csuporj

Propaganda eco si pretul biletului de tren

Recommended Posts

Ciudat cata propaganda eco se face sa mergi cu trenul in loc de masina, cand biletul pentru o persoana fara bicicleta de la Budapesta la Munchen (650 km) e de 115 euro. Cu masina si singur iesi mai ieftin.

 

Ma gandeam sa merg pe o bucata de Donauradweg, dar mai bine ma plimb cu masina (si pe jos) prin Alpi, ca e mai ieftin decat cu bicicleta pe tren.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mari sanse sa fie asa din cauza pretului biletelor la Deutsche Bahn

Munchen - Stuttgart costa min 50 euro desi sunt 250 km intre localitati. De banii aia mergi dus-intors cu masina.

Eu nu sunt eco, merg cu masina

Share this post


Link to post
Share on other sites

E un subiect interesant. 

 

Peste tot trenurile au devenit mai scumpe in ultimii 20-30 ani dar foarte multe companii de cai ferate nu mai sunt de stat ci private, asadar multa vreme am fost obisnuiti cu preturi subventionate. Acum depinde si ce fel trenuri folosesti: regionale, interegionale, de mare viteza, etc. Am facut naveta o saptamana Brussels - Lot si era in jur de 2 euro si un pic biletul, chiar mai ieftin decat cu transportul public in oras cand trebuia sa taxezi de doua ori o calatorie. In Bavaria, sistemul de abonamente mi s-a parut convenabil iar in weekend erau reduceri substantiale. Prin 2007 un Bratislava - Viena tur-retur era 8 euro. In Anglia pretul unui tichet de tren variaza in functie de data la care l-ai cumparat, de parca ai zbura cu low-cost, cu cat il iei mai devreme, poti sa-l iei si sub 40%. Din cate stiu, nicaieri in lume metroul nu e rentabil, se subventioneaza. 

 

Conteaza de asemenea si la ce te referi cand spui ca iesi mai ieftin cu masina. Ai in vedere doar pretul carburantului? Faci un cost si pe numarul de persoane transportate? Daca pui la socoteala si costul masinii si intretinerea ei, pretul pe kilometru e altul. Nu e comparatie prea buna, compara calatoria cu trenul cu calatoria cu taxiul pentru ca ambele presupun salariile si taxele cuiva, intretinerea tehnica, etc. Una e sa citesti o carte in tren, sa te odihnesti, altceva e sa conduci pe distante lungi. 

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Germania sa calatoresti cu trenul este intradevar scump, chiar si raportat la salariile lor, o calatorie de 60 de km costa 15 euro. In schimb in Spania, este mult mai ieftin, pe o distanta de aprox 60 de km costa in jur de 5 euro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Daca pui la socoteala si costul masinii si intretinerea ei, pretul pe kilometru e altul."

 

Costul masinii n-am de ce sa-l pun la socoteala, ca oricum o am pentru a merge in locurile unde nu merge tren sau autobuz (sau e prea plin si nu incap cu bicicleta, sau e la ora nepotrivita). Uleiul iara trebuie sa-l schimbi indiferent ca ai circulat 20000 km sau 2 km anul acela. Cauciucuri de iarna iara trebuie sa pun indiferent daca voi circula 10000 km sau 1 km iarna asta.

 

Acum depinde cat valoreaza confortul sa te poti uita pe geam fara sa te uiti tot timpul la drum. Daca e mai important decat ca pe tren daca iti merge burta poate cat timp esti la wc iti fura cineva din bagaje.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cât timp acele consumabile nu-ți vin din cer, banii de service nu ți-i lasă Moș Niculaie în cizme și ratele la mașină nu-ți sunt anulate de bancă, ar fi o idee bună să-ți faci un calcul de Total Cost of Ownership cu mașina aia pe un număr de ani și să-ți deduci un cost real per kilometru. Asta ca să ai ce compara în cunoștință de cauză. Că dacă nu vrei cifre realiste și ți se pare ok să consideri că utilizarea mașinii este egală cu costul carburantului, nu se supără nimeni. (Mă rog, poate nevasta, că așa-s femeile, mai chibzuite.)

