Recommended Posts

Grupurile de pinioane cresc de la an la an. Abia ne-am obisnuit cu 10 ca a aparut si grupul de 11! Si cine stie ce ne mai rezerva viitorul.

Dar foile raman neschimbate. N-am vazut la nici un producator foaie cvadrupla. Exceptand-o pe asta din bazar, care insa are un producator anonim.

Foile sunt de 28-36-42-50 si au o greutate... apreciabila, fiind in totalitate din otel. Acum cativa ani mi-am montat asa o foaie pe o bicla. E cam greu sa gasesti un schimbator in stare sa mute lantul pe toate, eu am polizat putin dintr-unul ca sa aiba cursa mai mare.

Si totusi de ce nici un mare producator nu face asa ceva? Se tem de greutatea suplimentara? Sau ca o sa coste prea mult? Sau ca nu o sa aiba succes? Eu mi-asi monta o foaie cvadrupla daca ar aparea la o greutate decenta (nu ca asta din imagine).

Voi ce ziceti?

Imagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

Producătorul foilor sau un terţ produce şi schimbătorul, dar nu l-ai găsit, sau, pur şi simplu, a apărut grupul din senin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cum spuneam foile sunt fabricate de producator foarte anonim. Nu scrie nimic pe ele, sunt aduse din Turcia, nici macar nu stiu unde sunt fabricate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

S-ar putea să apară şi schimbătorul, pentru că, altfel, unul ca mine n-ar cumpăra aşa ceva. Tu eşti specialist, ai scule, dar mai ales know how şi ai reuşit să faci un schimbător. Altfel, ce să faci cu o foaie în plus, la care nu poţi să ajungi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

care e motivul pentru care ai vrea asa ceva ?

angrenajul de mtb normal e suficient .. o foaie mare pentru sosea o foaie mijlocie pentru urcare,o foaie mica pentru urcare killer.. la ce sa pui 4 foi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

O foaie e pentru coborare...:mrgreen:

La ce trebuie 10 sau 11 pinioane? Vorba aia: mai bine sa ramana decat sa n-ajunga!

Share this post


Link to post
Share on other sites

O foaie e pentru coborare...:mrgreen:

La ce trebuie 10 sau 11 pinioane? Vorba aia: mai bine sa ramana decat sa n-ajunga!

Numarul de pinioane nu creste neaparat pentru a largi intervalul de rapoarte disponibile, ci mai degraba pentru a avea rapoartele mai apropiate. In felul asta i se permite ciclistului sa ramana intr-un interval cat mai ingust de cadenta, unde se simte el cel mai bine :).

Si la o privire mai atenta, foile din imagine nu iti dau decit o diferenta de 22 de dinti, pe care ti-o ofera orice angrenaj triplu de mtb sau trekking (44-32-22 si respectiv 48-36-26).

Share this post


Link to post
Share on other sites

argumentul irefutabil:

Pentru ca dubleaza alte rapoarte de viteze! (nu perfect, dar cel putin foarte aproape + ca ordinea de schimbare incepe sa devina tot mai greu de memorat)

Ca fapt divers, raportul de transmitere al unui angrenaj este Z2/Z1 unde z2 sunt numarul de dinti al rotii conduse (pinion spate) si z1 al rotii conducatoare (foaie de angrenaj)

Un raport de transmitere mare inseamna foaie mica, pinion mare, si efort mic la pedalare.

Cu cat e mai mic raportul de transmitere inseamna efort mai mare, viteza posibila mai mare

Ca fapt divers am tratat succint un caz al rapoartelor de transmitere pentru pinioane pe o plaja mare (11-34) si altele pe o plaja mai mica 13-26, precum si cele 4 foi mentionate, 3foi si doua foi alese asa mai la intamplare.

