Alexandru_2206

Cum se curata si unge corect transmisia?

Recommended Posts

Mereu dupa cateva ture intreaga transmisie "caraie" si "paraie" de la praful acumulat pe lant, pinioane si foi. Ma apuc frumos si incep sa curat toate cele, folosesc o carpa cu care sterg fiecare pinion si foaie in parte. Pentru lant procedez astfel:

1.Il introduc intr-un recipient in care se afla benzina sau diluant

2.Zgudui de cateva ori recipientul cu lantul inauntru, apoi il las linistit vreo 5-10min

3.Scot lantul si cu ajutorul unei periute de dinti curat fiecare zala in parte.

4.M-ai introduc inca o data lantul in recipient si il las pana murdaria se aseaza pe fundul acestuia.

Ok, realizez acest proces, iar cand instalez lantul pe bicicleta si dupa ce adaug corect lubrifiant, zalele lantului se inegresc deorece acumuleaza "jegul" ramas pe dintii pinioanelor si foilor, pe care nu reusesc sa il inlatur.

Mentionez ca folosesc lubrifiant Finish Line Wet Ceramic, insa in trecut am folosit si alte marci, printre care si TF2, insa cu fiecare aceasi poveste.

Cum pot sa curat corect transmisia? Ce ar trebuii sa folosesc incat sa elimin toata murdaria?

Am atasat si cateva poze cu problema.

post-11717-0-70763300-1335279894_thumb.jpg

post-11717-0-20877500-1335279899_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce fac eu la o curatare completa:

- cu lantul fac cam ce zici si tu, doar ca cu motorina in loc de benzina

- dau jos caseta de pinioane si foile (detasabile) ale pedalierului; daca foile nu se pot da jos, se da jos tot pedalierul; daca caseta are pinioane demontabile (adica cu suruburi in loc de nituri), demontez individual si pinioanele

- dau jos deraiorul spate si scot rotitele dintate, care in cazul meu nu sunt pe rulmenti;

- toate componentele astea se baga intr-o tavita de plastic cu motorina, unde le frec cu o periuta de dinti veche; pinioanele si foile se curata destul de usor, mai ales daca sunt complet demontabile, apoi se sterg cu o carpa uscata si se monteaza la loc

- schimbatorul spate se curata si el la fel, impreuna cu rotitele, la care pun ulterior putina vaselina pe ax si pe discurile metalice care le protejeaza; la sfarsit, ung putin si articulatiile deraiorului spate cu uleiul pe care-l pun pe lant;

- curat si deraiorul fata cu un colt de carpa imbibat cu motorina (mai mult de dragul esteticului decat din motive de eficienta)

- montez totul la loc

- ung destul de mocănește lantul (niciodata n-am avut rabdare sa-l ung corect, za cu za)

Totul dureaza mai putin de o ora cu tot cu curatenia de pe balcon dupa ce-ti faci putin mana cu montatul/demontatul componentelor si curatatul rapid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si eu folosesc tot benzina . Curata mai bine decat motorina dar "usuca" mai mult decat motorina . Nu ma deranjez sa scot decat lantul , pinioanele le curat cu fasii din bumbac - tricouri vechi . Nu folosesc lavete sau alte porcarii . Bumbacul e sfant mai ales daca este alb :D

Mi se pare un pic cam exagerat sa scoti foile si caseta de pinioane .

Rotitele de la schimbator le mai scot asa la 1000km sa le bag vaselina . Daca erau pe rulmenti nu ma deranjam .

In nici un caz nu pun ulei in exces , folosesc un bub de 1mm grosime si pun cate o picatura .

Am desfacut si toata transmisia dar in nici un caz nu am reusit sa o fac intr-o ora . Sincer nu cred ca cineva desface foile de angrenaj pentru ca dupa maxim 10 desfaceri poti arunca suruburile si bratele . Filetul fiind in Al se uzeaza incredibil de repede .

Caseta o poti desface oricat daca ai cu ce bineinteles .

