Sign in to follow this  
a_mic

Cheile Gradistei

Recommended Posts

Cheile Grădiṣtei

 

 

 

Aşezare geografică:

 

Localizate ȋn zona de sud-est a culoarului Rucăr-Bran, fac parte din tamponul celor două masive muntoase: masivul Bucegi (altitudine maximă ȋn vârful Omu – 2507 m.) ṣi masivul Piatra Craiului (altitudine maximă ȋn vârful La Om – 2238 m.). Cele doua masive fac parte din grupa muntoasă a Bucegilor, care mai cuprinde următoarele unităṭi fizico-geografice: masivul Leaota cu altitudinea maximă ȋnregistrată de vârful Leaota – 2133 m., Măgura Codlei, precum ṣi culoarul Prahovei.

 

Grupa muntoasă a Bucegilor este mărginită la vest de Valea Dâmboviṭei, la nord de Depresiunea Bârsei, la est de culoarul Prahovei, iar la sud de Subcarpaṭii de Curbură. Catena alpină s-a individualizat ȋn timpul neozoicului, ȋnălṭându-se ȋn bloc compact, cu cca. 1000 m. la sfârṣitul neogenului ṣi ȋnceputul cuaternarului.

 

Zona vestică a masivului Bucegi are ȋn compunere, ȋn afara ṣisturilor cristaline ṣi o voluminoasă componentă calcaroasă ce oferă un mediu propice dezvoltărilor carstice.  

 

Relieful carstic este legat de masa calcarelor de pe latura vestică a rezervației, în sectorul Strunga-Grohotiș-Guțanu, iar local de unele blocuri cu dimensiuni mai mari incluse în masa de conglomerate. Specific este exocarstul cu Japiezuri în forme si dimensiuni variabile, unele coline și avene. Dizolvarea se îmbină sezonier cu înghețul și dezghețul, contribuind la dezvoltarea reliefului ruiniform de pe abruptul calcaros.

 

Legături: 

 

Spre nord-vest Masivul Piatra Craiului, spre nord-est localitatea Bran cu castelul omonim, spre sud-est intrarea ȋn Bucegi prin abruptul Ṭapului ṣi ṣaua Strunga, iar spre sud-vest, Fundata, Fundăṭica, Podu Dâmboviṭei ṣi Rucăr.

 

Inedit: 

 

La origini, masivul Bucegi se numea “al Buceciului” (după actul ctitoresc al Mânăstirii Sinaia din 1695), ṣau originea numelui fiind derivată, conform lui Sextil Puṣcariu, din “Bucṣoiu” – ramură a structurii stelate a Bucegilor. 

 

Acces: 

 

Se poate face fie pe DN 73 din Câmpulung ṣi apoi, din Moeciu de Jos, spre Moeciu de Sus pe DJ 112F, fie dinspre Braṣov, pe direcṭia Bran, pe acelaṣi DN 73 urmat de DJ 112 F.

 

Odată ajunṣi ȋn Moeciu de Sus, ȋncepe aventura ȋn Cheile Grădiṣtei. Am ales această localitate ca punct de plecare datorită posibilităṭilor variate de cazare.

Luând ca punct de reper intersecṭia drumurilor comunale DC 56 cu DC 53, intersecṭie aflată chiar ȋn centrul localităṭii, pornim către Moeciu de Jos pe abia născutul DJ 112 F. Drumul asfaltat trece prin sat sub numele de “Strada Principală” ṣi-l urmăm cale de 3.5 km., până la intersecṭia cu drumul ce ne va conduce ȋn chei, drum ce porneṣte către stânga din drumul principal ṣi care este marcat de podul din fotografie:

 

Foto%201.13.1.jpg

 

Foto: google by gabi@vram

 

Ȋnainte ȋnsă de a face la stânga, ne oprim la km. 2.5 să admirăm Cascada Chiṣătoarea pre numele ei de “fată”, sau Cascada Albastră pe cel de “doamnă”:

 

Foto%201.13.2.jpg

 

Foto: google by Spirchez

 

Lăsăm pe stânga Complexul hotelier Cheile Grădiṣtei, ṣi ne continuăm drumul către vest, urcând susṭinut drumul ce se ȋntinde ȋn faṭa ochilor. La stânga ṣi la dreapta noastră se intind fie plaiuri pline de verdeaṭa groasă a muntelui, fie deasa pădure ce ne ȋmbată plămânii cu aerul ȋngroṣat de oxigen. 

