gibonu

Calea ferată Oraviţa – Anina şi pasul Semmering

Recommended Posts

Dr2005, mulţam.

Mesajul de mai sus imi aminteste de expresia "o tempora! o mores!"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Păi dă-i măh un laic!
Că ăla verde de mai sus unde scrie 1 e de la mine...

:D

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Din latina mea de baltă, desupra tunelului scrie “MDCCCVXIII = 1863”

 

Scrie MDCCCLXIII, adica intr-adevar 1863. Al doilea laic e de la mine, ca prea frumos a isplicat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dr2005

OK, am inteles ca fiind institutii diferite (CFR Calatori si CFR Infrastructura) nu au voie sa se amestece una in treaba alteia.

Inteleg ca pot apare probleme grave de genul alunecare de teren, sina / traversa rupta, etc.

 

Insa, atunci cand cade doar un pom pe calea ferata, pare cam aiurea ca cei din tren sa nu poata interveni.

Nu poate sa obtina "ciocanarul" si o patalama de "drujbar"?

 

In plus, calea ferata Oravita - Anina este (cu unele mici exceptii) pe linie simpla, nu este electrificata, nu are foarte multe macazuri, etc.

Adica, dupa mintea mea de nespecialist, un simpul pom cazut pe calea ferata nu cred ca necesita interventia unui doctor in taiat cu drujba.

Mai ales ca sina este inspectat zilnic si se pot observa relativ repede daca calea de rulare este afectata.

 

@Traveller

Se pare ca in latina ma descurc mai bine la vorbit decat la scris.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Există multe situaţii la calea ferată care se pot rezolva ,,la mica înţelegere". Însă dacă iese rău, atunci pică toţi cei implicaţi (vinovaţi sau nu) şi nu prea le convine să îşi piardă serviciul.

 

A fost mai demult un caz în care mecanicul nu a văzut un semnal de intrare (nu avea cum să îl vadă, era acoperit de vegetaţie) şi nu a înţeles bine convorbirea prin staţie cu impiegatul (IDM).

Mecanicul a văzut, totuşi, că avea linia ocupată, dar a oprit cu juma' de locomotivă peste macaz. IDM i-a zis să o dea înapoi că rezolvă ei cumva, mai ales că şi sistemul INDUSI (care trebuia să frâneze trenul) avea inductorul defect, deci nu îi apărea pe diagramă că a trecut pe roşu.

Dar cum trenul era pe macaz şi macazul fusese talonat, au trecut 2 osii şi a 3-a a deraiat... asta e accident feroviar, a fost nevoie de macara, tren de ajutor, au închis toată secţia juma' de zi.

Iar de picat au picat şi IDM-ul şi mecanicul şi electricianul care trebuia să verifice inductorul şi revizorul care trebuia să tundă vegetaţia.

 

În mod normal, la trecerea pe roşu, la talonarea unui macaz sau alt incident care nu implică deraieri şi pagube, trebuie să vină comisia de investigare (probabil trenul ar fi întârziat doar o oră, maxim 2), dar asta durează mai puţin decât repunerea pe şine a unei osii deraiate.

 

Altă problemă e neînmânarea ordinelor de circulaţie când trebuie... teoretic, dacă nu merg semnalele în gară, IDM trebuie să vină personal cu ordinul scris, numai că mulţi sunt comozi şi îi transmit mecanicului să intre că îi dă ordinul în gară.

Numai că se mai întâmplă să afară controlul între timp, iar un mecanic prins că a circulat fără ordin de circulaţie după ce a trecut pe roşu sau semnal stins la intrarea în staţie nu mai are zile multe pe locomotivă.

 

În plus, e incident de cale ferată, trebuie iar să vină comisia de investigare să facă măsurători, să ia declaraţii...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu bunavointa lui Dr2005, iata raspunsul, un pic mai pe larg, ca sa poata fi inteles:

 

TALONARE - Manevrarea de către roţile unui vehicul de cale ferată a acelor unui macaz, prin atacare falsă pe la călcâi

 

Schimbatorul de cale este alcatuit din:
- macazul sau schimbatorul propriu-zis;
- inima de încrucisare, sinele si contrasinele;
- sinele de legatura între macaz si inima de încrucisare.
Începutul schimbatorului se afla în dreptul joantelor care leaga contraacele de sinele liniei care duce spre schimbator si se numeste vârful schimbatorului. Sfârsitul schimbatorului este în dreptul în dreptul joantelor care leaga piesele inimii de încrucisare de sinele liniilor care se ramifica din schimbator (linia directa si linia abatuta).
Macazul este alcatuit din ace, contraace, traverse speciale si elemente de asamblare.
Acele sunt sine mobile, ascutite rabotare la vârf, prin care se realizeaza devierea materialului rulant de pe o linie pe alta. Ele pot fi drepte sau curbe, cu articulatie sau flexibile. Capatul acului dinspre sinele de legatura se numeste calcâiul acului.

