Sign in to follow this  
Laurentiu007

Alegere MTB / Cross

Recommended Posts

Salutare,

Sunt nou pe forum, m-am inscris din dorinta de a primi ceva ajutor in alegerea unei biciclete .

Initial nu ma gandeam ca poate fi asa greu sa aleg una, pana am ajuns in magazine si m-am uitat putin pe internet .

Ca idee generala am inteles ca nu prea conteaza numele scris pe cadru, ci angrenajele care sunt pe bicicleta : Shimano, Sram .

Am 1,80m , greutate 92 kg, ma gandesc ca un cadru de 49-50cm e Ok ? Adica m-am suit pe cateva si mi s-au parut Ok.

Mai jos sunt cateva care mi-au facut cu ochiul . Mentionez ca ma intereseaza mai mult calitatea decat aspectul bicicletei (intru-un buget de MAXIM 3000 Lei )

1. http://bikexpert.ro/biciclete_1/analog-disc-negru-alb-2012_5788_6633.aspx#

2. http://bicishop.ro/Corratec-X-Vert-Expert-2012-2737.html

3. http://bikezone.ro/Bicicleta-de-munte-IDEAL-HILLMASTER--suspensie-fata--frana-disc-hidraulica--roata-de-26-inch--1497.html

4. http://www.veloteca.ro/biciclete/biciclete-cross/bicicleta-de-munte-cross-grx9.html

5. http://www.mosionroata.ro/Biciclete-Mountain-Hardtail-Aluminiu-Felt-Felt-Q520-2012/

Lista de mai sus nu e batuta in cuie, chiar va rog sa recomandati ceva .

O alta nedumerire ar fi cu marimea rotilor. Care e mai uzuala ? 26" , 29" ?

Multumesc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu "angrenajele" ci piesele. Dacă te interesează calitatea mai mult ca aspectul, alege mărci nu asa renumite precum RAM, Kellys, și altele. Plus ca sunt multe alte topicuri cu întrebări asemănătoare. Și încearcă să nu te grăbești în alegerea bicicletei.

Uzuală e mărimea de 26''.

Uite aici și aici exemple.

Share this post


Link to post
Share on other sites

greenbike.ro tot ce inseamna radon. Sunt mult peste restul la aceasi bani. Radonul teoretic nu are dealeri dar nu trimit in ro (radon.de) asa ca s-a gasit un intreprinzator. Acum si cu comisionul lor tot e ok pretul.

Canyon numai online dar trimit in ro.

Restul doar daca prinzi vreo reducere.

Si foloseste searchul :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Totusi, conteaza ca piesele sa fie din aceeasi gama ? De exemplu schimbatoarele fata si spate Shimano Deore .Face ca bicicleta sa fie mai ... echilibrata , sau n-are importanta ?

Nu e neaparat nevoie sa fie toata gama. Pentru a iesi mai ieftin fara prea mare rabat de la performanta se fac diverse combinatii. De exemplu ii pune schimbatoare(manete) Deore, deraior spate Deore, dar deraior fata Alivio (mai slab, dar foile le schimbi mai rar si aici nu prea e mare diferenta intre Alivio si Deore). De asemenea, pinioane si lant se pun mai slabe in gama. Angrenaj la fel, iar frane de obicei mult mai slabe 8-X decat restul gamei, ca tu oricum nu stii care-i diferenta si la o adica nu ai fi dispus sa platesti 400-500 lei in plus pentru literele XT in denumirea franelor. Ca la prima vedere asta e singura diferenta intre gama superioara. Si estetic, desigur.

E un compromis pentru a-ti oferi totusi ceva performanta la bani cat mai putini. Daca-ti permiti, ia totul dintr-o gama sau amesteca-le cum doresti dupa necesitati. De exemplu eu merg pe transmisie entry level dar am frane mult mai scumpe si performante, ca-s greu si imi place sa stiu ca ma pot opri foarte repede.

26" e marimea uzuala mtb. 29" s-a impus de curand si sunt mult mai scumpe pentru ce dotari au. Poti sa mergi foarte bine si pe echipare entry-level, inclusiv frane, fara probleme.