Bineinteles asta fac daca bicicleta e noua :)) pentru ca am un MTB care nu a mai vazut curatare si nici macar ulei de vreo 2 ani si am mers cu el prin zapada si ploaie .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intradevar, procesul pre care il realizeaza majikstone, sincer consider ca este extrem de exagerat. Am realizat si eu aceste etape in trecut si in niciun caz nu mi-a luat o ora, fiind atat de mult de lucru, ma plictiseam si terminam de curatat in 2-3zile. In primul rand nu are cum sa dureze doar o ora, numai prin faptul ca dai deraiorul jos so apoi trebuie sa il reglezi, iar daca desfaci caseta de pinioane si foile filetele se duc mai repede. Am incercat cu motorina, insa nu am fost multumit deloc deoarece raman componentele unsuroase apoi se mai amesteca si cu lubrifiantul si atrage mai rau mizeria. Este bine daca ai un loc unde sa stai cu furtunul cu putina apa in timp ce cureti, insa la bloc este mai greu.

Ma gandeam sa cumpar un set de perii mai fine, ce ziceti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

S-a discutat si paradiscutat de cum se curata pinioane, lant, foi.

Ai catat si n-ai gasit? Mai trebuia si topicul asta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Offtopic:

- filetele suruburilor se distrug daca sunt montate/demontate fara simt;

- reglarea unei perechi de deraioare care functioneaza corect nu are de ce sa dureze mai mult de 5 minute, cat timp cel care le regleaza are habar ce face si nu umbla la reglaje la intamplare in speranta ca deraiorul va ajunge sa functioneze cum trebuie;

- prin "dupa ce-ti faci mana" ma refeream la vreo 10 operatii de genul asta;

Share this post


Link to post
Share on other sites

E exagerat , io in 2 ani de zile de dat pe la maratoane si ceva ture n-am facut decat sa curat(cu o carpa) si sa ung lantul(n-am stat sa picur in fiecare za) , as innebuni daca as face ce zice majikstone , dupa fiecare tura bicicleta mea ajunge o bucata de noroi , la final as mesteri la bicicleta mai mult decat m-as da cu ea .

Nu vad care e problema daca pinioanele sau foile sunt murdare , trebuie sa fie curate doar acolo unde calca lantul .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai povestea e simpla - daca pinioanele, foile si lantul sunt murdare, se uzeaza mai repede. Daca sunt foarte murdare, mai scot si 'jdemii de zgomote la pedalat. Desi ele ma suporta pe mine, eu nu le suport.

Acuma e drept, nu folosesc cine stie ce ulei de lant. In concluzie, tot praful de pe drum ajunge instantaneu pe lant. Dar prefer sa pierd o ora la vreo 2 saptamani cu curatenia si sa folosesc un ulei ieftin decat sa dau 50 de lei pe o sticluta de ulei de calitate care mai multe promite decat face. N-am zis ca e musai sa faceti ce fac eu, dar ce-am scris mai sus inseamna curatenie destul de completa a transmisiei. In momentul cand termini procedura aia, transmisia e comparabil de curata cu starea ei la iesirea din fabrica.

Asta e, poate sunt eu mai tipicar intr-ale curateniei bicicletei, si totul porneste din perioadele in care aveam o bicicleta de cacat la care chiar conta cat de curate sunt pinioanele, lantul si rotitele deraiorului ca sa se schimbe bine toate vitezele si ca sa nu sune lantul precum cutiile de viteze de la ROMAN-uri. Acuma no, cine umbla cu X0 si XX care schimba si dupa ce te-ai scufundat complet cu bicicleta in noroi probabil ca nu se streseaza prea tare.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am deraioare Xt. Pinioane, angrenaj si lant SLX. Nu am nici cea mai mica problema cand vine vorba de functionalitate si schimbarea treptelor. Ma deranjeaza doar zgomotul produs de foi la pedalare deoarece daca sterg angrenajul cu o carpa tot raman particule de nisip pe langa dintii foii de mijloc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. folosesc prima carpa , atunci cand totul este murdar , curat cat de bine se poate lantul si apoi foile si rotilele . Cu o perie speciala de pinioane curat pinioanele si apoi cu o parte a iei intre pinioane . Mai invart putin lantul si il curat inca o data rapid pe aceeasi carpa .

