Sign in to follow this  
100%vegetarian

Frecventa

Recommended Posts

ma tot uit la competitiile ciclistice (Giro, TdF, etc) si observ ca frecventa de pedalare pt o anumita viteza variaza. unii prefera o frecventa mai scazuta altii mai ridicata.

ce te face sa alegi o anumita frecventa?

acum de exemplu, in Turul Frantei, Carlos Sastre, Frank Schleck (imi amintesc si de Lance Armstrong), urcau cu o frecventa mult mai mare decat altii. astfel cand era de atacat totul se petrecea mult mai repede/usor. Cadel Evans de exemplu, urca cu o frecventa mult mai scazuta decat ceilalti... pare ca se chinuie... oricum, nu prea are explozia celor mentionati mai sus.

care-i smecheria cu frecventa!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

fiecare ciclist are cadenta preferata. cadenta ideala e cea care iti da tie senzatia de randament si eficienta. parerea mea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Depinde si de muschii fiecaruia. Toti suntem unici.

Unii au in muschi mai multe fibre rosii, altii mai multe fibre albe.

Fibrele rosii sunt pentru rezistenta, cele albe pentru forta.

De aici pot sa apara aceste diferente la pedalat. Daca ai mai multe fibre rosii, deci o rezistenta mai mare, e normal sa pedalezi la o frecventa mai ridicata spre deosebire de altul care are mai multe fibre albe, deci o forta crescuta care ii permite o frecventa mai scazuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frecventa optima este, cred, strict particularizata pentru fiecare ciclist.

Cadenta mai mica presupune muschi mai zdraveni, cadenta mai mare presupune un sistem cardio-respirator foarte bun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dacă o sa te uiţi la ceva documentare cu Indurain o să vezi ca avea o frecventă mult mai mică comparativ cu modul în care se merge acum.

Lance Armstrong a fost omul care a "revoluţionat" aceasta treaba. El urca cu o viteză fantastica si cu o cadenţa înfiorătoare (la fel si la CTI).

Ullrich in schimb avea frecvenţă mai mica si pedala mai in forţă.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prefer cadenta mai mare. Cand obosesc, cobor 1-2 viteze si maresc cadenta dar in acelasi timp ma odihnesc si apoi revin.

Muschiul are doua directii de dezvoltare: rezistenta sau forta. Dupa ce forta dezvoltata a ajuns la un anumit nivel, poate sa compenseze lipsa rezistentei intr-o anumita masura.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de curand am facut trecerea de la forta la cadenta la sfaturile mai multor persoane in frunte cu maestrul basso:-P care spuneau ca urc mult prea in forta si o sa-mi termin genunchi peste cativa ani , pana acuma frecventa mea optima era undeva intre 45-60 rpm , si foloseam pe destule catarari foaia mare pinionul , deh ce pot sa spun de cand am trecut la cadenta , merg cu 80-90rpm si urc mult mai constant si numai in sea , adevarat picioarele sunt mult mai odihnite decat iar viteza medie overall este putin mai mare pe catarari lungi

singurul mare dezavantaj pe care il simt in cadenta este faptul ca respir de parca n-as avea aer , pur si simplu trebuie sa ma fortez sa nu ma sufoc pana termin catararea:-(

Share this post


Link to post
Share on other sites

bravo man!:mrgreen: prea eram ullrich vs. lance cand ieseam impreuna pe o catarare . Pentru mine frecventa la care am observat ca dau cel mai bun randament este undeva in jur de 95-105 pe plat iar pe catarari undeva in jur de 80-90. Intr-adevar solicita mai mult sistemul cardio-respirator , m-am jucat cu un heart-rate fluctuand cadenta intre 85 si 110 la 40km/h. Pulsul varia la mine intre 140 si 175 in functie de cadenta aleasa. Dar pe mine ma cam lasau bulanele la frecventa 85 asa ca am preferat un puls de 150-155 si o cadenta in jur de 95. Cel mai bine este sa incerci;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am un prieten cu care ies la o pedala de cand ma stiu...da' mai serios de vreo 10 ani. Mergeam la fel cu foarte mici exceptii (poate de asta si iesim de atata vreme). De vreo 4 ani...influentat si de americanu' vesnic in galben, nu spui cine, persona importanta - am schimbat ritmul de pedalare. Inainte nu ma "numaram", da' acum stiu ca imi place 90-95. El a ramas la acelasi stil de impins in forta. Nu stiu daca e numai asta sau o combinatie de mai multi factori...dar pe catarari am un net avantaj. Intre timp mi-am schimbat si angrenajele. Daca inainte mergem cu 22-32-44 si in spate 11-32, acum pe bicla de "tras" am pus 20-32-42 si 12-26(sau 28) ca sa pot sa-mi gasesc tot timpu cadenta pe care mi-o doresc. Pt ca uneori, un bloc de pinioane nepotrivit te poate "obliga" sa mergi in forta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca nu au putut dovedi cei in drept sa o faca ,lasa-ne cu spectacolul pe care-l facea an dupa an in tur.