Eu sunt mare (1.93/110kg) si in bugetul tau as fi luat 29-le asta: http://www.playbike.ro/produs.php?id_produs=9522 . Gandeste-te si la ce o s-o folosesti: mergi pe drumuri de tara, poteci, padure, munte? Cat de des si cat de agresiv? Ca daca iti trebuie o bicla de oras, un mtb nu e chiar potrivit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sincer sa fiu , tind sa aleg un MTB pentru ca arata mai bine, imi plac bicicletele cu roti mai groase, cu suspensii .

Intr-adevar , 70% o sa merg mai mult prin oras, in weekend-uri dar o mai scot si prin padure sau la munte daca am ocazia . Consider ca e o bicicleta cu care poti face mai multe, e mai rezistenta . Si am vazut ca sunt niste cauciucuri "all season" sa le zic asa, adica merg si pe astfalt si pe off-road . Oricum nu sunt un impatimit, merg mai mult cu masina :-))

Din cate am citit pe net si forum consider ca mai rau ma afund in specificatii tehnice cu bicicletele astea , atat de complicate au devenit . Insa cred ca in banii astia si la cat voi folosi bicicleta nu cred ca voi face alegere proasta .

Asta daca nu e vreun brand de care sa ma feresc, mai supus la defectiuni .. Ce ziceti ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne pui într-o situaţie dificilă. :) Insişti să foloseşti un MTB pentru plimbări, şi încă unul scump, care s-ar preta aproape exclusiv folosirii sportive pe offroad. E ca şi cum ai folosi ceva de genul ăsta ca maşină principală. Arată cool... dar e nepractică atunci când nu e-n mediul ei.

Eu zic că ai fi mai mulţumit pe ceva precum Kona Dew Plus. O să te mişti mai cu spor prin oraş, face faţă cu brio şi la o plimbare pe drumuri forestiere, iar pentru ce-ai spus tu că vei face nu ai nevoie de suspensie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imi cer scuze daca pun intrebari stupide , dar am mers cu MTB prin oras si nu e ca si cum ai compara mersul c-un Jeep Offroad in traficul din Bucuresti in locul unui Smart sa zicem.

Totusi e o bicicleta pe 2 roti , care cantareste vreo 13 - 14 kile . Tot aud ca pedalezi mai greu cu MTB prin oras , sa fim seriosi ! Atat de bine si usor merg bicicletele astea scoase acum pe piata ca nu poti sa te plangi de asa ceva. Ok, nu comparam cu o cursiera dar nu e cazul acum .

Adica un MTB se descurca mult mai bine pe astfalt decat o cursiera pe off-road .

Asta ca sa lamurim de ce doresc un MTB :) .

Grea decizie oricum cu bicicletele astea .

Sunt deschis la alte sfaturi oricum, saptamana viitoare sunt hotarat sa achizitionez una .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Există o disciplină numită cyclocross care te-ar contrazice apropo de cursiere pe offroad. :)

Neajunsurile unui MTB pe asfalt sunt:

* roţi mai mici (26" în loc de 28")

* roţi dinţate mai mici la transmisie (22/32/42, maxim 44 la angrenaj)

* anvelope cu crampoane, care pe asfalt faţă de unele netede rulează ca hexagonul faţă de cerc

* suspensia care este cvasi-inutilă dar adaugă 1-2kg la greutatea totală

Ar mai fi şi altele (geometria cadrului, suporţi lipsă pentru diverse accesorii, ţintă preferenţială pentru hoţi) dar să zicem că sunt detalii secundare.

Dar dacă eşti hotărât să iei MTB de ~2800-3000 de lei, aşa să fie. Şi ţi s-au dat deja sugestii. Commencal Uptown 29 cred că ar împăca perfect şi capra şi varza, e un "MTB de oraş" care rezolvă majoritatea dezavantajelor pe care le-am menţionat mai sus. :) Iar dacă vrei neapărat un MTB "pursânge", aş zice RAM HT 2.3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mersi wirespot.

Bune observatiile tale. Voi cantari bine inainte sa iau o decizie si revin cu pareri si impresii...

