Bogdan W

Cu sau fara casca in trafic

  

390 members have voted

  1. 1. Cu sau fara casca in trafic



Recommended Posts

Daca ar fi avut casca de ciclist ...

... legata bine cu centura de siguranta ...

Io stiu de gluma, deci pe aceeasi idee as vrea sa fie impusa legal si utlilizarea pedalelor clipless.

Ca la cap nu m-am lovit de la mersu' pe bicicleta (am cazut de pe o capitza cand eram mic, d'aia-s asa, dar e alta poveste), insa anu' asta n-am montat SPD-urile si era sa ma lovesc rau la capu' celalalt cand mi-a alunecat un picior. Daca singur nu-s in stare sa-mi port de grija, atunci ar trebui sa ma oblige statul !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Şi casca îl va proteja să nu se dezechilibreze? Sau previne ca maşinile să-i taie calea? :|

sa inteleg ca si tu esti unul din acei viteji? Daca nu erai moderator ma gandeam ca ai vrut sa mai pui si tu un post in plus dar chiar nu inteleg rostul intrebarii tale. Nu am venit eu la tine sa te oblig sa iti iei casca sau altceva. Acel ciclist poate sa nu pateasca nimic sau poate intr-o zi sa se intample ce ziceam....

Share this post


Link to post
Share on other sites

moldo89, MLADEN încerca să-ţi explice diferenţa între cauzele accidentului şi efectele lui. Gîndeşte-te în care fază intervine casca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pai stiu si eu asta dar nu imi plac ironiile astea ieftine cand vine vorba de lucruri serioase. Am vazut la spitale ce efecte poate avea o lovitura la cap puternica si incercam si eu sa ii previn pe altii.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adica ar trebui sa fie ambele recomandate, nu impuse. :-

Poate nu stii , dar centura de siguranta nu e recomandata , e obligatoriu sa fie folosita .

De ce nu faceti analogia cu castile pentru motociclisti ? este exact acelasi lucru .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Există 2 tipuri de măsuri de siguranţă: active şi pasive.

Cele active te ajută să eviţi accidentele, iar cele pasive intră în funcţiune când evitarea eşuează.

Tu ai pus casca în prima categorie, ceea ce-i total greşit.

Altă chestie greşită ce am văzut aci pe topic îi compararea căştii cu centura de siguranţă. Iar îi greşit deoarece acea centură de siguranţă te opreşte să nu te izbeşti de volan, sau bord sau parbriz, etc... pe când casca are rolul să micşoreze forţa impactului (după ce te-ai izbit).

Iar cea mai mare greşeală îi asocierea căştii cu protecţia totală. Adică:

Casca "clasică" de bicicletă îţi protejează vărful capului.

Faţa şi "creierul mic" foarte puţin

Gâtul - nu

Umerii - nu

încheieturile măinilor - nu

Braţele - nu

Antebraţele - nu

Palmele - nu

Cutia toracică (coastele) - nu

Bazinul - nu

Coapsele - nu

Genunchii - nu

Tibiile - nu

Gleznele - nu

Laba piciorului - nu

Nu sunt împotriva folosirii căştii, dar nu trebuie umflată protecţia oferită de ea.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

de acord cu mladen. Nu mai umflati fratilor rolul castii, decat daca e un full face. Asta ofera o protectie de 3 lei. Si acum si cu full face e relativ. Sincer mai bine previn un accident decat sa am unul pt ca vederea periferica a fost afectata de purtarea castii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu nu inteleg de ce (se spune ca):

- ciclistului ii scade concentrarea, performanta (cum vreti sa o numiti) cand poarta casca. Parca ar fi limitatoare de viteza sau ochelari de cal.

- ciclistul ce poarta casca este mai putin atent decat cel fara. Este vre-un studiu la poezia asta sau este opinia subiectiva a celor ce nu se impaca cu, casca?

