pisoiu

Arrow one

Recommended Posts

Misto creatia:)

zi-mi si mie te rog, folosesti si controler pt el... nu?

 

zi-mi si mie daca ai idee.. in functie de ce trebuie sa alegi controlerul (W,Ah,V) eventual daca ai si idee sa recomanzi unul.. ar fi super:D

 

eu am un motor de 2700watt la 12v  la ~2800rpm(daca tin bine minte) si as vrea sa ma distrez putin cu el:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte tare, abia acum am vazut topicul :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sigur ca folosesc controller, nu cred ca se poate fara :)

 

Ca sa alegi controllerul, cum bine ai intuit, cei 3 parametri sunt foarte importanti, cu comentariul ca Ah este un parametru caracteristic acumulatorilor, e vorba de energia stocata in ei la o anumita tensiune data. In cazul controllerului e vorba de intensitatea maxima a curentului care se exprima in Amperi. Ei trebuie sa fie cel putin egali cu parametrii motorului, insa preferabil usor mai mari. Asta daca doresti sa scoti din motor tot ce poate el.

O mica discutie este la capitolul putere si anume: daca un controller are specificata pe el o putere mai mare, sa zicem ca ai motor de 48V 1000W la 3000 ture/min (asta inseamna un curent maxim de aprox. 20 amperi - legea lui ohm, P=U*I ) iar controllerul e capabil sa genereze o putere de 2kw, atunci ai sansa ca in motor sa fie injectata o putere mult mai mare decat cea suportata de el, ceea ce poate duce la incalzirea sau distrugerea lui. Situatia asta e discutabila, deoarece nu apare decat in situatii limita. Daca bicicleta e pe banc si tu deschizi controllerul complet (turatie maxima), motorul va ajunge la 3000 de ture pe minut, la o tensiune de 48V, deoarece atata livreaza grupul tau de alimentare. Curentul insa si implicit si puterea consumata vor fi mici deoarece nu exista sarcina mecanica (sau ea este neglijabila). Insa pe sosea, sarcina mecanica va proveni in mare parte din frecarea cu aerul si din componenta gravitationala in cazul in care urci un deal. In aceasta situatie, presupunand ca mentii controllerul deschis complet, turatia si tensiunea la bornele lui vor ramane constante insa curentul absorbit de motor va creste deoarece puterea pe care trebuie sa o genereze a crescut. Aici intervine problema, in cazul in care folosesti un controller cu putere de iesire mai mare, in cazul in care sarcina mecanica creste peste maximul cat poate motorul, controllerul va furniza acea putere in motor. Poti ajunge ca daca sarcina ta depaseste 1kw, controllerul sa furnizeze un curent peste curentul maxim acceptat de motor. In aceasta situatie apar acumulari termice in motor care nu mai pot fi disipate corect, ambalare termica, deteriorare izolatii si perii, etc.

In general pe ebay gasesti cam tot ce iti trebuie. Uita-te ca tensiunea controllerului sa fie cat a motorului tau. Daca iei un controller cu putere mai mica, o sa poti scoate din motor doar acea putere. Daca iei controller cu putere mai mare, se aplica ce am zis mai sus.

 

Eu o sa construiesc un controller, nu vreau sa folosesc ce se gaseste in comert deoarece sunt cateva aspecte la care tin. Controlul la motoare DC brushed se face de obicei prin comanda PWM. Frecventa e importanta deoarece poate genera oscilatii in domeniul audio care pot fi suparatoare iar la controllerele din piata nu se poate modifica frecventa. Al doilea aspect e dat de calitatea tranzistorului final folosit, daca e folosita ceva ieftinatura atunci se poate intampla ca o mare cantitate de energie sa fie disipata pe tranzistorul de comanda in loc sa fie directionata acolo unde ii e locul, la roti.

Plus ca acel controller va fi integrat in tot sistemul electric care mai are si alte componente (semnalizare, frane, comanda faruri, comanda claxon si dispozitiv anti-caini, display de bord pentru informatii sistem viteza/putere dispobibila in acumulatori, etc.)

 

Scuze de vorba lunga....