O zi buna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca m-am hotarat pana la urma sa merg pe o bicicleta Cross, iar bugetul meu tocmai a scazut la vreo 2500 Ron :) Asta pentru ca mai trebuie niste banuti si pentru accesorii .

Cam astea ar fi alegerile , dati-va si voi cu parerea :

http://www.veloteca.ro/biciclete/biciclete-felt/bicicleta-cross-felt-qx70m-2012.html

http://www.veloteca.ro/biciclete/biciclete-merida/bicicleta-cross-merida-crossway-100-d-2012.html

http://www.kellysromania.ro/bicicleta-kellys-neos.html

Altceva nu prea am gasit in banii astia . Poate recomandati altceva .

Imi face cu ochiul Merida deoarece are frane pe disc, ceea ca ma duce la alta nedumerire . Care este diferenta intre frane pe disc si cele "V-brake" ? Ce s-ar potrivi mai bine pentru o bicicleta cross ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sigur ca recomandam altceva :D

Daca o iei cu roti mari, ori o iei rigida

http://www.veloteca....er-t2-2012.html

ori o iei 29er

http://velotur.ro/ma...kritton-29.html

(in legatura cu 29er-ul respectiv, pont : au varianta pe alb la 9 viteze si 2450 lei, varianta prezentata de mine, cu 8 viteze si la 2150 lei, e de fapt pe negru).

Struto-camila prezentata de tine e cam nimic din toate - nu e nici cursiera, nici city-bike, nici MTB, e un fel de cross cu echipare prea slaba la 2500 de lei (ex . de ce sa iei o furca de doar 63 mm (si in realitate cursa e mai mica!); iti spun ca Stan Patitu - eu am 2 biciclete "hibride" in garaj, dar cel putin sunt complet rigide si cat de cat bunicele - una la sosea, una pe drumuri "comunale". Insa cand am stat si m-am gandit s-o iau pe a 3-a, am luat un MTB, barem sa stiu o treaba.

Pe scurt, zic ca schimbarea ta de opinie este neproductiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si cand ma gandeam ca in sfarsit am gasit ce trebuie :-D

Misto Merida Speeder T2 2012, insa prin Bucuresti mai ai o bordura de urcat, gropi de trecut, linii de tramvai, stim cu totii care sunt conditiile ca doar nu merg numai pe pista frumos astfaltata. Iar cu rotile astea subtirele si furca rigida nu stiu cat de bine o sa fie .

Nu o sa ma dau pe munte cu bicicleta ,nu o sa fac curse de zeci de km, tocmai d-aia ziceam ca un cross ar fi ideal pentru mine , care zic eu, combina frumos caracteristicile celorlate si arata cat de cat Ok (nu ca o bicicleta d-aia exclusiv de oras cu aripi, portbagaj ..no way).

Ce sa zic..mai caut .

Poata ma lamuriti totusi si cu cele 2 tipuri de frane, avantaje / dezavantaje.

Multumesc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Franele in V, in principiu

- sunt usoare si eficiente, usor de montat / intretinut

- sunt ieftine

- pierd din eficienta pe vreme uda, pe noroi si pe coborare indelungata (oboseste mana pe maneta)

Franele pe disc, in principiu

- sunt mai puternice decat cele in V (disc hidraulic > disc mecanic > frane V)

- sunt mai grele si mai scumpe;

- pastreaza eficienta pe vreme uda si noroi (criteriu preferential in alegerea lor)

Kona Dew Plus sau Commencal Uptown 29, indicate de wirespot, cred ca se apropie mai mult de ceea ce vrei tu - au roti mari de 28", suporta cauciucuri groase, poti sa mergi in oras dar si in afara lui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misto Merida Speeder T2 2012, insa prin Bucuresti mai ai o bordura de urcat, gropi de trecut, linii de tramvai, stim cu totii care sunt conditiile ca doar nu merg numai pe pista frumos astfaltata. Iar cu rotile astea subtirele si furca rigida nu stiu cat de bine o sa fie .