- se pune in balanta alte parti ale corpului cu capul. Poti sa iti rupi, fracturezi, etc. mainile, picioarele, bla, bla, de foarte multe ori (cei care au auzit cum isi insira un individ ce practica sporturi extreme lista de accidente stiu despre ce este vorba). Dar tartacuta, daca dai cu ea de ceva,poate scapi... o data (daca esti norocos), foarte multi de daca

Iar referitor la ce a spus corrado (si cei care considera purtarea castii in trafic un "motiv de panica umflat al necunoscatorilor/amatorilor"): Protectia de 3 lei este de 3 ori mai buna decat cea de 0 lei. Diferenta poate fi chiar statul leguma legat de niste aparate.

Numai bine

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Există 2 tipuri de măsuri de siguranţă: active şi pasive.

Cele active te ajută să eviţi accidentele, iar cele pasive intră în funcţiune când evitarea eşuează.

Tu ai pus casca în prima categorie, ceea ce-i total greşit.

Altă chestie greşită ce am văzut aci pe topic îi compararea căştii cu centura de siguranţă. Iar îi greşit deoarece acea centură de siguranţă te opreşte să nu te izbeşti de volan, sau bord sau parbriz, etc... pe când casca are rolul să micşoreze forţa impactului (după ce te-ai izbit).

Iar cea mai mare greşeală îi asocierea căştii cu protecţia totală. Adică:

Casca "clasică" de bicicletă îţi protejează vărful capului.

Faţa şi "creierul mic" foarte puţin

Gâtul - nu

Umerii - nu

încheieturile măinilor - nu

Braţele - nu

Antebraţele - nu

Palmele - nu

Cutia toracică (coastele) - nu

Bazinul - nu

Coapsele - nu

Genunchii - nu

Tibiile - nu

Gleznele - nu

Laba piciorului - nu

... perechea clavicule - nu ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu a spus nimeni ca protectia oferita de casca e totala. Se intampla doar ca sa ne protejeze "elementul" care ne diferentiaza net fata de celelate animale.

Nu are rost sa va pun link-uri cu discursuri motivationale ale unor oameni care au facut o diferenta, nemaivand decat o puternica dorinta de a trai.

la fel, nu are importanta modul in care ne protejeaza , raportat la centura de siguranata. Important e efectul .

Casca de ciclism nu limiteaza vedera periferica ... nu vad cum ati ajuns la concluzia asta .

Incercati sa va puneti si in pielea unui sofer , care poate doar din cauza unei manevre gresite , loveste un biciclist .

Atii dori ca acel biciclist sa poate casca ? ....

In fine, as zice ca rezultatee sondajului , sunt destul de relevante .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Incercati sa va puneti si in pielea unui sofer , care poate doar din cauza unei manevre gresite , loveste un biciclist .

Atii dori ca acel biciclist sa poate casca ? ....

Deci despre asta era vorba ...

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topicul asta a devenit nu numai stresant, dar si penibil, scuzati-ma !

Ma-ntreb daca si pe alte forumuri din Europa mai exista asemenea discutii despre purtarea castii au ba !? ;))

Userul locke a punctat scurt si bine : Protectia de 3 lei este de 3 ori mai buna decat cea de 0 lei. Diferenta poate fi chiar statul leguma legat de niste aparate.

ps - este si ptr ultima oara cand mai postez aici.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topicul asta a devenit nu numai stresant, dar si penibil, scuzati-ma !

In primul rand au votat aici aproape 125 de useri si cifra celor care voteaza se mai poate mari. Opinia lor trebuie respectata.

Am gasit aceasta discutie si pe alte forumuri de afara, nu e ceva rusinos.

Stresant nu vad de ce ar fi, penibil, nu stiu, dar in nici un caz nu mai mult decat altele.

Acum ce sa faci, orice opinie radicala (fundamentalista) e intr-un fel amendata de altii, dar din discutii mai apar diverse linkuri, argumente cu un oarecare grad de interes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luați și niște lecții, că vorba unui prieten (bogdanczm) sunt destui care poarta casca precum Garcea :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

centură de siguranţă te opreşte să nu te izbeşti de volan, sau bord sau parbriz, etc... pe când casca are rolul să micşoreze forţa impactului (după ce te-ai izbit)

Cu alte cuvinte, analogia corectă pentru cască ar fi airbagul, nu centura.

