LucianTheOne

Construire roti - Nivelul Expert

Recommended Posts

Imi place foarte mult sa fac roti si imi place sa le fac bine. Pardon, foarte bine. In acest domeniu e foarte greu sa devii expert, sunt o multime de lucruri marunte, detalii si smecherii care trebuie invatate, experimentate si repetate.

Vom discuta aici despre subtilitatile spitarii - tensionarea spitelor, orientarea spitelor, metode de impletire, tratarea filetelor, calcule lungimi, si multe altele.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte interesant topic. Sper sa gasesc aici raspunsuri care sa ma ajute. Zilele astea am facut prima mea roata, si nu mi-ai iesit foarte bine (a iesit cu deformare verticala). Poate aflu si eu cum sa rezolv baiul :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asta e o intrebare capcana, nu?

Conteaza tehnica nu metoda. O roata spitata radial poate fi mai rezistenta decat una impletita in 3 sau 4. Depinde de mester.

Dar pentru o rezistenta si rigiditate sporita se recomanda impletirea x3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cristi, eu zic aşa:

Pentru o roată faţă cu frână pe jantă - radial

Pentru o roată faţă cu frână pe disc, merge X3 pe partea cu discul şi radial dincolo.

Pentru o roată spate cu frână pe jantă, X3 pe partea pinioanelor şi radial dincolo

Pentru o roată spate cu disc X3 pe ambele părţi. Pentru un rider uşurel de XC merge şi aici radial+X3 dar e discutabil pe ce parte e mai bine să faci X3-ul. Eu zic că pe partea stângă, la discul de frână.

Cel puţin eu pentru mine aşa mi-am făcut roţile, cu multă inspiraţie de pe pagina lui Sheldon Brown.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am o regula mai simpla: orice fel de roata de MTB/hibrida/utilitara/city bike - impletire x3 pe ambele parti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

impletire x3 pe ambele parti.

Asta e ?

Imagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

M-ai rascolit.... Rotile sunt si pasiune mea (remember, am mai discutat noi... :P ) Ce mai e de aflat?

Am o roata facuta recent, cu spite DT Competion de 290 mm. Sfatul unora era ca pe drive side sa se puna 288. Totusi, in urma unor imprejurari, am pus 290 peste tot. Roata acum e putintel descentrata dupa vreo 100 km.

Care sunt riscurile si/sau diferenta ?

La o noua spitare daca pun 290 mm peste tot, pe drive side (parte cu pinioanele, nu?) e recomandat sa se puna nipluri mai mari sau mai mici (nu ma pricep), ca sa corecteze treaba?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Turnul: spiţele nu se iau după ureche. Se calculează după dimensiunile butucului, a genţii şi modelul de spiţare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Turnul: spiţele nu se iau după ureche. Se calculează după dimensiunile butucului, a genţii şi modelul de spiţare.

Nu asta e problema, calculele aufost facute bine (cu softuri, respectiv de mecanicii cu care am lucrat). Problema e daca sa pun nipluri de dimens diferita in cazul in care pun spite de 290 mm peste tot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Păi din calcule a dat că trebuie spiţe de 288 sau 290? Trebuie să pui fix lungimea care a rezultat din calcule. Nu e bine să compensezi spiţe prea scurte punând nipluri mai lungi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cum ai gasit poza asta?

;)) Numa evreii raspund la o intrebare cu o alta intrebare.

Am cautat spitare X3 cu o expresie care sa nu ma duca la BMW :P

Deci, aia e X3? ;;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Păi din calcule a dat că trebuie spiţe de 288 sau 290? Trebuie să pui fix lungimea care a rezultat din calcule. Nu e bine să compensezi spiţe prea scurte punând nipluri mai lungi!

Asta cam asa e. Eram si eu la inceput....

