thesseus

Hardtail sau Full Suspension?

Recommended Posts

Desi cand m-am hotarat sa-mi achizitionez o bicicleta eram hotarat sa merg spre un hardtail acum parca nu mai sunt chiar asa de sigur.

Vreau sa folosesc bicicleta pentru ture la munte, ture pe drumuri neasfaltate, ture pe sosea si minim vreo 4 maratoane pe an.

Inteleg ca un FS aduce avantaje mari la capitolul confort, dar vine cu dezavantajul unui pret mai mare si al unei greutati deasemenea mai mari.

In bugetul meu mi-as putea cumpara un HT de 10,6 kg (fara pedale) sau un FS de 11.55 (tot fara pedale). Bineinteles ca intre cele doua este o diferenta considerabila de bani.

Ce considerati ca merita mai mult? Conteaza asa mult kilogramul in plus dintre cele doua, sau factorul confort este mult mai important?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu zic asa: decat un FS mai modest ca echipare, mai bine un HT cu echipare de top.

Ne poti spune la ce modele mai exact te-ai gandit ?

LE: Factorul confort este mai important la ture, dar la maratoane parca ti-ai dori sa ai cu un kg mai putin si sa tragi cat mai tare sa scoti un timp cat mai bun.

Parerea mea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am trecut de la HT la FS, de la ~10.2 kg la 11.2 kg. În principiu pot să spun că sunt mulţumit de schimbare, e mai comod şi mai haios FS-ul,

DAR

dacă aş avea acum din nou aceeaşi opţiune, n-aş mai alege niciuna din cele două şi mi-aş lua un HT 29er.

De menţionat că eu am schimbat strict cadrul, restul echipării a rămas identică - roţi uşoare, furcă f. bună, în general componente de top.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Depinde ce vrei sa faci cu ea, daca te dai la munte pe offroad serios unde se avanta vulturii - ia FS, daca te dai prin oras/sosea/parc si putin offroad prin padure - ia HT

Share this post


Link to post
Share on other sites

dupa cum am precizat, merg cu ea peste tot. Saptamanal ies de 2-3 ori prin jurul orasului, pe asfalt sau drumuri neasfaltate. De asemenea iau bicicleta si pentru maratoane, unde, mai peste tot sunt si zone cu bolovani.

radu_vadan m-ai ajutat destul de mult, acum am de ales intre 3 tipuri de bicicleta :) S-ar putea sa ai dreptate iar un 29'er sa fie un compromis acceptabil intre cele doua, atat ca confort cat si ca greutate. Pentru o inaltime de 175 nu sunt cam mari 29'erele?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si eu zic ca Radu, cu paranteza ca eu, fortat de imprejurari (mi s-a furat bitza veche - HT de 26''), chiar mi-am luat, desi eram in cautari avansate de cadru FS :)
Cred ca un HT 29 e un compromis bun intre un HT de 26 si un FS de 26, in conditiile enuntate de tine.

LE: Vad ca intre timp ai ajuns si tu la aceiasi concluzie :P
Vis-a-vis de inaltime, eu am 1,80 si mi-am luat un "M" de la Canyon, pe care-l simt un pic mic, tre sa-i schimb pipa cu ceva mai lung (de la 80 -> 100 mm), in rest m-am obisnuit repede cu noile dimensiuni. Deci cred ca tu te-ai incadra destul de ok, diferenta dintre noi e destul de mica.

Share this post


Link to post
Share on other sites

29er-ul hardtail exceleaza pe forestiere, drumuri cu denivelari usoare si rapide, poteci nu foarte serpuitoare. Nu-i full suspension. Pe bolovani te zguduie aproape la fel ca orice hardtail..

Eu am HT 29er si singurul regret la el e ca n-are suspensie spate :D. Daca l-as face din nou nici nu m-as mai gandi la un cadru fara suspensie spate, kilogramul in pus de la cadru nu ar fi o problema pentru mine.

Daca cauti confort, atungi mergi pe FS, de care iti poti permite...