Incercati sa va puneti si in pielea unui sofer , care poate doar din cauza unei manevre gresite , loveste un biciclist . Atii dori ca acel biciclist sa poate casca ?

Mi-aş dori să nu fie lovit. Deloc.

Şi mi-aş mai dori ca accidentele să fie sancţionate pe măsura riscului victimei. A risca să loveşti un pieton sau un ciclist cu conserva de metal de trei tone este comportament de nebun periculos. Şoferii care ratează accidente din astea la centimetru sînt grav deconectaţi de la realitate. Ar trebui să li se interzică să conducă permanent sau pe perioade foarte lungi, plus amenzi foarte mari.

în fine. Ne-am învîrtit deja de 3 ori pe lîngă aceleaşi chestiuni.

Nu contestă nimeni că o cască e un plus de protecţie. Purtaţi cască, e o idee bună. Dar înţelegeţi că protecţia e complet aleatoare; că nu face nimic pentru a adresa problema reală (neatenţii şi inconştienţii din trafic); şi că nu o puteţi impune altora.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie personal mi se pare un pic nefericita atitudinea de genul "casca standard (care nu e full-face) nu iti protejeaza tot capul + poti sa iti rupi 100 de alte chestii, in concluzie hai sa nu mai purtam casca ca oricum o sa ne rupem ceva".

In final totul se rezuma la alegerea compromisului perfect intre confort si siguranta. Evident ca esti mult mai sigur cu o casca full-face si armura completa si ca riscul sa patesti ceva major in urma unui accident e mult mai mic decat in cazul in care porti o casca de sosea. Da e fix problema mea daca o sa decid ca pentru mine e suficient sa port o casca standard (purtata cat mai corect si de dimensiunea potrivita, cum bine a exemplificat @myextreme201) si ca imi permit sa-mi rup o mana sau un picior in cazul unei cazaturi si ca nu-mi permit o comotie cerebrala sau o hemoragie.

Si tot legat de casca: ultima oara cand am cazut (si cam singura oara cand am cazut mai sanatos), daca nu aveam casca nu mai eram printre voi. Scenariul a fost simplu: coborare usoara prin padure pe un traseu pe care-l facusem de destule ori, abordat prost niste sleauri, cazut pe o parte la vreo 30-35 km/h, dat cu capul purtator de casca de pamant (n-am avut timp nici sa-mi ridic mainile de pe ghidon in cadere, nici gand sa incerc sa-mi protejez capul in vreun fel). Nici o fractura, julit zdravan pe toata partea stanga a corpului si chiar urat pe sold, casca crapata vreo 5 cm in dreptul tamplei. Sa va zic ca in caz ca n-aveam casca imi puteam sparge vasele de sange din zona tamplei si sa fac o hemoragie de toata frumusetea intr-un loc in care ambulanta nu are cum sa ajunga si ca, foarte probabil, in jumatate de ora eram offline? Cert e ca de-atunci port casca peste tot si ca imi fac planuri de maritat MTB-ul.

Scenariul ala se poate intampla foarte frumos si in trafic (ca la asta voiam sa ajung, de fapt). Sunt zone (in Cluj, cel putin) unde asfaltul e lasat sub forma unor sleauri, in special in statiile de autobuze/troleibuze, din cauza caldurii si a stationarii lor vara. Sa nu uitam de liniile de tramvai, pe care oricat de atent le abordezi, tot se poate sa ti-o furi ocazional. De obicei sunt atent, dar nu o data mi s-a intamplat sa ma dezechilibrez in timp ce intram pe neasteptate in zonele respective. Nu stiu cum sunt altii, dar eu merg prin oras cu fix aceleasi viteze cu care merg si la turele de pe sosea, din doua motive: bicicleta de ture nu e mult mai rapida decat harbul de oras + prin oras ma simt mai in siguranta la o viteza cat mai apropiata de cea a masinilor din trafic. Daca pic si dau cu capul gol de asfalt (sau si mai bine, de o bordura ascutita) la 30 km/h ii ok? Nu-i ok. Daca pe pamant era s-o patesc urat la viteza aia, nu vad de ce n-as pati-o si pe asfalt, in concluzie nu vad de ce nu as purta casca si prin oras in contextul in care mi-a salvat viata o data.