Păi îţi zicem noi cum o să fie, că de aia ne-ai întrebat. :) Cu roţi începând de la ~35mm nu prea mai ai probleme cu denivelările, în sensul că face faţă cum spuneam şi la un drum forestier. Şi evident şi la oraş.

Dacă vrei confort absolut şi/sau mai mult decât un drum forestier, alege roţi de 45-50+, adică acel Commencal.

arata cat de cat Ok (nu ca o bicicleta d-aia exclusiv de oras cu aripi, portbagaj ..no way).

Toată lumea zice "no way" până începe să se lovească de avantajele accesoriilor... Picură cât de puţin afară sau au fost stropite străzile, sau e frumos şi soare dar a rămas o baltă de ieri? Sorry, nu poţi ieşi cu bicicleta că n-ai aripi şi te faci ca porcul.

Iar cu o geantă agăţată de portbagaj poţi căra o mulţime de chestii fără să trebuiască să le duci în spate, eu nici nu mă mai gândesc la asta pentru că a devenit foarte natural, dar dacă stau să mă gândesc îmi aduc aminte fără nicio plăcere de momentele când n-aveam. Pot să pun echipamentul de sală, un laptop, să dau o fugă în Decathlon şamd fără să-mi bat capul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Citesc discutiile de aici si nu pot decat sa observ cat de nuantate sunt nevoile si gusturile oamenilor... :)

Il inteleg pe Laurentiu007 de ce-si doreste un cross. La fel, inteleg si punctul de vedere ale lui Traveller sau Wirespot. Si eu am avut de facut la un moment dat o alegere asemanatoare si stiu ce am gandit la momentul respectiv. Impartasesc cateva ganduri. Poate ajuta (sau incurca >:) ) o decizie...

De ce cross si nu MTB? Pt. ca 75-80% din drumuri le fac, totusi, pe asfalt.

De ce cross si nu cursiera? Pt. ca exista, totusi, si cei 15-20% de drum forestier, carari prin padure, sleauri, etc. Iar turele sunt de cele mai multe ori combinate, adica plec pe asfalt la o distanta oarecare, pt. a ajunge apoi sa ma dau si ture prin padure ...

De ce cross si nu 29'-er? Din aproape aceleasi motive pt. care nu aleg MTB. Pt. ca pe sosea am alternativa unor rapoarte superioare mai apropiate de cursiera si roti mai subtiri, iar restul de 20% nu sunt atata de agresivi incat sa-mi trebuiasca neaparat rotile 29'-er-ului, ori suspensia lui. Cauciucurile de 37 ale cross-ului sunt suficiente.

De ce cross cu suspensie pe fata si nu cu furca rigida (sau chiar un ciclocros)? Pt. ca sunt un tip masiv, greu, iar cei 63mm ai furcii cross-ului sunt suficienti pt. a proteja bicicleta atunci cand dau puternic in vreo groapa, ori peste vreun bolovan, o bordura, o radacina... Nu confortul meu e cel pe care il rezolva o astfel de furca, ci siguranta bicicletei, in special a rotii din fata. Si, la o adica, daca n-am nevoie pe moment de elasticitate, am optiunea de a bloca furca.

De ce cross fara aripi si portbagaj? Pt. ca e mai sprintar asa. Cand am luat cross-ul am cumparat ca accesorii si un set de aripi si un portbagaj. Dupa vreo doua luni le-am dat jos, revenind la cele 12,7 kg ale bicicletei initiale. Cel putin aripile s-au dovedit un cosmar din punct de vedere aerodinamica. Pe sosea, la drum intins cu vant din fata diferenta e absolut sesizabila. La fel, pe forestiere, prin noroi, aripile nu faceau decat sa adune mizeria, uneori pana la blocarea rotilor. In rest, daca ma prinde vreo ploaie neplanificata, oricum tot ud ajung...