 

La mersul cu trenul merită făcute încercări pentru diverse variante: traseu circuit, bilet de o lună, etc. Eu am fost la schi în Austria cu un bilet circuit cumpărat până în prima localitate de după graniță în Germania, fiindcă costurile erau mult mai mici dacă Austria era doar tranzit, nu destinație. Și ce dacă m-am dat jos din tren mai devreme, și m-am urcat altundeva pe traseu decât unde scria pe bilet? :) Oricum am avut locuri doar în trenul de noapte cu care am ajuns în Viena; de-acolo era la liber, oricare tren de oricare tip la oricare oră, doar ruta să fie bună. Și am avut parte de control de bilete și pașapoarte - trei indivizi cu pistoale și doi polițiști, deja cărau după ei prin tren niște străini cam plouați, fiind prinși fără vize de umblat liber prin UE. Pățăști.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

"calcul de Total Cost of Ownership"

In ziua de azi mai toti au masina indiferent daca merg pana in Germania cu trenul sau nu. Asa ca de rate nu scapi nicicum.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca ai putea lua bicicleta in tren si autobuz si cand ii aglomerat, sau ar fi tren sau autobuz in mai multe locuri (sa ma pot duce cu autobuzul si pe jos, sa nu fie distanta la un obiectiv atat de mare incat sa am nevoie de bicicleta de la tren pana la el), atunci intr-adevar s-ar pune problema cu Total Cost of Ownership. Si probabil nici nu mi-as fi luat masina (ca chiar daca trenul e scump, nu ai riscul ca-ti lovesti masina si ai o gramada de platit pentru reparatii).

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Costul masinii n-am de ce sa-l pun la socoteala, 

 

Pai atunci hai sa-ti spun si eu ca pina unde vrei sa mergi e mai ieftin cu motocicleta decat cu masina. Daca (sa zicem) nu o ai, cum ti se par costurile? (de achizitie, inchiriere, etc...)

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai nou (dupa 75 de ani) prin partile astea exista alternativa „autobuz“ – companiile se-nmultesc si preturile vor scadea (in medie preturile pentru biletele de autobuz sint aproximativ 38% mai ieftine decit cele de tren).

Uite aici un exemplu:

 

München – Stuttgart  17,60 €

München – Stuttgart – München  35,20 €

 

Citeva linii (partial cu transport bicicleta) Radreise-Wiki Fernbus

 

O alternativa foarte indragita in sudul Germaniei este Bayern Ticket si Baden-Württemberg Ticket sau combinatia BT & BWT

BT – pina la 5 persoane (24€  /  4 € de fiecare persoana in plus)  

BWT – pina la 5 persoane (22€  /  4 € de fiecare persoana in plus)   

Aceste bilete nu sint valabiole in toate trenurile !!!

Deoarece cu aceste bilete s-au facut “afaceri substantiale” o persoana trebuie sa-si treca numele pe bilet (de regula persoana care calatoreste la destinatia cea mai indepartata) – in curind toate persoanele “incluse” vor trebui sa-si treaca numele.

 

Referitor la cele spue de csuporj si drumul Budapesta – München

Eu acest drum l-am facut de foarte multe ori (si pe acele timpuri cind la Viena se termina autostrada iar soselele erau pline cu trabanturi si alte masini de lux) si am des musafiri din Budapesta. Ei vin cu trenul – se urca in tren la Budapesta, ajunsi la München iau S-Bahn-ul, ajunsi la mine iau autobuzul care-i aduce pina la citeva sute de metri de casa. Ajung odihniti si nestresati – pentru ce masina? Totul ar deveni mai complicat daca as comanda o jumatate de scroafa, un sac de gogosari si doua vedre de barack palinka.