A, ca unii merg prin oras cu 15 km/h si numai pe trotuare si pe piste si ca acolo riscul de accidente e mic - foarte bine. S-a dat exemplul olandezilor - aia merg foarte relaxati prin trafic, plus ca au si infrastructura adecvata. Sau ca unora, dupa ce fac downhill printre copaci, mersul potolit prin oras li se pare floare la ureche - foarte bine. Sau ca oricum, la o adica, daca intra un dobitoc cu 80 km/h in plin in tine ai sanse mici sa scapi, cu casca sau nu - asta este. Dar cum spuneam si mai sus, e vorba de ce riscuri isi asuma fiecare.

In final fiecare face dupa cum crede de cuviinta. Eu am trecut prin destule situatii care sa ma faca sa realizez ca o casca, indiferent ca e una de 80-100 de lei care abia are reglaj al strangerii pe cap sau una de 200 de euro cu insertii de carbon, creste foarte mult sansele de supravietuire in cazul unor accidente. Si le creste suficient cat sa ies prin oras sau pe la ture fara sa ma tem pentru viata mea la fiecare pedala. Acuma poate ca sunt eu mai fricos, ca de-aia dupa cazatura aia am zis ca nu mai calc prin padure cu bicicleta si ca nu mai cobor ca nebunul (desi le-am mai facut ocazional pe amandoua), dar fiecare invata din greselile lui.

Ideal ar fi sa invatam si din greselile altora, inainte sa ne rupem singuri ceva.

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

coborare usoara prin padure pe un traseu pe care-l facusem de destule ori, abordat prost niste sleauri, cazut pe o parte la vreo 30-35 km/h

[...]

Scenariul ala se poate intampla foarte frumos si in trafic (ca la asta voiam sa ajung, de fapt)

[...] Nu stiu cum sunt altii, dar eu merg prin oras cu fix aceleasi viteze cu care merg si la turele de pe sosea,

Ce relatezi tu nu se incadreaza totusi in topic "cu sau fara casca in trafic".

Faci off-road, mtb, chiar ca esti inconstient sa nu ai casca! Faci antrenamente, ture pe sosele, mai ales in grup, esti la fel de iresponsabil sa nu ai casca.

Dar sa spui ca te dai cu 30-35km, pe sine de tramvai, pe coborari prin oras, mai ales dupa ce ai cazut odata sanatos ... aici te incadrezi in studiile acelea despre ciclistii cu casca care merg mult mai agresiv si increzatori in trafic. Si eu am cazut pe sine si mi-am rupt mana, cotul si ligamentul, asa ca la fiecare schimbare de anotimp friguros imi amintesc lectia. Totusi nu port protectii de cot, desi la un moment dat mi-am cumparat vreo doua modele, de plastic si cu gel.

Sunt de acord, cu frica omului nu e de glumit, daca o casca ii trebuie, nimeni nu are de ce sa-i spuna sa nu o poarte. La fel si reciproca e valabila, daca iti spune cineva ca il incomodeaza casca, ii obtureaza miscarile, vizibilitatea, nu mai aude traficul ca inainte, trebuie respectata si parerea acestuia.

