Florin Marza

Tubeless

Recommended Posts

Buna-seara! Ma scuzati daca nu am postat unde trebuie sau daca s-a mai discutat despre asa ceva.

Am si eu o intrebare..am la bicicleta mea un set de roti dt swiss x1800, la care am dat gaura pt valva auto...intrebarea mea este..exista vre-un kit tubeless pentru camera auto? sau exista vre-un adaptor ceva? Sau sa recurg la varianta ghetto tubeless?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asta e si mai tare:

"am la bicicleta mea un set de roti dt swiss x1800, la care am dat gaura pt valva auto"

Cu burghiul?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, cu burghiul, si eu le-am dat la absolut toate rotile mele gaura cu burghiul pentru schrader de cand ma stiu, mai putin la cursiera, pentru ca efectiv am o boala si nu suport valvele presta - mi s-a intamplat de multe ori in conditii vitrege - pe noroi si ploaie - sa umflu roata cu bicicleta sprijinita de ceva iar bicicleta sa cada si sa mi se rupa capul valvei in pompa si sa se duca naibii camere de 40-50 RON bucata.

De fapt e vorba de o largire si se ia foarte putin material, poate nici 1 mm.

Pe de alta parte, mai sunt 2 topice pe subiectul asta cu foarte multe informatii utile, la centrul tehnic/cauciucuri si camere. Si da, exista kit-uri tubeless cu valva schrader, chiar si cu dunlop pentru hipsteri - Joe's are sigur si se pot face si ghetto. Dupa mai multe incercari in mai multe variante, eu sunt de parere ca sistemul ghetto e net superior din toate punctele de vedere, mai putin poate cateva grame in plus.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Şi eu zic să faci ghetto, cu camere de BMX de 20.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pinbike, era tarziu cand am scris mesajul si vroiam sa spun valva auto, nu camera, cut me some slack

@h3x0r, ce e asa tare? da, exact din acelasi moiv pe care l-a spus si @hcampian le-am gaurit.

multumesc celorlalti pentru raspunsuri, am sa incerc ghetto prima data.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nici mie nu-mi place sistemul Presta,pentru ca se poate stramba foarte usor tija ventilului si pentru ca nu e compatibila cu compresoarele de la benzinarii. Dar nu m-am apucat sa largesc gaurile din janta,ci mi-am luat un adaptor (5 lei) Presta- Schrader : http://www.infinitecycles.com/2009/10/presta-vs-schrader-valves/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi se pare un risc largirea gaurilor la jenti de 200 lei, ce sa mai zic de cele de 350 lei, din cauza posibilelor probleme ulterioare. Nu le risc, pentru ca nu am avut probleme cu valva Presta deloc. Deci, la mine e toate bune ca sa zic asa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exact, depinde de janta. Nu ma vad sa dau o gaura pe un Fulcrum Zero sau un Mavic Crosmax. Dar poate pe niste roti de maxim 300 de lei setul as da :) Adaptorul mi se pare foarte elegant, iar pentru cei care cred ca o sa il piarda, poti sa il legi la chei :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adaptorul rezolva (eventuala) problema de incompatibilitate intre pompa si valva, insa la fel de usor e sa iti iei o pompa care stie ambele valve (sau una super-inteligenta, care stie si Dunlop :P).

Problema mai mare cu gaura de janta pentru Presta, din cate vad eu, este incompatibilitatea cu camere cu valva Schraeder. Adica, in janta pentru Schraeder poti sa pui camera cu Presta (exista niste "adaptoare" dar din cate am inteles unele camere le au incorporate in valva) dar nu si invers. Ceea ce e nasol daca te duci la tura cu un prieten care are jante si, deci, camere Schraeder, tu ai Presta si faci mai multe pene decat ai camere de schimb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu n-am incredere-n ghetto tubless asta. In primul rand camera care captuseste janta mareste diametrul si cauciucul nu cred ca se va mai aseza bine. La mers cu presiune scazuta cred ca se va dejanta repejor. Interiorul cauciucului sta mai interior si aluneca pe camera si camera pe janta. Daca se taie camera de etansare pe langa janta, daca vrei sa dai cauciucul jos, sigur n-o mai potrivesti la loc, trebuie sa sacrifici alta camera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adica, in janta pentru Schraeder poti sa pui camera cu Presta (exista niste "adaptoare" dar din cate am inteles unele camere le au incorporate in valva) dar nu si invers.

