mihaich

Se freaca lantul

Recommended Posts

Prima data vezi sa fie schimbatorul paralel cu foile.Daca e asa,scoti de tot cablul.Dai pe pinionul mare,apoi reglezi din surubul de pe sch. de foi,astfel incat sa nu atinga lantul in aceasta pozitie.Strangi surubul pana atinge,apoi desfaci foarte usor pana nu mai atinge deloc.

Apoi dai maneta de sch la minim(foaia mica) si prinzi cablul la sch. de foi in aceasta pozitie.

Apoi dai pe pinionul mic,si schimbi pe foaia mare.Daca atinge lantul de sch. de foi,mai tensionezi cate putin cablul(de surubul de reglaj de pe cadru unde intra camasa de schimbator) pana acesta nu mai atinge.

Ultima oara,dai un singur clik la sch de pinioane.Ar trebui sa urce perfect pe urmatorul pinion.Daca nu o face,la fel trebue sa reglezi foarte fin din surubul unde intra camasa in sch de pinioane,pana schimba corect si nu freaca deloc lantul pe sch de pinioane.

Succes si sper sa-ti fi fost de ajutor.

Am uitat,in primul rand trebue sa schimbi cablul de la sch de foi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apoi dai maneta de sch la minim(foaia mica) si prinzi cablul la sch. de foi in aceasta pozitie.

M-ai bagat un pic in ceata.

Aici te referi sa dau pe pinionul cel mai mic?Foaia mica si pinionul cel mai mic?In aceasta combinatie trebuie strans cablul?

Initial am incercat pe foaia mica si pinionul mare si lantul nu urca pe foaia mare.

Inca o chestie...cand reglez din surubul pt.limita exterioara trebuie sa imping de deraior cu mana?Ca am vazut ca altfel pot sa invart in orice directie si nu se schimba nimic.

Cablul inca nu e rupt,doar impletitura s-a desfacut.Eventual ma gandesc sa experimentez pe el pana prind miscarea si dupa schimbat.

Multumesc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu domnu,verifici ca maneta schimbatorului de foi,sa fie in pozitia cea mai de jos,corespunzatoare foii mici.

Bun si asa cu cablul,dar dupa ce te inveti,te sfatuesc sa-l schimbi,il scurtezi cat trebue si pui un capat,sa nu se mai desfaca .

Mai intai identifica suruburile,sa vezi care-i pt limita superioara si care pentru cea inferioara,sa nu strangi la nimereala.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok.Mersi mult.Am sa ii dau o incercare, in caz ca nu iese te mai bazai un pic.

Ce inseamna un reglaj bun?Am acces la toate vitezele fara frecare sau e normal sa apara si acest fenomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

daca ai angrenaj triplu pe fata nu cred ca scapi fara sa atinga in extreme(mare-mare/mic-mic, cand e lantul "in diagonala").

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc,deci pe un angrenaj dublu ar trebui sa mearga toate fara probleme.Din 20 daca vor merge 18 ma declar multumit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pai la maneta de foi (105, 2x10) nu ai si pozitii intermediare? adica daca apesi pe clapeta de schimbat foile doar jumatate, shimbatorul de foi nu se misca si RAMANE in acea pozitie intermediara? Face si cateva click-uri mai mici inainte de a trece de pe o foaie pe alta. Atunci ar trebui sa poti schimba pe orice combinatie si compensezi lantul in diagonala cu acele pozitii suplimentare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ar trebui sa atinga pe nici o viteza din cate stiu eu pentru ca maneta de schimbator fata are 4 trepte/pozitii(adica cate 2 pentru fiecare foaie). De exemplu daca ai schimbat pe foaia mare si vezi ca iti atinge lantul, mai impingi inca o data pe maneta si ar trebui sa scapi de frictiune. La a 2-a impingere asta de care iti zic, o sa schimbe nitel mai greu si nu o sa mai ai raspunsul ala chiar asa afirmativ, acel click, dar te poti uita la schimbator sa vezi daca a schimbat. Daca nu urca la insistente insemana ca probabil e cablul prea tensionat. Ca sa mearga ok trebuie sa fie setat tot sistemul bine. Dupa cum povestesti tu, e posibil sa fi fost setat ok sistemul inca de la inceput, dar probabil ca nu foloseai cele 2 pozitii/foaie de care iti zic.

