csuporj

Propaganda eco si pretul biletului de tren

Recommended Posts

Fern bus-urile alea sunt doar in Germania si 1-2 destinatii internationale. Cat despre total cost of ownership, da, masina inseamna impozit, asigurare, revizii dar si confortul de a nu ingheta in gara asteptand trenul sau a mirosi transpiratia vecinului de s-bahn.

Oricum ai da-o trenurile sunt scumpe in germania, de multe ori e mai rentabila masina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oricum ai da-o trenurile sunt scumpe in germania, de multe ori e mai rentabila masina.

 

De aceea am amintit de varianta „autobuz“ (pentru Germania) ;) 

 

Un mic calcul comparativ pentru distanta München - Biarritz (aproximativ 1 500 km)

  • Cu trenul de noapte (cuseta pina la Paris) / doua persoane / doua biciclete ne-a costat 292 €
  • Biletele au fost cumparate cu trei luni inainte si nu prin DB
  • Cu masina m-ar fi costat dupa calculele mele (vigniete plus benzina) aproximativ 330 €

Diferenta de pret nu merita discutata, dar:

  • Parcarea masinii la Biarritz si intoarcerea cu bicicleta sau trenul la punctul de plecare nu este pentru mine o varianta acceptabila
  • Un al treilea biciclist si condusul masinii prin rotatie sau o a treia persoana care-mi piloteaza “masina de asistenta” e si mai putin acceptabil pentru stilul meu (nostru) de a calatori
  • Singura varianta cu masina cumva acceptabila ar fi deplasatul pina la un camping din punctul A, facut citeva ture, deplasatul pina la un camping din punctul B, facut citeva ture, deplasatul pina la un camping din punctul …
  • Avantajele financiare s-ar fi facut simtite daca  porneam 3 sau mai multe persoane dar nu cred ca oricine e dispus sa-si transforme o masina ingrijita intr-un transportor (vorbesc de situatia cind bicicletele sint dezmembrate si inghesuite in masina) si nu oricine e un fan a turelor cu turma

Trebuie sa recunosc ca deplasatul cu trenul (cu o bicicleta si bagaj) pe distante lungi poate deveni stress pur si aventura:

  • De multe ori lipsesc rampe sau lifturi pentru a ajunge la peronul dorit
  • Lifturi contergan in care nu incape o bicicleta
  • Lifturi care la miezul noptii se inchid
  • Usi inguste care nu permit urcarea bicicletei cu gentile montate
  • Afisarea liniei de sosire cu maximal 20 minute inainte de sosirea trenului
  • Lipsa unor planuri si pictograme din care poti deduce unde este vagonul pentru biciclete sau, in cazul unor trenuri combinate, care parte a trenului merge unde pentru a te pozitiona din timp in zona corespunzatoare a peronului

cfaff0f983313b40ebb62c6741912a93_5.jpg

  •  
  • Gari care la miezul noptii se inchid si esti aruncat afara chit ca ai un bilet de tren valabil
  • Locuri de bicicleta rezervate si numerotate dar ocupate de alti biciclisti (jmecherii pun si lacat) sau de bagajele unor calatori prea puturosi de a-si depozita bagajele in locurile prevazute
  • Oameni foarte neglijenti cind e vorba de tratat o bicicleta scumpa (o zgirietura pe cadru, o lampa indoita, un cablu de lampa smuls, o tija de aparatoare indoita – astea-s banalitati)
  • Personal nepoliticos, habarnist si autoritar (legea-i lege)

Cred ca si in viitor voi folosi masina la transportat biciclete numai atunci cind pornesc cu sotia in concediu.

 

IMG_0010.jpg

 

IMG_0009.jpg

 

IMG_0013.jpg

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

A avut cineva vreodata curiozitate sa faca un calcul simplu de genul:

- pret achizitie masina (luam varianta ideala cu banii jos nu in rate);

- cost asigurare obligatorie;

- cost asigurare facultativa;

- cost impozit;

- cost loc de parcare;

- cost revizii obligatorii (ITP-ul nu-l mai iau in calcul, ca-i odata la 2 ani);

- cost consumabile (anvelope, stergatoare, etc)

- costuri auxiliare (splat masina, manopera schimbat anvelopele de 2 ori pe an);

- cost combustibil.

 

Eu l-am facut odata demult, si m-am ingrozit.

