LucianTheOne

Construire roti - Nivelul Expert

Recommended Posts

Pana la urma torsiunea butucului apare doar la roata de spate sau in cazul franelor pe disc. La o bicicleta cu frane pe janta spitarea radiala pe fata e cea mai buna solutie. Nu neaparat din cauza greutatii mai mici a spitelor, ci datorita rigiditatii laterale mai mari, rigiditate raportata la aceeasi tensiune aplicata in spite. Spitele sunt proiectiile razelor flansei butucului (ergo si a razei rotii), deci unghiul pe care il face cu directia fortei de reactiune este 0. In cazul spitarii 3x, formula tensiunii este M*G* sinusului unghiului dintre spita si flansa butucului. Altfel spus, spitarea radiala este expusa la torsiune dar ofera cea mai buna rigiditate laterala, iar spitarea in cross castiga rezistenta la torsiune cu cat are mai multe x-uri, dar pierde exponential lateral stiffness.

Dau si un mic exemplu. Ca sa blochezi o usa sa se deschida, pui un par bine infipt in pamant, nu? Incearca sa pui 2 pari, ca un X, considerand ca sunt la fel de bine fixati in usa si in pamant. Va las pe voi sa deduceti care sistem e mai eficient.

Acum, ce parere aveti de spitarea "clasica" 3x vs straight pull spokes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vin si eu cu o intrebare: am un set de roti mavic cosmic facute de cineva de la mazicon, dar a incurcat pozitionarea unei spite la roata spate:practic o spita o incaleca pe cealalta pe partea cu butucul, ea e bine tensionata, centrata perfect, e vreo problema daca merg asa cu ea? Eu as vrea sa o inversez, dar nu am cheie tubulara sa o desfac, nu stiu daca e bine sa o las asa sau sa ma duc la cineva sa o inverseze

post-12606-0-06631700-1342779450_thumb.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MBZ: „ in vederea construirii( de catre mine personal, pe persoana fizica, de la cap la coada) unei roti in jurul unui butuc Rohloff care implica o abordare usor speciala"

 

Până la urmă ai spițat roata cu butuc Rohloff? ce abordare ai folosit? dacă ai rezolvat-o, poți să pui o fotografie să văd și eu  cum ai făcut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arata foarte sport, insa cred ca e strict pentru oras. Cu toate astea nu pot zice ca nu e posibil, deoarece e foarte posibil. Si ce e mai interesant, e faptul ca daca intinzi o parte din spite se indind si celelalte. Nu stiu cat de greu ar fi de scos un opt din ele, insa cum ziceam arata sport.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa-mi zica cineva ca asa ceva nu e posibil.

 

E posibil, dacă ai vrut radial și ți-ai cumpărat spițe (mult) prea lungi. E destul de interesant: pe de o parte, spițele nu mai supun flanșele butucului numai la stres radial; pe de alta, corpul butucului suportă forțe de torsiune pe care nu ar trebui să le suporte în mod normal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E prima data cand vad modelul asta. Poate merge pe faţă dar pe spate nu cred.

Prima roata de faţă pe care o voi face va fi cu modelul asta. Teoretic se potriveste orice lungime de spite, un mare avantaj.

Dupa ce o fac si o testez am sa va povestesc si voua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pratel

Voi pune si imagine. Roata e facuta si chiar foarte bine, pe X2 ambele flanse.

Personal nu-s multumit de ce a iesit, pentru ca nu e ce doresc eu, altfel e facuta minutios de Bebe intr-unul din momentele lui de chirurgie. Adica de nota 11. :)

 

Radiatele :)

Se fac demult modelul asta.

Eu am avut astfel de set de roti, intai facute de mine, altele cumparate.

Sunt pentru oras si solicitari rezonabile.

Pe rotile facute de mine, cu o persoana pe portbagajul spate si una pe cadru(eu pe sa) roata spate a cedat in 50 m.

Altfel se misca bine si au o dinamica foarte buna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa-mi zica cineva ca asa ceva nu e posibil.

79.jpg

 am facut eu modelul asta (cum s-o numi), pe roata spate doar pe NDS, pentru ca aveam spite prea lungi pentru 3x sau radial perpendicular. pe DS am folosit 3x. Roata merge bine, ieri am facut o parte din MarVin fara menajamente si sta dreapta.

Deci dati-i bataie si spor la munca!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa-mi zica cineva ca asa ceva nu e posibil.

79.jpg

 

 

daca spitele trag de corpul butucului radial sau cross efectul rezultat prin combinarea fortelor e acela de expansiune al butucului (la fel cum janta se comprima) asa incat sa nu stea prea bine conurile sau rulmentii in el. deci vorbesc aici despre un butuc cu design defectuos si pe deasupra uzat. asta presupun ca e in poza de mai sus.

 

prin torsiune inteleg ca jocul in butuc a fost redus. altfel decat pentru asta nu mai vad niciun rost pt care butucul respectiv a fost spitat in asemenea maniera. poti sa mai zici ca arata mai interesant dar pentru mine nu. Nu, nu si nu. e o tiganie sa faci o chestie precum aia de mai sus doar ca sa te dai mai interesant. apropo, o bicicleta buna trebuie sa fie rapida si versatila. totodata sa fie invizibila, nu sa atraga atentia.