P.S. asazisa problema a inaltimii pe 29-ere e legata in principal de toe-overlap, mai depinde si ce numar porti la picior... :(|)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bine, ar mai fi un detaliu de discutat la FS si din pacate nu am gasit nici pe forumul asta si nici pe internet in general informatii foarte detaliate (si eu ma gandesc sa imi iau un FS undeva in viitorul apropiat): modul de constructie al sistemului de suspensie spate si la ce trebuie sa fii atent cand iti alegi un FS.

Am gasit pe wikipedia o lista cu tipurile de suspensie spate :

https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_suspension#Rear_suspension

Insa e greu sa iti faci o idee in legatura cu avantajele si dezavantajele fiecaruia, particularitati, cum afecteaza mersul pe bicicleta respectiva, mentenanta, etc.

Sau oare totul se reduce la calitatea shock-ului?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sau oare totul se reduce la calitatea shock-ului?

Nu, dar contează foarte mult

@TheSSeuS1, (cum a punctat bine nubciclist) despre care cadru FS vorbim aici?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In legatura cu inaltimea , eu am 174 si ma simt oki pe un 29, inainte am avut cursiera iar cand m-am urcat recent pe un 26 asa ciudat mi se parea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dă-mi voie să propun un criteriu alternativ pentru alegere FS: nu văd confortul ca fiind considerentul principal, ci necesitatea. Adică să-ţi iei FS când faci cu bicicleta lucruri care te-ar rupe pe tine şi/sau un cadru HT în două.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De cate ori e discutia asta (si nu e de putine ori) tre' sa zic si eu ca, pentru cei care nu vorbesc de FS doar din auzite, e un lucru binecunoscut locul unde FS-ul este taticul lor. Si nu e pe coborarile cu bolovani si radacini, ca acolo mergi cu orice. Parerea mea si dupa vreo 2 ani pe FS este ca marele lui plus e pe forestier sau drum de viteza cu multe denivelari mici si medii - pietre, gropi, pamant cu urme uscate. Pe un forestier din asta, la un 25-30 km/h, cu HT iti pica plombele, dar cu FS simiti doar o usoara senzatie de urcare/coborare. Ma refer la zone cum ar fi ultima bucata din PE anul asta. Eu acolo regret cel mai mult FS-ul. O sa imi iau din nou full cum o sa imi permit, ca un full bun costa si sa-l iei dar si sa-l intretii - un schimb complet de rulmenti, daca iei SKF, te costa o mica avere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe bucata aia am depasit vreo 30 de insi si nu-s vreun mare ciclist (a fost primul concurs si ultimul pt mine) :D
Si la vale conteaza mult sa nu topaie spatele. Eu voi merge intotdeauna la extreme, ori full rigid ori full suspension. nu voi intelege in veci de ce sa ai cursa mai mare de 50 de cm la furca daca pe spate ai cursa zero...

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu voi intelege in veci de ce sa ai cursa mai mare de 50 de cm la furca daca pe spate ai cursa zero...

Pe spate ai cursa de 40cm in craci ;))
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu mi-as mai permite o categorisire, dupa un criteriu mai aiurea... varsta!

- 0-12 ani - frigida;

- pana-n 30 de ani - HT;

- peste 30 de ani - FS.

:-

  • Upvote 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muttley a atins o chestie super, cu mentiunea ca la mine a venit spre 40 de ani.
Dupa ce ani de zile m-am hurducait pe HT, las ca merge, da-i tare la deal si la vale, iata ca am doi ani de FS de calitate si nu cred ca voi mai renunta pe viitor la el. Eventual sa le am separat ambele, dar momentan nu e cazul.
Am ajuns cu FS la 11 kile, unde ajung de altfel lejer si multe HT. La ce sa ma vait de kile in plus cand avantajele sunt evidente.
Am shock cu lockout, imi transform in doua secunde cadrul intrunul HT si uit ca sunt pe FS.
In rest, ca de multe alte ori, Horatiu a punctat ceea ce trebuia.
In concluzie eu sunt fan FS 100 %

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posesor de Ht carbon si Full carbon spun ca prefer HT, acum cand inca ma mai tin amortizoarele pe spate, cum au punctat baietii FS exceleaza pe forestiere la vale in viteza cu pietre unde cred ca ai avantaj cel putin 10 km/h, de asemenea exceleaza pe plat valurit. dar important sa ai in link bun, ceva modern si un soc pe masura blocabil complet sau macar cu propedal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

important sa ai in link bun, ceva modern si un soc pe masura blocabil complet sau macar cu propedal.