Eu oberv o mica problema.. angrenajele astea sunt facute de ingineri sau dupa ureche? ca observ o "incalecare" a rapoartelor la toate cazurile prezentate. :)

Voi stiti pe de rost cum trebuie sa schimbati?

de exemplu la cazul din tabelul meu cu 3foi si grupul de pinioane mai restrans 13-26 cu 8 pinioane(la ala mai larg 11-34 e chiar mai urat) avem urmatoarea situatie:

mergem cu viteza pe cel mai mic pinion(13) si cea mai mare foaie(44) si se iveste un deal. Pentru a pastra cadenta incepem sa schimbam de la mic la mare in felul urmator:

foaie mare - pinion mic (al 8-lea)

foaie mare - pinion 7

foaie mare - pinion 6

foaie mare - pinion 5

foaie medie - pinion 8

foaie mare - pinion 4

foaie medie - pinion 7

foaie medie - pinion 6

foaie mare - pinion 3

foaie mare - pinion 2

foaie medie - pinion 5

foaie mare - pinion mare (nr 1)

- sau- foaie mica - pinion mic (nr 8) - au exact acelasi raport

foaie mica - pinion 7

foaie medie - pinion 3

foaie mica - pinion 6

foaie medie - pinion 2

foaie mica - pinion 5

foaie medie - pinion 1 (cel mai mare)

foaie mica - pinion 4

foaie mica - pinion 3

foaie mica - pinion 2

foaie mica - pinion 1

Si s-au terminat cele 24 de viteze prezentate intr-o rdine cat mai rationala.. dar face cineva in felul asta ?:-? va jucati toata ziua cu schimbatorul de foi si de pinioane asa intr-o veselie pt un aport insesizabil de mic?

In fine... eu consider ca un grup de pinioane mai ingust ceva 9-20 si cu 3 foi mai largi de la ceva gen 15-50 ar acoperi eficient toata plaja necesara in ordinea logica (foaie mare - apoi toate pinioanele la rand si abia apoi trecem la urmatoarea foaie si din nou toate pinioanele la rand) - se poate calcula, nu-i problema, dar pe ceva concret, pe un proiect de pus in productie.

Altfel am avea nevoie de un sistem automatizat de schimbare al treptelor care sa stie succesiunea corecta de schimbare. Sau sa memoram in ordine cele 4 foi x 11pinioane = cele 44 de combinatii in ordinea corecta pentru maxim de performanta.

Daca e sa memoram 44 de rapoarte in ordine si care mai sunt si amestecate haotic ca mai sus (mult mai rau la mai multe pinioane si mai ales la mai multe foi, si cel mai rau cand limitele de variatie de la foi si pinioane sunt foarte mari) pai cred ca renuntam la minuni cu 11pinioane si 4 foi si ramanem la singlespeed macar nu ne doare capul :D

Dupa cum se vede chiar si cu doua foi tot calcam cu rapoartele unele in altele... Daca eu etajam cutii de viteze in acest fel cred ca muream de foame.

Poate imi scapa ceva la bicla, dar din start 3foi cu 10pinioane sunt mult prea multe, si foarte prost etajate. - punctul meu de vedere

Edited by Asi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ia incearca sa faci calculele cu un angrenaj compact(50/34) si cu pinioane 12/25.

CIne crede ca nu are tot ce ii trebuie la aceasta combinatie(vorbim de amatori) sa faca bine sa se apuce de crosetat clatite.

Aia cu pinionul de 9 si placa de 15 a fost o gluma sper.

In rest, toate bune.

Share this post


Link to post
Share on other sites

baiatu cu excelu... cred ca te-ai incurcat in prea multe "fapte diverse" :D recomandam mai mult pedalat si mai putin calculator ;)

ai gresit putin formulele, raportu de transmisie e exact invers. 50/13 e 3.84 nu 0.26

de altfel cred ca pe undeva ti-ai dat si tu seama, ca te-ai contrazis singur in aceeasi fraza:

Un raport de transmitere mic inseamna foaie mica, pinion mare, raport de transmitere mare, si efort mic la pedalare.