Eu am mers mii de km de off-road serios cu valva presta bagata in gaura de schrader fara nici un adaptor si... nu s-a intamplat absolut nimic. Adaptorul ala e poveste de adormit copii. De asemenea, subliniez ca am dat gauri cu burghiul in roti de 2000 RON fara nici o jena. Nu vad ce se poate intampla, cade niste span de pe marginea gaurii, atat. Eu zic ca lumea e prea stresata. Daca imi arata cineva in lumea asta mare o janta de calitate care sa se fi busit fiindca i-a largit cineva gaura, atunci cred.

Apropo de ghetto, nu inteleg ce diametru mareste camera aia, ca oricum si la tubeless cu kit ai cauciuc acolo, doar la tubeless cinstit, cu janta si cauciuc tubeless, nu ai nimic intre ele doua. Iar la presiune redusa, adica la 1,8-2 bar, pentru ca sub aia efectiv nu merge sa te dai, si au constata mai multi de pe forumul asta (ma refer la XC si cauciucuri usoare de max 2.2), nu apare nici o problema. Personal am constatat ca la presiune mai mica de 2 bari cauciucurile de XC se indoaie efectiv in lateral si bicicleta isi pierde directia, nu-si mai tin forma - constatare facuta si cu camera si fara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iar la presiune redusa, adica la 1,8-2 bar, pentru ca sub aia efectiv nu merge sa te dai, si au constata mai multi de pe forumul asta (ma refer la XC si cauciucuri usoare de max 2.2), nu apare nici o problema. Personal am constatat ca la presiune mai mica de 2 bari cauciucurile de XC se indoaie efectiv in lateral si bicicleta isi pierde directia, nu-si mai tin forma - constatare facuta si cu camera si fara.

Limita nu e universala, depinde foarte mult de greutatea ta si de latimea jantei, cu cat mai lata cu atat ofera mai mult suport pentru sidewall. De exemplu Catharine Pendrel merge cu 18 psi pe fata si 20 pe spate. Eu merg pe 26-28.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interesanta discutia ... Ptr ca va cunosc ma abtin...

Florin ,cum ziceam,daca ai comis-o ai comis-o ,facem schema cu camera de bmx si te-ai scos din saracie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

La mine la 85 kg aproximativ, sub 2 bar in viraje bicicleta pierde stabilitatea laterala, exact ca si cum as avea pana. Pe vremea cand aveam 120 kg mergeam cu 4 bar si nu prea puteam sa las mai jos de atat - snakebite iminent. Cu siguranta ca la 50 kg presiunea merge scazuta, dar scade si riscul de a zbura cauciucul de pe janta, ca de la aia a pornit discutia - ca ghetto tubeless ar mari riscul de a zbura cauciucul la presiune redusa in comparatie cu un tubeless facut cu kit. Eu in ultima vreme mi-am bagat 25 pe spate si 22 pe fata dar nu as merge mai jos de atat.

In schimb am incercat diverse combinatii de presiune pe ciclocros. In mod evident, exista o limita de presiune sub care efectiv dispare grip-ul cauciucului, adica pe aceiasi panta mai abrupta pe care o urcam - una fiind aia din Tineretului de la lac de la concurs, roata incepe sa derapeze cand las presiunea prea mult, desi inca nu loveste janta de bolovani. Trebuie zic eu gasit un sweetspot ce tine si de rider si de modelul cauciucului - treaba care mi se pare destul de grea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu merg pe ghetto de două sezoane şi n-am avut absolut niciun incident gen dejantare, burp, etc... Presiunile la mine sunt 2.0-2.4 bar, în funcţie de teren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropo de ghetto, nu inteleg ce diametru mareste camera aia, ca oricum si la tubeless cu kit ai cauciuc acolo, doar la tubeless cinstit, cu janta si cauciuc tubeless, nu ai nimic intre ele doua.

La ghetto,camera urca pe pereti laterali,pe carligul jantei si iese afara. La kit,se opreste la peretele lateral.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iar la presiune redusa, adica la 1,8-2 bar, pentru ca sub aia efectiv nu merge sa te dai,

Limita nu e universala, depinde foarte mult de greutatea ta si de latimea jantei

E.g. eu pe offroad merg cu 2.0 BAR sau chiar mai putin (spre 1.8) si tot mi se pare ca pe denivelari mici si multe imi sare roata spate prea mult. Si asta cu camera :| Spre exemplu, anul asta la Prima Evadare am suferit cumplit pe ultima portiune a traseului, din cauza ca era terenul foarte uscat si foarte rupt.