Poti sa dai niste detalii despre ce inseamna "link bun" si "soc pe masura", te rog? Eventual ceva exemple de modele?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asa cum o furca buna e 20 mil, un shock bun spate e 10 mil. Ca sa nu intram in FOX-isme, unde un RP23 e 360e.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=35864

Fara RS Monarch si alte prostii, nu se blocheaza complet. Propedal nu-l consider eficient. Daca tu stai langa mine pe un FS, si eu pe un HT carbon, ti-am dat 2 metri intr-o pedala, in timp ce tu te-ai afundat deja in propedal si ai pierdut din putere. In functie de traseu ma ajungi sau nu pe vreo coborare, dar pe urcare sigur nu decat daca esti in forma sportiva semnificativ mai buna.

Dupa mine trebuie sa ai necesitate pentru FS, sau bani de bagat serios. Un schimb de rulmenti la link-uri pe un AMS 125 costa 3-4 mil. O fi ok? Nush, fiecare judeca, in conditiile in care mai facem si maratoane pe noroi.

Eu consider ca FS il tii de tura, te duci te plimbi linistit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intreb aici pentru ca nu am gasit alt topic. Poate nu am stiut eu sa caut.. atunci scuze: vreau sa schimb amortizorul pe spate cu unul mai bun. Ma tot uit si nu gasesc in specificatii nici macar la producator cat este cursa. Se specifica doar dimensiunile. Eu am nevoie sa stiu si cat este cursa ca sa stiu daca imi fac ceva modificari la furca spate sau nu, etc... in cateva cuvinte spus sa iau o decizie in cunostinta de cauza. Aveti idee cam cat la suta din lungimea amortizorului este cursa ? De exemplu, amortizoarele de 165 mm, cam cat au cursa ? Teoretic ar trebui sa fie un pic mai putin decat jumatea lungimii dar.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cursa e specifica bicicletei pe care o ai, nu amortizorului... Se pot pune amortizoare de aceeasi dimensiune la mai multe tipuri de biciclete cu diferite curse ale suspensiei spate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, dar este pacat sa imi iau un amortizor cu o cursa de 100 mm cand mie bicla imi da voie maxim 50 mm sa zicem, nu ? Si atunci imi iau unul cu o cursa mai mica decat primul si probabil este si mai ieftin. 

 De ex, mi-au cam ramas ochii pe asta: http://www.sram.com/rockshox/products/kage-rc#specs

 Mi-ar fi placut sa stiu ce cursa maxima are, ca sa il folosesc la full specs dar sa nu dau banii pe ceva ce nu mi se potriveste. Mie furca spate imi permite in configuratia actuala o cursa de maxim 48 mm cu o rezerva de 2 mm ca sa nu atinga. Insa daca fac ceva modificari pot mari cursa la 60-62 mm, fara sa atinga. Daca amortizorul are cursa maxima de 100 mm cred ca arunc cu banii, pot lua unul cu o cursa mai mica si probabil mai ieftin......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai grija ca ala din exemplu tau, cu air-can, e posibil sa nu-ti intre in cadru... (sa loveasca tuburile cadrului cand functioneaza). Pe o buna parte de cadre FS socurile au mici modificari in intestinele lor fata de socul din magazin (cu alte cuvinte sunt tunate pentru suspensia respectiva) si punand un altul e psibil sa nu obtii nici o imbunatire, dimpotriva.

 

Cateva sugesti ar fi sa spui si ce cadru ai si de ce vrei sa-i schimbi shock-ul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da-ne te rog link la cadrul tau,acolo ar trebui sa ai si specs pt amortizor.Nu te abati de la ele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.