h3x0r

Roti custom 1350 - 1400g

Recommended Posts

Hai sa iti dau un exemplu concret: de ce pe jante ZTR (Crest, Alpine, Arch, Flow) nu-si pune nimeni nipluri de alama? Doar pentru alea 20 de grame in plus? Nu cred. 

 

Am spus nimeni pentru ca eu de cand ma stiu, nu am vazut astfel de roti, care nu au eyelets, nu aveau nipluri de alama.

 

 

 

Nimeni 2 si la mine. Am niste Flow-uri 29er cu nipluri de alama. La vremea respectiva si eu si tipul de le-a spitat am considerat ca la 130 kile ale mele e alegere mai sanatoasa. Nu sau rupt si nici descentrat (la 2 ani am dat la recentrat roata, dar mecanicul mi-a zis ca mi se pare, batea sub 1mm) in 3 ani.

 

Acu' intreb si io, da' intre Al si Alama nu apare coroziune chimica? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

N-apare.

 

Si vezi ca-i intotdeauna chimica coroziunea :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Electrochimica, galvanica, bimetalica, cum vrei sa-i zici. De ce n-apare, ca nu-i electrolit pe acolo? Si daca e?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale mele banuiesc ca nu-s nichelate, sunt vocsite cu negru. Intrebarea mea nu e una cu schepsis, chiar sunt curios daca conteaza.

 

Si la subiect, jante usoare, frigide si chinezesti gasiti aici. Nu-s ieftine, au trecut deja printr-o revizie majora la procedura de fabricatie si americanii-s fericiti cu ele (comparativ cu ENVE si altii pretul e mic) Cand m-oi face mare poate imi iau si eu, ca sunt unii de zic ca-s game-changere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BOR-urile sunt recomandate pentru max 90kg, iar alea de cabron sunt pentru 115kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Şi DT-urile 400 pe care mă dau acuma sunt tot la 90kg recomandate, şi până acum ţin beton.

Pe de altă parte pentru cei mai solizi dintre noi poate că ar fi un beneficiu.

 

Totuşi oarecum încă sunt sceptic faţă de jante de carbon la MTB.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu uitati o chestie. alea de carton is mai frigide ca alea de Al, si cica flexarea e aproape inexistenta. Si eu ma uit pe forumul de 29ere de la pieile rosii, si daca aia zic asta, atunci la 26 ar trebui sa fie si mai bine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

PS - ca nu pot sa editez (si asa mai pun de-un post), cam singura teama pentru alea de carton ar fi sa merg pe tubeless, pentru linistea mea sufleteasca as sta pe camera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aş fi curios să pun până pe nişte jante dealea să spiţez un set de roţi, să văd cum se pot tensiona spiţele în ele şi cam cât de rigide sunt în practică... Că în teorie, da, par mai rigide....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saptamana viitoare ajung jantele si butucii, asa ca as dori sa discutam putin si despre partea de spite si impletitura lor.

 

Ce am facut eu (prima oara cand fac asa ceva):

- am luat calculatorul asta;

- pentru butuci novatec exista acest tabel din care am izolat butucii mei;

- am recuperat de aici informatii ca: ERD-ul, asimetria (!!! voi verifica daca-ntr-adevar e cazul la jantele astea cand ajung, pare-se ca trebuie sa aiba indicatii pe laterale) si tipurile de impletituri suportate (2x si 3x. De radial nu zice nimic, asa ca stau cuminte);

- am calculat ce trebuia (valorile C si D) si le-am introdus in calculator.

 

Rezultatele pe fata si pe spate, la care am scazut unde s-a putut 1mm. Nu mai stiu unde am citit, da' Sapim Laser se alungesc cu 1mm la spitare.

Daca nu s-a putut scadea respectivul mm, in special pe spate, am ramas la cea mai apropiata valoare para.

 

Valorile finale ale lungimilor spitelor le-am incadrat in rosu. Sunt 4 valori pe fiecare roata pentru ca:

- butucii au flanse inegale stanga/dreapta;

- sunt trecute lungimile atat pentru impletitura 2x cat si 3x.

Va trebui in urma sfaturilor ce le voi primi aici sa raman cu o singura varianta de lungimi, o pereche stanga-dreapta pentru fiecare roata.

 

Imi ramane sa:

- verific anumite cote cand ajung piesele fizice (ERD, poate si cote butuci);

- cum am zis, sa ma asigur ca jantele-s asimetrice (poate mentiunea de pe sait se refera la altceva???).

 

Si acum cu ce am nevoie de ajutor:

1) sa am incredere in calculatorul asta sau nu?

