RaduB

Monobloc octalink - Fiabilitatea lasa de dorit?!

Recommended Posts

Salut,

Deschid acest topic pentru a discuta despre monoblocurile octalink

In functie de cum va evolua topicul titlul se poate schimba (prin inlaturarea "- Fiabilitatea lasa de dorit?!")

Problema mea este fiabilitatea. Si anume sunt la al 4-lea momobloc pe care urmeaza sa il schimb. Nici unul nu a tinut mai mult de 2500 - 3000 km. Problema care a aparut, la toate exact la fel, este ca la pedalare in forta se aud pocnituri stridente (ca si cum ai lovi cadrul cu o sarma). In timp aceste pocnituri se aud din ce in ce mai des, chiar si la o pedalare normala iar angrenajul incepe sa aiba un mic joc (eu de obicei il schimb in momentul in care incep sa se auda zomotele).

De fiecare data, mi-am schimbat singur monoblocul, l-am montat exact cum scrie in instructuni (e banal de montat). Singurul lucru care nu l-am facut e sa folosesc o cheie dinamometrica.

Primele monoblocuri au aratat asa:

Imagine postată

Cel de-al patrulea arata asa:

Imagine postată

Dar ambele sunt BB-ES25

Poblema lor e si ca nu se gaseste o gama mai diversificata unde poti alege intre un momobloc de 40 lei si unul de 150 lei.

Bicicleta in cauza e un MTB dar e folosit preponderent pe asfalt si nu obisnuiesc sa merg ridicat din sa decat pe catarari, sprinturi etc.

Voi aveti probleme? Daca da, cam la cati km?

PC. Interesanta si discutia despre ISIS care, constructiv, au aceeasi baza: http://www.ciclism.r...oc-isis-fiabil/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am acelasi monobloc dar la o bicicleta de trekking si am peste 3000 de km facuti. La un moment dat am crezut ca am si eu probleme cu acesta , dar prima dat cand am auzit pocnituri era dintr-o pedala ,iar a 2 a oara(n-o sa va vina sa credeti) se auzea numai cand ma lasam mai apasat la o urcare sau cand acceleram mai brusc si am descoperit ca se slabisera suruburile pe la portbagaj si dadea impresia ca se aude de la monobloc.Dupa ce am strans aceste suruburi nu se mai aude nimic, de aceea iti spun sa verifici cu atentie tot cadrul ca nu are voie sa faca figuri monoblocul dupa nici 3000 de km.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si din experienta mea proprie, monoblocurile octalink si cele ISIS sunt foarte slabe ca fiabilitate, le schimbam si la 2-3 luni. Per total, cele vechi pe patrat sunt mai fiabile. Dar depinde evident si de ce marca e monoblocul, exista si unele de calitate, la preturi mult superioare. Eu am incercat doar cele standard de la Shimano/Truvativ. Da' nu-i nimic, acum avem rulmentii exteriori care le bat pe toate cu fiabilitatea proasta, cel putin la MTB.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am pe cursiera un ultegra parca sau 105 si cand l-am luaat problema mea era legata de greutatea destul de mare, dar toti imi spuneau cat de rezistente sunt si ca nu se strica niciodata. Practic n-am avut nici o problema cu el dar nici nu am mers chiar mult.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...de aceea iti spun sa verifici cu atentie tot cadrul ca nu are voie sa faca figuri monoblocul dupa nici 3000 de km.

Asa mi-a spus si vanzatorul (bicishop) sa verific cadrul. O voi face (de altfel cum am facut-o de fiecare data) dar cand reusesc sa repoduc pocniturile cu mana pe bratul angrenajului si simt ca de acolo vine ... ce sa mai zic? :(

La un moment dat, am demontat si montat totul sperand ca nu am strans cum trebuie ceva...acelasi rezultat.

In plus, dupa ce schimb monoblocul NU MAI AM NICI CEA MAI MICA PROBLEMA

Ideea e ca, luat "la mana" un monobloc stricat nu are joc, se invarte fara frecari. Doar in sarcina are probleme. O sa incerc sa il desfac sa vad daca are rulmentul crapat. Poate pot schimba rulmentii si din 3 sa fac unul :)

Si din experienta mea proprie, monoblocurile octalink si cele ISIS sunt foarte slabe ca fiabilitate, le schimbam si la 2-3 luni.

Aha...deci nu am eu o problema :(

Dar depinde evident si de ce marca e monoblocul, exista si unele de calitate, la preturi mult superioare.

Vroiam sa iau un 105 dar nu avea lungimea care imi trebuia. Era si 120 ron fata de 43 ron cat costa cel de mai sus

Da' nu-i nimic, acum avem rulmentii exteriori care le bat pe toate cu fiabilitatea proasta, cel putin la MTB.

