hipopotanu

Frane Mini-V contra Cantilever

Recommended Posts

Pornind de la niste masuratori facute de un forumist strain, am dedus ca pentru a obtine acelasi avantaj mecanic oferit de o maneta V-Brake Avid Speed Dial 7 (pe setarea de cursa mimima si cuplu maxim) si un cleste de frana V-Brake Avid Single Digit 7 cu brate de 110 mm (center-to-center), un cleste mini-v ar trebui sa aiba o lungime a bratelor de:

 

- ~92 mm in combinatie cu manete New Super SLR (Tiagra ST-4600 sau mai noi, 105 ST-5700 sau mai noi, Ultegra ST-6700 sau mai noi)

- ~75 mm in combinatie cu manete Super SLR (pana la Tiagra ST-4500, 105 ST-5600, Ultegra ST-6600)

 

Probabil din cauza faptului ca bratele de 75 mm ar fi fost prea scurte ca sa ramana suficient spatiu intre cablul de frana (in zona de sus a v-brake-ului) si niste cauciucuri de cyclocross, cei mai scurti clesti mini-v care se gasesc sunt cei de 80 mm (Tektro 926AL), iar standardul pare sa fie 85-90 mm (compatibile cu standardul New Super SLR).

 

Combinarea manetelor Super SLR cu clesti mai lungi decat cei 75 mm teoretici rezulta intr-un avantaj mecanic mai bun (deci forta de franare mai mare la aceeasi forta de apasare a manetei, dar si cursa mai mica a sabotului de frana la aceeasi deplasare a manetei).

 

In modelul de mai sus am presupus ca toate manetele realizeaza in timpul apasarii o aceeasi rotatie (ca unghi) si ca sunt apasate la aceeasi distanta fata de centrul de rotatie (deci, romaneste, lungimea levierului e aceeasi). Realitatea e ca manetele de sosea tind sa fie mai lungi decat cele v-brake (deci parghia fata de centrul de rotatie e mai lunga), dar si amplitudinea unghiulara a rotatiei e mai mica la sosea decat la v-brake. Ceea ce poate rezulta in mici variatii ale avantajului mecanic fata de modelul antementionat.

 

Altfel, atat manetele ST-6600, cat si clestii Avid Shorty 4 pe care i-am comandat sunt pe drum spre mine, deci probabil ca la inceputul saptamanii viitoare voi putea reveni cu informatii mai concrete cu privire la performantele la franare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asa e. Eu am la bicla de oras niste manete STI Tourney (!!!! nu stiam ca exista asa ceva) de 7 viteze si frane V-brake Tektro de 85mm si pot sa spun ca este foarte mica deplasarea sabotilor fata de cea a manetelor. Forta de franare am dar franele se simt foarte elastice iar rotile trebuie sa fie perfect centrate ca sa nu atinga in saboti..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Au sosit azi manetele si franele, asa ca am inceput conversia. Pe de alta parte, din cauza ca ieri mi-am facut muci roata spate, iar abia peste o saptamana voi reusi sa recuperez o roata mai veche, bicicleta nu poate fi inca asamblata complet.

 

Concluziile ar fi urmatoarele momentan:

- cursa cablului manetelor ST-6600 ar fi de cam 12 mm

- clestii Avid Shorty 4 au venit cu 3 straddle cables de lungimi diferite; cel scurt e clar gandit pentru manete New Super SLR, cel mediu pare excelent pentru frana fata cu manete Super SLR (care trag mai putin cablu), iar cel lung pentru frana spate

- clestele mini-v Tektro cu brate de 80 mm s-a montat la fix, ramanand loc si pentru aripa in combinatie cu cauciucuri de 32 mm; problema ar fi calitatea si materialele folosite, care se traduc printr-un joc absurd de mare, plus faptul ca spatiul care ramane intre saboti si janta e ceva mai mic decat mi-ar placea mie (nu freaca, dar nici nu e la nivelul fostelor frane - manete si clesti Avid SD7)

 

 

Am in schimb o problema majora: carligul pentru agatat camasa/cablul de frana fata loveste in cuvetarie / cadru daca nu pun un distantier inalt (10-15 mm) sub el, ceea ce face pipa sa ajunga mult prea sus. Momentan am gasit un compromis decent folosind niste smirghel si un fierastrau, pentru ca mi-e clar ca altfel puteam arunca piesa respectiva la gunoi. Situatia se prezinta cam asa momentan:

 

HxvY2Ek.jpg

 

Pe langa faptul ca am afectat fara discutii rigiditatea componentei si ca e doar o chestiune de timp pana va ceda, nu sunt multumit nici de curbura accentuata pe care o face camasa de frana in partea de sus. In concluzie, as avea nevoie de un carlig care sa iasa mai in fata inainte sa inceapa sa coboare (pentru a-l distanta de cuvetarie/headtube) si care sa coboare mai mult, dar momentan nu cred ca am gasit ceva care sa schimbe dramatic lucrurile. O alta varianta ar fi asa ceva, in schimb am dubii majore cu privire la cine impiedica respectivul carlig sa se roteasca fata de verticala.