Share this post


Link to post
Share on other sites

multumesc mult pentru raspuns:)

 

Din fericire pt tine, tu stii sa-ti construiesti singur controlerul... eu nu pot spune acelasi lucru despre mine.. si din acest motiv sunt obligat sa-mi cumpar unul deja existent.... sau sa apelez la cineva care stie despre ce e vorba sa mi-l construiasca..

 

Oricum mai e pana atunci.. momentan am in plan 2 biciclete actionate de putearea picioarelor:P dupa care o sa intru pe electrica... cel mai probabil in vara in vedcerea crearii unui cart electric sau o trotineta EL dar mai ramane de vazut ce si cum.. oricum.. o sa apelez si eu la cunostintele tale in domeniu (daca-mi permiti).... cateva  pareri si sugestii:).. dar atunci.. nu are rost sa palavragim aiurea... te las sa fii focusat 100%pe creatia ta acum:)

 

Bft cu ea..  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mersi. Oricand ai nevoie de un sfat, nu te jena. Daca pot, te ajut cu ce stiu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ceva noutati cu tractiunea electrica:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow, i-ai pus pana si centuri ?!!! :-W

Totusi mi se pare un proiect foarte complicat, nu mergea simplificata putin transmisia ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

I-am pus cateva elemente de siguranta, centurile si acele bare laterale in dreptul soldului si umerilor. As prefera ca in caz de impact cu solul la 50-60kmph primul contact sa fie cu altceva, nu cu oasele mele.

La transmisie a fost nevoie sa tin cont de elementele care le-am gasit prin magazine, au fost ceva restrictii atat pe partea de tipuri de lanturi folosite de motor cat si la asigurarea unui raport de demultiplicare corect si cat de cat sincron cu posibilitatile mele de pedalare. Nu as fi vrut de ex. sa trebuiasca sa pedalez cu 100 rpm (cam imposibil pentru mine) ca sa ajut un motor care functioneaza nominal la 3000 rpm.

Nu zic ca nu se poate face altfel, atata doar ca asa a fost optim pentru mine in conditiile date.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tevile le-ati curbat  in atelierul d-voastra sau in alta parte?

mie personal mi se pare un pic incomoda realatia asta intre sezut+ghidon si sezut+ax pedallier 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asta cu autonomia e mai complicata. Eu ma astept sa aiba intre 50 si 80km, poate si 100 maxim, dar depinde de teren, bineinteles. La mine prin Cluj/Apahida e cam cu dealuri :)

Dupa teorie, grupul de acumulatori poate furniza 816 Wh. Eu am facut ceva teste pe un drum mai izolat insa cam in panta si dupa vreo 450 Wh consumati nu mai poate urca panta cu pricina. Insa poate sa plece bine de tot pe drum drept. De aceea spun ca e greu sa determin exact cand acumulatorii nu mai sunt deloc utilizabili.

Insa testele de autonomie sunt cam pe la inceput, inca nu am scos bicicleta la drum lung pe de-o parte din cauza frigului si pe de alta din cauza pietrisului de la materialul antiderapant care e destul de mult pe marginea drumului si nu prea am chef sa alunec pe el. Sa mai vina putina caldura si poate ma incumet. Oricum, revin cu cifre cand le am.

 

gicusv, am indoit tevile in atelierul meu, am folosit o presa hidraulica de vreo 12 tone. Ceva de genul asta: http://www.sculesiechipamente.ro/Scule-instalatii/Dispozitiv-hidraulic-indoit-tevi-12-3-2038.html

Nu e cea mai fericita solutie pentru profilat tevi, le ovalizeaza putin daca nu esti atent, insa atata mi-am permis.

Cat despre pozitia in scaun, nu stiu ce sa zic, mie mi se pare comod. E destul de aproape pozitia de pozitia la volanul masinii. Dar aici e chestie de gust, fiecare cum ii place. Mi-e greu sa spun daca se poate mai bine sau nu deoarece nu am avut ocazia sa pun mana si sa ma asez pe vreun alt recumbent ca sa fac o comparatie "pe viu". Cred ca putem renunta la formalisme, cel putin din punctul meu de vedere :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si o privire din camera de pe casca:

 

 

 

Filmat acum ceva vreme pe centura Apahida-Valcele pe urcare si pe coborare (de la minutul 13).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai mare grija cu dunga aia ca vad ca te tot zbantzui pe ea, te poate fura la un moment dat de zici ca ti-a tras cu barosu peste roata !