   

P.S. Cu toate “neajunsurile”, unui transport public bine conceput masina nu-i poate face concurenta. Pentru mers la servici si cumparaturi de ani de zile am renuntat definitiv la masina; folosesc bicicleta si mijloacele de transport public. In rindul oamenilor tineri se manifesta un trend “ingrijorator” pentru industria de automobile, imbucurator pentru ecologisti si planificatori urbani :

 

Wirtschaftswoche

 

DVWG

 

Stuttgarter Zeitung

 

 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

In ziua de azi mai toti au masina indiferent daca merg pana in Germania cu trenul sau nu. Asa ca de rate nu scapi nicicum. 

 

Asa o fi, daca zici tu, dar daca faci 30.000km/an, asta inseamna doua revizii, daca faci 15.000, doar una.

De asemenea, momentul in care trebuie sa schimbi masina poate veni dupa 5ani, sau dupa 10, e asa de greu de inteles ca orice km are un cost si acesta nu e numai al combustibilului?

Cind fac un drum pina la Cluj (cca 600km dus/intors) imi dau seama ca revizia va veni mai repede, banii de duc mai repede (sau mai multi).

In functie de tipul masinii, km costa cam intre dublul si triplul valorii combustibilului (asta fara a lua in considerare oboseala / salariul soferului).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din august 2012 pana acum am reusit sa fac doar 12000 km (un drum prin Alpi inclus). Daca mergeam cu trenul faceam revizia la fel, si masina ruginea la fel. In 10 ani rugineste indiferent daca fac cu ea 50000 km sau 120000.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropo, cati dintre cei care lauda trenul au fost cu el ducand bicicleta pe ruta lunga (de peste 1000 km, cand trebuie sa mergi cu minim 3 trenuri) ?

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vreau sa vad ceva pe parcurs, si sa nu-mi dispara bagajele (ca le-au pierdut la vreun control de vama).

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu daca in Passau (sau prin vreun sat) se poate lasa masina vreo 2 saptamani (fara sa fie foarte scump si fara sa fie dubios ca o masina straina sta de 2 saptamani pe strada/camp). Si sa fac un circuit cu bicicleta, urcand o bucata pe Inn si coborand pe Dunare: link

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Am înțeles. Ești fan mașinoacă. :)

 

Absolut toate "argumentele" aduse sunt de fapt scuze...  

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu e vorba de fan. Ca as vrea sa merg cu trenul. Dar nu cu stresul ca de 3 ori s-ar putea sa se fi epuizat locurile pentru biciclete (nu iau bilet cu mai mult de o zi inainte din principiu).

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Absolut toate "argumentele" aduse sunt de fapt scuze...  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropo, cati dintre cei care lauda trenul au fost cu el ducand bicicleta pe ruta lunga (de peste 1000 km, cand trebuie sa mergi cu minim 3 trenuri) ?

 

"Io" - anul acesta pe ruta München - Paris - Biarritz (doua trenuri) pentru a ma plimba o tira prin Pirinai ...

 

Vreau sa vad ceva pe parcurs, ...

 

Vazutul e ceva de genul "comsicomsa"

 

Nu stiu daca in Passau (sau prin vreun sat) se poate lasa masina vreo 2 saptamani (fara sa fie foarte scump si fara sa fie dubios ca o masina straina sta de 2 saptamani pe strada/camp).

 

Prin Passua pe la periferie e posibil. Pe la tara poti vorbi cu un ciumpalac bavarez - daca stii cum sa vorbesti cu el sint sigur ca poti parca gratuit si "safe" (cum s-ar zice pe aici).

 

P.S. Passau cu masina si circuit e o prostie dupa parerea mea - fiecare cu damblaua lui - pasarica lui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absolut toate "argumentele" aduse sunt de fapt scuze...

Apropo, cati dintre cei care lauda trenul au fost cu el ducand bicicleta pe ruta lunga (de peste 1000 km, cand trebuie sa mergi cu minim 3 trenuri) ?

