Muttley

Shock spate Specialized Epic

Recommended Posts

Salut, am un Epic din 2009 de vreo 2 ani. Nu mi-a placut de la bun inceput amortizorul spate, brainu' ala mi s-a parut complet idiot si inutil si ineficient. Nu insist. Insa am mers cu el asa.

Iarna asta a inceput sa faca figuri, la apogeu dezvoltand un comportament oribil, ca un joc la culisare, ca si cum in loc de ulei ar avea aer. Servisare, luat inapoi, defect reaparut dupa prima tura. Servisare, luat inapoi, defect reaparut in cateva zile in care nici n-am mers cu bicicleta. Ieri am mers cu ea, cam 5-7 grade afara, mergea prost iar si s-a-ntarit. Acasa, la caldura, si-a revenit.

 

Oricum, socul nu mi-a placut nici cand functiona si inca de atunci i-am pus gand rau.

De aici am aflat ca e 7.25x1.75" sau 184x47mm.

Evident ca dimensiunea e departe de a fi una comuna, iar Specialized si-a facut cadrele astfel incat sa ramai legat de ei, si din ce m-am uitat fugitiv pe net, un amortizor cu eye to eye de 190mm nu face nimic bun, si mi se pare logic. In plus, modificarea unui amortizor de 190 pentru a fi adus in parametrii de-mi trebuie mie pare-se a fi complicat si cu rezultate incerte.

 

Astazi insa, la o cautare google dupa dimensiuni, am dat peste asa ceva. Oare? :-?

Pareri va rog?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

In plus, modificarea unui amortizor de 190 pentru a fi adus in parametrii de-mi trebuie mie pare-se a fi complicat si cu rezultate incerte.

 

Sfatul meu e sa probezi un 190 daca incape in cadru.

Nu modifici nimic, lasi cursa mai mare si gata. Singurul inconvenient ar fi ca iti ridica bb-ul... ceea ce se poate compensa cu un pic mai mult sag, spre 30%, o sa ai si small bump sensitivity mai bun.

 

Altfel, fie ca mergi pe 184 fie pe 190, monarch e o alegere foarte buna, poti face tuning foarte usor la shimstack.

 

monarch ieftin gasesti pe bike-discount, cateodata si pe rcz.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ştiu pe cineva care ţi-ar putea reduce cursa la un Monarch de 190 la cât ai tu nevoie, dacă ţii neapărat. Atât că e în Cluj.

 

Apropos de Monarch, şi eu am un 3.3 şi e destul de ok, singurul lui dezavantaj e că nu se blochează (defapt maneta aia de lockout are trei poziţii care sunt toate la fel).

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Crezi ca-ti intra in cadru? E diferenta maricica intre piticul tau si un shock normal :P  Ar fi bine sa probezi ceva inainte.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

pink, daca incape se salta BB-ul, se indreapta head-tube si seat tube. Trebuie compensat cu furca mai lunga, ceea ce am inteles ca nu e permis la Epic din motive de rezistenta. Asta in teorie, ca eu alta furca nu mai cumpar la bicicleta asta, apoi as face-o cat o capra, ca deja am roti mai mari. Ok, compensez cu SAG mai mare, da' tot e naspa pe reveniri rapide, la incalecat bicicleta, samd. In plus cred ca-s sanse sa creasca si cursa rotii spate. E pe dos. Practic imi bat joc de bicicleta pe toate partile.

Dar... nu cred ca incape. Am dat o data jos socul sa verific jocurile-n rulmenti si am impresia ca nu se cracaneaza mai mult de atat.

Pe bike-discount am vazut doar dimensiuni standard. Pe rcz cu atat mai putin as putea gasi 184-le ala. Da-s abia la-nceput, cautarile urmeaza.

 

radu, cat timp exista la RS fix lungimea si cursa de le am acum... intelegi. Dar tin cont de pontu' tau!

 

keny, cica-s aceeasi lungime si cursa. De diametre, relief, samd, mai vad. Da, probabil tre' probat ceva. Daca are cineva un Monarch de 190 cu diametru mai mic, faceti un semn va rog. Doresc doar anulare presiune si bagare in cadru.

___________________

 

Subiectul pare puternic discutat p-afara, si multi, foarte multi cauta solutii. Da' am impresia ca toti cauta in ograda fox? Ca cu monarchu' asta cu 187 n-am vazut discutii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe rcz cu atat mai putin as putea gasi 184-le ala. Da-s abia la-nceput, cautarile urmeaza.

Chiar acum vreo 3 saptamani ma uitam din greseala pe rcz la sectiunea de shockuri in cautare de un monarch xx si am vazut un ario 2.R de 184... cine stie din ce dezmembrari provenea si daca or mai aduce.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Explicati-mi va rog care-i faza cu XX (vad la pink), RT3, RL, Mid reb, comp, samd. Ma uit ca vitelu'. E vreo clasificare in gama lor, vreo codificare? Mersi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gama actuala de socuri RS aici:

http://www.sram.com/rockshox/component/rear-shocks

 

Alea notate cu 2 cifre sunt modele mai vechi, eu ca sa ma familiarizez am cetit manualul asta (am 4.2):

http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/hRDBALt8BQcDXoPEWeo9ARZo16nbRJHxjOfdm_ihOBc/mtime:1372788145/sites/default/files/techdocs/08%20User%20Manual%20-%20Monarch.pdf

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mersi!

