Sign in to follow this  
emo-kid

este o oarecare diferenta intre numarul spitelor de la roti?

Recommended Posts

salut.As vrea si eu sa stiu daca exista vreo diferenta intre numarul spitelor de la roti... inafara de aspectul rotilor,mai este ceva? va rog spuneti-mi... multumesc anticipat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai exista diferente mari. Am vazut roti cu 16 pana la 72 de spite. Cu cat sunt mai multe cu atat roata e mai rezistenta, normal nu. bineinteles conteaza mult si janta. Asta e ce voiai sa afli?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu, am vrut sa aflu daca cu cat ai mai putine spite este mai usoara roata si mergi mai repede sau ceva de genu asta. Ma refeream daca creste viteza de rulare sau nu... Cred ca greutatea scade dar foarte putin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai sigur ca daca e mai usoara bicla ai sa mergi mai repede. Si spitele au greutate, deci cu cat sunt mai putine cu atat e mai usoara bicla; dar si mai fragila...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lucian,

Argumenteaza!

Si spitele au greutate, deci cu cat sunt mai putine cu atat e mai usoara bicla; dar si mai fragila...

Pe ce te bazezi cand spui ca este mai fragila?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mie mi-ar placea sa argumenteze asta: cu cat e mai usoara bicicleta cu atat mergi mai repede!":roll:

Share this post


Link to post
Share on other sites

cu cat e mai usoara bicicleta cu atat mergi mai repede!

probabil ca este vb de acelasi tip de bicla, numai ca de greutati diferite.

unde nu cred ca este cazul sa argumenteze

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am incercat sa dau un raspuns potrivit dar se pare ca n-am reusit. De ce nu i-ati raspuns voi omului?

M-am referit ca o roata cu mai putine spite e mai fragila decat una cu mai multe.

@Ovidiu - Hai sa luam acelsi tip de janta si sa facem o roata cu 16 spite si una cu 36. Sa le montam pe acelasi tip de bicicleta si sa punem doi biciclisti de aceeasi greutate sa faca downhill cu ele. Apoi dupa cateva ture sa comparam rotile.

@BLUE - Ma faci sa ma simt ca la scoala, cand ma punea tovarasul invatator sa demostrez ca 1+1=2. O bicicleta (sau orice alt obiect) cu cat are o masa mai mica cu atat poate fi pus in miscare (ridicat, mutat) mai usor si mai repede. Daca sunt nebun spuneti-mi, si am sa ma duc la profu de fizica sa-l cert ca m-a invatat numai prostii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai sigur ca daca e mai usoara bicla ai sa mergi mai repede

O bicicleta (sau orice alt obiect) cu cat are o masa mai mica cu atat poate fi pus in miscare (ridicat, mutat) mai usor si mai repede.

Daca sunt nebun spuneti-mi, si am sa ma duc la profu de fizica sa-l cert ca m-a invatat numai prostii.

Da, aberezi la greu. Lasa asta cu "mergi mai repede" si "pusul in miscare" (doua lucruri complet diferite, de altfel). Daca vrei sa spui ceva clar exprima totul in termeni concreti, de exemplu viteza si acceleratie.

Si daca vrei sa spui ca o bicicleta cu masa mai mare are o viteza medie superioara uneia cu masa mai mica...nimic mai fals :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ovidiu - Hai sa luam acelsi tip de janta si sa facem o roata cu 16 spite si una cu 36. Sa le montam pe acelasi tip de bicicleta si sa punem doi biciclisti de aceeasi greutate sa faca downhill cu ele. Apoi dupa cateva ture sa comparam rotile.

:mrgreen:

Cand ai vazut tu la un producator acelasi tip de janta cu un numar diferit de spite?

Recunoaste si tu ca a scapat pasarica pe gura si ai gresit. Nu mai incerca sa o intorci ca la cluj.

O janta de tabla cu spite de aluminiu, chiar daca pui 36 spite, nu o sa fie la fel de rezistenta, rigida si eficienta daca o sa o compari cu o roata Campa Bora, Mavic Cosmic sau Sh Dura Ace.

Povestea asta este mult mai complexa si tine de coeficienti cum ar fi greutate/aerodinamica/acceleratie/rigiditate.

La ora actuala jentile sunt asimetrice pentru o aerodinamica mai buna. Mavic a facut spite cilindrice din carbon.

Tot la ora actuala tu traiesti cu impresia ca o roata cu 32 spite este mai buna decat una cu 16 sau cu 24

Complet gresit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luciane..