Sau e fa ce zice popa/laudatorii trenului, nu ce face ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropo, cati dintre cei care lauda trenul au fost cu el ducand bicicleta pe ruta lunga (de peste 1000 km, cand trebuie sa mergi cu minim 3 trenuri) ?

 

Atribui trenului niste asteptari dincolo de posibilitatile reale. De-a lungul a 1000 km de CF in Europa sigur treci niste granite, deci e normal sa schimbi trenul, operatorul, infrastructura. Nu toti pot sa bage trenuri de lung parcurs (nu mai zic si de mare viteza si cu facilitati pentru biciclisti). 

 

In particular, pentru Bucuresti - Viena exista tren direct (IR 346/347 "Dacia") si se poate lua bicicleta in cuseta (de fapt compartiment de dormit clasa I), cum s-a si facut de catre cativa colegi ai nostri. 

 

Discutia tren vs. avion vs. masina personala e oricum interminabila. Cine e fan o sa-si mentina punctul de vedere orice ar fi. Eu sunt fan tren, dar am renuntat la el in favoarea avionului cand trebuia sa fac 2-3 deplasari/saptamana de 1000 km dus/intors prin tara cu serviciul. Aveam colegi care se incapatanau sa faca deplasarile astea numai cu masina. Erau praf dupa aia, dar erau fani covrig ;)

 

In concluzie, functie de autonomie, bani, efort implicat  - fiecare mijloc de transport are aplicabilitatea, avantajele si dezavantajele lui. 

  • Upvote 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Eu sunt fan tren, dar am renuntat la el in favoarea avionului cand trebuia sa fac 2-3 deplasari/saptamana de 1000 km dus/intors prin tara cu serviciul. Aveam colegi care se incapatanau sa faca deplasarile astea numai cu masina. Erau praf dupa aia, dar erau fani covrig ;)

 

 

Eu sint un fan tren. Ani de zile am facut naveta München - Hambrg / München - Frankfurt / München - Berlin / München - ... mi-o stat avionul si taxiul in git.

Trenul nu se accepta (dureaza prea mult), masina nu se accepta (probleme cu asigurarile).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si eu sunt fan al cailor ferate. Mai ales al celor de afara. Mi se par filosofii total diferite in comparatie cu cele de aici. Impresia mea a fost ca acolo retelele pentru diferite tipuri de trenuri sunt diferite, n-am pretentia ca am inteles corect. Desi la prima impresie, in Bruxelles totul parea un mic haos, cu trenuri care erau anuntate la linii diferite din minut in minut si trebuia sa alergi de la un spoor la altul, ei reuseau sa gestioneze si cite 10 trenuri in 5 minute pe 8 linii. Din Gara de Nord pleaca un tren la o medie de 10 minute, banuiesc. 

In plus pe aceeasi linie care duce sa zicem la Brasov plecau (si mai pleaca doar ca acum le zice altfel) si intercity si rapidul si acceleratul si personalul si personalul din Basarab. Diferenta la noi o face numarul de statii in care opresc. 

Suntem in urma cu 100 de ani, ecartul fiind si mai mare decat la capitolul sosele, autostrazi. 

Thalis parca se numeste ICE/TGV -ul belgian, in doua ore esti la Londra prin eurotunel, intr-o ora la Paris asadar mult mai rapid decat cu avionul unde sunt mai multi timpi de luat la socoteala. 

Sigur ca aceasta distratie are pretul ei si evident ca nu e scopul principal sa-ti care bicicleta. Dar e evident ca e mai eco sa transporti mai multa lume de la Brussel la Paris cu trenul din ora in ora decat sa aglomerezi soselele. 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Una scrie in titlul topicului, alta se discuta.

 

Bineinteles ca este mai eco sa mergi cu trenul decat cu masina. Trenul consuma mai putin sa te care pe tine si pe bicicleta (in plus fata de consumul pe care il face fara tine, ca trenul oricum merge pe ruta respectiva) decat o masina pe aceeasi distanta. Diferenta de energie necesara sa cari 100 kg(om) vs 1200 kg(om + masina), este de un ordin de marime.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.