Nu el a inventat cadenta ,dar e clar ca a pus-o in practica cu mare maestrie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiev1941 wrote: "merg cu 80-90rpm si urc mult mai constant si numai in sea , adevarat picioarele sunt mult mai odihnite decat iar viteza medie overall este putin mai mare pe catarari lungi"

Ma bucur sa aud ca o sa am un adversar pe catarare:mrgreen:

Kiev1941 wrote: "singurul mare dezavantaj pe care il simt in cadenta este faptul ca respir de parca n-as avea aer , pur si simplu trebuie sa ma fortez sa nu ma sufoc pana termin catararea:-("

Incearca la o viteza mai mica un pic, respira regulat, si apoi creste usor viteza, tr sa-ti antrenezi plamanii si modul cum respiri (respiraie mai adanca un pic ca sa se oxigeneze bine sangele);-). Aici mai tr sa lucrez si eu, de ce sa nu recunosc, mai ales pe catarari:oops:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

fiecare ciclist are cadenta preferata. cadenta ideala e cea care iti da tie senzatia de randament si eficienta. parerea mea

Cam asta e alibiul universal pentru motivarea cadentei dupa ureche.

E un domeniu care "se educa". Alegerea plajei de frecvente intra adesea sub auspiciile obisnuintei, de aceea crezi ca ai "randament maxim" la 40rpm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imagine postată

Unul din cele mai bune lucruri, atât la ciclismul de şosea cât şi la cel din afara şoselei este acela că poţi schimba vitezele astfel încât să menţii o frecvenţă constantă care să fie independentă de viteza cu care te deplasezi. Acest aspect este important în condiţiile în care intuim de la bun început că nici pedalatul rar şi nici cel foarte rapid nu sunt mai eficiente decât cadenţa corectă.

A crede că o anumită cadenţă este cea care ţi se potriveşte şi a învăţa cum să pedalezi corect sunt doua lucruri diferite.

Exista foarte multe legi empirice în lumea ciclismului. Una dintre cele mai importante legi este aceea că frecvenţa ar trebui să se încadreze în intervalul 80-100 rotaţii pe minut. Dosebirea dintre un ciclist amator şi unul experimentat sau educat constă în faptul că cel din urmă va încerca să-si păstreze o cadenţă în acest interval. Acest lucru nu înseamnă că un ciclist cu aptitudini nu va putea pedala în afara intervalului stabilit – pedalatul în şa pe căţărare normală impune o cadenţă mai scăzută pe când sprintul înaintea liniei de finish depăşeste de cele mai multe ori 100 rpm. Asta nu e tot, sunt mulţi rutieri care merg cu cadenţe mici pe când alţii pedalează foarte repede. Sunt câţiva băieţi rapizi şi fete carora le place să utilizete pasurile grele pe când alţii preferă să le învârtă repede pe cele uşoare.

De fapt, toţi trebue să încălcăm puţin legea cadenţei în anumite momente. Este indicat să parcurgi câţiva kilometri din antrenament pedalând în forţă pentru a-ţi întări musculatura şi câţiva pedalând foarte repede pentru a-ţi păstra supleţea piciorului.

