Sign in to follow this  
spooky51

Inlocuirea axului normal cu unul quick release

Recommended Posts

As dori sa schimb axul normal de la bicicleta mea, un Neuzer Nelson, cu unul quick release. Butucii sint clasici, cu bile, mai precis 9 bile, conurile si piulitele se infileteaza pe axul care cred ca e de 10 mm.

Motivul este acela de a nu mai cara chei dupa mine, in plus mi se pare mult mai elegant de montat dintr-o miscare roata in cazul unei pene de cauciuc.

La prima vedere as zice de ce nu, e vorba pur si simplu de un ax de 10 mm cred cu un alt gen de piulite de prindere in capat fata de cel normal, probabil ca si filetul difera. Prefer totusi sa fiu nitel mai sigur pe ce fac, de aceea intreb aici.

Multumesc.

Scuze pentru faptul ca am mai pus aceeasi intrebare inainte de asta la doua topice despre bile, initial am crezut ca era unul si acelasi topic, si acolo nu am primit raspuns, de aceea m-am hotarat sa fac un topic separat, cu titlul sau.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cum ai zis si tu, e foarte simplu: iti trebuie un ax quick release si cheita quick release (daca nu este inclusa). Cu filetele nu ai treaba ca conurile si piulitele le primesti impreuna cu axul nou (de obicei).

Share this post


Link to post
Share on other sites

O fi mai elegant dar daca o legi undeva trebuie sa legi ambele roti de cadru. Mie nu-mi plac axurile cu quick release sunt cam inestetice levierele alea si tot trebuie sa desfaci manual piulita ca sa dai jos roata ddeci operatiune nu e chiar mai rapida ci doar te scuteste sa mai cari un imbus sau o cheie de 15 dupa tine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trebuie schimbat butucul, nu poţi schimba doar axul şi nici converti din unul în altul. La QR butucul e un tub gol iar tija QR e piesă separată ce trece prin interior. Butucii fără QR sînt butuci plini iar capetele de ax pe care se pun piuliţele sunt parte integrantă din butuc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu prea pare corect ce spui tu acolo, wirespot...

@spooky51: Teoretic ai putea schimba axul cu unul gaurit pentru QR. Probabil ca @LucianTheOne te-ar putea edifica. Poti cauta prin bazar un ax ieftin, de preferat cu tot cu conuri, in cel mai rau caz pierzi o suma mica de bani.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca butucul e simplu (fara dinam, viteze, frana pe tamburi sau alte prostii) merge dar depinde - sa fie acelasi filet pe ax, si atunci poti folosi conurile vechi; sau folosesti conurile noi, dar sa se potriveasca (sa calce bine bilele, sa fie aceeasi marime si numar la bile si cel mai important sa calce corect si sa se etanseze corect fata de exterior). Deci cel mai sigur e pe conurile vechi, daca axul e pe acelasi tip de filet ( uzual M10 x 1mm ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Axul cu QR cred ca are alt pas al filetului decat axul clasic. Asa tin minte de cand am incercat eu conversia asta ultima oara. Deci va trebui sa schimbi axul cu tot cu conuri. De altfel, asa se si vinde.

Singura problema va aparea la semeringurile care izoleaza cele 2 lagare. Se poate ca noile conuri sa aiba un diametru exterior usor diferit de vechile conuri, deci semeringurile care erau initial pe butuc sa nu se mai potriveasca cu noile conuri. La fel, daca axul cu conuri vine cu semeringuri potrivite conurilor, acestea s-ar putea sa aiba diametrul exterior usor diferit fata de diametrul exterior al lagarelor butucului.

Dar te costa mai putin de 10 lei sa incerci. Cu putin noroc, se potrivesc suficient de bine semeringurile vechi pe conurile noi. Cu putin mai mult noroc, axul cu QR are acelasi pas al filetului ca axul fara QR si poti folosi vechile conuri pe axul nou.

Atentie la urmatorul aspect - la bicicletele cu drop-out-uri orizontale sau semi-orizontale, daca ai roata spate cu QR, te poti trezi ca atunci cand sprintezi sa se deplaseze axul in dropout-uri. Am patit treaba asta intr-o vreme, a trebuit sa fac niste crestaturi in dropout-uri, care sa se agate in crestaturile QR-ului si cele ale piulitelor terminale ale axului. Dupa aia problema a cam disparut, recidivand ocazional cand nu strangeam suficient QR-ul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Well, am învăţat ceva nou. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

acum doua zile ma gandeam sa fac aceeasi operatiune. am un butuc campa caruia i sa distrus filetul, si m am gandit sa ii pun qrleasul de la un butuc shimano105. Ochiometric pare totul ok, si la pas si la con, singura problema de care am dat a fost ca nu am reusit sa scot conul ca sa fac schimbul. ceva indicatii ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cum zice majikstone, axul de QR are alt pas, asta conteaza doar daca vrei sa-ti pui un ax gol de QR prins in piulite. Problema apare la simeringuri.