Dar hai sa fim realisti, ia o casca full face moto si una de ciclism, trage la fiecare cate un ciocan serios si vezi care rezista (protejeaza) mai bine. Unii poarta astfel de casti pe scuter si se deplaseaza cu viteze apropiate de cele ale unor ciclisti prin trafic. Sunt alte lectii de invatat in plin trafic, nu ca sansele de supravietuire cresc daca ai casca si tu risti cand nu e cazul cu 35km/h.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sunt locuri prin oras prin care merg cu viteze de genul ala si ma simt mai ok asa. Cu mai mult de 40 n-am mai mers de mult pe nicaieri, nici macar pe coborari (si mai ales pe coborari), dar vitezele medii cu care ma deplasez sunt destul de ridicate, chiar si prin oras, si consider ca sunt mai in siguranta asa prin trafic. Evident, pe langa liniile de tramvai merg mai potolit, dar sleaurile alea din asfalt apar de nicaieri in fiecare statie de autobuz de pe bulevarde pe care de altfel pedalez sanatos. Cat timp nu-i stanjenesc pe soferi deplasandu-ma cu o viteza mica (15-20 km/h), consider ca e mai putin probabil sa patesc ceva in trafic. Nu din cauza ca port casca. Sunt foarte responsabil cand vine vorba de mersul cu bicicleta si circul foarte "conform prevederilor legale", chiar daca ma deplasez cu o viteza putin mai ridicata. Plus ca fara casca nici nu ma urc pe bicicleta, nici sa merg prin parc sau pe piste de biciclete, nu ii acelasi lucru ca si situatia in care fara casca merg potolit si cu casca merg ca un nebun.

Tata de exemplu, care merge prin oras cu viteze mai mici, are mult mai multe probleme cu soferii decat am eu, in contextul in care are mult mai multa experienta ca mine prin trafic (a mers cativa ani zilnic cu bicicleta la serviciu, in vremuri de glorie cand biciclisti in Cluj erau putini si soferii ignorau existenta lor). Oricat i-am explicat ca daca merge putin mai repede si se integreaza in trafic o sa aiba mult mai putine probleme mi-a adus argumentul ca daca merge mai repede transpira si ca n-are chef de asta cand merge prin oras. Il inteleg perfect.

Si evident, cu mersul prin trafic sunt o gramada de alte discutii. Ideea e ca o casca te protejeaza exact la fel in oras cum te protejeaza la o tura pe sosea sau offroad si ca motivele pentru care sa o porti sunt exact aceleasi. La fel ca si motivele pentru care sa nu o porti. Si, la fel de evident, nimeni nu poate impune nimanui purtarea castii.

LE: Si da, imi amintesc de vremurile cand coboram cu 50 km/h pe un DHS dubios fara casca. Si ma gandesc cat de prost am fost si cat de norocos ca inca sunt intreg. Dar no, altfel privesti lumea in clasa a 8a, altfel la 21 de ani si mai mult ca sigur altfel o s-o privesc la 40.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pana in 2003 nu isi faceau creierii zacusca cei care cadeau pe asfalt: link ?

"the cost of helmets outweighed the savings in injuries, even taking the most optimistic estimate of injuries prevented" :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

"the cost of helmets outweighed the savings in injuries, even taking the most optimistic estimate of injuries prevented" :))

Daca am ajuns sa discutam si importanta vietii unui om in termeni de profit si investitii, e clar ca omenirea e pe drumul cel bun. Sa nu ne pripim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce probleme ai cu şoferii dacă nu treci de 20 km/h? Că eu n-am remarcat nimic deosebit.

Singurele cazuri la care mă pot gîndi e cînd trebuie să ocup şi/sau schimb banda la cîte o intersecţie, ca să fac stînga sau să evit intermitent dreapta. Aşa, şi? Cînd am nevoie ocup banda şi merg cu ce viteză e necesar. De cele mai multe ori plecăm toţi de la stop şi oricum nu are nimeni viteză mare. La liniile de tramvai deseori încetinesc şi şoferii, nu numai cicliştii. Sau există alte soluţii, cum ar fi să te opreşti pe dreapta şi să aştepţi să fie mai liber, sau să te dai jos şi să foloseşti zebra. Nu scrie pe mine USS Endeavour să nu pot opri sau încetini cînd vreau şi nici nu-mi dă nimeni premiu dacă ajung acasă cu 5 minute mai devreme.

Sau ca să pun altfel problema: prefer să fiu atent şi corect în trafic şi să n-am nevoie de cască decît să merg tare şi să sper că în caz de accident o să scap cu capul întreg (că restul nu contează).

De curiozitate, care-i distanţa de oprire cînd ai 40 km/h?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Port casca in trafic pentru ca:

1. e mai comoda decat o sapca si nu-ti zboara de pe cap;

2. soferii ma observa parca mai usor si ma trateaza ceva mai respectuos.