 

In fine, daca nu reusesc nicicum sa gasesc un carlig potrivit, ramane varianta unui mini-v cu brate de 85 mm (si preferabil cu o constructie mai solida decat cel actual) sau a unui Travel Agent montat pe un cleste Avid SD7. Per total, conversia bicicletei in ceea ce se voia initial sa fie, adica un cyclocross, pare mai complicata decat as fi crezut...

 

LE: asa ceva ar fi perfect, dar 40 de fucking lire...  8-X  :-W  $-)  :-<

Share this post


Link to post
Share on other sites

40 de lire pe o bucata de aluminiu cu un surub in contextul in care m-au costat sub 40 de euro ambii clesti de frana? Si in contextul in care manetele m-au costat 35 de euro? Nici gand... de banii aia ma duc sa-mi extrag singur bauxita.

 

Iar celelalte alternative pe care le am prezinta fiecare cate un minus: cu Travel Agent pierd din puterea de franare (din cauza frecarilor suplimentare induse de adaptor), iar cu mini-v va trebui sa am mereu roata destul de bine centrata. De disc nici nu se pune problema, e o investitie colosala (minim 250 de euro - furca + roata + etrier + disc) pentru o alta configuratie de avantaje vs dezavantaje si o greutate mai mare. Perfecti ar fi niste clesti mini-v de 80 mm si calitate buna a fabricatiei (la nivel de Avid SD7 sau Avid Shorty 4/6).

 

Altfel, la o prima vedere, cantileverele astea par foarte ok si, cel putin cu sabotii actuali (BBB TriStop dati jos de pe Avid SD7), ma indoiesc ca vor scartai. Puterea de franare pare suficienta la prima vedere, dar pana nu ies la o tura nu am de unde sa stiu mai multe. Altfel, la cantilevers ce pierd prin complexitatea castig prin versatilitate - schimband cablul de legatura le poti face compatibile cu o varietate larga de manete de frana. Iar chit ca sunt cele mai ieftine din gama Avid, calitatea constructiei e net superioara mizeriilor alora de la Tektro pe care le-am cumparat initial, as zice ca sunt comparabile cu Avid SD7 (de referinta printre v-brakes).

 

Intre timp am ales: asta si asta. Daca nici una dintre ele nu da rezultate, ma las de meserie. Teoretic carligul ala inversat care se monteaza pe furca e recomandat de foarte multa lume, imbunatatind pe deasupra si performantele de franare, si nu ar trebui sa aiba nici o problema de compatibilitate, dar tot nu inteleg ce l-ar impiedica sa se roteasca in jurul surubului de fixare in momentul in care apesi o frana mai zdravana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca or mai fi fost si altii care au pornit pe acelasi drum, si-au pus mainile in cap, iar rezultatul la scara globala a fost simplu: frane pe disc din start.  *-:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu imi pun mainile in cap cand aud de problemele pe care le au oamenii cu frane disc: ba aer in instalatie, ba pistoane blocate, ba ulei ajuns pe disc care te obliga sa schimbi placutele, ba disc indoit cu 0.1 mm care freaca pe etrier, ba scartaie in draci... eu prefer un sistem mai agricultural dar pe care il pot ajusta si repara usor (eu insumi, in mijlocul drumului daca e nevoie) si care nu e sensibil la cele mai mici socuri.

 

784985cd438652c041005ec6e580b93e46b071c1

 

*I'll, *where's

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sau, ca sa pun altfel problema: daca puterea si efortul la franare pe care le voi avea cu cantilevers sunt echivalente cu cele pe care le aveam in combinatia Avid Single Digit 7 + Avid Speed Dial 7, atunci nu am nici un motiv sa fac o conversie la disc. Am coborat drumuri de munte incarcat cu bagaje cu combinatia respectiva si a fost mai mult decat suficienta, atat din perspectiva puterii de franare cat si a confortului la nivelul palmelor. Pana acum nu e nimic care sa imi indice ca ma voi lovi de o scadere semnificativa a puterii de franare, o data ce reusesc sa montez adecvat frana fata cu toate carligele si suportii de care are nevoie.

 

Daca in schimb ma trezesc ca am niste frane mult mai proaste decat am avut pana acum... atunci e posibil sa iau in calcul si varianta disc, nu zic nu, asta dupa ce epuizez toate optiunile de frane pe janta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@majikstone

Dumnezeu a fost bun cu mine. Primele frane au fost hidraulice cu ulei mineral (Tektro-Auriga). Mi-a luat cam sase luni sa inteleg cum sa le ingrijesc, dupa care n-am avut absolut nici o problema dar nici nu am mers la competitii.

