Croocodillul

Full suspension sau nu?

Recommended Posts

La FS carbon? Care vibratii de mica amplitudine? Alea generate de piticul mic si verde inchis intr-unul din triunghiurile cadrului? Ca de la calea de rulare la un FS, din orice material ar fi facut, ansamblu de amortizare trebuie sa preia vibratiile, daca nu e facut sa le preia suspensia atunci ori e softail, ori e suspensia dereglata, ori e o porcarie de cadru.

Share this post


Link to post
Share on other sites

O chestie pe care n-o pomenit-o nimeni pe thread, sau n-am citit eu: un avantaj enorm al FS-urilor este pe plat/semiplat cu multe denivelări mici, gen urme de animale sau muşuroaie.

Unde pe un HT trebuie să te ridici în picioare şi să suferi, pe FS pui fundul jos şi pedalezi.

  • Upvote 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kristi: Ce intelegi prin "ansamblu de amortizare", furca+shock ? Eu la shock-uri nu ma pricep dar furci am mai avut. N-am gasit nici una atat de fina incat sa "scoata" perfect pietrele si gropile mici de pe o coborare pe un forestier, sa zicem. Sau piatra cubica, pentru exemplificare.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

La FS carbon? Care vibratii de mica amplitudine? Alea generate de piticul mic si verde inchis intr-unul din triunghiurile cadrului? Ca de la calea de rulare la un FS, din orice material ar fi facut, ansamblu de amortizare trebuie sa preia vibratiile, daca nu e facut sa le preia suspensia atunci ori e softail, ori e suspensia dereglata, ori e o porcarie de cadru.

Ideea e alta. Cadrele rigide au elasticitate in functie de materialul folosit. Cele mai flexibile sunt cele din otel (d-aia se si fac arcuri din otel) si ai o pseudosuspensie din oscilatiile cadrului. Urmeaza carbonul si apoi aluminiul. Scandiul (in fapt tot un aliaj de aluminiu cu putin scandiu) ar fi cel mai rigid.

Unele cadre se pot preta pentru "softail". Se lasa bascula (chainstay) incastrata (fara articulatie) si se pune un mic amortizor sus sub sa. Alti producatori curbeaza barele ce leaga axul rotii de tubul seii (seatstay) tocmai pentru a simula un softail.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

O chestie pe care n-o pomenit-o nimeni pe thread, sau n-am citit eu: un avantaj enorm al FS-urilor este pe plat/semiplat cu multe denivelări mici, gen urme de animale sau muşuroaie.

Unde pe un HT trebuie să te ridici în picioare şi să suferi, pe FS pui fundul jos şi pedalezi.

Eu nu merg la concursuri, singurul unde am facut o exceptie este  "Prima evadare". Se stie ca a fost o portiune arata spre final, cand toti erau terminati. Acolo eu am zburdat pe partea stanga unde era si mai denivelat, pe langa vreo 30 de insi, mult mai rapizi ca mine. Pe urmatoarele portiuni m-au depasit cativa, nu toti ca erau terminati :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

O chestie pe care n-o pomenit-o nimeni pe thread, sau n-am citit eu: 

 

 

Dar pe aratura? Drum de oi? Pe unde s-a exploatat forestier si au ramas caneluri in toate directiile?

 

Pomenisem Radule, pentru ca acolo faci tocanita de orice HT vrea Shauru.

Am avut si HT carbon cu SDS(care cand facea Scott SDS, Merida, Cube si alte marci de ''niu eigi'' bateau furnica cu lantu ud).

Diferenta enorma intre un light enduro si un race se face acolo unde pe FS esti la promenada si cu gulerul scrobit, nu ti se misca un fir pe freza in blana, cu HT curg apele pe tine facand echitatie.

Valea e vale, daca stii sa o cobori, o cobori si pe matura. Desigur ca pe un FS o cobori glont ca ursul iar pe HT o cobori topaind ca o capra neagra, dar tot acolo ajungi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cand am zis FS m-am referit la full-suspension, implicit furca si soc (eventual si tipul articulatiilor de pe furca spate, dar asta e mai mult importanta la bob-ul generat de pedalare si ne/liniairitatea amortizarii). NU cadru hardtail sau softail, unde poti sa ai furca rigida sau cu amortizare, si unde furca spate preia o parte din vibratii, functie de materialul ales si geometria seatstay-urilor si a chainstay-urilor.