Iti spun asta pentru ca din cate vad esti incepator ca si mine. SI eu m-am pacalit la inceput cu treaba asta si am inceput sa mesteresc pe la schimbator fara sa stiu ceva :)) Dar am rezolvat-o pana la urma cu niste tutoriale de pe youtube, ceea ce iti recomand si tie. Insa mai intai incearca ce ti-am zis mai sus cu pozitiile si vezi ce se intampla.

Chestia asta cu pozitiile e valabila si pe foaia mica. La fel, ai 2 pozitii. Fiecarei pozitii i se cuvine cam jumatate din pinioane. Cand simti ca incepe sa aiba frictiune, e clar ca trebuie sa treci la urmatoarea pozitie adica sa mai impingi un pic de maneta, dar nu cat sa urce pe foaia mare. Aceeasi chestie se aplica si cand vrei sa revii inapoi pe viteze mai mici.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de-asta-mi plac schimbatoarele de pe cursiera mea: daca s-a dus dracului indexarea (deraior lovit, cablu schimbat in camp, deraglat din suruburi, din tensiune cablu, din orice) il trec in modul non indexat si schimb la ureche. Ahhhh

Imagine postată

Share this post


Link to post
Share on other sites

Now I feel like a Jackass...si mai trebuie sa schimb si cablul.

E ca in filmul ala Cube.Daca nu ma gaseam eu mester intr-un final se rezolva problema prin documentare,nemesterind nimica.(sau poate ca nu)

Nu stiam de pozitiile intermediare de la maneta si de nu-mi scriai de ele probabil mai trecea multa vreme pana sa fac descoparirea.

Multumesc Geoker dau o bere cand merg la Ploiesti.

@dr_psht Si parerea mea e ca acela e cel mai bun sistem.Cei mai multi km i-am facut pe un MTB Uno cu schimbatoare shimano sis si nu am avut in veci probleme.

O intrebare offtopic:Ca sa schimb cablul de la deraior trebuie sa desfac ghidolina?(daca tot m-am facut mester) Cablurile sunt bagate pe sub ghidolina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cămăşile n-ar trebui să ai nevoie să le muţi, teoretic ar trebui să poţi înlocui cablul prin cămăşi fără să umbli la ele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc pt.ajutor.

Am reusit sa fac un reglaj satisfacator,functioneaza si intermediarele,nu exact cum mi-as dori dar e ok.

Cablul l-am motrosit ca sa nu se mai desfaca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Va rog un pic de ajutor cu inca o nelamurire.

Dupa cum ziceam am efectuat reglajele intr-un mod satisfacator,insa,cand sunt pe foaia mare si pinioanele 2,3 apare un croncanit ca si cum ar freca lantul.Am inspectat deraiorul fata sa vad daca nu exista frecare,insa zona e libera.

Oare sa fie din cauza ca lantul e intr-o pozitie un pic in diagonala si se exercita tensiune mare?Sau n-am facut reglajul bine?

M-am gandit si la posibilitatea sa fi ridicat niste nisip in angrenaj,insa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verifica si reglajele de la derailleur-ul spate (tensionarea cablului; nu umbla la limite).

O alta cauza ar putea fi uzura diferita a pinioanelor (unele sa fie mult mai uzate decat altele).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da,pai am umblat la el,caci nu mai schimba bine pe spate.

Despre uzura nu poate fi vorba,bicicleta e noua.

Multumesc pt.raspuns.

Share this post


Link to post
Share on other sites

N-am inteles daca problema e noua sau asa a fost de la inceput.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ideea care e,am postat un pic mai sus,eu fiind neofit in domeniul cursierelor m-am gandit sa umblu la deraiorul fata caci freca lantul cand ma apropiam de diagonale,nu stiam de existenta intermediarelor de la maneta.