Imagine postată

De ce este atât de importantă cadenţa

În primul rând ceea ce este considerată “Biblia” ciclismului, faimosul manual italian CONI ne explică acest lucru. Această carte, scrisă la începutul anilor '60 de către antrenorii italieni şi oamenii de ştiinţă este esenţa generaţiilor parcurse de ciclişti şi a descoperirilor în domeniu. Cât de relevantă este această carte pentru ziua de azi ? Ei bine, Federaţia Ciclistă Internaţională recomandă această cadenţă şi în manualele actuale, ceea ce înseamnă că ghidul italian trecut testul timpului.

Ce ne spun rezultatele ştiinţifice despre cadenţă

Dea lungul anilor, oamenii de ştiinţă au observat că cicliştii experimentaţi alegeau instinctiv cadennţa între 80 si 100 rpm, dar ca să fim sinceri, până acum nici cercetătorii nu-şi dădeau seama de ce. Multe studii au arătat că de fapt, cel mai eficient ritm de pedalare (cel care consuma cea mai puţină energie) ar fi situat undeva între 30 si 80 rpm. Dar de ce încercăm să pedalăm mai rapid, totuşi ?

Ei bine, cercetătorii au refuzat să lase această discrepanţă între observaţiile ştiinţifice şi legile empirice. Descoperirile "recente" făcute de japonezi (publicate în Decembrie '96 de Institutul de Medicină şi Ştiinţă) explică de ce cicliştilor de performanţă le place să pedaleze atât de rapid.

Cadenţa folosită de aceşti ciclişti nu este cea mai eficientă posibilă din punctul de vedere al consumului de energie, dar este cadenţa la care leziunile musculare sunt cele mai mici. Mai exact, cuplul scade cu cât frecvenţa creşte, iar o cadenţă ridicată păstrează muşchii într-o mai bună stare.

Dacă ai să urci un deal pe pinion mic la 40-60 rpm, iar apoi ai să-l abordezi din nou pe un pinion mai mare pedaland cu 80-100 rpm vei constata că ai ajuns la fel de repede însă picioarele tale se simt mai bine.

În timpul concursului, respiraţia greoaie nu e cel mai plăcut lucru. O pedalare rapidă asigură o respiraţie mai corectă, mai ritmică şi împiedică "răcirea" musculaturii menţinându-ţi picioarele în formă.

Imagine postată

Cel mai bun mod de a-ţi găsi cadenţa optimă este exerciţiul.

Este bine să se pornească cu cadenţă mică de la care să se accelereze gradual încercând să se pastreze acelaşi ritm pe o perioadă cât mai îndelungată. Acest exerciţiu simplu poate fi făcut atât “on the road” cât şi pe bicicleta staţionară. Un pinion mare te va forţa întotdeauna să pedalezi mai repede.

Unul dintre beneficiile cadenţei ridicate este acela că ne ajută la descoperirea problemelor legate de poziţia corectă pe bicicletă, în mod special înălţimea la care trebuie reglată şaua. Dacă nu poţi pedala la 90 rpm fără ca şoldul să oşcileze dintr-o parte în alta, însemcă că trebuie să mai cobori puţin şaua.

Cum ne monitorizăm cadenţa

Cea mai bună metoda este folosirea cyclocomputerului care are un senzor plasat la nivelul pedalelor şi poate afişa cadenţa în timp real. Dacă nu avem un computer care să facă acest lucru atunci se numără 30 de rotati cu cronometrul in faţă. Dacă au trecut 20 de secunde înseamnă că frecvenţa este 90 rpm, dacă au trecut 15, atunci este de 120 rpm.

Dacă aceste descoperiri sunt corecte, caracteristicile musculare (numărul fibrelor, aşezarea striaţiilor şi tot ceea ce implică forţa musculară) a fiecărui ciclist dictează propriul ritm. 80-100 rpm este o plaja bună de început. Antrenamentul şi experienţa însă te va ajuta să găseşti ritmul optim în care să pedalezi.

10.08.2008

Traducerea şi adaptarea: subsemnatul

Sursa: professionalcycling.info

Imagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

Xander a dat un răspuns complet la întrebările lui 100%vegetarian.

Eu folosesc o cadenţă mică. Nu îmi explic de ce, dar prefer să folosesc o viteză mai grea şi să pedalez puţin, decât să pedalez mult şi uşor. Dacă pedalez uşor, simt că obosesc. Vorba lui Lucian, suntem unici, şi până la urmă, fiecare e cu stilul lui. ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this