 

De ce nu se fac FS-uri si din Fe si alte aliaje ale acestuia? Sau Ti? Ca si ele sunt elastice si preiau din vibratii? Nu neaparat mai ieftin materialul, dar e mai usor de prelucrat, la Fe cel putin.

 

Eu unul vad ca principale dezavantaje ale FS-urilor pretul de achizitie si gradul de mentenanta marit fata de un HT, chestiune care atunci cand mi-am facut actuala troaca a fost factorul decisiv. Greutatea, manevrabilitatea sunt relative, eu oricum pot oscila 2 kile intr-o zi, si daca mai manac si niste fursecuri, s-au dus naibii aia 100Euro pe care i-as fi dat pe niste pedale de 250g.

 

Daca ar fi sa o fac din nou, nici macar nu m-as mai uita la HT-uri, dar acum sunt alte vremuri, alt venit si alte obligatii...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Judecand un pic pragmatic, la o tura clasica pe munte de 80km si 2000 urcare, avem sa zicem un 25% asfalt, 50% forestier bun si doar 25% trail, in cel mai bun caz. Din toate astea jumatate urcare si jumatate coborare. Deci doar pe 12,5% (1/8) din traseu FS-ul ar fi net superior.

Pe traseul de mai sus ce ai lua cu tine, pe Nicu sa HT-ul de carbon ( daca l-ai mai avea ) ?

 

 

Am avut si HT carbon cu SDS(care cand facea Scott SDS, Merida, Cube si alte marci de ''niu eigi'' bateau furnica cu lantu ud).

 

Pai tocmai pentru ca ai avut pusesem intrebarea de mai sus. Ce ai lua cu tine in tura asta ipotetica, FS-ul sau Scott-ul ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ideea era ca suspensia amortizeaza obstacolele mari si tine bicla in tractiune, cu ambele roti pe sol in timp ce materialul ( carbon ) se ocupa de vibratiile de mica amplitudine si frecventa mare, de aia FS carbon.

  

Atunci inteleg. Doar ca mie imi place la nebunie si sa urc. Si nu sunt sigur ca pentru aia 12% vreau sa-i stric pe ceilalti 88 % cu greutate mai mare, pedal bob, o suspensie suplimentara cu tot ce presupune asta, intretinere, etc.

 

Daca-ti place sa urci un full bun face toti banii. Habar n-ai cate posibilitati iti deschide, acolo unde hardtailul pierde aderenta cu un full bun te distrezi maxim. Pedal bob ai numai in picioare. Si eu am cam aceleasi gusturi, si culmea nu urc deloc cu propedal, prefer o mica pierdere de eficienta si un castig mare de tractiune.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

As lua fara indoiala si Scott-ul doar daca ar fi Spark nu Scale :))

Cel mai sigur pe Niculae l-as lua. Ca-l am. :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce sa mai zic, mi-ati bagat mortu' in casa, daca mai aveam dubii, acum se cam risipesc. Cred ca purcelul de portelan isi fura un ciocan in cap. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu e nici un mort nicaieri.

Depinde pe ce te regasesti tu mai bine. Iti amintesti..., apare piticul omniscient care stie el ce e mai bine :D

DIn producatorii consacrati putini mai au cadre netrecute la 29, si pentru XC/CC majoritatea sunt numai 29. 

Pentru Trail apar sporadic si modele 27,5 iar 26 cred ca doar SC mai au ceva.

Daca iei in calcul un FS facut de mana o sa iesi cum bine stii mai scump decat unul luat de-a gata, dar din ce piese ai pe HT luate cu grija :) , cateva nu vor putea fi stramutate.

Oricat de bine ar fi lucrat, o sa iasa pe undeva la 10-11 Kg marimea M->L .

Si eu am avut aceasta trilema acum vreo 4 ani, catre ce sa tind ca maxim de nivel bicicleta.

Lamuritoare, sincere, veridice si definitorii au fost niste elemente date de @2axis aici http://www.ciclism.ro/forums/index.php/topic/2145-nissan-titan-desert-mtb-marathon-2009/?view=findpost&p=261647

Pentru orice fel de parcurs, mai confortabil, mai rapid&sigur, datele converg spre un FS foarte bine calculat.