Asa, "ca fapt divers", e foarte normal sa ai incalecari de rapoarte. Gandeste-te ca daca nu ai avea, si dupa rapoartele de pe foaia mare ar veni la rand cele de pe foaia mica, la fiecare schimbare de foaie ar trebui sa parcurgi toata caseta de pinioane de la un capat la altul ca sa ajungi la raportul urmator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...te-ai contrazis singur in aceeasi fraza ...

Bine urlat, leule :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok am corectat. Greseala de tastare, in capul meu e clar

De ce sa fie o gluma? evident e fantezist dar in fond de ce nu?

Imi sustin parerea ca nu sunt bine etajate pinioanele-foile de pe majoritatea bicicletelor.

La mana ne descurcam sa dam pe "mai usor" cand avem nevoie, dar nu e optim! Pentru ca mai avem combinatii care cel mai probabil vor fi "sarite" sau "uitate".. iar un sistem de automatizare pt bicicleta e un overkill. (poate doar o "automatizare" mecanica cu came profilate care actioneaza schimbtorul atat fata cat si spate, dar nici asa nu e optim.. ca pana schimbi de la un cap la altul pe pinioane si pe foi.. mai bine il lasi cum a picat si pedalezi in continuare.. asta ca utilizator, dar ca proiectant mi se pare o eroare!

Pardon, raportul de transmitere este exact cum am zis

Este necesara o demonstratie?

Raport de transmitere = n1/n2 unde n1=turatia arborelui conducator (foaie angrenaj) si n2=turatie arbore condus (pinion spate)

Dupa cateva inlocuiri se ajunge la inversul raportului numarului de dinti! (inlocuirile care se fac: n->omega, si deasemeni stim ca m*Z=D unde m este modulul rotii dintate sau de lant, z nr de dinti, D diametrul de divizare, avem D(Z) si inlocuind si simplificand constantele -modulul acelasi, si factori de transformare se ajunge la z2/z1=n1/n2=i - raport de transmiere, sau raport de amplificare al momentului.. la bicla de obicei se demultiplica)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fiecare "sufera" cu cate ceva.. totul e sa fie constructiv.. pedalatul nu este atuul meu principal, este doar un hobby si un mijloc de transport/recreatie. Cel principal este ingineria, iar daca asta mi-e meseria inseamna ca sufer?

Dar sa revenim, o transmisie cvt la bicicleta e chiar foarte aplicabila (momentele transmise sunt foarte mici), si stiu ca sunt tot felul de inventii nastrusnice cu curele, parghii articulate, angrenaje dintate, cu cardan, etc..

De ce sa nu fim deschisi la ceva nou? In domeniul meu (auto) inventiile cele mai ciudate prin transmisii se gasesc la tot pasul chiar pe masini obisnuite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

offtopic :

De ce sa nu fim deschisi la ceva nou?

Cred ca noi,ca si "consumator final" suntem deschisi la ceva nou atat timp cat este un sistem mai bun,fiabil,etc..

Problema e ca firmele mari (Shimano,SRAM,Campagnolo) isi bazeaza o mare parte din vanzari pe sistemele clasice de transmisie si de schimbare a vitezelor. Sunt convins ca exista sisteme proiectate (poate si realizate) sa fie mult mai fiabile si competitive ca pret dar nu are nimeni interesul (inca) sa le promoveze la nivel care sa inlocuiasca ce e acum pe piata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mihai....asta e teoria conspiratiei.

baga un ochi pe la targurile de biciclete si o sa vezi ca apar tehnologii noi, absolut SF.

Orice om cu scaun la cap o sa iti explice ca nu se implementeaza niciodata un sistem nou daca nu este viabil din punct de vedere economic.

Partea de prototipuri este un lucru si partea de productie de serie este altceva.

Campagnolo are 11 pinioane, Shimano are DA elecric. Ia vezi ce se intampla pe la diversi producatori cu partea de transmisie(bine, pretul este uneori prohibitiv).

Mie mi se pare o aberatie un angrenaj cu 4 foi. Am avut 3 pe cursiera si am renuntat urgent.

