Sign in to follow this  
mihai.aldea

Dozarea efortului

Recommended Posts

Salut,

Sunt relativ nou in domeniul ciclismului amator (am revenit pe sa dupa vreo 20 de ani) si recent am patit o chestie destul de neplacuta. Acum vreo saptamana am pedalat destul de agresiv aproximativ 8km pe asfalt, suprafata plana. A doua zi, deranjat fiind de o durere la genunchi am pedalat mai usor dar tot am mers vreo 25km. Dupa asta de-abia mai reuseam sa ma ridic din pat de durere la genunchi. M-am programat la un consult, medicul mi-a recomandat o ecografie, care a indicat depuneri de lichid in jurul rotulei.

Inainte de ecografie evitat pe cat posibil sa mai merg pe bicicleta si se pare ca durerea s-a ameliorat. Astazi, dupa vreo 4km pedalat lejer simt un oarecare disconfort, nu chiar durerea care m-a facut sa merg la medic dar tot simt ceva acolo.

Problema mea este ca mi-am descoperit dependenta de bicicleta si chiar nu as vrea sa renunt la turele zilnice insa nici nu vreau sa ajung in situatii mai grave din cauza genunchiului.

Astfel, vroiam sa va intreb si pe voi daca vi se pare mare o distanta de 8-15km pe zi, in mai multe etape, fiecare cu reprize de sprint sau uneori mai usor... si daca e ceva ce nu fac eu bine sau nu fac deloc, de exemplu stretching, incalzire (chestii pe care le-am ignorat complet avand in vedere ca dimineata cand ies din casa ma duc cu bicicleta la munca, nu la competite).

Referitor la ajustarea bicicletei, am urcat saua cat de sus am putut pentru a putea urca si cobora de pe ea, am montat saua in pozitia maxim spate intrucat sunt destul de inalt.

Astept sfaturile voastre.

Mersi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cel mai probabil ai o pozitie incorecta pe bicicleta , ai putea sa faci o poza din profil cand stai pe ea ...

Probleme cu genunchii ar putea aparea si din cauza unei cadente prea mici(pedalat in forta) , dar pe 8 km ar trebui sa ai o cadenta extrem de mica ca sa ai probleme .

8-15 km/zi e o distanta pe care o parcurge oricine merge la serviciu cu bicicleta , deci nu e o distanta prea mare .

Referitor la inaltimea seii , regula e ca atunci cand stai cu fundul pe sa si calcaiul pe pedala sa ai piciorul intins iar atunci cand ai varful piciorului pe pedala , piciorul sa fie putin flexat (in timpul asta trebuie sa stai in pozitie verticala , sa nu trebuiasca sa te lasi e partea cu pedala ca sa o atingi) , oricum e regula generala asta , dupa ce te obisnuiesti si capeti ceva experienta , mai faci tu niste ajustari si vezi cum te simti mai bine .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probabil că problema ta se trage mai mult de la poziţia pe bicicletă decât de la efort.

Un criteriu ultra simplificat de a regla înălţimea şeii este ca, dacă stai pe şa, cu pedala în poziţia de ora 6 (maxim în jos) şi cu călcâiul pe pedală, genunchiul să fie perfect întins.

Dacă vrei o explicaţie mai lungă, uite aici: http://sheldonbrown.com/saddles.html#adjustment

Îţi recomand s-o citeşti cu atenţie.

Apoi: încălzirea este obligatorie, şi trebuie să fie de minim 15 minute înainte de un efort intens. Bine înţeles se poate face şi pe bicicletă, faci primele 15 minute în ritm de încălzire.

Şi nu în ultimul rând, e foarte foarte important pentru genunchi să pedalezi la o turaţie de peste 90 de rotaţii pe minut. Asta înseamnă să dai din pedale într-un ritm destul de rapid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Şi nu în ultimul rând, e foarte foarte important pentru genunchi să pedalezi la o turaţie de peste 90 de rotaţii pe minut. Asta înseamnă să dai din pedale într-un ritm destul de rapid.