Bagajele? Pt. strictul necesar am la spate o borseta lombara incapatoare, cu trei compartimente (cu volum reglabil prin chingi de compresie) + 2 suporti de bidoane detasabili. Nu ma afecteaza cu nimic. Se sprijina pe bazin, nu pe umeri si, practic, nu o simti. Laptop-ul il duc oricum cu clapa gentii trecuta peste toptube, intre picioare. E mult mai stabil si mai sigur decat pe portbagaj. La piata, daca vreau cu bicicleta, nu ma duc cu cross-ul. Am un Ural veteran (var cu Ucraina), pe care il pastrez in stare perfecta de functionare si acuma, dupa mai bine de 25 de ani de utilizare. Si are ala portbagaje si pe fata si pe spate (la spate avand de fapt un ditai cosul de alimentara)... :)

Si, in sfarsit, abia daca mai am timp (si asta e rar) de cicloturism, cu ture pe mai multe zile, imi aloc 10 minute sa montez portbagajele.

Inchei. Dupa cum se poate vedea, fiecare utilizator isi alege bicicleta dupa cum ii cer nevoile si dupa cum il invata propria experienta. Povestindu-ne aceste experiente, putem doar oferi sugestii. Rezolvarea o alegi singur, pana la urma...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Două observaţii:

* bălăngănirea de bagaje de tuburi e reţetă sigură pentru probleme.

* în general furca e mai generoasă ca dimensiuni decât cadrul, deci poţi pune anvelopă mai lată pe faţă.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Două observaţii:

* bălăngănirea de bagaje de tuburi e reţetă sigură pentru probleme.

* în general furca e mai generoasă ca dimensiuni decât cadrul, deci poţi pune anvelopă mai lată pe faţă.

Pai tocmai ala e unul dintre motivele pt. care nu folosesc MTB sau 29'-er. Anvelopele prea groase, ineficiente pe sosea. De ce as vrea acuma furca fixa cu anvelopa de 29'-er? Afara de asta nici mama anvelopelor nu amortizeaza gropile mari asa cum o face suspensia furcii (fie ea si de 63mm). Da, cand e vorba despre obstacole marunte, anvelopa groasa asigura un oarecare confort. Nu si la socuri puternice, cand deformarea anvelopei nu mai e suficienta, socul fiind preluat de roata si cadru. Si e vorba despre socuri serioase, data fiind greutatea mea.

In ceea ce priveste balanganeala, nu vad de ce ar trebui sa tin mereu portbagajul montat, atata timp cat bagaje car numai ocazional. Nici pe portbagajul clasic nu poti pune mare lucru fara a-l asigura temeinic. Afara de cazul in care ai cos sau coburi. Dar nu cred ca isi doreste cineva sa plece intr-o tura rapida cu cosul dupa el. Sa-l tot montez si sa-l demontez, iar nu-i o solutie. Asa ca optiunea mea a fost aceea de a renunta la el, atata timp cat sta nefolosit in cea mai mare parte a timpului. Un kil de fier carat degeaba...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu si la socuri puternice, cand deformarea anvelopei nu mai e suficienta, socul fiind preluat de roata si cadru.

Gândeşte-te puţin la ce spui... dacă ar fi aşa ai avea snakebite. Dacă nu ai înseamnă că amortizarea se produce şi e suficientă. Nu uita că şi furcile fixe oferă amortizare, prin curbură şi/sau unghi. Mai contribuie şi cadrul şi roţile.

Asa ca optiunea mea a fost aceea de a renunta la el, atata timp cat sta nefolosit in cea mai mare parte a timpului. Un kil de fier carat degeaba...

Poate ar trebui să-i mai dai o şansă. Mie îmi este util aproape permanent. Chiar şi când nu am geanta de portbagaj la mine, e surprinzător ce poţi face cu nişte corzi elastice.

În altă ordine de idei, este ironic că vorbim de greutatea portbagajului când ai un surplus de greutate de 1-1,5kg datorat furcii cu suspensie. Economiseşti 750g de la portbagaj şi pierzi dublu la furcă...

În fine, nu despre asta făcusem observaţie ci despre agăţarea de bagaje care se bălăngăne pe cadru sau ghidon. Poate fi realmente periculos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finally, cineva sa sa imparta si punctul meu de vedere .:)

Musti a pus problema cum nu se poate mai bine .

Chiar am stat si m-am framantat , am dat cateva raite prin magazinele de specialitate si pot sa spun ca daca initial eram hotarat pe MTB acum optiunile s-au schimbat radical .