Am ajuns la concluzia ca mai bine inchiriam o masina/mergeam cu taxi-ul atunci cand cu adevarat aveam nevoie de masina.

La vremea aceea, un Logan costa cam 15 Euro/zi de inchiriat, la prima strigare.

 

Insa lenea e mare, comoditatea si mai mare.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am ajuns la concluzia ca mai bine inchiriam o masina/mergeam cu taxi-ul atunci cand cu adevarat aveam nevoie de masina.

Oare taxiul mergea la Padis cand nu era asfaltat ? Sau pot chema un taxi la Gilau sa ma duca pana in Cluj pe mine si bicicleta sa nu merg pe E60 cu bicicleta ?

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

A avut cineva vreodata curiozitate sa faca un calcul simplu de genul:

- pret achizitie masina (luam varianta ideala cu banii jos nu in rate);

- cost asigurare obligatorie;

- cost asigurare facultativa;

- cost impozit;

- cost loc de parcare;

- cost revizii obligatorii (ITP-ul nu-l mai iau in calcul, ca-i odata la 2 ani);

- cost consumabile (anvelope, stergatoare, etc)

- costuri auxiliare (splat masina, manopera schimbat anvelopele de 2 ori pe an);

- cost combustibil.

 

Eu l-am facut odata demult, si m-am ingrozit.

Am ajuns la concluzia ca mai bine inchiriam o masina/mergeam cu taxi-ul atunci cand cu adevarat aveam nevoie de masina.

La vremea aceea, un Logan costa cam 15 Euro/zi de inchiriat, la prima strigare.

 

Insa lenea e mare, comoditatea si mai mare.

 

depinde cat mergi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

da,

asig 480 (echivalent rca si un casco "superlight" ca nu am masina scumpa)

impozit 300

parcare 240 -  la munca, acasa e "inclusive"

revizie 250

consumabile - 100

costuri auxiliare - 100 (in germania ploua des si nu e prea mult praf)

total - cam 1500 / 12 = 125 eur/ luna

 

inchiriatul unui vw polo de azi pe maine (24h) la europcar costa incepand de la 73 euro

 

concluzia poti sa o tragi singur ....

 

PS.

poti sa calculezi inca 500 eur /an devalorizare la o masina SH mai veche de 5 ani clasa medie si sa scazi parcarea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oare taxiul mergea la Padis cand nu era asfaltat ? Sau pot chema un taxi la Gilau sa ma duca pana in Cluj pe mine si bicicleta sa nu merg pe E60 cu bicicleta ?

Masina este o necesitate mai ales in tarile "in curs de dezvoltare" care au ars rapid citeva etape in istorie. Vezi, Cipru, unde nu e retea de cale ferata deloc. 

 

Poate ca taxi-ul nu vine la Gilau, dar daca ai sta in Bavaria, la 18 km de Munchen (cum e Gilaul fata de Cluj), ar fi ca si cum ai sta in Dachau sau Ismaning, unde ai transport direct cam la 30 de minute. Eu am facut doua saptamani naveta Erding - Munchen, care e la 40 km cu transport spre Munchen cam la o ora si cu schimbat trenurile dar nu mai retin unde. Intr-o ora insa eram la munca. Munchen e inca recunoscut ca exemplu clasic al transportului public, desi vad pe aici sustinatori ai masinii. E drept, poate conteaza si unde e "parcul industrial" unde lucrezi, dar in general cam orice scop in ce priveste transportul e acoperit.

 

-----

 

Cred ca si eu am mai facut citeva calcule de genul celor sus-mentionate de aceea am si zis de citeva ori ca pentru Bucuresti bicicleta si taxi sunt cele mai convenabile solutii. In mod sigur pentru scopul de a o folosi doar in Bucuresti (serviciu, cumparaturi), masina nu se justifica dpdv financiar, dar sa nu uitam ca la noi ce inseamna "taxi" e cu totul si cu totul altceva decat ce inseamna afara. 

 

 

Vad mai sus o comparatie 125 eur - 73 eur si nu stiu ce sa inteleg. Se compara lucruri diferite pentru ca nimeni nu-si inchiriaza masina doar ca sa mearga la serviciu. Cine o inchiriaza pentru o zi banuiesc totusi ca va parcurge un numar de kilometri comparabili cu cei facuti intr-o luna "urbana". 