 

Raman la variantele:

- RT - vad ca are 2 pozitii, deschis si inchis. Teoretic, pentru mine e cam tot ce-mi trebuie, deja mult peste idiotu' (brain) actual.

- RT3 - are in plus "pedal". Viata se complica, dar poate ca merita? Nu-mi dau seama.

 

Ce inseamna IFP? Nu ma lamuresc cu google.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Internal Floating Piston (lamurit  bustean :P). Inteleg din discutii ca se poate face tuning sa-i cresti cursa peste cei 120 standard:

http://bikes-bikes-bikes.blogspot.ro/2011/06/monarch-rt3-ifp-adjustability.html

http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/monarch-ifp-pressure-change-524727.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

The Monarch RT3 rear shock is available in three different damping configurations (low, mid and high compression)! Depending on the leverage ratio of the frame.......

 

Mai aprofundez maine, inclusiv linkurile, acu-mi vajaie capu'. Mersi pentru ajutor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

IFP chamber se regaseste si la unele shock-uri Fox (cred ca la rp23) si in furcile Fox Talas. E o camera de înalta presiune de vreo 150 PSI (la furcile Fox).

La furci reglează cursa (ex 110-130-150) dar la shock-uri habar nu am, nu știu ca vre un model de rp23-ul sa aibă cursa reglabila.

Parca si unele modele de SID ar avea IFP.

Share this post


Link to post
Share on other sites

... nu cred ca te pricepi tu sa potrivesti compression/rebound tune cu leverage ratio.

 

 

Mai degrabă RL-ul pentru că are tuning MID. RT3-ul e mid/low şi cred că eşti ceva cam greu pentru el.

 

 

Partea buna e ca Monarch RT3 e foarte usor de tunat din shim stack: http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/rockshox-monarch-rt3-shim-stack-792842.html

 

 

http://www.qbp.com/diagrams/TechInfo/monarch.pdf

 

  In functie de leverage ratio se alege shockul pe spate.

 

 

Marturisesc ca ma uit ca gasca la margele. Va bate duamne-duamne daca nu m-ajutati sa-mi iau socu' potrivit! RL, sau RT3? Mid, low, potrivit? Ce informatii tre' sa compilez, unde vreau s-ajung? Intrebati-ma, va zic tot!

Sar'na!

Share this post


Link to post
Share on other sites

IFP chamber se regaseste si la unele toate shock-urile Fox "mai de doamne ajută"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mersi!

 

Raman la variantele:

- RT - vad ca are 2 pozitii, deschis si inchis. Teoretic, pentru mine e cam tot ce-mi trebuie, deja mult peste idiotu' (brain) actual.

- RT3 - are in plus "pedal". Viata se complica, dar poate ca merita? Nu-mi dau seama.

 

Ce inseamna IFP? Nu ma lamuresc cu google.

 

 

NB: la şocul meu, Monarch 3.3 tuning B (MID), cele trei poziţii de la manetă nu fac aproape nimic, cu atât mai puţin să-l blocheze. Afectează doar puţin reboundul.

 

Un amic de-al meu şi l-a tunat din shim stack la cineva care se ocupă de suspensii de motocicletă şi a reuşit să-l facă să se blocheze, dar costurile, în opinia mea, nu se justifică.

 

Pe de altă parte sincer eu NU simt nevoia să-l blochez la cele 68 de kile ale mele.

 

Ce greutate ai? Dacă eşti uşurel, ia ceva cu MID.

Share this post


Link to post
Share on other sites

IFP-ul este un fel de piston (nu are tija, seamana mai mult cu un disc) ce separa pe de o parte uleiul de rebound iar pe cealalta parte azotul din camera IFP. Rolul lui cel mai important e de a asigura echivalenta de volum dislocuit de tija pistonului de rebound.  Pe scurt, daca in locul azotului af fi lichid, shock-ul ar fi blocat (similar lock-out-ului de la unele furci RockShox).

 

Probabil ca din presiunea de IFP se mai poate regla taria shock-ului, dar nu cred ca semnificativ.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va multumesc pentru explicatii, momentan sunt pui de vaca si nu-nteleg pe deplin controlu' debitului de ulei cu stiva de saibe. Recunosc, am si renuntat pe la jumatatea lecturii.

1) Insa concluzionez ca la fix asta se refera diferentele low-mid-high si se poate interveni ulterior. Am inteles bine?

 

Am ~82kg masa fara plinuri. Si da, doresc intarire amortizor in anumite situatii.