Dupa aia, la sfatul tau, am luat niste Avid BB7 mecanice pentru off road. Aici mi-au trebuit cam doua saptamani sa deprind cum se face reglajul de precizie si, din nou, nu am mai avut probleme. E drept, cu bicla asta am mers la doua concursuri unde am fost prin varful cozii dar franele au avut eficienta similara cu cele hidraulice anterioare.

Din pacate m-am invatat cu confortul franarii pe franele pe disc.

Acum am niste Avid BB5 road, la care procedura corecta de reglare, e alta decat cea mentionata de Avid pe situl lor dar rezultatul este foarte bun, in acest moment. Urmeaza sa plimb noua struto-camila tip ciclo-cross.

Ramane sa vedem comparativ.

Intr-adevar, contaminarea placutelor este un "pain in the ...". Din fericire, se rezolva cu un tratament termic moderat: 100-200 grade C.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Urmeaza sa plimb noua struto-camila tip ciclo-cross

Pics please ! Sant curios cum arata mtb-ul transformat cin ciclocross.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scopul nu era sa transformam discutia intr-una pro sau contra frane disc. Singura discutie e in ce masura noile frane pe janta se vor ridica la nivelul vechilor frane pe janta, care pentru mine au fost mai mult decat excelente in cei 4 ani in care le-am folosit. Calitatea lor ramane sa fie evaluata prin prisma fortei de franare, a efortului la nivelul degetelor/palmelor, a modulatiei si a spatiului ramas intre saboti si jante.

 

PS: asa cum eu am diverse prejudecati (justificate sau nu) cu privire la franele disc, asa exista si o gramada de utilizatori impatimiti de frane disc care au prejudecati cu privire la franele pe janta bazate pe experiente cu frane si in speciali saboti de calitate indoielnica.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am rezolvat si problema carligului, cu un Tektro 1277A, care pare sa se fi montat foarte bine pe furca chiar si cu suportul aripii sub ea. Flexeaza putin cand maneta e apasata complet, dar nu pare nimic senzational.

 

TtXw0r5.jpg

 

9N3Y243.jpg

 

In spate a trebuit sa largesc gaura din furca de la 6mm la 8mm, pentru a monta piulita speciala din pachet (similara cu cea cu care se fixeaza clestii de sosea).

 

Restul bicicletei va fi reasamblat saptamana asta si sper ca prin weekend sa si aflu cat de bine functioneaza rezultatul final :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupa doua iesiri in care am apucat sa evaluez franele, concluziile ar fi urmatoarele:

 

- de scartait nu scartaie in general (cea fata mai scartaie fin uneori chiar inainte de oprire, dar nu e deloc deranjant si e posibil sa nu mai sune deloc cu timpul)

- reglajul lor nu mi se pare cu nimic mai complicat decat la V-Brake (singura discutie fiind alegerea unuia dintre cele 3 straddle cables din pachet, A fiind cel mai scurt si D cel mai lung), in rest totul e similar

- spatiu intre saboti si janta ramane destul, comparabil cu V-Brake-urile anterioare (asta cu cablul A, cu B sau D ar ramane si mai mult)

- eficienta la franare cand franez din drops (deci cand actionez extremitatea levierului de frana) e aproape la nivelul franelor+manetelor Avid SD7 de dinainte

- eficienta la franare cand franez de pe manete (deci cand actionez practic mijlocul levierului de frana) nu are nimic de-a face cu cea a franelor+manetelor Avid SD7 de dinainte (din motive lesne de inteles, si anume faptul ca trebuie sa apas cu o forta de ~2x mai mare din cauza ca punctul de actionare al levierului e cam la jumatatea lungimii lui)

 

O mica remarca totusi: intre timp clestii au ajuns sa fie imperecheati cu o pereche de manete ST-5700 care sunt, deci, din gama New Super SLR si care trag cam 15-16 mm de cablu la o actionare completa (fata de ~20 mm la niste manete V-Brake, respectiv de ~12 mm la manetele Super SLR precum Ultegra ST-6600). Asta inseamna, deci, ca cu manetele ST-6600 as fi avut un avantaj mecanic mai mare (cu 20-25%), dar si mai putin clearance intre saboti si janta (tot cu 20-25%).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monteaza distantierele mari ale sabotului pe interiorul franei.Maresti si mai mult parghia.Pe spate fiind distanta Intre bratele furcii mai mica,s-ar

putea sa nu necesite.