Asa ca am mesterit si am desfacut cablul,de unde au inceput problemele.

Intr-un final am reusit sa repar problema generata tot de mine,e posibil sa fi fost reglajul bun cand a sosit bicileta,dar din cate tin minte croncanitul acela era si inainte sa umblu la cablu.

Angrenajul pedalier e un fsa gossamer compact cu deraioare shimano 105

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deci doar pe foaia mare face zgomot?

Daca problema cu zgomotul ar fi de la unghiul facut de lant de la foaie la pinion, e ciudat ca nu se manifesta in combinatia cea mai defavorabila (foaie mare-pinion mare).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doar pe foaia mare face.De pinionul mare nici n-am mai pomenit,acolo apare si frecare lant-deraior.

Deci sa fie o problema de reglaj?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In cazul asta poate fi si din cauza unghiului facut de lant. Oricum, combinatiile respective ar trebui evitate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uite aici niste tutoriale destul de ok in caz ca vrei sa le faci acasa.

Excelente tutoriale!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut!

In primul rand imi cer scuze ca ma bag peste topic-ul asta, dar vin aici pentru ca am oarecum aceeasi problema si vreau sa stiu daca tot ceea ce a fost explicat aici se poate aplica si in cazul meu.

Sunt incepator pe un btwin Rockrider 5.3 . Dupa ce i-am schimbat ambele cauciucuri si dupa ce am parcurs vreo 30 de km cu ea, am inceput sa am o nu asa de foarte mare problema cu lantul. Bicicleta are 3 foi si 9 pinioane (teoretic 27 de viteze pentru ca am citit ca nu sunt chiar 27, dar nu asta conteaza aici), schimbatoare SRAM X5 si alte detalii gasiti http://www.btwincycle.com/EN/rockrider-5-3-2011-170475622/

Ca sa trec direct la subiect, problema mea e in felul urmator: cand trec pe a doua foaie si sunt in viteza 1, 2, 3 sau 4 se aude un frecat al lantului de derailleur. M-am uitat mai bine si se vede deja urma lasata. Ideea e ca nu mi se freaca tot lantul, ci doar anumite parti din el, ca si cand ceva ar fi stramb pe acolo sau nu e bine fixat (nu stiu daca am explicat destul de bine, dar cam asa se prezinta situatia).

Sa ma apuc sa fac tot ceea ce s-a explicat mai sus? (Deja m-am saturat sa ma duc la Decathlon si sa le dau in cap si mi-e ca daca ma mai duc o singura data la ei, cer banii inapoi pe bicicleta)

Va multumesc foarte mult!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regleaza-ti toate alea singur, n-are sens sa te duci pana la Decathlon de fiecare data si oricum aia nu-s mari mecanici. Dar ceva e ciudat... Zici ca atinge lantul de schimbator cand esti pe foaia din mijloc si pe oricare din alea 4 pinioane. Daca "atinge" cand esti pe pinionul 4, pai deja pe 3/2/1 nu mai "atinge" ci freaca groaznic de tare. Daca atinge intermitent pe pinionul 4, pai deja pe 3/2/1 freaca continuu.

Daca nu-i asa si daca frecarea e intermitenta indiferent de alea 4 pinioane, pai atunci esti sigur-sigur ca-i lantul care atinge de schimbator? Nu cumva, cand esti pe foaia mijlocie, iti atinge intermitent foaia mare de schimbator? Cand esti cu pedala dreapta jos, desigur. Ia vezi.

De ce zic... Pai, cand esti pe foaia mijlocie, marginea exterioara a schimbatorului e fix in dreptul foii mari. Daca axul e putin elastic, foaia mare se misca putin spre exterior taman cand apesi mai tare pe pedala din dreapta si crrrrr, iti atinge de schimbator. Daca-i asa, atunci:

- muta schimbatorul un mm mai sus pe cadru;

- sau strange cablul putin, cat sa stea schimbatorul putin in exterior (robinetul ala mic de la maneta cu care schimbi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.