 

la fel si cu toalele, unii se imbraca, altii se impodobesc. cica fiecare pasare pe limba ei piere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am si eu o problema cu roata fata de pe mtb...cu toate ca aceasta e "centrata", adica nu are joc lateral sau pe inaltime, janta nu pica pe jumatatea butucului. Privind roata de sus se observa cum cauciucul nu pica pe centrul furcii si e mai aproape de un brat decat de celalalt. Am schimbat pozitia QR-ului, am intors roata (am v-brake), dar degeaba, caci "problema" se muta de pe o parte pe alta.

Uitandu-ma cu atentie la spite am observat ca cele de pe partea mai indepartata de brat sunt un pic incovoiate, pe cand cele de pe partea cealalalta, adica cea apropiata de brat, sunt perfect drepte. Privind roata din fata, cu ochii centrati pe cauciuc, se poate observa ca spitele incovoiate ies in afara un pic mai mult decat spitele drepte.

Este posibil ca aceasta problema sa existe din cauza ca spitele incovoiate sunt mai lungi decat cele drepte sau viceversa? Cum s-ar putea trata aceasta "malformatie" a rotii?

Multumesc!

daca pe spate ai janta mai in stanga pentru ca roata sa fie mai zdravana va trebui ca roata pe fata sa fie ajustata simetric. uneori, daca jantele sunt praf, un mecanic poate sa centreze in acest fel (in mod voit, constient) fara sa se mai oboseasca sa iti explice cum a reusit sa faca din rahat bici incat sa si plesneasca. sa zicem ca ai - sau ai avut - janta, cauciucul din spate mai in stanga cu 2-3mm. pe fata ar urma ca roata sa fie centrata simetric, 3-4mm mai in dreapta.

 

blesteama pe aia care au facut butucul sa incapa 9-10-11 pinioane. 5 mie imi sunt destule. sau eventual doar unul.

 

probabil ca in viitor vor cracana atat mtb-urile cat si cursierele incat sa incapa salata de pinioane fara sa slabeasca rigiditatea laterala,

rezistenta rotii. bicicletele "road" aveau mai demult 120mm intre craci, acum au facut pe unele cu frana pe disc si cu 135mm intre dropouts. si mai au si q factor rezonabil. urmeaza sa cracaneze mtb-urile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

-Postat Astăzi, 04:26:03-

 

Mai trebuie să zic  ceva?

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

-Postat Astăzi, 04:26:03-

 

Mai trebuie să zic  ceva?

 

da. te rog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Este posibil ca aceasta problema sa existe din cauza ca spitele incovoiate sunt mai lungi decat cele drepte sau viceversa? Cum s-ar putea trata aceasta "malformatie" a rotii?

 

Dacă mai ai filet rămas, poți strânge jumătate din nipluri și aduce janta în poziția corectă; dacă spițele stânga/dreapta sunt tensionate aproximativ egal și tot e dezaxată, începi să slăbești niplurile de pe partea "scurtă" câte puțin, strângând-ule pe restul tot cam atât.

Dacă nu mai ai filet, trebuie alte spițe mai scurte; probabil le-a strâns cât a putut meșterul și apoi și-a băgat picioarele.

 

l.e. Treburile astea de le-am scris ar trebui să fie absolut evidente, poate n-am înțeles întrebarea...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@otsdr

 

sorry, dupa ce am re-editat ce am scris, partea care incadra quote-ul de la post-ul 93 s-a dus naibii.

 

i-am raspuns omului, nu stiu daca va citi dar stiu ca nu e neaparat un caz unic, am avut si eu asemenea patanie. mi-am dat seama de solutie abia dupa ce individul a fost dus de la firma care ulterior a fost si inchisa. mi se pare ca stiu unde lucreaza acum, nu am apucat sa ma intalnesc cu el si sa il laud pt priceperea lui de a 'face din rahat bici incat sa si pocneasca'. e vorba de mircea, un mecanic de 1.65 - 1.70 inaltime, bucurestenii poate il cunosc. se si da pe downhill, acum lucreaza pe undeva pe langa piata natiunile unite.

 

deci, repet: e destul de practica offset-area rotii pe spate intr-o parte si a rotii pe fata in cealalta parte. trebuie respectata o proportie, se echilibreaza si nu sesizezi. toata problema porneste de la damblaua cu salatarea butucului (dishing) cat sa aiba janta o sustinerea prea slaba pe drive side. aceasta solutie poate salva portofelul omului, poate amana achizitia unei jante noi pentru spate in conditiile in care ori e janta obosita ori e prea slaba sub greutatea individului. to each his own.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salutare tuturor,

Interesant acest topic. Am si eu o problema cu niste spite...are taicamiu o bicicleta electrica si s-au rupt niste spite pe spate. Avand motorul in el, butucul este mai mare, deci trebuie niste spite mai scurte. Am taiat niste spite si am refacut filetul (2mm), dar in final s-au rupt. Acum a luat taicamiu niste spite mai groase, dar daca le refiletez ramane filetul de 3mm iar niplurile lor sunt de 3.5 mm. Aveti idee unde gasesc mai multe marimi? Pe internet am cautat pana am obosit.

 

Multumesc!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.