Nu trebuie sa interpretezi posturile colegilor de forum ca atacuri impotriva persoanei tale.

Din punctul meu de vedere afirmatia ta nu a fost corecta. Asta nu inseamna ca am ceva cu tine.

Forumul este facut pentru ca fiecare dintre noi sa poata sa isi impartaseasca opiniile, sa invete sau sa analizeze impreuna cu ceilalti o problema.

Asa cum scrie la Forumul ciclistului incepator "nici unul dintre noi nu este nascut pe bicicleta".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nici o problema, nu m-am suparat... chiar daca m-am simtit putin atacat8-) Eu chiar mi-am facut o roata cu 18 spite ( pe o janta cu 36!), o am de vreo 3 ani si inca nu s-a descentrat. Totutsi nu m-as baga cu ea la downhill.

Multumesc de raspunsuri;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu te simtii atacat ci fals inteles. Dupa amiaza te ajut ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

daca la o bicicleta reduci masa cu 0,45 kg obtii un anumit efect!

daca la aceiasi bicicleta lasi masa nemodificata dar imbunatatesti coeficientul aerodinamic (cx) cu 0,3 procente obtii acelasi efect!!!. Si ca sa reduci cx-ul cu 0,3% e de ajuns sa elimini de pe bicla o maneta (de ex)

Deci masa are o importanta foarte foarte mica iar aerodinamicitatea una foarte foarte mare. Studiul pe care l-am citit era sustinut de calcule iar autorul se lega numai de masa rotilor! se pare ca era mai importanta decat cea a cadrului (nu am inteles de ce dar cred ca din cauza ca se invart in permanenta) Nici pe catarare masa nu avea o importanta crescuta decat cu cateva procente si asta pt ca atunci bicla inainteaza printr-o serie de accelerari si decelerari (si trebuie sa recunosc ca in cazul acceleratiei masa este importanta deoarece inertia de miscare este mai mica dar si aici poti sa te gandesti ca daca un corp usor poate fi pus in miscare mai repede sau cu un consum energetic mai mic decat unul mai greu, acel corp (Usor) se va opri, bineinteles, mai repede decat cel greu! Pe catarare se vorbeste mai mult de efectul palcebo al masei reduse :-) )---vezi punctele moarte la pedalare!

Si ca sa nu crezi ca iau de buna informatia primita, asa..fara sa o verific te rog sa te intorci la fizica de liceu si sa cauti formula de calcul a vitezei unui corp in cadere...aia cu radical! vei vedea ca NU IA IN CALCUL MASA CORPULUI!!!

o sa scriu un articol intreg despre asta in cateva zile!

Share this post


Link to post
Share on other sites

mie mi-ar placea sa argumenteze asta: cu cat e mai usoara bicicleta cu atat mergi mai repede!":roll:

Mie mi-ar placea sa ia o bicla usoara si sa se dea cu Carbune care trage de o basculanta( ca de fuga nu este), sa vedem, merge mai repede :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

n-o sa mearga mai repede! Carbune are sectiunea mica, mica deci e super aero!:-P

nitel off: mai sus am scris "obtii" E cu un "i" sau cu doi? mamaaa...sa vezi ca pic la analfabeti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lasa ca iau eu un I. Si asa am fost acuzat ca nu il folosesc atunci cand apare pluralul prin propozitie:cry:. Intram amandoi la analfabeti...de manuta.

Bicicleta mai usoara nu inseamna neaparat ca este mai eficienta.

CU siguranta ca daca compari un dhs de 24 de kg cu o bicicleta din TDF (6,8 kg) discutia este incheiata.

Daca compari doua biciclete bune si diferenta este de un kilogram...hm!!!

Este o poveste atat de lunga incat merita dezbatuta la o bere sambata seara. La poalele muntelui inalt;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omul cat traieste invata! Mersi BLUE pentru informatii.

Eu oricum nu pun mare pret pe greutate. Cred ca cvadricepsul conteaza cel mai mult. Am intrecut multe cursiere cu MTB-ul, dar am si fost intrecut de MTB-uri eu fiind pe cursiera.

Dar am vazut multi maniaci ai greutatii reduse care belesc saua de piele si burete, taie din ghidon, scurteaza lantul, numai sa mai "castige" cateva grame in minus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu nu inteleg toata treaba asta cu mania gramelor. E una sa te uiti la cadru, de exemplu, unde diferentele chiar se simt in functie de materialul folosit si alta sa strambi din nas pentru 20g la tija de sa. Daca nu faci ciclism de performanta, ce rost are?