Pe scurt acum,

Am 36 spite Alpine III pt roata de 28 de 290, luate din afara, pt o roata viitoare (si nu cred ca mai iau si de 288 ca nu se gasesc la noi, iar din afara e scump cu transp etc)

Ce nipluri sa folosesc pentru spite? Mai mici intr o parte si mai mari in alta? Ce dimensiuni de nipluri sa pun pe drive side si ce pe cealalta? 12, 14, 16?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe partea cu pinioanele (drive side) se pun spite mai scurte cu 1-3mm, in functie de tipul butucului.

Se poate face roata spate si cu spite egale pe ambele parti, dar nu vor putea fi tensionate egal. cele de pe partea stanga vor ramane mai slabe.

Sunt butuci cu flansa stanga mai mare, astfel ca se pot folosi spite egale, fara probleme.

Parerea mea esta ca lungimea niplurilor nu conteaza, atat timp cat acopera complet filetul spitei. Prefer niplurile mai lungi ca prind mai mult filet, sunt mai usor de folosit si stau mai bine in spitiera.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe partea cu pinioanele (drive side) se pun spite mai scurte cu 1-3mm, in functie de tipul butucului.

Se poate face roata spate si cu spite egale pe ambele parti, dar nu vor putea fi tensionate egal. cele de pe partea stanga vor ramane mai slabe.

Sunt butuci cu flansa stanga mai mare, astfel ca se pot folosi spite egale, fara probleme.

Parerea mea esta ca lungimea niplurilor nu conteaza, atat timp cat acopera complet filetul spitei. Prefer niplurile mai lungi ca prind mai mult filet, sunt mai usor de folosit si stau mai bine in spitiera.

Multam! Iată un răspuns aşezat pe suflet!

Sa nu uit... exista la un service din Buc, Bicishop - nu fac reclama! Ca uneori m-a dezamagit - ce are in dotare masina de scurtat si filetat (si altele?) spite, O sa trec pe la ei cand va fi necesar, si scurtez spitelele cu pricina, dar asta ptr viitor...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu este bine sa scurtezi si sa refiletezi spitele!!! Filetul original al unei spite e facut prin forjare, direct pe spita plana. Adica filetul este facut prin deformarea materialului spitei, nu prin indepartare de material. Forjarea face ca filetul sa fie mai rezistent si mai putin predispus la rupere in timp din cauza torsiunilor repetate, celebra expresie din engleza "metal fatigue failure", pentru ca nu modifica structura metalului. In plus, daca te uiti cu atentie la o spita, o sa vezi ca filetul e un pic mai mare in diametru decat spita. La spita de 2mm, de exemplu, filetul are aproape 2,2mm, iar in urma filetarii, evident ca diametrul filetului nu va mai depasi 2mm. Filetarea cu filiera a spitelor e un fel de carpeala de moment, in caz caz ca vrei neaparat sa inlocuiesti o spita rupta pana faci rost de alta, nu e solutie de durata, si mai ales nu pentru jumatate din spitele unei roti.

Mai bine lasi spitele de pe stanga la fel ca cele de pe dreapra, cu conditia ca in momentul in care roata e finalizata, sa iasa MAXIMUM 2mm peste niplu.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turnul a zis ca aia au o masina de filetat spitele. Stiu ca sunt astfel de scule, care fac filete prin roluire. Dar sunt foarte scumpe si nerentabile, mai ales acum ca se gasesc toate marimile de spite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OFF TOPIC

Filetul original al unei spite e facut prin forjare, direct pe spita plana.