Speram sa fie mai bune pentru ca am un ngrena GXP care sta degeaba X_X

(desi cand il aveam pe o bicicleta imi mai datea si asta niste pocnituri rare)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciudat, eu am pe MTB un angrenaj LX cu monobloc pe octalink (primul model de hollowtech) de vreo 4 ani (daca nu char 5), am schimbat 3 cadre, rotile, nenumarate piese, dar angrenajul si monoblocul nu l-am schimbat (decat o foaie). Au peste 5000 de km si nu am nici cea mai mica problema. Chiar saptamana trecuta l-am demontat (ca schimb iar cadrul), in afara de urme usoare de rugina, nu avea alte probleme (joc sau alte minunatii), o sa ma uit la el sa vad modelul poate cine stie ce minunatie detin si nu stiam!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Speram sa fie mai bune pentru ca am un ngrena GXP care sta degeaba X_X

Ca si rezistenta la socuri, sa zicem rezistenta mecanica, rulmentii exteriori sunt peste monoblocuri. Problemele apar mai mult la MTB si tin de etanseitate. Practic pot ajunge sa se gripeze dupa o singura tura unde s-a mers mult, de exemplu, cu zona monoblocului sub apa. Spalatul cu jet sub presiune e ucigas sigur, treaba care la monobloc n-avea nici un efect. Noroc ca au ajuns in ultimii 2 ani la un pret mai mic decat niste placute de frana, asa ca se pot privi ca si consumabile. Ca sigur dupa o tura unde s-a mucit monoblocul, s-au dus si placutele de frana.

@purix Exact urmele alea de rugina inseama sfarsitul. Daca pui mana pe rulmenti si cand ii invarti simti frecare, pocnituri, senzatie de nisip, chiar daca tie ti se pare ca angrenajul se mai invarte, el nu mai are eficienta initiala si, daca mai vrei performanta de la el, trebuie inlocuiti. Joc nu face decat foarte tarziu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am desfacut acum 2 zile monoblocul (Hollowtech II) si rulmentii par in stare f. buna desi au trecut prin destule noroaie, apa si spalari. Placutele le-am schimbat deja odata si se pare ca rulmentii de la monobloc sunt inca ok. Pana acum sunt destul de multumit de rulmentii exteriori. Sa vedem peste cateva luni cum se vor mai tine, ca in ultimele ture am mers doar prin zapada, noroi si multa mizerie (deh, la Brasov prin padure e inca zapada, nu uscat ca prin alte locuri dupa cum citesc pe aici pe forum).

Poate e putin off-topic, dar ceea ce e oarecum ingrijorator pt mine e costul "consumabilelor". Adica placutele de frana sunt consumabile, discurile sunt si ele (intr-o mai mica masura poate), rulmentii la monobloc, anvelopele, lantul, pinioanele .. sunt si ele tot consumabile.

Evident, nr. de kilometri e variabil la toate astea, dar daca e sa le punem pe hartie (in ideea ca mergem pe la concursuri si mai prindem noroaie, ploaie si fel de fel de conditii vitrege), s-ar putea sa ne coste destul pe kilometru. Ecuatia e cu totul alta daca vorbim de deplasari in conditii de uscat, sau ciclism de sosea.

La MTB, daca te dai prin noroaie, nu numai faptul ca mergi prin noroi e problema, ci si faptul ca trebuie sa speli riguros bicicleta dupa (cu apa, jet, etc). Dupa o tura pe uscat o poti sterge usurel de praf cu o carpa uscata.

Asa ca problema fiabilitatii e relativa si tine mai degraba de conditiile de utilizare decat de componentele in sine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@hcapian: avea doar o mica pata de rugina, deoarece am mers si peste iarna si cred ca i-a lipsit vaselina in acea portiune si a intrat apa. Pata de rugina (pe care am curatat-o) era intre rulment si piulita de plastic care strange monoblocul pe partea opusa foilor. De invartit se invarte fin, nu agata, acum oricum o sa il gresez mai bine si nu strica o verificare/gresare la 4-6 luni, depinde prin apa/noroi/zapada/praf mergi.

@adip: am grija ca dupa fiecare tura cu noroi/ploaie/zapada sa curat bicicleta cat de bine pot si sa o gresez, iar odata sau de 2 ori pe an o demontez bucata cu bucata si o verific/spal/gresez cat de bine pot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai cam asa fac si eu :). Pana acum n-am dat de rugina si alte probleme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uite un topic potrivit pentru mine. Acum vreo 2000 de km(deci tot cam pe la 3000 de km) au aparut si la mine ceva zgomote la pedalare in zona angrenajului. Incet incet, din lipsa de timp si de scule reparatia a tot fost amanata, zgomotul s-a marit si acum dupa cateva ture pe ploaie parca merg cu pocnitorile de revelion dupa mine :)

Cel mai probabil este de la monobloc. Pocniturile se aud si cand imping sau trag de bratele angrenajului spre exterior/interior. Problema este ca nu reusesc sa dau jos bratele angrenajului sa ajung la monobloc.

Necunoscutele in problema sunt: Bratele si Trusa de scule. Ori eu sunt prea orb, ori cu ce am la indemana nu am sanse sa le desfac. Ceva pareri?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bratele se scot cu scula care se afla in coltul din stanga sus in poza cu trusa deschisa, iar monoblocul cu cea din dreapta jos din aceeasi poza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Da' nu-i nimic, acum avem rulmentii exteriori care le bat pe toate cu fiabilitatea proasta, cel putin la MTB."