Finalmente poti sa fi zdrobitor sau iertator cu purcelusul, e chestiune de timp. Poate nu este inca anotimpul FS, nu-i coapta ideea, dar esti pretentios si firul te va duce acolo candva. Mai devreme sau mai tarziu.

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chizdă strâmtă cum îi curu'

Nu-i... nici metebeu ca fullu'...

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca idee, nu prea m-am lamurit pentru ce iei bicla, concursuri sau plimbari de voie, ture. Ca fost posesor de 26 carbon, 26 full (Santacruz blur XC carbon) si 29 carbon iti recomand pentru ture 26 FS, ceva de top, pentru concursuri 29 HT sau 26 HT, inca nu pot sa ma decid, nu am bagat calumea munte cu 29.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un full bun e ce iti trebuie. Cu ceva peste 11 kile te cam chinui. Mare atentie la cum alegi marimea, de aici apar problemele de spate, daca stai chircit sau prea alungit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Full de maxim 11 kile? Scump, taaaaaaaaaaaare scump. Aia 3000 de euro sunt doar avansul ;))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toti am inceput pe HT mai ieftine cred, dar o data ce te prinde microbul te manca tare undeva si vrei mai mult si mai mult, si daca chiar vrei si esti pasionat si costa, dar avantajele si satisfactia unui full merita din plin, io unu nu as mai trece inapoi la HT numa de as fi de podium poate la maratoane, dar si acolo deja incep sa apara baieti buni cu full.

 Intretinerea la ful e ceva mai scumpa, o revizie la calumea la ambele socuri Fox te duce la 200 de euro daca schibi cam tot, acuma depinde si de cat de tare te arunci cu ea poate o faci de doua ori pe an sau o data la doi ani adca nu cere, la mine am avut de schimbat doar o data rulmenti de la bascula de sub monobloc au fost vreo 90 de ron alti 2 skf japonezi in locul celor chinezesti care erau originali si iam schimbat singur acasa fara probleme. ce se mai duc sunt bucsile de la soc care sunt din ceva aliaj de aluminiu, eu am facut altele din bronz si tin mult mai bine nu trebuie schimbate o data la sezon.

 La urcare urata si sparta rau da urci mult mai bine, se catara peste bolovani si alte denivelari in loc sa sara aiurea peste ele si sa rupa aderenta, cand am facut schimb de bice cu un amic cu ht, chiar fosta mea bita de fapt s-a speriat nu stia ce dracu pare ca se trage singura bita la deal in halu asta chiar daca era mai grea cu un kil fata de Ht :) la care aparent ai eficienta dar per total nu e constanta din pacate doar pe portiunile relativ usoare de teren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Io de cand cu Niculaie am schimbat doar o pereche de chiloti imediat dupa o coborare.

In rest nimic. Se pune?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Full de maxim 11 kile? Scump, taaaaaaaaaaaare scump. Aia 3000 de euro sunt doar avansul  ;))

 

 

Astia zic altceva: http://www.bike-discount.de/shop/k1866/a81961/skeen-10-0.html?mfid=52

 

Sau Merida asta, chiar 9.5 kg: http://veloteca.ro/biciclete/biciclete-merida/ninety-nine/bicicleta-de-munte-merida-ninety-nine-carbon-3000-d-2012.html

 

Daca mint ei...mint si eu :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

radonu e marime 16" si fara pedale...

merida nu se pune, e race bike, la fel ca si cannondale scalpel, scott spark... adica nu e pentru incepatori, la vale tot cam ca un hardtail merge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ia Skeen-ul.

Dacă vrei ceva cu care să te dai mai agresiv pe coborări ia direct Slide 150

 

Îmi retrag cuvintele, ia direct Slide 150 (sau ceva echivalent de la altă firmă)

Îi bine echipat, are şi dropper post (chiar unu' bun), singura bubă îi ghidonul care-i îi de doar 700mm şi n-ar strica unu' mai lat, ceva de 740-760mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca este o greseala la greutatea afisata pentru Merida de mai sus.

Analizand componentele nu prea iese la socoteala.

Share this post


Link to post
Share on other sites

merida nu se pune, e race bike, la fel ca si cannondale scalpel, scott spark... adica nu e pentru incepatori, la vale tot cam ca un hardtail merge.

 

Intreb pentru confirmare, ca am o banuiala.

Se incadreaza si S. Epic? Ca la vale... sa zic ca nu merge ca alte FS-uri :-s

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.