 

Mergem pe firul văii pe excelentul drum ciclabil ṣi ne ȋnchipuim cum sus, pe versantul din dreapta, ṣerpuieṣte drumul pe care tocmai am venit dinspre Câmpulung (DN 73).

La 2.5 km. după intrarea ȋn drumul cheilor, ȋntâlnim un vechi pod pe sub care trecem.

 

Foto%201.13.3.jpg

 

 

Foto: google by squiddy

 

Imediat intrăm ȋn primul ac de păr ce atinge tangenṭial vechea carieră.

 

Foto%201.13.4.jpg

 

Foto: google by catal1n2000

 

Drumul continuă să urce, devenind ceva mai monoton pe măsură ce ne apropiem de platoul ce ne va fi punct de ȋntoarcere, sau continuare.

 

Foto%201.13.5.jpg

 

Foto: google by squiddy

 

Ȋncă un grup de câteva serpentine ne pun răsuflarea la-ncercare, dar ochii roată prind priveliṣtile ce ne taie cu adevărat respiraṭia: abrupturile Bucegilor ṣi creasta dantelată a “Craiului”. Ne tragem sufletul pentru ca pentru 3 km. ne vom lupta voiniceṣte cu un 10-11% care ne va stoarce toată energia pe care o putem pune la bătaie.

 

Odată ajunṣi pe platoul Cheilor Grădiṣtei, vom constata că, de la intersecṭia cu DJ 112 F pe care am lăsat-o ȋn urmă ṣi până la acest posibil capăt de drum, am mers 5 km. ṣi am urcat nu mai puṭin de 400 m. Un efort ce ne va face să zâmbim privind munṭii din depărtare.

 

Pentru cei ce nu sunt afini gălăgioasei civilizaṭii a zonei, câteva minute de pauză ȋn faṭa unei brumărite sticle de bere pe una din numeroasele terase din zonă, vor fi ȋn mod sigur ȋndeajuns. 

 

Vom trage linie ṣi vom spune că cei 3 km de chei, ȋn completarea celor 5 km de urcare sălbatică ne pot fi ȋndeajuns pentru a lua drumul către casă sau maṣină…

 

sau…….

 

Să ne facem oare o surpriză? Un drum superb pe plai până la Ṣirnea ṣi Ciocanu ṣi o coborâre de poveste spre Ciocanu de Jos ṣi mai departe spre cheile Dâmbovicioarei ṣi o posibilă continuare?

 

Foto%201.13.6.jpg

 

Foto: google by Sandy065

 

Foto%201.13.7.jpg

 

Foto: google by ungureanu daniel86

 

Foto%201.13.8.jpg

 

Foto: google by gabi@vram

 

Voi hotărâṭi, dar de-o veṭi lua-o mai departe, de multă ȋncântare umple-vi-se-vor sufletele ṣi inimile!

 

Coordonate chei:

 

45027’51” – 45027’10” N, 25018’21” – 25018’ E 

 

Stare drum:

 

Perfect ciclabil pe toată lungimea, inclusiv suplimentară: asfalt ṣi macadam compactat, iar dincolo de chei potecă prin plai, macadam ṣi apoi asfalt până ȋn Dâmbovicioara.

 

Posibilităṭi cazare:

 

Multiple, pentru toate gusturile ṣi buzunarele (poate mai puṭin pentru cele ale celor ȋndrăgostiṭi de liniṣte ṣi izolare): ȋn Moeciu de Sus, ȋn Moeciu de Jos, la multele pensiuni de pe drum, pe platoul Cheilor, ȋn Ṣirnea, Ciocanu, Dâmbovicioara. Variantele sunt atât de multe ȋncât recomandările subiective nu-ṣi au rostul.

 

Alte obiective ȋn zonă:

 

Cheile Dâmbovicioarei, Cheile Dâmboviṭei.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this