Nu toti suntem scafandri mei Horatiu.

La noroi nu e problema cu el, iar la curatare, cu dushul cu apa calda n-am avut probleme cat sa moi mizeria. Evetual spray de curatat bicle dupa si gata. Am bagat si la spalatorie jet de apa, dar mai cu grija, nu pe locul unde se infileteaza in cadru.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uite un topic potrivit pentru mine. Acum vreo 2000 de km(deci tot cam pe la 3000 de km) au aparut si la mine ceva zgomote la pedalare in zona angrenajului. Incet incet, din lipsa de timp si de scule reparatia a tot fost amanata, zgomotul s-a marit si acum dupa cateva ture pe ploaie parca merg cu pocnitorile de revelion dupa mine :)

Cel mai probabil este de la monobloc. Pocniturile se aud si cand imping sau trag de bratele angrenajului spre exterior/interior. Problema este ca nu reusesc sa dau jos bratele angrenajului sa ajung la monobloc.

Necunoscutele in problema sunt: Bratele si Trusa de scule. Ori eu sunt prea orb, ori cu ce am la indemana nu am sanse sa le desfac. Ceva pareri?

Pocniturile pe care le auzi sunt prezente numai cand esti in cuplu mediu -> mare? Daca da, vezi ca cel mai probabil problema este la lantul uzat si pinioane, nu de la angenaj/monobloc.

Numai bine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bratele se scot cu scula care se afla in coltul din stanga sus in poza cu trusa deschisa, iar monoblocul cu cea din dreapta jos din aceeasi poza.

Asa m-am gandit si eu initial, dar ceva da cu virgula :) Mai incerc deseara, ca in weekend n-am avut timp deloc de ea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pocniturile pe care le auzi sunt prezente numai cand esti in cuplu mediu -> mare? Daca da, vezi ca cel mai probabil problema este la lantul uzat si pinioane, nu de la angenaj/monobloc.

Numai bine

Lanul e inca ok(pe masurate). Si cum am mai scris, pot sa reproduc zgomotele tragand si impingand de bratele angrenajului in exterior(fara sa invart lantul)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Victorie!!! Dupa lungi amanari, aseara am reusit in sfarsit sa-l desfac. Din trusa mea de scule lipsea insa ceva: un inbus de 10. Am curatat de rugina si nisip, dat cu vaselina si montat la loc. Rezultatul l-am vazut de dimineata: petarde nu mai am, dar niste pocnitori amarate tot se mai aud(mult mai incet ca inainte). E posibil sa fi ceva probleme si de la pedale. Ele urmeaza la curatat si uns. Daca zgomotele raman, ma paste schimbarea monoblocului.

In postul initial, RaduB spune ca problema ar fi si ca nu exista variante mai bune, ci un singur tip de monobloc. Cautand pe net am gasit insa ca varianta de inlocuire a celui actual(ES-25) si modelul ES-51. Din ce vad in poze, imi par compatibile. A folosit cineva pana acum modelul ES-51?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe patrat n-am avut vreodata vreo problema, merge si-acum un monobloc din 2001. Insa am un hollowtech 2 (FCM780 cu SMBB70, alea din XT) care deja prezinta simptomele descrise aici, trosneli in sarcina. Initial am crezut ca sunt pedalele. Demontat, pus unele vechi, face tot asa. Dupa aia strans suruburile la foi, nicio schimbare. Am zis ca o fi de la suspensie, de la suruburile alea, le-am desfacut si strans inapoi, nicio schimbare.

"cel mai probabil problema este la lantul uzat si pinioane"

Foile, lantul sau pinioanele nu-s tocite, vorbim de mai putin de 2000KM, bicla are 9 luni si e folosita asa, o data la doua weekend-uri. Desi... la cat de varza au inceput sa fie componentele XT de la Shimano, deja nu m-ar mira nimic.

"In functie de cum va evolua topicul titlul se poate schimba (prin inlaturarea "- Fiabilitatea lasa de dorit?!")"

Nu, in titlu trebuie schimbat "monobloc octalink" cu "Componente Shimano".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salutare,

 

Am pe o bicicleta un monobloc Octalink; am vrut sa il demontez si sa il curat; am dat jos bratele pedalierului, am reusit sa desfac partea opusa angrenajului; pe partea cu angrenajul nu am reusit de nici un fel de desfac monoblocul. In ce parte se desface? Daca pui bicla cu rotile in sus se apasa in jos in sensul cu roata spate? Daca e "gripat" ce as putea sa ii fac?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vezi că ăla din dreapta se desface invers, ca și când l-ai strânge (în sensul acelor de pe ceas).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai hai sa stabilim pozitia bicicletei intai : daca pun bicicleta cu rotile in sus, in ce directie se desface?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bicla cu rotile in sus, stai cu fata spre partea cu angrenajul si invarti cheie in monobloc in sensul acelor de ceas (sens orar).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc pentru lamurire; am incercat si varianta aceasta fara succes; ce as putea sa ii fac ca sa reusesc sa il desfac? Pot sa-l "ajut" cumva sa se mai destepeneasca? Un spray degripant? Desi e din plastic filetul din cate am vazut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.