 

Altfel spus, vehiculul vine dinspre calcaiul macazului, macazul nu este in pozitie corespunzatoare si este manevrat fortat de catre roti.

Faptul in sine este "eveniment de cale ferata", se fac cercetari asupra personalului vinovat.

In urma talonarii macazul (in functie de tip) poate suferi stricaciuni, in principiu trebuie verificat de peronal specializat (picher).

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dr2005 & @crk

Ca tot stapaniti bine domeniu, imi permit sa aberez putin, cu scuzele de rigoare.

 

Asadar, un vagon panoramic (parca asa se numeste), similar cu cel din poza de mai jos, cred ar fi ideal pentru Oravita - Anina.

 

01m.jpg

 

Inteleg ca vagonul din poza de mai sus este printre superlativele in domeniu, este de clasa I-a, o avea si aer conditionat, etc.

 

Insa, este chiar imposibil pentru CFR Calatori sa adapteze un vagon existent sa semene cat de cat cu cel din poza?

 

Nu s-ar putea atasa la cele doua vagoane care compun trenul, la un pret mai mare decat biletul obisnuit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biletul obişnuit deja este la un preţ mult mai mare... este 10 lei pentru orice distanţă, în condiţiile în care ar fi trebuit să fie între 3 şi 5 lei, în funcţie de distanţă. În felul ăsta, puţinii navetişti rămaşi s-au reorientat spre autostop, pentru că nici cu naşul nu s-a mai putut merge.

 

Dar vagonul din poză nu s-ar încadra oricum la dimensiuni pe secţia Oraviţa - Anina.

Mai degrabă s-ar cumpăra aşa ceva: http://www.parrypeoplemovers.com/PPM30-35-spec.htm pentru traficul normal, iar locomotiva şi un vagon sau 2 să circule numai pentru turişti, la preţul mare de acum şi doar în week-end.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dr2005

Stiu ca vagonul din poza pusa de mine nu se incadreaza "la dimensiuni pe secţia Oraviţa - Anina".

Din motivul asta am intrebat daca CFR Calatori poate "sa adapteze un vagon existent sa semene cat de cat cu cel din poza".

 

In configuratia actuala a trenului, cu cele doua vagoane clasice, ne-panoramice, cu geamuri mici si verticale, se pierde foarte mult din spectaculozitatea traseului, pentru simplul motiv ca privitorul nu prea are pe unde sa priveasca.

Singura sansa pentru a vedea ceva este usa din spate a ultimului vagon, insa cati oameni pot sta aici, pentru ca spatiul este destul de mic.

 

Din motivul asta spuneam ca pentru turisti, eventual in week-end sa fie atasat un vagon panoramic, la un pret mai mare.

 

Ca sa nu mai vorbesc de faptul ca CFR Calatori ar putea vinde (pentru turisti) un bilet combinat tren-microbuz astfel incat la ducere sa se mearga cu trenul iar la intoarcere cu microbuzul.

Pentru cineva care nu este ultra-pasionat de trenuri si cai ferate, drumul de 4 ore Oravita - Anina - Oravita devine plictisitor.

 

Inteleg ca vagonul platforma cu banci (l-am vazut intr-un documentar la TVR) nu poate fi folosit pentru turisti, din motive de securitate.

 

In concluzie, desi ma repet, aceasta cale ferata are un viitor doar ca obiectiv turistic.

Degeaba se da CFR Calatori cu curu' de pamant ca nu este rentabila, atata timp cat nu se face nimic pentru a o pune in valoare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din motivul asta am intrebat daca CFR Calatori poate "sa adapteze un vagon existent sa semene cat de cat cu cel din poza".

:)) Una dintre cele mai bune glume citite in ultima vreme. 

 

Ca sa nu mai vorbesc de faptul ca CFR Calatori ar putea vinde (pentru turisti) un bilet combinat tren-microbuz astfel incat la ducere sa se mearga cu trenul iar la intoarcere cu microbuzul. Pentru cineva care nu este ultra-pasionat de trenuri si cai ferate, drumul de 4 ore Oravita - Anina - Oravita devine plictisitor.