M-au ajutat foarte mult parerile voastre , documentare pe internet si prin magazine (cu toate ca fiecare vanzator are opinia lui) . Am inteles ca cel mai important aspect in achizitionarea unei biciclete este la ce o vei intrebuinta , iar cross-ul pare sa se incadreze cel mai bine .

Acum nu ramane decat sa probez cateva, sa vad pe care ma simt cel mai bine si sa merg pe una din firmele mai "consacrate" (Felt,Merida,Scott,Kellys..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai sa vedem deci care ar fi alegerea cea mai buna din lista de mai jos, dupa ce am stabilit ca o bicicleta cross s-ar potrivi cel mai bine nevoilor mele :

1. http://www.veloteca.ro/biciclete/biciclete-felt/bicicleta-cross-felt-qx70m-2012.html

2. http://bicishop.ro/Scott-Sporster-40-2406.html --> Merita diferenta de 200Ron fata de Felt-ul de mai sus ?

3. http://www.veloteca.ro/biciclete/biciclete-merida/crossway/bicicleta-cross-merida-crossway-40-d-2012.html --> Sa fie asta cea mai buna alegere calitate/pret, avand in vedere ca primes si frane disc ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, merită la Scott diferenţa. E dotată Alivio/Deore, inclusiv manetele, angrenajul, şi are 9 viteze în loc de 8. La jante, butuci etc. nu-mi dau seama pentru că Merida (sau Veloteca?) nu consideră necesar să ne deranjeze cu aceste amănunte...

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiar daca Merida are frane pe disc? Mie inca mi se pare ceva extraordinar ca o bicicleta sa aiba astfel de frane, avand in vedere ca pana acum stiam ca sunt doar cu saboti. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gândeşte-te puţin la ce spui... dacă ar fi aşa ai avea snakebite. Dacă nu ai înseamnă că amortizarea se produce şi e suficientă. Nu uita că şi furcile fixe oferă amortizare, prin curbură şi/sau unghi. Mai contribuie şi cadrul şi roţile.

Hmm... E zic ca m-am gandit suficient. Am senzatia ca tu nu ai inteles exact la ce ma refer eu. Nu are rost sa intram prea tare in discutii despre deformari elastice / plastice, succesiunea lor si limite de material. Da, si o anvelopa amortizeaza. In limitele stabilite de presiune si geometrie. La fel, si o furca fixa amortizeaza. Dar nu in aceeasi masura cu furca cu amortizoare telescopice. Crede-ma ca stiu cum e sa indoi o roata, ba chiar sa indoi o furca fixa ori un cadru. Le-am facut pe toate pana acum. La 127kg, cat am momentan, nici nu mi-a fost foarte greu... O:-)

Poate ar trebui să-i mai dai o şansă. Mie îmi este util aproape permanent. Chiar şi când nu am geanta de portbagaj la mine, e surprinzător ce poţi face cu nişte corzi elastice.

Eu sanse i-am dat. Ti-am spus ca initial am mers vreo doua luni cu portbagaj si aripi. Dupa care am constatat ca nu-mi sunt neaparat necesare. Iar de cand le-am dat jos, nu le simt lipsa. Nu intr-atat incat sa ma faca sa le pun inapoi.

În altă ordine de idei, este ironic că vorbim de greutatea portbagajului când ai un surplus de greutate de 1-1,5kg datorat furcii cu suspensie. Economiseşti 750g de la portbagaj şi pierzi dublu la furcă...

Nu-i nici o ironie. Asa cum spuneam, furca cu suspensii mi-e oarecum indispensabila. Nu la fel imi e si portbagajul. Asa ca nu vad de ce l-as tine, sa atarne in plus, pe langa furca la care n-am de gand sa renunt. Eventual s-o schimb pe una mai usoara...

Cum ziceam, nevoile biciclistilor sunt variate si nuantate. De aceea si exista atatea feluri de biciclete. Posibil ca tie sa iti trebuiasca neaparat acel portbagaj. Poate ca ai mereu cu tine ceva de carat. Mie mi-e inutil. Din punctul asta de vedere sunt minimalist.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this