 

2) Reiterez, care-i diferenta dintre RT3 si RL? Ce are in plus RT3-ul? Mersi

 

3) sa-mi mai bat capul cu frame leverage (poze cu arhitectura suspensiei in link)

 

4) Cotele capetelor socurilor sunt standardizate? Acelasi diametru interior, latime?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ba e destul de semnificativa, la mine am simtit diferenta destul de mare intre ifp la 150 psi si la 200 cat ar trebui sa fie. Depresurizat reducea shock-ul la inutilizabil.

 

Muttley, ifp-ul la noi e in brain. La tine daca te uiti pe dedesubt ai sa observi o valva la care daca te mananca sa umbli cu vreun imbus ai sa-ti duci apoi shock-ul inapoi la stii tu cine sa-l pompeze la loc. (stiu eu pe cineva care a facut asta ;)) )

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

2) Numa' din specificații reiese că tot ce are în plus e o poziție intermediară a manetei de lockout, pe care ai floodgate-ul mai slab.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

2) Perfect, pentru mine mai simplu = mai bun. Adjudecat!

Se poate si la 4) un raspuns va rog?

 

Ar trebui sa fac comanda azi ca sa-l pot ridica de la magazinu' din Piatra vineri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2) Numa' din specificații reiese că tot ce are în plus e o poziție intermediară a manetei de lockout, pe care ai floodgate-ul mai slab.

 

Ca şi 3.3-u meu. Vax.

Pentru 4. eu aşa ştiu că da, dar nu îţi paria tura din weekend pe asta :)

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va multumesc pentru explicatii, momentan sunt pui de vaca si nu-nteleg pe deplin controlu' debitului de ulei cu stiva de saibe. Recunosc, am si renuntat pe la jumatatea lecturii.

1) Insa concluzionez ca la fix asta se refera diferentele low-mid-high si se poate interveni ulterior. Am inteles bine?

Ai două tipuri de damping în shock. Cel de low speed care este un orificiu (prin care este forţat uleiul) iar reglajul se face prin obturarea lui şi respectiv cel high speed care este acel shim stack.

Low şi high speed se referă la viteza cu care este apăsat shock-ul nu la viteza bicicletei.

Shimstack-ul sunt nişte şaibe subţiri şi elastice care pot flexa. Când încasează shock-ul un şoc mai puternic şi uleiul nu poate trece destul de rapid prin orificiul de low speed cedează şaibele.

 

2) Reiterez, care-i diferenta dintre RT3 si RL? Ce are in plus RT3-ul? Mersi

"R" Îi rebound. "L" îi de la lockout. "T3" înseamnă că are 3 poziţii la gate/platformă/low speed compression

Eu nu găsesc util lock out-ul la suspensii. În schimb mi se pare foarte util să ai mai multe poziţii la floodgate. Părere personală.

 

3) sa-mi mai bat capul cu frame leverage (poze cu arhitectura suspensiei in link)

În funcţie de asta se alege tune-ul

 

4) Cotele capetelor socurilor sunt standardizate? Acelasi diametru interior, latime?

Fox cu rockshox sunt la fel.
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Low şi high speed se referă la viteza cu care este apăsat shock-ul nu la viteza bicicletei.

Super, inca nu beau apa din vaza :P

 

Mersi tare mult, cred c-am inteles acum. Saibele alea-s deformabile, se pot coniciza. Functie de cat de abrupta-i piramida aia, aia/alea mari de la baza se deformeaza mai usor sau mai greu cand isi iau valu' de ulei in bot, asta afectand viteza de compresie a suspensiei. Daca nici acum nu m-am prins, eu cedez.

 

Frame leverage imi inspira raportul parghiei cadrului. Cum la a mea nu sunt demultiplicari intermediare, s-ar rezuma la Pitagora + triunghiuri asemenea. Incerc un calcul cu ruleta pe bicla diseara sau candva.

 

Ok, presupunand ca-s la fel (am oarecare retineri, brainu' e parca intentionat facut diferit), trebuie sa-mi iau si bucsele alea noi? Ori le recuperez p-alea de pe vulpe?

________________

 

In ce priveste gate-ul, in teren eu folosesc socul deschis si pe urcari. Prefer contact permanent cu solu' si comfort fara dureri de spate dupa 20km. Blocare (macar partiala, ca am tot citit ca RS nu prea reuseste lock out total) as folosi pe bucatile de asfalt, unde urc de obicei ridicat in pedale. Ca urmare, 2 pozitii-s suficiente.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu ai cursa de 100 la cadru si de 44 la shock, rezulta leverage ratio de ~2.25 global. Daca te uiti pe grafic ai risig rate de la 2.4 la 2.0 si scade iar dupa ce treci de 70% din cursa... dar asta nu schimba cu mult situatia.

In concluzie, pt cadrul tau SRAM recomanda low compression damping (light tune).

 

Poti cumpara lejer si mid-tune, daca nu iti place mai scoti o saiba sau doua la primul service.

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.