La mtb este ok cu 3, dar 4 e de porc8-X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acum majoritatea sunt doar fiabile dar prohibitive ca pret pentru cei multi care dau 500-1000 euro pe bicicleta toata si nu cred ca ar da suma asta doar pe o cutie de viteze sau un butuc.Eu unul nu as face-o.

Tot ce spun ce ca daca s-ar vrea ,s-ar produce si fiabile si competitive ca pret.

Poate am exagerat spunand ca au deja solutiile si nu le scot pe piata ,dar cu siguranta potentialul tehnic si intelectual exista.

Asta e parerea mea,daca ea se numeste "teoria conspiratiei" atunci asa sa fie,nu ma deranjaza.

Legat de chestia cu 4 foi sunt perfect de acord cu tine : daca la (lipsa de) experienta mea nu simt nevoia unei a patra foi,pentru ca trei imi sunt mai mult decat de ajuns,acoperind rapoartele de care am nevoie, un ciclist antrenat cu atat mai putin are nevoie de ea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

cei multi care dau 500-1000 euro pe bicicleta toata si nu cred ca ar da suma asta doar pe o cutie de viteze sau un butuc.Eu unul nu as face-o.

ce-mi place mie impresia romanului ca toata lumea se invarte in jurul lui X_X

nu-ti mai baza concluziile pe cumparatorul mediu din romania, pentru ca piata noastra e absolut zero, nici un producator nu ia decizii in functie de ce ai cumpara sau nu ai cumpara tu. >:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bine,nu imi mai bazez concluziile pe lumea ce "se invarte in jurul meu". Hai sa mi le bazez pe restul lumii. Care e oare proportia de sisteme alternative (ca butuci Rohloff,cutii de viteze,etc) din numarul total de biciclete vandute acum? Parerea mea ca nu e prea mare,deci asta inseamna ca la ora actuala,ca si mine,egocentricul,nici majoritatea nu se da in vant dupa solutiile astea actuale (din diferite motive: pret,greutate etc).

Si cu asta termin ,pentru ca sunt(em) offtopic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu orice companie are ca strategie dominarea pietei si adoptarea de catre majoritate... unii se bazeaza pe produse de nisa. :) si in domeniul asta, exclusivismul se vinde foarte bine si se plateste scump. poate ca multe din produsele de nisa nu s-ar vinde daca le-ar adopta tot plavanu' X_X

Share this post


Link to post
Share on other sites

=D> =D> Lysergo X_X :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu orice companie are ca strategie dominarea pietei si adoptarea de catre majoritate... unii se bazeaza pe produse de nisa. :) si in domeniul asta, exclusivismul se vinde foarte bine si se plateste scump. poate ca multe din produsele de nisa nu s-ar vinde daca le-ar adopta tot plavanu' X_X

Plavanu' raspunde :

Cei care vor produse deosebite si sunt dispusi sa plateasca pentru asta sunt unii si sunt ceilalti,cei multi,"plavanii" care cauta un raport cat mai bun calitate/pret.Iar in domeniul de care vorbim acest raport nu este inca pe placul majoritatii.

Iar o atitudine de genul "multe din produsele de nisa nu s-ar vinde daca le-ar adopta tot plavanu' " mie mi se pare ,in cel mai fericit caz,doar snobism. Adica daca intr-un an de zile Rohloff(dau exemplul asta pentru ca am vazut ca-i place lui Frank) scoate un butuc cu aceleasi caracteristici tehnice deosebite dar la un sfert de pret,cei care cumparau pana acum Rohloff nu o sa o mai faca pentru ca toata lumea o sa aiba unul ??????

Share this post


Link to post
Share on other sites

ca sa construiesti un produs de calitate superioara[usor si fiabil] sunt preturi de cost mari,si niciodata nici un constructor nu le va vinde la 50% sau mai putin din pretul de lansare

nici pe departe costurile de fabricare nu se vor reduce de la un an la altul cu 75%,astfel Incat tu sa le cumperi cu 75% mai ieftin[mare aberatie]

raportul calitate/pret are si el un echilibru de bun simt,Incat pana la urma ajungi sa-ti cumperi 'foi cu patru foi' .....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now