Eu am schimbat axul plin cu cel de QR (unul a venit cu simeringuri, celalalt nu, in orice caz nu s-au potrivit perfect) si butucii trebuie curatati mai des, intra praf mai usor (butuci Joytech, ax Joytech).

Pene nu faci in fiecare zi, iar de servisat un butuc des e enervant, as zice sa porti o cheie de 15, sau sa iti schimbi butucii cu altii pe rulment, dar asta costa..Sau poti sa-ti satisfaci curiozitatea sa vezi ce iese :)

Un alt dezavantaj al QR e ca se mai fura si roti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cicerone, conurile si piulitele pentru axul plin si QR au pasuri standard dar diferite. Conuri, piulite mai gasesti pe la servisuri, dar vezi sa se potriveasca cu simeringurile.

Ca sa scoti conul infileteza pe capatul opus la maxim niste piulite de sacrificiu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

La mine tocmai asta e problema, fac pana aproape la fiecare tura. Toate iesirile mele sint in Bulgaria, iar tot ce e traseu pe malul Dunarii este plin de coltii-babei. Foarte rar am parte de o iesire la care sa nu am pana eu sau prietena mea, si sint absolut satul, toate camerele mele sint peticite de 3-4 ori, iar uneori ghimpii astia nenorociti se ingroapa in anvelopa si abia ii detectezi la mana pe interior si la ochi pe exterior, deci ai sansa sa gauresti si camera urmatoare. Simbata am fost in tura 10 biciclete, si minune, doar o pana, iar duminica 4 biciclete, tot doar o pana, ghimpele avea 3 mm lungime, l-am descoperit la deget pe interior. Prin Giurgiu, in afara de coltii babei, mai e o porcarie, primaria foloseste niste masini cu maturi circulare metalice sa curete drumul de praf si noroi, iar din maturile astea se desprind deseori bucati de sirma otelita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probabil ca @LucianTheOne te-ar putea edifica.

Scuze de intarziere :D

La toti butucii se poate schimba axul plin cu ax gol. Sunt cateva exceptii (gear hub, dyno hub) dar aici vorbim de MTB.

Filetul axului gol pentru spate este de 10x1. Majoritatea axurilor pline au filetul de 9,5x1. Dar am intalnit si ax plin de 10x1 pe la niste butuci Shimano mai vechi.

Axurile se vand cu tot cu conuri si contrapiulite, deci se schimba integral. In ce priveste compatibilitatea cu bilele sau cuvetele, extrem de rar am intalnit nepotriviri.

Gaura semeringurilor se poate largi sau strâmta destul de usor. Unele axuri se vand cu tot cu semeringuri care se potrivesc sau nu cu butucul.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am o situatie in care as vrea sa inlocuiesc axul butucului fata cu unul cu quick release.

Din ce observ pe piata ,exista piesa respectiva insa considerabil mai subtire fata de grosimea axului de pe butucul existent.

Modelul butucului este un Gipiemme ceva similar cu acesta axul de 140mm ,9.5mm diametru.

 

Frumusetea este ca la capetele axului exista si 2 piulite cu guler (care tin bilele pe care ruleaza butucul) si nu vad ce as putea face cu ele pe un ax cu QR diferit ca diametru.

Exista vreo solutie ? multumesc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Axurile de faţă cu QR au 9mm la exterior.

Cele "2 piulite cu guler" nu tin bilele! Bilele sunt tinute doar de conuri.

 

Daca butucul iti place asa cum e, nu il modifica.

Tine cont si de faptul ca s-ar putea sa nu se potrivesca conurile. Am gasit cel putin trei diametre diferite la conuri.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

cred ca il las asa, mai mare daraua decat ocaua :)

multumesc Lucian

 

 

Eu am făcut recent manevra asta pentru bicicleta de oraş a unei prietene. Axul, conurile şi contrapiuliţele au costat 15 lei şi a fost 10 minute de lucru. Dacă ai de gând să mergi cu ea prin oraş, un QR te scapă de nevoia de a căra cu tine cheia de 15 ca să îţi repari eventualele pene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

m-am gandit la asta dar cheia oricum o am veshic cu mine cand ies la tura din motivul asta nu cred ca ma mai complic  ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca sa nu creez un topic nou, imi voi expune problema aici.