 

In rest,arata perfect B-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe spate erau initial cum zici tu, dar a trebuit sa le montez invers (distantierele mici pe interior) ca sa nu mai scartaie. Plus ca nici nu se aliniau sabotii cum trebuie. Pe fata mi se pare super in regula asa, nu mai scartaie deloc (am luat putin la smirghel sabotii si am curatat janta), iar de franat franeaza excelent.

Si am avut si ocazia sa vad cum e o franare de urgenta cand esti cu mainile sus pe manete (o vită posesoare de permis mi-a taiat calea intr-o intersectie unde nu avea prioritate, eu veneam cu vreo 35 km/h). A fost mai mult decat suficienta puterea de franare, chiar daca a trebuit sa trag foarte zdravan de manete.

 

In schimb in viata mea nu mai pun pe vreo bicicleta de-a mea saboti Kool Stop (cel putin nu Salmon sau Dual-Compound). Scartaie de trezesti cainii si pisicile de pe o raza de 3 cartiere, asta orice as face cu ei si oricat toe-in as baga (de la nimic la 3 mm).

Share this post


Link to post
Share on other sites

stie careva daca pot fi montate V brake pe furca ciclocross? atentie, nu mini.

manetele de frana pe care le voi folosi sunt avid speed dial 7.

 

mai exact frana pe care o am in vedere este XLC BR-V01.

 

 

 

 

 

868_0.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca sa fie clar- ca manete de frana nu foloaeste ergo powerele ci pui manete separate..sau cum?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu manetele Avid Speed Dial 7 da, vor merge fara nici o problema. Presupun ca manetele alea le vei monta pe un ghidon de MTB.

Cu ergopowere nu vor merge, in schimb exista manete (doar) de frana de sosea cu tragere a cablului compatibila cu frane de MTB. Relativ greu de gasit, dar exista.

 

Daca tot montezi V-Brake iti recomand ceva de calitate, gen Avid SD7 sau ceva echivalent de la Shimano.

Share this post


Link to post
Share on other sites

manetele avid speed dial 7 vin la pachet cu acele frane: xlc br v1, toate la 100 lei sh.

 

ghidonul e gen flat/riser,

 

pentru asta vreau sa ma asigur, ca nu e musai sa fie frane v MINI daca inlocuiesc tektro 720, ce am acum.

furca e de focus cross expert (varianta mai veche, fara disc).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mini-V (sau cantilever) merg cu manete de sosea, V-uri normale merg cu manete de MTB (gen Avid Speed Dial 7). Altfel, din perspectiva furcii sau a cadrului, clestii cantilever, mini-v si v sunt complet interschimbabili unii cu ceilalti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din nou despre frane...

 

Zilele astea am avut oroarea sa fac o tura la munte si sa indur cateva ore de ploaie intensa, respectiv sa fac coborari destul de lungi in conditiile alea. Bicicleta era cea din dotare, cu frana mini-v fata si cantilever spate, cu saboti BBB Tri-Stop. Prima coborare "pe ud" (si grindina), cu vreo 800m diferenta de nivel, s-a petrecut fara nimic negativ de comentat, franarea era la fel de rapida si eficienta ca pe uscat. Chiar ma gandeam (din nou) ca ce atata tam-tam ca "franele pe janta nu functioneaza bine pe ploaie". In schimb, pe cea de-a doua coborare, franele au inceput sa dea rateuri, iar pe finalul turei, cand ploaia s-a inrautatit major si de multe ori treceam prin balti care treceau lejer de inaltimea cauciucului, franarea devenise destul de indoielnica.

 

Cand am ajuns acasa si m-am apucat sa curat bicicleta, am realizat ca sabotii se uzasera pe cele 2 coborari mai mult decat s-au uzat in tot anul trecut (aproape exclusiv) pe uscat. Zonele profilate ale sabotilor disparusera complet, "carnea" fiind la mai putin de 1 mm de semnul de uzura maxima. Probabil momentul in care franele au inceput sa isi piarda eficienta a fost cel in care sabotii si-au pierdut profilul. In concluzie, a trebuit sa montez niste Shimano XTR cumparati dintr-un Decathlon din apropiere ca sa pot sa ies si in ziua urmatoare. Prin comparatie cu BBB Tri-Stop, as zice ca sabotii XTR au o putere de franare simtitor inferioara la aceeasi apasare a manetelor, fiind mai duri si mai putin aderenti, dar probabil ca sunt si mai rezistenti la conditii vitrege. Si-au facut treaba, desi pe ultima coborare a zilei m-am ales cu carcei la degete de la franat.

 

Pe scurt, am ajuns sa ma lovesc si eu o data de limitarile impuse de franele pe janta. Solutia pentru mine (si invatatura de minte) va fi sa am la mine, cand mai merg la munte, saboti v-brake de schimb.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jantă de schimb nu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now