 Blasfemie de-a dreptul! :P

 

In concluzie, desi ma repet, aceasta cale ferata are un viitor doar ca obiectiv turistic.

Degeaba se da CFR Calatori cu curu' de pamant ca nu este rentabila, atata timp cat nu se face nimic pentru a o pune in valoare.

 

O concluzie corecta. Odata ce motivul industrial al constructiei acestei CF a incetat sa existe, doar turismul o poate tine in viata, dar facut cu cap. Eventual de un privat care sa preia linia (nici din astia n-am auzit sa se inghesuie).

Share this post


Link to post
Share on other sites
doar turismul o poate tine in viata, dar facut cu cap. Eventual de un privat care sa preia linia (nici din astia n-am auzit sa se inghesuie).

 

Referitor la preluarea caii ferate de un investitor privat, raspunsul revizorului de sina cu care am stat de vorba in halta Ciudanovita: "nu-i nimeni prost sa o ia, pentru ca trebuie bagati multi bani in sine, traverse, cheltuieli cu personalul, etc". 

 

 

Desi putin off-topic, deoarece este vorba de cai ferate inguste, vecinii nostri din Balcani ne cam dau rusine.

 

Calea ferata Diakopto – Kalavritsa, in Grecia (Peloponez). (http://www.odontotos.com/index-en.htm)

Adica 22 km de cale ferata ingusta (ecartament 750 mm) dintre care vreo 3 km de cremaliera, 750 metri diferenta de nivel, chei, semi-tuneluri, etc.

 

Interiorul unui vagon.

 

18.JPG

 

Trenul (diesel).

 

19.JPG

 

Pozele de mai sus sunt facute intr-o duminica dimineata, in luna aprilie 2013.

Primul tren care pleca pe la ora 08.00 era destul de liber, insa la trenul de la ora 11.00 deja era aglomeratie pe peron.

 

Calea ferata Sargan 8 (http://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0argan_Eight) care face legatura intre Mokra Gora (Serbia) si Visegrad (Bosnia, Republica Srpska).

Calea ferata este functionala, desi Bosnia a fost afectata de un razboi iar Serbia nu a dus-o prea bine in ultimii 20 de ani. 

 

Asadar, la altii se poate si nu vorbesc de Germania sau Elvetia.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce chestie, cleştii pentru apucat şina sunt în muzeu la ei. La noi la metrou încă se mai folosesc, la CFR cu atât mai mult :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

L-am mai întrebat cum procedează atunci când găseşte căte un copac căzut pe şină.

Mi-a răspuns că “îmi sun colegii şi vin cu drujba să mă ajute”.
 
Referitor la personalul care deserveşte trenurile “ăia nici măcar nu se dau jos, ne sună pe noi”.
Ăia = doi mecanici, naşul şi ciocănarul (cel care verifică roţile trenului cu ciocanul) şi uneori revizorul de vagoane (atunci când merge spre casă).
Concluzia revizorului de şină a fost că “ce mare lucru să ţină o drujbă în locomotivă, că din 4 inşi o şi unul să o folosească”.

 

 

INFORMARE
privind accidentele, incidentele şi perturbaţiile majore din activitatea de transport feroviar de la 25.08.2014 ora 05:00, până la 01.09.2014 ora 05:00

 

Neconformităţi privind circulaţia feroviară:
Perturbaţii în circulaţia trenurilor:
Alte cauze:
- La data de 25.08.2014, ora 16:50, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Timişoara, Linia 925, secţia de circulaţie Oraviţa - Anina (linie simplă neelectrificată) între staţia CF Anina şi halta de mişcare - Hm Gîrlişte, la km. 30+600, trenul de călători regio nr. 9697 (aparţinând CNTFC „CFR Călători” SA) a întâlnit în gabaritul de liberă trecere al căii ferate un copac.
Pentru eliberarea gabaritului de liberă trecere, a fost îndrumată o echipă de intervenţie care a eliberat gabaritul la ora 17:48. Trenul de călători regio nr. 9697 a întârziat 83 minute şi indirect trenul de călători regio nr. 9696 a întârziat 70 minute. [...]

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dr2005

 

Interesante informatii.

Fiind vorba de un copac, repet ce spuneam mai sus: daca "ciocanarul" avea si patalama de "drujbar" (si drujba in locomotiva) atunci "eliberarea gabaritului de liberă trecere" se realiza in 5 minute fata de 83 de minute. 