Bine, am 60 de kg cu tot cu Camelbak :P Dar nu am facut niciodata snakebite.

Legat de adaptorul de care ziceam mai sus, intr-adevar ar trebui sa mearga si fara, pentru ca, pana la urma, diferenta de diametru intre valve nu e asa mare; insa din ce am citit pe net, unii sunt ingrijorati ca, in zona gaurii pentru valva, sa nu apara o "hernie" a camerei, cu frecare de marginile gaurii si, deci, o eventuala pana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

La jentile ust cauciucul se clipseaza zdravan pe janta ,si ptr asta e nevoie de 3-4 atm la prima umflare si se aude exact ca la masina cand sare cauciucul pe talon.La chestiile aste facute in ghetou lipseste suportul suplimentar al jentii de aceea e pericol mai mare de dejantare.Depinde si marimea cauciucului ,unul mic sare mai repede ca unul cu balon mare la aceeasi presiune.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, clar e mai bine tubeless cinstit, problema e la buget la noi, nu prea ne permitem foarte multi sa zicem hai sa-mi iau roti si cauciucuri UST, cam trebuie sa ne descurcam cu ce avem. Eu doream mult sa trec pe UST, dar mi s-a ivit o oportunitate sa iau un set de roti faine care nu sunt UST.... Asta e, cat timp mergi pe principiul iei ce gasesti ieftin, nu ce iti doresti. Personal inca am ramas cu dorinta ca data viitoare sa iau tubeless, evident daca nu intervine din nou altceva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am jante si cauciucuri UST. Ca sa ma simt confortabil mai ales pe coborari bag 1.5 bari pe fata si 1.8 pe spate. Jantele au buza aia peste care sare cauciucul si-l tine acolo. La jantele normale mi s-a intamplat sa apuce putin taloneta si nu s-a mai asezat bine cauciucul, nu urca bine pe janta. Daca bagi si camera aia pe janta cred ca se va aseza foarte greu. Cred ca d-aia si specifica tipul sa dai cu apa si sapun din abundenta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

La jentile ust cauciucul se clipseaza zdravan pe janta ,si ptr asta e nevoie de 3-4 atm la prima umflare si se aude exact ca la masina cand sare cauciucul pe talon.La chestiile aste facute in ghetou lipseste suportul suplimentar al jentii de aceea e pericol mai mare de dejantare.Depinde si marimea cauciucului ,unul mic sare mai repede ca unul cu balon mare la aceeasi presiune.

Exact asa 'pocnesc'si pe jentile tubeless-ready, de pe la 2 bar. Dupa ce-am bagat zama in pneuri (prima umplere la pneu nou sau re-umplere dupa o perioada de x luni), uneori am reusit doar cu pompa de mana sa 'repun'pneurile pe janta (da'trebuie sa te agiti tare sa reusesti cu pompa mea normala), alteori nu-mi ramane decat sa iau pneurile cu tot cu zama inauntru si sa conduc f. cu grija pana la primul compresor ca sa poa'sa faca poc-poc-poc :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Azi mi-am facut si eu rotile tubeless, am rotile mavic crossride si am folosit kit stan's no tubes + anvelope Rocket Ron EVO. Pot sa mentionez ca m-am chinuit ceva cu pompa de podea sa le fac si tot nu am reusit, asa ca m-am dus la o vulcanizare si dupa cateva minute le-am umflat fara sealant. Cauciucurile erau TL ready dar aveau 3 pori in unul din ele, dupa am demontat anvelopele, am pus sealant si done, fara pori si alte nebunii!

 

Am reusit sa dau jos de pe roti:

 

300g de  pe roata fata si 150g spate ( cred ca am pus 100ml de sealant, am zis ca daca tot pun - sa fie  ~:> )

 

Total costuri 122E ( kit + anvelope +transport ) .

 

Dupa Sarata-Monteoru, am zis ca e cazul sa trec pe tubeless..dupa 2 pene si un cauciuc RaceSport praf din cauza la a doua pana... Dar noroiul costa  3:-O

Share this post


Link to post
Share on other sites

O idee poate foloseste si altora - dupa ce un cauciuc tubeless nu se lasa sigilat am turnat ceva in el - de mai multe ori. Asa arata la sfarsit dupa un an de folosire

 

tubeless

 

Toata chestia aia a iesit foarte usor daca il tii "la muiat" in apa. Dupa o zi de stat in apa a iesit foarte usor...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.