 

Se da un cadru de otel cu dropout-uri semi-orizontale (standardul pana la aparitia dropout-urilor verticale) si o roata spate cu butuc cu quick-release. Problema e simpla: oricat de tare as strange axul QR, dupa cateva pedale mai in forta roata se descenteaza fata de cadru (partea dreapta a axului rotii, cea cu pinioanele, este trasa spre inainte datorita fortei transmise prin lant). Ce e de facut?

 

Problema am intalnit-o prima oara pe un cadru de sosea Peugeot din 1988 care, culmea, fusese echipat din start cu QR. O data aparuta problema, am incercat tot ce se putea incerca (diverse QR, in special integral din otel), dar nu am reusit sa o rezolv definitiv. Cel mai mult succes l-am avut in momentul in care am decis sa crestez din nou suprafata piulitelor QR si suprafata exterioara a dropout-urilor. Am reusit sa rezolv temporar problema, dar aceasta a revenit la un moment dat.

 

In momentul de fata, nu am posibilitatea sa apelez la varianta asta, dar as fi interesat daca s-au mai confruntat si altii cu problema asta si ce solutii au gasit. E vorba de un cadru de otel de oras si de niste QR Shimano, integral din otel si un butuc spate Joytech (destul de primitiv).

 

Solutia finala ar fi inlocuirea axului spate QR cu un ax standard, pe filet, care mi-ar rezolva definitiv problema, dar as prefera sa nu fiu nevoit sa apelez la varianta asta din motive practice.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai, dar fortos mai esti!

Si eu folosesc aproape zilnic o cursiera veche de otel, cu drop-uri aproape orizontale, iar prinderea rotilor o am tot cu QR (otel, bineinteles!).

Dar n-am avut niciodata astfel de probleme. Cheia problemei cred ca sta in starea suprafetelor in contact (a cadrului si a QR-ului).

Pe de alta parte, e adevarat ca la mine cadrul e putin fortat, axul rotii spate e mai lung decit a forst prevazut cadrul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu nu am avut problema asta pe bicla aia si probabil ca nu o voi avea nici pe Peugeotul donat de tine. Cred ca in cazul tau singura sansa e axul cu piulite. Esti prea fortos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@giginic Nu stiu ce sa zic, nu m-am considerat niciodata atat de fortos, dar tinand cont de viteza cu care am facut praf monoblocurile Shimano pe patrat in vremea in care foloseam asa ceva... nu stiu ce sa mai cred.

 

Foarte probabil ca problema e cu suprafetele QR-urilor si ale cadrului. Voi incerca sa crestez macar QR-ul (cu dalta si/sau cu un Dremel) in speranta ca voi imbunatati partial situatia. La o prima privire, suprafetele crestate ale QR-ului par destul de tocite, se poate sa fie asta problema.

 

@@iacobdoc E posibil ca QR-ul pe care mi l-ai trimis sa nu fie cel pe care l-ai folosit tu cand ai avut bicicleta asta (tu ai folosit-o cu roata cealalta cu butuc pe filet), ci sa fie cel care era initial pe roata care e acum pe bicicleta, care candva a fost pe Peugeot. La Peugeot problema se manifesta de obicei pe catarari, trebuia sa trag ceva de ea ca sa se descentreze si de obicei se intampla subit si foarte vizibil. Probabil ca inca n-a avut ocazia sa se manifeste, o sa mai vezi tu dupa ce apuci sa chinui putin bicicleta aia.

 

@@otsdr misto jucarie, vad ca e 30 de euro pe Bike24. In lipsa de altceva s-ar putea sa o iau, chit ca e scumpa (costa mai mult decat cadrul bicicletei pe care vreau sa o montez  $-)).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu ce QR am lasat pe bicla dar la cadrul asta, am construit roti noi si am pus destul de la inceput QR. Stii ca ma preocupa lungimea axului de QR pentru ca doream sa acopere si surplusul dat de prinderea deraiorului spate. Poate ca ai nevoie de un QR nou si adevarat.

Poate ca pana la urma, a ajuns din nou la tine QR ul vechi. Nu stiu daca le pot deosebi. Eu le foloseam pentru ca pot fi prinse in trainer.

Cadrul ala a fost 30 de RON cu tot cu TVA dar mi-a placut din prima.

Cu surley ai o micuta problema: trebuie montat pe partea cu deraiorul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this