Permite-mi sa te corectez; filetul nu se aplica prin forjare ci prin rulare cu role profilate (profilul de pe rola are pasul si geometria filetului dorit si n-inceputuri in funtie de diametrul rolei)

Aici se pot vedea rolele profilate si principiul

http://img.directindustry.de/images_di/photo-g/kaltwalzmaschine-gewinderollmaschine-randelmaschine-360715.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

vorbiti numai din auzite... pe toate site-urile meseriasilor in roti mentioneaza ca au acasa masina de filetat si cumpara blankuri... nici un distribuitor nu tine pe stoc toate marimile ci numai cele uzuale, si nu la milimetru ci din 2 in 2. plus ca in ultimul timp au aparut asa multe feluri de spite... in romania se aduc numai champion si revolution 2.0/1.5, dar in afara cele mai folosite sunt fix alea pe care nu le avem noi, competition 2.0/1.8, 1.8/1.6, supercomp 2.0/1.7/1.8, revolution 1.8/1.5, si sapim cxray si d-lite

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu asta e problema, calculele aufost facute bine (cu softuri, respectiv de mecanicii cu care am lucrat). Problema e daca sa pun nipluri de dimens diferita in cazul in care pun spite de 290 mm peste tot.

Pe partea cu pinioanele (drive side) se pun spite mai scurte cu 1-3mm, in functie de tipul butucului.

Se poate face roata spate si cu spite egale pe ambele parti, dar nu vor putea fi tensionate egal. cele de pe partea stanga vor ramane mai slabe.

Sunt butuci cu flansa stanga mai mare, astfel ca se pot folosi spite egale, fara probleme.

Parerea mea esta ca lungimea niplurilor nu conteaza, atat timp cat acopera complet filetul spitei. Prefer niplurile mai lungi ca prind mai mult filet, sunt mai usor de folosit si stau mai bine in spitiera.

Atenţie! Încă odată:

SPIŢELE NU SE PUN DUPĂ URECHE!

Dacă la calcul ţi-a dat 290, nu pui 288 că aşa ţi se pare ţie!

Dacă flanşele butucului sunt de aceeaşi Înălţime, la roata faţă trebuie spiţe la fel de lungi pe ambele părţi, iar la roata spate trebuie spiţe mai scurte pe partea dreaptă din cauza dishingului, dar, pentru a 5-a oară, ASTA TREBUIE SĂ REIASĂ DIN CALCULUL SPIŢELOR!

Apropos de spiţe scurtate/refiletate:

Spiţele nu se pot scurta cu doar câţiva milimetri. Trebuie tăiată jos integral partea filetată şi RULAT alt filet. Asta Înseamnă cam 8-10 mm.

Şi da, majoritatea celor care fac roţi multe, lucrează cu blankuri şi le taie şi fac ei filet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da Frank, ai dreptate, poate m-am exprimat eu gresit (nu am studii tehnice), insa ceea ce am vrut sa subliniez este acelasi lucru. Ca filetarea, pe langa ca micsoreaza diametrul filetului, afecteaza structura metalului, ceea ce nu cazul la forjare la rece sau roluire/rulare, sau care o fi denumirea cea mai corespunzatoare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu văd nici un motiv pentru care filetul obținut prin roluire ar fi mai "bun" decât un filet normal -nici unul din procese nu încălzește metalul până în punctul în care începe să-și modifice proprietățile. în plus, ambele filete trebuie să se potrivească în aceeași piuliță, prin urmare trebuie să aibă aceleași toleranțe și dimensiuni.

Avantajul roluirii, după părerea mea, este timpul de realizare a filetului, care este ceva mai mic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nici eu nu-s fierar sau specialist in metale si prelucrarea lor, dar aici este o mica problema de perceptie. Din ce-mi amintesc de la UTLM din liceu, teoretic si practic...

Prin prelucrare de compresie(filetare cu role) se durifica materialul si devine ceva mai rapid si mai casant la intindere.

Prelucrarea prin aschiere nu schimba proprietatile materialului dar este mai costisitoare.

Eu am convingerea ca la productia in serii mari se prefera filetarea pe role din ratiuni economice si nu de crestere a calitatii sau rezistentei la rupere.

Tocmai de aceea, spitele "blank" prelucrate la mana se fac cu filiere, clasic, cu 3 sau 4 treceri (F I / F II / F III / F IV) in functie de material, si sunt mai putin susceptibile de a se rupe la baza filetului.

Am zis, n-am dat cu paru' :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.