 

E aceeasi idee din dilema "sa-mi fac o casa la tara/munte sau sa merg in weekenduri in pensiuni"? Cum ies mai bine cu banii? Imi place sa stiu ca am lucrul meu si sa merg mereu in acelasi loc sau sa am libertatea sa ma plimb dar la sfarsitul "investitiei" sa nu raman cu nimic.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vad mai sus o comparatie 125 eur - 73 eur si nu stiu ce sa inteleg
dar daca ai sta in Bavaria, la 18 km de Munchen (cum e Gilaul fata de Cluj), ar fi ca si cum ai sta in Dachau sau Ismaning, unde ai transport direct cam la 30 de minute. Eu am facut doua saptamani naveta Erding - Munchen, care e la 40 km cu transport spre Munchen cam la o ora si cu schimbat trenurile dar nu mai retin unde. Intr-o ora insa eram la munca. Munchen e inca recunoscut ca exemplu clasic al transportului public, desi vad pe aici sustinatori ai masinii

 

referitor la comparatie e simplu, daca cel putin de 2 ori pe luna ai teoretic nevoie sa inchiriezi o masina din scurt poti la fel de bine sa te gandesti sa cumperi una.

era un proverb in folclor cu gardul si leopardul

eu unul nu as lua munchen ca etalon pentru transportul in comun. la prima vedere pare de vis, iti dau dreptate

Share this post


Link to post
Share on other sites

@csuporj

 

Am scris, spun eu destul de clar "mai bine inchiriam o masina/mergeam cu taxi-ul atunci cand cu adevarat aveam nevoie de masina."

Insa se pare ca tu ai retinut doar bucata cu taxi-ul.

Pentru mers la "Padis cand nu era asfaltat" era vorba despre masina inchiriata.

 

@borcan22

Corect.

N-am specificat ca ma refer la oameni ca mine, care sunt salariati si care, de luni pana vineri, de dimineata pana seara sunt la munca.

Asadar oameni care ar putea sa faca km multi cu masina doar in week-end.

Acum cati km poti face intr-un week-end este discutabil, insa nu cred ca exista prea multi care sa aibe ca pasiune acumularea de km la volan in 2 zile.

 

Astfel, raman doar cele 2-3 saptamani de concediu in care poti merge relativ mult cu masina.

 

@animaloo

Corect, ai dreptate in ceea ce priveste combustibilul.

 

@sqryn

Pe langa ceea ce ti-a spus Trevizes, in calculul facut de tine ai uitat pretul de achizitie al masinii.

Iar calculul facut de mine era pentru Romania, cu ani in urma, nu pentru Germania.

Din motivul asta am specificat ca un Logan costa cam 15 Euro/zi la prima strigare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

in ceea ce ma priveste sunt sigur ca o a doua masina in famile e complet inutila, exact din considerentele enumerate de @@gibonu mai sus...insa in romania cu siguranta ca ai nevoie de masina daca vrei sa ai o oarecare libertate de miscare si confort la preturi rezonabile.

daca discutia se refera la a folosi o masina doar in scop turistic respectiv doua weekenduri pe luna mers undeva, cred ca inchirierea e o solutie mai simpla si ieftina. am in anturaj o persoana care face asta

Share this post


Link to post
Share on other sites

calcul rapid imi da: 0.4E/km. Pentru masina mea. Deci, undeva la pret de taxi, dar comoditate pe persoana fizica. Masina i-am lasat-o fratelui, deci costul /km o sa scada. 

 

cu trenul e misto in Europa. Am facut excursii pe baza de multiple roti si multipli oameni. Ori, biletul de naveta prin austria era 35e.zi. Pentru 5 oameni. Scump tare :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca as fi inchiriat anul asta masina:
- 20 x 1 zi = 20 x 25 euro = 500 euro
- 1 x 3 zile = 3 x 25 euro = 75 euro
- 1 x 21 zile = 21 x 17 euro = 357 euro
Total 932 euro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@csuporj

 

Desi off-topic, dupa calcul de mai sus, declar clar si raspicat ca te urasc cu toata simpatia.

Cel putin ultimul calcul pentru mine = vis indepartat (asta pentru ca ma consider optimist).

Dupa un concediul de 21 de zile (n-or fi toate lucratoare) cred ca as uita si cum se ajunge la serviciu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si pentru mine a fost prima data cand am luat 3 saptamani deodata.