Share this post


Link to post
Share on other sites

c-am cu ce viteza te deplasai? la urcare 

Share this post


Link to post
Share on other sites

E filmat ceva mai demult, se vad si manusile pe maini la un moment dat. Prin martie.

Am avut ceva probleme cu reglajul directiei, era prea dura pe vremea aia, acuma am facut ceva modificari si sper sa fie mai bine insa nu am apucat sa o scot la drum mai lung. Am un bebe mic si e mai complicat pentru moment.

La urcare aveam undeva pe la 10 kmph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si uite ca dupa ceva teste cu pauze cam lungi intre ele, am ajuns la o concluzie si cu autonomia. E praf. Din cei 800Wh cat ii are grupul de acumulatori pot folosi util doar cam 300. Asta deoarece toti cei 4 acumulatori sunt legati in serie iar conexiunea cu motorul e facuta printr-un tranzistor comandat PWM. In momentul in care se descarca undeva pe la 40% (cam cei 300Wh de care vorbeam), rezistenta interna a acumulatorilor creste in asa hal incat caderea de tensiune pe ei in sarcina e uriasa, iar pe motor nu mai ajunge cat trebuie. Abia daca mai urc o panta ametita. Asa ca se pare ca nu prea am alta solutie decat sa ii leg pe toti in paralel si sa fac o sursa de 1kw, ridicatoare reglabila de la 12 la 0-48V. Speram sa scap de la a proiecta asa ceva dar se pare ca nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu zic sa-i pui o remorcuta cu un generator si il pui direct pe motorul tau, nu vor mai fi probleme nici de putere, nici de autonomie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) la cate kile are, asta mai lipseste, fac un mic convoi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si uite ca niste colegi de-ai mei de servici, mai breji la minte decat mine, mi-au gasit problema de stabilitate.

Puntea spate e prinsa de cadrul principal printr-o metoda nu prea fericita, care are un joc destul de mare. De acolo e baiul meu cu schimbarea brusca si inexplicabila de directie.

E timpul sa pun niste rulmenti in zona aia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai avea joc lateral in bascula ?! :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asa se pare, si nu l-am sesizat. La mers pe drum drept aveam niste schimbari bruste de directie a caror cauza nu am gasit-o. Practic ma arunca in lateral cu vreo jumatate de metru inainte de a apuca sa reactionez si sa compensez din ghidon. Din cauza asta nu am prea scos-o in trafic, nu ma simteam sigur pe ea. Initial am dat vina pe sistemul ala de directie cu cabluri, insa nu era de acolo.

Acum trebuie sa refac partea aia, sa pun niste rulmenti acolo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu ai facut ca mine la primul proiect, am prins scanul de cadru pe niste bucsi de bascula auto care ma "ajutau" sa ma basculez cu scaunul in orice directie numai drept nu !!! :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

E voie cu greseli la primul proiect, nu ? :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

[...]Acum trebuie sa refac partea aia, sa pun niste rulmenti acolo.

Din cate stiu nu sunt indicati rulmenti cu bile acolo.

Pentru stabilitate e bine sa ai distanta cat mai mare intre prinderile furcii. Si axul sa fie cat mai gros, rigid.

[...]Initial am dat vina pe sistemul ala de directie cu cabluri, insa nu era de acolo.[...]

Ma bucur, pt.ca l-am recomandat si eu pe aici :) Se uzeaza repede cablurile? E suficient de rigid si sigur?

 

E voie cu greseli la primul proiect, nu ? :))

Sa inteleg ca mai urmeaza ceva? Logic ar fi sa urmeze ceva mai usor si cu "raza de actiune" mai mare.

Ar fi interesant si util, cred, sa ne spui dinainte ce planuri ai. Poate venim si noi cu ceva idei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now