Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

uriasu_12

Scott Endorphin Pro Racing - old classic

Recommended Posts

Salutare tuturor,

 

Mi-am propus ca acum un an să recondiționez o bicicletă, pe care eu o consider specială: Scott Endorphin din anii '90.

De ce? Păi, în urmă cu vreo 3 ani am reușit să pun mâna pe un alt Scott Endorphin, versiune ceva mai nouă, de prin anii '00. Mi-a plăcut foarte mult, mai ales la partea de design:

https://picasaweb.google.com/lh/photo/dIp7zLJdzZh6Hx3dzdc2v3DuMhsKRjSU4d4zQB8GWNI?feat=directlink

Totuși, au intervenit niște probleme și am fost nevoit să o vând. Trist, într-adevăr...

 

Peste puțin timp norocul mi-a surâs iar. Am reușit să dau peste o altă bicicletă, ceva mai în vârstă și m-am decis să o recondiționez.

Before:

https://picasaweb.google.com/100443190840062047389/ScottEndorphinBEFORE?authuser=0&authkey=Gv1sRgCM_X_b-7u_a5jgE&feat=directlink

 

Un proiect terminat cu greu pe parcursul a aprox. 1 an. Endorphin-ul a fost reconstruit cu piese de vârstă apropiată de cea a cadrului şi cu uzură minimă.

În prezent, bicicleta funcţionează excelent: transmisia lucrează precis, V-brake-urile au putere mare de frânare, furca nu are joc, este sensibilă la şocurile specifice disciplinei Cross-Country, roţile sunt centrate, butucii revizuiţi, iar greutatea este destul de scazută pentru o bicicletă din anii ’90 – 12kg. Singura zonă care necesită atenţie este locul de prindere al frânelor v-brake pe cadru, mai precis braţul stâng, unde datorită uzurii în timp, prinderile au flexat iar vopseaua a crăpat. Este o problemă foarte frecventă a acestor cadre Endorphin care apare atunci când se folosesc frâne v-brake puternice în combinaţie cu cadrele de carbon/termoplastic. Problema s-a revizuit prin montarea unor boostere Tektro care rigidizează întreg subansamblul. Cablajele, monoblocul, saboţii, lanţul, pedalele şi pipa sunt noi. Restul pieselor sunt curăţate, unse (dacă a fost cazul) şi montate la loc.

 

Iată și specificaţiile: 

Cadru:

Scott Endorphin Pro Racing - mărime 21 inch/size L, material: termoplastic şi carbon, cu sistem AVS de absorbţie a şocurilor;

Furca:

RockShox Judy SL – cursa 100mm, reglaj preload pe ambele braţe superioare şi reglaj de revenire (rebound);

 

Frâne:

V-brake paralelogram Shimano Deore XT BR-M739 – saboţi cu şină, booster Tektro;

Roţi 26 inch:

Butuc faţă: Shimano STX Special Edition Parallax HB-MC30-CH, 32H;

Butuc spate: Shimano STX RC 8S FH-MC38, 36H;

Spiţe din inox;

Nipluri DT Swiss Brass ;

Jante Mavic 236, mărime 559x17;

Cauciucuri Schwalbe Nobby Nic EVO ;

 

Transmisie:
Deraior pinioane Shimano Deore XT RD-M739 - patină lungă;
Deraior foi Shimano XTR FD-M901 ;

Manete schimbător Shimano SL-MC18 3x8 viteze;

Angrenaj Shimano Deore XT FC-M739, raport 22-32-42T;

Monobloc Neco;

Pedale Union K370;
Lanţ SRAM PC-830;
Pinioane Shimano Deore XT CS-M737, raport 11-28T ;

 

Alte componente:

Cuvetărie Neco;

Tija şa din aluminiu;
Şa Scott Aspect ; 
Pipă Truvativ XR, lungime 120mm ;

Ghidon KTM, lungime 560mm;

Manşoane clamp-on;

Suport sticlă Vetta;

Greutate: 12 kg cu tot cu pedale

Și cam așa arată acum:

https://picasaweb.google.com/100443190840062047389/ScottProjectEndorphin?authuser=0&feat=directlink

 

Voi ce spuneți? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiar e faina si-mi dau seama ca nu a fost usor sa o reconditionezi si nici ieftin.

Felicitari.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Explicaţi-mi vă rog şi mie cum ajută acel booster. Mă gândesc că frâna face priză, janta vrea în jos, va împinge în seatstay în jos, prin montanţi. Boosterul e perpendicular pe direcţia forţei. Ar fi ajutat dacă era vorbe de forţe care trăgeau spre interior sau exterior de seatstays.

 

Doi, ai pus booster şi la furcă. Acolo cum ajută? E şi Judy susceptibilă la aceeaşi problemă?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Explicaţi-mi vă rog şi mie cum ajută acel booster.

Cand frana ajunge sa faca contact cu janta, unicele puncte in care impinge sunt janta si punctul  de prindere al franei  pe furca / seatstay.

Cum janta e rigida la compresia aceasta, toata forta se duce in punctele de prindere, si practic tragand de ele inspre exterior. Boosterul tine pe loc punctele de prindere are franei, impiedicand deplasarea lor.

 

Judy e o furca cu brate de 28mm, si asa cum flexeaza la franarea spre inainte, asa poate flexa lowerul la compresia descrisa mai sus. 

Furca spate nu stiu din ce e facuta, dar daca se spune carbon+termoplastic....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acum am priceput. Nu ştiu de ce nu m-am gândit la pârghiile formate de braţele frânelor. Probabil produc forţe mult mai mari decât flexarea seatstay/braţelor furcii pe direcţia jantei, unde oricum contactul e în alunecare. La v-brake, anyway. Poate la caliper se schimbă situaţia.

 

Şi pe chestia asta m-am prins şi de ce v-brake hidraulice au mereu booster instalat, chiar şi pe cadre mai solide. Mulţumesc!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte reusita bicicleta si foarte frumoase pozele.

QR-ul de pe faţă sta cam anormal. mai bine il muţi pe partea dreapta si orientezi pârghia spre spate.

Singurul lucru negativ ar fi pedalele de oras, ce nu se potrivesc deloc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brake booster-ele fie sunt montate un pic strâmb, fie nu se pot strânge suficient și s-au rotit punctele de fixare la frânare - caz în care sunt complet degeaba; sunt de preferat modelele cu fantă orizontală.

A, și e trist rău de tot că trebuie s-o vinzi și pe asta. Ghinonul de pe lume...

 

B8FQPXE.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

În primul rând, vă mulțumesc tuturor pentru aprecieri.

 

În al doilea rând, sunt mai multe lucruri care mă deranjează și pe mine. Pornind de la ghidonul KTM și pipa trivativ mult prea lungă și până la pedale. Inițial, aș fi vrut să o construiesc integral cu piese XT M737/M739, dar nu a fost posibil deoarece îmi depășisem cu mult bugetul alocat și în plus aveam câteva piese care stăteau degeaba. Așa că m-am gândit să le montez și să le pun la lucru.

 

Nici nu știu dacă voi reuși să îmi recuperez măcar o parte din investiție, dar sincer mă bucur că am readus la viață o bicicletă clasică. Investiția a fost destul de costisitoare.

 

@@h3x0r: Cadrul este construit în mare parte din termoplastic. Normal că la BB vei avea puțin oțel pentru filet, la dropout-uri puțin aluminiu și la AVS - carbon pentru reducerea vibrațiilor în timpul deplasării.

 

@@otsdr: Mulțumesc pentru observație. Am să țin cont pe viitor.

Share this post


Link to post
Share on other sites