2. folosesc putin WD40 numai daca inca nu s-a luat murdaria si apoi sterg totul inca o data ;

3. trec cu varful sticlutei de ulei ( folosesc si eu Finish Line Wet Ceramic Wax - pentru oras e f, bun , dar voi il voi incerca si oe cel uscat pe viitor ) pe fiecare za in parte si fac mai multe ture cu lantul prin transmisie ;

4. cu o alta carpa curata se curata iar totul , dar nu insist pe lant , ci pe restul partilor in miscare . Odata intrat uleiul in oringuri , lantul poate fi cat mai uscat la exterior, oricum uleiul este de calitate si totul este uns si se misca fin si in liniste . Mentionez ca lantul este nou , XTR , pinioanele noi si schibmatorula re rotitele noi .

Cam asta fac la o utilizare normale a biclei , altfel , dupa munte sau alte nebunii , insist cu o curatare mai profunda a lantului , eventual chiar cu desfacerea lui . Nu sunt adeptul benzinei sau a degresantilor puternici ... parerea mea , mai ales ca folosesc ulei pe baza de ceara , este ca indeparteaza si depunerile benefice si scoate/dilueaza ungerea din interiorul oringurilor , ceea ce este foarte rau . Aditivii ca teflonul , ceara , MOS2-ul , particulele ceramice , functioneaza f bine daca este curatat [putin lantul si uns in continuare cu acelasi produs .

Diferenta imensa intre ulei cu teflon si cel pe baza de ceara la zgomot , mai putin la schimbarea propriu-zisa .

Share this post


Link to post
Share on other sites

La ce te refereai cand ai scris asta:

[...] Odata intrat uleiul in oringuri , lantul poate fi cat mai uscat la exterior, oricum uleiul [...]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pana sa ma apuc de moto , habar nu aveam cum se numesc partile dintre zalele lantului .Adica sunt partile exterioare ale lantului , care se vad si care sunt fixe , dar si partile care sunt in interior , care fac legatura intre zale , care sunt mobile , flexibilitatea lantului fiind data de acestea . Daca in interior nu este ulei si curat , lantul degeaba arata perfect la exterior . La motoare , fiind vorba de CP multi si multa forta transmisa prin acel lant , grija pentru lant este mai mare , iar "sanatatea si rezistenta" unui lant este data de cea mai slaba parte a lui , adica de orice componenta a lantului . Partea care se poate deteriora este exact interiorul ,adica asa-zisele oringuri . Daca ele se gripeaza , miscarea nu mai este uniforma , se forteaza ,temperatura in interiorul oringurilor creste ( fiind singurele parti in miscare ) si asa ajungi la un lant rupt. La motoare asta poate fi un mare dezastru , blocare pinion / roata -> cazatura la viteza -> Doamne fereste . Eu nu am auzit de zale rupte , ci lantul de rupe de obicei de la oringuri . La biciclete , in interiorul oringurilor se baga acel pin la Shimano , ca sa intelegi mai bine la ce componenta ma refer.

Ungerea se realizeaza la imbinarea zalelor , pe centrul lantului , tocmai pentru ca uleiul sa intre in interior si nu pentru exteriorul lantului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In mare am inteles ce spui tu atata doar ca am trait cu impresia ca asa zisele oringuri sunt de fapt asta: o-ring

LE: Presupun ca tu te gandesti la asa zisul "O" ring chain:

Imagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lantul de moto nu se schimba pe 10 pinioane.Lantul la bicle are o altfel de constructie ca sa poata urca mai usor pe pinioane.

Imagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

Corect, la motociclete lantul foloseste un singur pinion si o singura foaie, deci constructia lantului este altfel fata de un lant de bicla. Cel de moto o fi facut si din alte materiale.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lantul de moto nu are nevoie de flexibilitate laterala , nu am spus ca nu este putin altfel sau nu este facut din alte materiale , dar nici la bicle nu sunt aceleasi materiale de la o serie la alta . Eu m-am referit strict la ungere , unde trebuie sa fie si care ar fi solutia . Exista si bicle single speed ... si folosesc tot lant de bicla , nu de avion .

http://www.kawasakiv...hp?t=372����-��

http://www.horizonsu...-oiler-5-a-3126

[media=]

[/media]

Nu sunt nici toate lanturile moto la fel , dar aici vorbim despre altceva . Poate va vin idei mai ales celor care merg distante lungi referitor la picurator ... Eu doar am subliniat necesitatea unei intretineri mai bune a lantului , dand exemple de la "baietii mai mari" , unde ei chiar isi risca viata din cauza lantului .

Alexandru - o fi n-o fi ... hai spune-mi rostul postului tau , ca eu nu-l vad !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Strica ceva benzina daca intra in deraior(si ala de fata si ala de spate)? Am de curatat deraioare nederanjate de cel putin 15 ani, o treime din greutatea lor fiind mizerie+vaselina. Partea buna e ca tocmai stratul imens de vaselina a mentinut aproape toata bicicleta si piesele in conditie f. buna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maine m-apuc de curatat deraiorul spate. Am la dispozitie benzina si WD-40, si cam trebuie sa le folosesc din plin la cat de gros e stratul de vaselino-jego-mizerie. Poate sa-mi spuna cineva cu experienta daca e contraindicat sa folosesc benzina sau WD-ul la curatarea completa a deraiorului spate?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu folosesc aceleasi "ingrediente" si pana acum nu am avut probleme. Totusi dupa ce cureti cu benzina foloseste o carpa astfel incat elementele sa fie cat de cat uscate cand aplici spray-ul

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc liv4ac :) Intai am dat cu periuta si benzina, insa tot a mai ramas mult moloz prin locurile unde nu am ajuns cu periuta, asa ca am dat la greu cu WD40 sperand ca jetul va dizloca jegul din ungherele neaccesibile, insa fara prea mare succes, asa ca am balacit pur si simplu derairul in benzina ca la botez. Dupa vreo zece botezuri(mai brutale, ce-i drept) s-a mai strans un sfert de lingurita de nisip-mizerie pe fundul cutiei in care am avut benzina curata. Rezultatul: cand se misca deraiorul nu se mai aude zgomot de nisip decat la piesa care se prinde pe cadru, insa acolo n-am cum sa ajung si nu pun mana sa desfac pt ca sunt sigur ca stric arcul, sau nu mai pot sa-l pun la loc...etc. Bine ca rotitele se misca perfect, iar deraiorul culiseaza in toate directiile fara sa-l mai tina sau incetineasca nisipul si molozu. Merci inca o data, nici nu stii ce mult a insemnat pt mine.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Este in regula daca spal sau sterg lantul cu diluant pt vopsea ? Din ce am vazut curata destul de bine, insa nu am idee daca este catusi de putin coroziv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pentru metal sigur nu e coroziv, gandeste-te ca diluezi vopseaua si pe urma vopsesti un gard, daca ar fi coroziv ar ataca pe sub vopsea, iese dezastru.

dar ai grija sa nu dai pe cauciucuri, garnituri, saboti de frana... nu se stie niciodata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dar curatatul lantului cu jet de apa cum vi se pare? Am incercat si mi se pare cea mai buna solutie. Il dau bine cu degreasant, il las cateva minute, dupa aia pun jetul de la Karcher la un cm de lant (cu grija sa nu ajunga presiunea la rulmentii de la angrenaj si de la roata) si invart lantul prin jet. Il atac din ambele parti. Mi se pare ca iese ca nou dupa treaba asta si ca puterea jetului de apa e mai mare decat orice perie manuala. Dupa aceea il las sa se usuce si aplic uleiul, pe care il aplic pe fiecare nit in parte, din ambele parti, apoi sterg si e ca nou.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.