 

Sunt convins ca exista situatii cand este necesara interventia unei intregi echipe specializate, insa pentru un copac pare putin ciudat.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acum câteva luni, locomotiva a fost expusă pentru o săptămână în Gara de Nord din Bucureşti, alături de alte locomotive cu abur aduse din ţară. Evident, toată presa locală din Caraş a început să urle că s-a furat locomotiva şi că ,,din informaţiile noastre, a luat deja calea exportului"...

A venit săraca locomotivă într-un hal fără de hal, au frecat cei de la Bucureşti toată noaptea la ea ca să arate cât de cât decent la exterior.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dr2005

 

Sa inteleg ca locomotiva 50065 a venit la Bucuresti tractata / remorcata (sau cum s-o numi la calea ferata).

Pentru ca am inteles ca deocamdata are cazanul spart si probabil o mai avea si alte defectiuni.

 

Cat despre presa, nu ma mira absolut deloc, ca doar acele stiri trebuie sa se vanda.

O stire de genul "locomotiva va fi expusa timp de o saptamana in Bucuresti" crezi ca impresiona pe cineva?

Share this post


Link to post
Share on other sites

A fost ataşată unui tren de marfă (ca să îndeplinească procentul de frânare). Evident, a fost în stare rece, având toate reviziile posibile şi imposibile expirate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa fie intr-un ceas cu cuc.

 

L.E.

Se pare ca din anul 2012 in Anina este un primar care chiar incearca sa faca ceva pentru dezvoltarea turistica a orasului.

Din ceea ce mi-a spus revizorul de sina despre care am vorbit mai sus, actualul primar este unul dintre fostii directori ai minei Anina

Pe langa faptul ca i-a pus la treaba pe toti salariatii primariei, acum primarul incearca sa preia (de la nu stiu care minister) o parte din mina Anina pentru a amenaja cateva sute de metri dintr-o galerie si pentru a o transforma in obiectiv turistic.

 

In plus, din ce spunea revizorul de sina, se pare ca la Anina exista "un motor de mina (instalatie miniera) facut in acelasi an si la aceiasi fabrica la care s-a facut motorul de pe Titanic".

Mai multe nu a stiut omu' sa imi spuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

24.10.2014

Dacă tot am fost prin zonă, cu treabă, câteva vorbe şi mai multe poze cu gara Anina.

Indicatorul amplasat pe DN 58, la vreo 200 de metri de clădirea gării.

 

300.jpg

 

Despre calea ferată Oraviţa - Anina, în limbile română, sârbă şi engleză.

 

301.jpg

 

302.jpg

 

Clădirea gării.

 

303.jpg

 

304.jpg

 

305.jpg

 

Peronul gării.

 

306.jpg

 

Ca şi la Oraviţa, plăcile care marchează 130 şi 150 de ani de folosinţa a acestei căi ferate.

 

307.jpg

 

308.jpg

 

Un afiş aniversar pe care nu l-am vazut în Oraviţa.

 

309.jpg

 

Mersul trenurilor scris de mână.

 

310.jpg

 

Referitor la poza de mai sus, chiar mi se pare ciudat faptul că salariaţii CFR (probabil Călători) n-au gasit o imprimantă în toată Anina pentru a afişa un mers al trenurilor tipărit.

 

Şuruburi (parcă nu aşa se numesc) tratate cu nu ştiu ce smacolină.

 

311.jpg

 

312.jpg

 

Într-unul dintre capetele peronului, într-o construcţie separată se află acest cântar.

 

313.jpg

 

Nu era nimeni prin zonă ca să întreb la ce folosea.

Dacă ştie cineva mai multe despre acest cântar, rămân dator.

 

În interiorul gării, pe singurul hol pe care se putea intra, se observă combinaţia între parchet şi gresie.

 

314.jpg

 

Câteva imagini din alte timpuri, văzute prin geamul unei săli închise.

 

315.jpg

 

316.jpg

 

317.jpg

 

318.jpg

 

Poate că exagerez, însă ceea am văzut în acestă sală închisă mi s-a părut similar cu un muzeu.

Iar cu puţin efort şi cu nişte investiţii minime, chiar poate deveni un muzeu.

 

Lângă gară o clădire care par constuită din acelaşi tip de cărămidă ca şi gara.

Posibil să fi fost odată casa şefului de gară sau vreun loc de odihnă pentru mecanici de locomotivă, fochişti, etc.

 

319.jpg

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Incepand cu 14 decembrie CFR Calatori pastreaza numai o pereche de trenuri in relatia Oravita-Anina si retur:

9695 Oravita pl 11.15, Anina sos 13.05 si

9694 Anina pl 13.30 Oravita sos 15.20

Poate lasa loc traficului de marfa despre care se vorbea mai sus......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.