 

7000 euro (pretul masinii) / 140000 km (daca faci pana cand e buna de aruncat) = 0,05 euro/km

Share this post


Link to post
Share on other sites

@csuporj

 

N-am stralucit niciodata la matematica, asa ca s-ar putea sa imi scape ceva.

Insa, din ceea ce spui tu, inteleg ca pe parcursul celor 140.000 km doar ai alimentat masina cu combustibil si eventual lichid pentru spalat parbrizul.

Adica nu i-au facut revizii, n-ai platit asigurari si impozite, nu ai avut nevoie de niciun fel de consumabile, etc.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

pana e buna de aruncat e un termen dubios. 

motoarele tin. Daca ai grija de ele te tin si peste 200k.

Eu am dat-o pe a mea la 70k pentru ca ma plictisisem.

 

 

giboane: la 7000 are dacie. Si la ce costuri sunt pe dacie,mai bagi 50% in chestiile din care excludem combustibilul

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stiu ca mai sunt si alte costuri (asigurare + taxa de drum + impozit + itp + revizie + schimb cauciucuri de 2 ori / an + reparatii), impartirea era doar pt cu cat o cumperi, ca aia e suma cea mai mare (dupa benzina, daca ai masina ieftina).

Share this post


Link to post
Share on other sites

ADAC Autokosten-Rechner (calculator cheltuieli automobil – exemplul prezentat este pentru modelele DACIA pentru anul curent, pentru „exploatare“ in Nemtia)

 

Parametrii de calcul folositi de ADAC – club care nu cred ca poate fi suspectat de manipulare a datelor in favoarea unui “brand”.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iesi cam tot acolo daca inchiriezi in loc sa ai masina ta. Dar cine stie ce restrictii sunt la inchiriat (poate nu te lasa sa mergi cu ea din Cluj pana in Elvetia). Sau daca gasesti masina cand iti trebuie, sau sunt luate toate in perioada de concediu/sarbatori. Si daca inchiriezi e cam naspa cu montatul suportului de bicicleta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@csuporj

 

Dupa logica mea, pentru a ajunge la un rezultat concret, atunci cand faci o socoteala iei in calcul toate cheltuielile, nu doar cheltuiala principala.

Tu cand te duci la piata cum faci sa vezi cati bani ai cheltuit?

Aduni tot ceea ce ai cumparat sau iei in calcul doar ceea ce a costat cel mai mult?

 

In alta ordine de idei, care este relevanta calculului facut de tine, luand in considerare doar pretul masinii si un anumit nr. de kilometri parcursi?

In afara de obtinerea unei cifre ne-reale, care nu stiu la ce te ajuta.

 

P.S. Multumesc pentru taxa de drum, pe care am uitat sa o pun la socoteala.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In alta ordine de idei, care este relevanta calculului facut de tine, luand in considerare doar pretul masinii si un anumit nr. de kilometri parcursi?

Relevanta e aceasi cu a calculului amanuntit, doar ca e mult mai simplu de facut. Adaugi daca vrei 50% cum a zis animaloo si gata. L-am facut doar ca 0,4 euro/km m-i se parea cam mare.

Daca merg la piata si cumpar si chibrite, poate nu le adun. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cifra, 0,05 euro/km, era doar pentru a compara ordinul de marime al banilor cheltuiti pe cumpararea masinii cu ordinul de marime al banilor dati pe benzina. Sa vad daca banii dati pe benzina sunt mult mai multi decat cei dati pe cumpararea masinii, mult mai putini, sau cam aceiasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 luand in considerare doar pretul masinii si un anumit nr. de kilometri parcursi?

 

Nici macar nu sunt parcursi. Nici nu se poate estima daca sunt probabili, mai degraba sunt doriti.

 

De exemplu, in Bucuresti cine isi ia masina doar pentru serviciu, cumparaturi, dus copilul la scoala si doar bilunar iese in weekend la o distanta medie, ajunge pe la 12.000 km/an. Nimeni insa nu prea vad ca tine o masina 12 ani, dupa un anumit numar de ani, nici casco nu mai e rentabil sa-l platesti. 

 

Pentru cine face taximetrie, da, 140.000 km se fac in 3 sau 4 ani. 

 

Daca ne spune csuporj cum calculeaza costul kilometrului pentru bicicleta poate aflam ca e cel mai scump vehicol dintre toate. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.