Pana la urma conteaza (pentru mine cel putin) drumul, sa ma bucur de plimbarea in sine (probabil si unde sunt pasionat de fotografie), nu 0.5 km/h in plus, dar... fiecare cu pasarelele lui :confused:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca povestea asta a "degenerat" din experimentele unora, cu roti si spite, stiluri de spituit

si numar redus de spite. Am vazut, acu' cateva luni cateva experimente, care aveau ca subiect, minimum de spite, pentru a optine o roata rigida, echilibrata si usoara.

Rostul? Evident, reducerea greutatii, dar greutatea nu se reduce din spite, si mai ales din reducerea numarului de spite, pe o roata proiectata sa aiba un anume numar de spite.

La o roata cu 36 spite, e cel mai sanatos sa ramana 36. nu 18, sau 8.

Se poate experimenta cu metoda de spituire, cu modelul, dar nu cu numarul. Cel putin pentru biciclistii obisnuiti, care merg pe bicicleta, nu experimenteaza cu bicicleta si propria sanatate.

Nu e nimic rau, in a experimenta. Asa am invatat sa spituiesc in mai multe feluri.

Dar, sa faci roti ca http://www.terminalvelocity.demon.co.uk/WheelBuild/ te apuci doar daca chiar vrei sa faci "roti exotice", si asta nu neaparat sa le si folosesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asa cum a spus si Ovidiu numarul de spite nu prea este relevant! Iei o janta remerx grand rock cu 36 de spite de 40 de bani spita si o compari cu shimano wh-r540!

http://realbicycles.com/images/library/large/shimano_whr540_03_m.jpg

incredibil dar adevarat roata shimano e mai rezistenta!! spun asta din proprie experienta!

Iar cei de la rohloff au facut o roata identica la aspect cu cea de sus dar cu doar 7 puncte de prindere!!! si sunt sigur ca au si testat-o!

mai putine spite inseamna greutate mai mica si aerodinamicitate mai mare!

Share this post


Link to post
Share on other sites

... numai sa mai "castige" cateva grame in minus.

Si ca incununare a succesului le trage-n chip cu "kameera dijitala" plasate pe un cintar de bucatarie (bine-ntels tot "dijital") si le prezinta publicului interesat de pe forum. ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In primul rind, avantajele unei roti usoare si cu o aerodinamica buna sint relevante si masurabile doar de la viteze peste 40 km/h (daca nu ma-nsel exista diferite studii despre acest “fenomen“; de exemplu : Michael Gressmann „Fahrradphysik und Biomechanik“). Pentru reducerea greutatii si pentru o aerodinamica mai buna rotile de cursiera sint spitate si cu numai 12 spite. Pe linga spite „normale“ se folosesc si spite “inverse” (“niplurile“ sint plasate pe butuc) pentru a reduce momentul de inertie; rotile pot fi accelerate mai usor (comparabil cu cauciucurile voluminoase care ruleaza mai usor decit caciucuri inguste dar necesita o forta mult mai mare penrtu a fi accelerate). Numarul redus de spite (roata fata 12 – 20 / roata spate 16 – 24) face ca roata sa fie mai fragila. Pentru a-i oferi rigiditatea necesara se folosesc materiale mai bune si alte metode de spitare. Jentile folosite au profil de “picatura” ceea ce le ofera o rigiditate ridicata dar necesita un “fund de janta” intarit (ceea ce fac sa creasca greutatea).

Toata aceasta teorie e mult mai lunga si mult mai complicata. Pentru baietii care circula constant cu viteze peste 40 km/h (si avem foarte multi pe forum ;-); unora le reuseste aceasta performanta si cu un MTB ;-):roll:) acest roti usoare si cu putine spite sint relevante si „absolut necesare“ (Sheldon Brown parca prezentase un model cu o singura spita). La restul lumii, adica dealde mine si altii care nu se deplaseaza cu viteza de cometa pe planeta, recomand rotile cu 28, 32, 36 sau si mai multe spite si jenti duble si solide. Restul e din categoria “experimente cu propria sanatate”

Aici citeva exemple de shopuri unde va puteti lasa banii pentru "roti de constant 40 km/h":

http://www.triathlonstar.de/laufraederdisc/500727956110d6748/index.php

http://www.cycle-basar.de/Laufraeder/Laufraeder-Rennrad+Triathlon/Systemlaufraeder-RR:::108_117_130.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this