2) daca aveti timp si bunavointa, verificati va rog ce am facut, daca nu-s greseli. Repet, e prima oara si nu vreau s-o dau in bara. Dau o ciocolata calda dupa PE;

3) niplurile de Al Sapim ce doresc eu sa le cumpar au 12mm. Vad insa la indrumaru' calculatorului:

"Nipple length

DT-Swiss nipples : 14mm nipples subtract 1mm from the calculated sizes, 16mm nipples subtract 2mm.

Sapim nipples : 14 and 16mm nipples do not modify the calculated lengths."

Asta inseamna ca eu, folosind de 12, trebuie sa adaug (se pare) 2mm la lungimile spitelor??? Sau 1? Sau deloc?

 

...si cel mai important:

3) ce impletitura sau impletituri sa adopt?

3') Merg combinate p-aceeasi roata 2x si 3x (intrebare cred eu cam tampa, da' nu-mi dau seama singur de raspuns).

 

Reamintesc, 50-55kg echipata, mers neagresiv, HT. Eu as alege 2x macar pe fata, poate si pe spate. Dar daca beneficiile la 3x sunt suficient de insemnate, mai adaug 20g (am estimat eu) si merg cu 3x peste tot.

 

Va rog, sfaturi, sar'na!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu uitati o chestie. alea de carton is mai frigide ca alea de Al, si cica flexarea e aproape inexistenta. Si eu ma uit pe forumul de 29ere de la pieile rosii, si daca aia zic asta, atunci la 26 ar trebui sa fie si mai bine.

 

De curand mecanicul meu care se ocupa de roti a avut ocazia de a incerca centrarea pe verticala a unei jante de carbon. Din pacate fara prea mare succes. De ce? Pentru ca asa nasol erau turnate in matrita incat nu se puteau centra. De asemenea peretii aveau o difenta in inaltime pe circumferinta jantei de pana la 3mm, ceea ce consider foarte mult.

 

Astfel ca personal, eu unul nu ma voi increde in jantele de carbon luate de pe ebay sau site-uri fantoma. Cand zic asta ma refer la faptul ca nu m-as increde sa umflu anvelopele pe ele. 

 

@ Muttley: niplurile recomandate de catre Sapim sunt cele de 12mm. Cele de 14 se folosesc pentru unele jante de carbon. De ce? Filetul inauntrul niplului este la fel ca la alea de 14 sau de 16 sunt doar mai inalte dupa cum am zis pentru unele jante de carbon sau spre exemplu jantele tubeless de mavic (ex. xm819) pentru ca sa poti sa le centrezi, altfel nu ai o suprafata suficienta pentru cheia de centrat. Referitor la jante, din ce am aflat eu asimetria nu are nimic de-a face cu lungimea spitelor :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca filetele din niplu-s la fel, inseamna ca nu trebuie corectate lungimile spitelor. E bine. Mersi.

 

Asimetria a fost totusi un parametru de calcul. Am sa fac o proba fara ea, sa vad cum schimba valorile.

Facut proba, lungimile variaza cu o zecime pe stanga si 2 zecimi pe dreapta. Absolut neglijabil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muttley, par OK calculele tale, aşa la prima privire.

Eu am făcut cu butucii ăştia Novatec două seturi de roţi: un set cu DT XR 400 şi un set cu Mavic 717, ambele cu spiţe DT Revo şi nipluri de 12. Lungimile pe care le-am calculat atunci (şi s-au potrivit perfect) au fost de 262 şi 264, cu 3X.

DT şi Mavic au ERD 544, BOR au ERD 542, deci cred că 260 şi 262 ar fi perfect pentru un X3.

 

Apropos de cum să le împleteşti, cel mai cinstit este X3, într-adevăr. Eu aşa le-am făcut ambele seturi.

Pe de altă parte, dacă mi-aş face acuma alte roţi pe MTB, le-aş face X3 stânga, radial dreapta. Ştiu că Vlad nu e de acord cu mine, dar îmi asum chestia asta :)

 

NB: lungimea pentru Radial e acolo pe prima coloană, la R.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu merge radial pe jantele astea. Sau ma rog, n-o trece constructorul la recomandari, asa ca nu ma risc. Si-asa-s fragile rau (cred) la 300g bucata.