Nu sunt pentru obligativitatea castii, ci pentru minte in cap, nu in picioare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De curiozitate, care-i distanţa de oprire cînd ai 40 km/h?

depinde cât te rostogoleşti.
  • Upvote 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca incerc sa schimb banda cand merg cu 20 km/h si semnalizez asta de dinainte, n-o sa ma lase veci vreun sofer s-o fac din cauza ca trebuie sa astepte dupa mine.

Daca plec de la semafor pe o banda diferita de prima cu 20 km/h, o sa ma claxoneze toti soferii din spate nervosi ca ei vor sa depaseasca.

Daca merg pe mijlocul benzii 1 cu 20 km/h din cauza ca pe lateral e plin de masini parcate, ma claxoneaza si injura toti soferii din cauza ca ei vor sa depaseasca.

Daca fac toate chestiile de mai sus cu o viteza apropiata de cea de deplasare a masinilor (cand e trafic moderat in Cluj, nu prea poti merge cu masina cu mai mult de 40 km/h decat pe intervale scurte de timp) soferii imi permit sa fac mult mai multe decat la o viteza mica.

Soferii se enerveaza foarte tare cand e vorba sa astepte dupa participanti la trafic mai lenti. Chiar si in Ardeal. Cat timp nu-i incurci sau incomodezi, iti acorda prioritate cand e cazul, te lasa sa schimbi benzi daca semnalizezi din timp si te lasa sa mergi in fata lor pe banda si fara sa te injure. Daca faci chestiile alea cu viteza mica, ii incurci. Acuma evident ca ai si portiuni lungi in care n-ai de schimbat nici o banda si poti merge linistit pe marginea benzii 1 fara sa incomodezi pe nimeni, dar la cum sunt strazile la noi in centru, daca vrei sa ajungi de la A la B situate aproximativ in linie dreapta ai de trecut prin vreo 5 intersectii din cauza ca exista sensuri unice si alte nebunii.

Evident ca la liniile de tramvai incetinesc si eu, desi in general le evit complet (aleg trasee paralele cu alea cu linii de tramvai si chiar numai cand n-am incotro merg pe strazi circulate de tramvaie). Dar trecutul pe la zebre si asteptatul dupa masini nu ma incalzesc. Sau luatul pe jos pe langa bicicleta sau mersul pe trotuar. Nu le fac decat cand chiar n-am nici o alta varianta. Cand merg cu bicicleta prin oras, o fac in general pentru ca e cea mai rapida metoda de a ma deplasa de la A la B (testat, fac mai putin la ora de varf pana la facultate cu bicicleta decat cu masina fara sa ma chinui). Si aia inseamna ca daca la fiecare intersectie trebuie sa ma dau jos de pe bicicleta si sa trec pe la 2 zebre ca sa virez la stanga din cauza ca nu ma lasa nici un sofer sa schimb banda din cauza ca-s prea lent, mai bine las bicicleta acasa si iau autobuzul.

In fine, depinde mult de cum sunt organizate strazile. Prin Bucuresti de exemplu, unde sunt multe bulevarde largi, nu mi-as permite sa schimb benzile sau sa merg pe benzi mai dinspre axa drumului cum o fac pe strazile cu cel mult 2-3 benzi pe sens din Cluj si atunci n-as avea nici un motiv sa merg mai repede prin trafic.

Ah da, si legat de distanta de franare: o data, acum cativa ani, a trebuit sa franez de urgenta la o trecere de pietoni din cauza ca mi-au sarit in fata niste pensionare care nu s-au asigurat si pe care nu le-am vazut din cauza unor masini parcate fix in dreptul trecerii de pietoni. Ochiometric, le-am vazut cam de la 2 lungimi de masina distanta, aveam lejer peste 30 km/h si am franat cu suficient spatiu inainte trecerii. Evident, frana pusa cu cap si nu cu frecat de cauciuc. Altfel, nu cred ca e foarte greu de determinat distanta de franare, atat experimental cat si matematic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.