduce inapoi (retrage) pistonul, si a etanseiza pistonul cu cilindrul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

un disc nou care e putin indoit(atinge doar intr-un singur loc placuta) se poate "autoindrepta" in timp dupa cateva ture de eventuala supraincalzire a acestuia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now