Asta deja se aplica atunci cand tinzi spre performanta. Pentru biciclistii de ocazie(serviciu si ture de recreere) o cadenta in jur de 70 e poate mai indicata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, să zicem aşa: cu cât efortul depus e mai mare, cu atât devine mai important să menţii o cadenţă ridicată şi constantă.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va multumesc pentru sfaturi.

Referitor la ceea ce spunea CristiC, am destula forta in picioare si prefer o cadenta scazuta si sa folosesc un pinion cat mai mic. Acum cat trebuie sa stau cuminte folosesc foaia medie, pinionul mediu, dar parca pedalez in gol fata de cum ma obisnuisem :-<

Dupa cum spuneam, am incercat sa ridic saua cat de mult pot, astfel incat sa pot urca si cobora fara sa imi rup gatul. Intr-adevar, pana la avea piciorul intins pe pedala ar mi fi cativa centimetri insa nu sunt sigur daca nu cumva faptul ca e o bicicleta MTB face ca pedalele sa stea la o inaltime mai mare fata de sol, spre deosebire de o bicicleta de sosea si atunci sa imi fie aproape imposibil de a ridica saua la intaltimea optima.

Pot doar sa presupun ca la MTB-uri este bine sa aiba un clearance la sol cat mai mare pentru a evita bolovanii si denivelarile la turele pe munte, de unde si dificultatea de a urca si cobora de pe ea cu saua pozitionata pentru picior intins.

Si inca o intrebare, este posibil ca in timp sa capat o rezistenta ridicata a ligamentelor genunchilor, astfel incat sa nu mai cad lat dupa o tura de 25-30km? Medicul mi-a spus ca asa se va intampla, insa nu mi s-a parut prea convingator raspunsul.

Ma bazez pe experienta voastra anterioara, daca ati avut parte de asa ceva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Faci 2 greseli clare:

- Ai saua prea jos (in mod normal, nu ar trebui sa atingi cu picioarele jos in timp ce stai pe sa). Ridicarea seii trebuie facuta pana cand ai pozitia optima pentru pedalat (ca asta e 99.9% din timpul petrecut pe bicicleta) nu pentru a te urca si cobora de pe ea. Sunt o multime de tutoriale pe net cu imagini despre cum sa-ti reglezi inaltimea seii. Pozitioneaz-o intr-o pozitie neutra (adica nici prea in fata, nici prea in spate, nici inclinata spre fata nici spre spate). De acolo incepi sa te mai joci putin cu reglajele.

- Pedalezi cu prea multa forta (si asta in combinatie cu pozitia gresita a seii cauzeaza durerile de genunchi). Nu trebuie sa ai o cadenta de 90+ rpm. Aia e pentru cand te antrenezi, cand mergi intr-o competitie.

Alte posibile probleme: cadrul bicicletei e prea mic/mare sau pozitia ta nu e una corecta.

Eu pe plat sau pe trainer mentin fara probleme cadente de 90+ de exemplu, dar cand e cate o panta de 15-20% de urcat care tine cam 1-5 km, nu stiu cine mentine fara probleme o cadenta de 90+. Eu ma simt bine pe la 75 de ex. in astfel de cazuri. Oricum, poti pedala foarte usor si cu o cadenta de 60 daca alegi corect raportul de transmisie fara sa ai probleme, desi atunci chiar ca apare acel sentimet de "dat in gol".

Sfatul meu este urmatorul: Foloseste rapoarte mai lejere la transmisie (chiar daca ai senzatia ca dai in gol) si ridica saua corect pt pedalat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Clar ai şaua prea jos. Subscriu la ce a scris AdiP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dacă vrei o explicaţie mai lungă, uite aici: http://sheldonbrown....html#adjustment

in linkul de mai sus se vorbeste si de pozitionarea orizontala a seii (front-back position), care e si aia f importanta.

daca vrei pe romaneste si cu imagini, pe bikefun.ro e catalogul merida, o carca de megi insa pe la sfarsit are prezentat procesul de reglare a seii pe pasi: reglarea verticala, orizontala si in final lungimea optima a pipei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this