 

Am vazut ca rotile XT de mi le-am cumparat de curand pentru bicla mea au impletitura 2x, cu spite trase. Fara limita de greutate, fara nimic. Daca astea rezista, nu vad de ce sa nu merg pe varianta 2x si pentru rotile prietenei...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu-s de acord pentru ca multi producatori de butuci spun ca nu e indicat sa faci spitare radiala pentru ca tensiunea in roti pe partea aia e prea mare si te poti trezi ca va ceda butucul. Ca tu ai tendinta sa strangi mai tare spitele sa compensezi tensiunea de pe partea unde e impletit in 3. Spitare radiala merge pe la 16-20 maxim 24 de spite cand distanta intre gauri e suficient de mare pentru a reziste. Nu gasesc acum poza cu un butuc la care a cedat flansa dar cred ca stii la ce ma refer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu merge radial pe jantele astea. Sau ma rog, n-o trece constructorul la recomandari, asa ca nu ma risc. Si-asa-s fragile rau (cred) la 300g bucata.

 

Am vazut ca rotile XT de mi le-am cumparat de curand pentru bicla mea au impletitura 2x, cu spite trase. Fara limita de greutate, fara nimic. Daca astea rezista, nu vad de ce sa nu merg pe varianta 2x si pentru rotile prietenei...

 

Dacă-i vorba de roţile prietenei, bagă mare. 2X e suficient. Oricum n-o să-i dea ea aşa tare în goarnă să simtă că flexează roţile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, da' acum o dau la-ntors. Probabil eram eu obosit azi-noapte cand calculam diferenta aia de 20g intre impletituri.

 

Sapim Laser astea, au ~280g pe 64 bucati, vine cam 4,3g pe spita, spita cu tot cu tronsoanele groase si capatul de pe butuc. O astfel de spita teoretica, cu aceeasi lungime de ~260mm, dar de sectiune mica de 1,5mm, o estimez la 3g.

 

Ei... pe 64 de spite, diferenta totala de lungime intre 2x si 3x e de cam 580mm. Adica pe 3x am 580mm de spita in plus la 2 roti. Acest surplus, presupun si nu cred ca ma insel e de sectiune mica. 580/260 ~= 2. Adica 2x3g, adica vreo 6 grame diferenta la amandoua rotile intre 2x si 3x. Adica nimic, ca batut in cap de tot nu sunt.

Ca urmare-s in ceata complet... 2x... sau 3x???

 

Cu alte cuvinte... roti cam moi si mai usoare cu 6g, sau roti mai rigide si mai grele cu 6g?

Cam retoric, nu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu alte cuvinte... roti cam moi si mai usoare cu 6g, sau roti mai rigide si mai grele cu 6g?

Cam retoric, nu?

 

Îţi dai seama că 6 grame are vaselina din monobloc şi cuvetărie, nu? :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Experienta mi-a demonstrat in nenumarate randuri ca la bicle, cum eu am cam multe, nimic nu ramane batut in cuie. Adica rotile astea as putea la un moment dat sa le folosesc chiar eu. Cred ca bag impletitura tripla si gata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rezultatele pe fata si pe spate, la care am scazut unde s-a putut 1mm. Nu mai stiu unde am citit, da' Sapim Laser se alungesc cu 1mm la spitare.

 

 

DT şi Mavic au ERD 544, BOR au ERD 542, deci cred că 260 şi 262 ar fi perfect pentru un X3.

 

Radu, rapeste-ti cateva minute rogu-te si fa o distributie a celor 2 lungimi propuse de tine, raportandu-le la rezultatele mele din cele 2 poze.

Ceva de genul...

 

Fata Stanga - ? mm

Fata Dreapta - ? mm

 

Spate Stanga - ? mm

Spate Dreapta - ? mm

 

Sunt putin confuzat, ca eu am la una dintre cele 4 valori un 264. Si cum tu ai facut deja de 2 ori treaba asta, imi confera oarecare incredere sa iau spitele direct. Mersi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stânga 260, dreapta 262, faţă şi spate. Eu aşa le-aş lua. (parcă flanşa stângă e mai înaltă la SB711/712, aşa-i?)

Mă uitam la tine în socoteli la roata spate, şi zice acolo dreapta faţă 264 - mi se pare prea mult, având în vedere că janta e mai înaltă decât ale mele, şi eu am pus 264.

 

Te-ai decis în final pe X3?

Share this post


Link to post
Share on other sites

D711SB_D712SB-AA_sm.jpg

 

Da, langa disc sunt mai mari flansele.

 

Janta mea e mai inalta, insa cu doar 1mm pe raza. Teoretic ar trebui sa pun spite mai scurte cu 1mm, dar cum exista mai scurte cu 2mm doar, am lasat 264.

Si fiind dreapta fata, acele spite se tensioneaza mai putin, si ma gandesc c-ar merge o idee mai lungi.

O variabila ce mi-a scapat totusi... ce spite ai folosit? Sapim Laser, ce am sa pun eu, sunt foarte subtiri si se alungesc.

 

Da, 5-6 g in plus sunt neglijabile, insa o roata moale si pufoasa nu e. Merg pe 3x.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.